Chinees lantaarnplantje: verzorgen en stekken

Chinees lantaarnplantje: verzorgen en stekken Het Chinees lantaarnplantje is een plantje uit Afrika met kleine hartvormige blaadjes die lichtgroen tot donkergroen kunnen zijn. Een andere naam voor het plantje is Ceropegia. Het plantje groeit in lange en dunne stengels en wordt daarom vooral als hangplant voor op kasten of voor in een hangpot gebruikt. De naam van het plantje komt van de bloemetjes die aan de stengels kunnen groeien. Die kleine bloemetjes lijken qua vorm namelijk heel erg op Chinese lantaarntjes. De verzorging van dit populaire plantje is helemaal niet moeilijk en ook het stekken van het lantaarnplantje is erg makkelijk. Een zeer geschikte kamerplant voor beginners dus.

Verzorgen van het Chinees lantaarnplantje

Het verzorgen van het Chinees lantaarnplantje is erg eenvoudig. De plant heeft geen speciale voeding nodig en ook verpotten is niet nodig. Als de plant op de juiste manier verzorgd wordt zullen meerdere keren per jaar de kleine bloemetjes verschijnen.

Plaats in huis

Het plantje kan op verschillende plekken in huis staan, maar hoe lichter hoe mooier de plant zal worden. Ook op een donkere plek zal het plantje groeien, maar dan zullen de blaadjes lichtgroen tot wit worden en wordt het plantje erg grauw. Hoe meer licht het plantje krijgt, hoe donkerder en mooier de hartvormige blaadjes zullen worden. Het plantje groeit het liefst in de warmte van een huiskamer en is dus niet geschikt om buiten te houden.

Water geven

De wortels en de steeltjes van het Chinees lantaarnplantje groeien vanuit een knolletje. Deze knolletjes kunnen niet zo goed tegen water, omdat ze vrij snel rotten. Maak de aarde daarom niet te nat. In de zomer is één keer per week een klein scheutje water meer dan genoeg. In de winter mag dit zelfs nog minder zijn. Dan is één keer in de twee weken een klein scheutje water genoeg.

Snoeien

Als de stengels van het plantje vooral lang en dun zijn zonder blaadjes kunnen deze lelijke stukken gerust gesnoeid worden. Voor de plant is dit geen enkel probleem, want het steeltje groeit gewoon weer aan. Een andere optie is de lange stengels omhoog binden richting de pot en dan weer naar beneden te laten groeien om zo een volle, maar niet hele lange plant te krijgen.

Stekken van het Chinees lantaarnplantje

Stekken op water

Er zijn twee verschillende manieren om het Chinees lantaarnplantje te stekken. De eerste manier is stekken op water. Knip van de moederplant een stukje af van ongeveer 10 tot 15 centimeter. Verwijder aan de onderkant van het steeltje de blaadjes en plaats de onderkant van het stekje in het water. Na een tijdje zullen er wortels gaan groeien aan het stekje en kun je het stekje verplaatsen naar een potje met aarde. Eenmaal in de aarde zal de groei van het stekje even stilstaan, omdat het plantje vooral ondergronds zal groeien. Na een paar weken zal het stekje echter weer gaan groeien en een nieuwe plant vormen.

Stekken met knolletjes

Het Chinees lantaarnplantje heeft naast blaadjes ook kleine knolletjes aan de steeltjes. Uit deze knolletjes kunnen nieuwe planten groeien en ze kunnen dus gebruikt worden om het plantje te vermeerderen. Knip een knolletje uit een stengel van de moederplant met aan elke kant nog ongeveer 5 centimeter steel. Leg het knolletjes op de aarde in een potje en druk het knolletje een klein beetje in de aarde. Het knolletje moet op de aarde liggen en zeker niet onder de grond komen. Geef ongeveer één keer per week een heel klein beetje water rond het knolletje. Na een tijdje zal er uit het knolletje een nieuw steeltje groeien en is het gelukt de moederplant te vermeerderen.
© 2019 - 2020 Larskp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Chinees lantaarnplantje: verzorgen en stekken"

Infoteur: Larskp
Laatste update: 24-06-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!