InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Eenvoudig een mangoboom kweken uit een pit

Eenvoudig een mangoboom kweken uit een pit

Eenvoudig een mangoboom kweken uit een pit De mango is een heerlijke zoete, sappige en zomerse fruitsoort die door zijn zachte smaak heerlijk is om te eten. Het is heel eenvoudig om zelf een mangoboom op te kweken door gebruik te maken van de grote pit die in de vrucht zit. Er zijn slechts een paar stappen nodig om zelf een mangoboom te laten ontkiemen en groeien.

Ontkiemen

Snij je mango voorzichtig open zonder de pit te raken. Haal de grote pit uit de vrucht en bewaar deze. De pit bestaat uit twee delen. Het buitenste deel is slechts een schil die de echte pit beschermt. Het binnenste deel is de pit die gaat ontkiemen en groeien. Om de echte pit uit de schil te halen kan je met een mes voorzichtig langs de zijkanten van de schil snijden. Zo kan je voorzichtig de schil openbreken en de binnenste pit bereiken. Snij niet te diep met het mes, want de binnenste pit mag niet beschadigen. Als dat wel gebeurt bestaat er een kans dat de pit zal gaan rotten. Als je de echte pit hebt rol je deze in vellen keukenrol. Zorg dat de volledige pit is ingepakt met keukenrol. Met een plantenspuit of onder de kraan maak je het keukenpapier vochtig. Doe de pit met vochtig keukenpapier in een doorzichtige plastic zak en knoop deze dicht of stop de pit in een doorzichtige plastic verpakking. Het doel hiervan is om de warmte en het vocht rond de pit vast te houden. Leg de pit op een warme plek, maar niet in de volle zon. Controleer regelmatig of het papier nog vochtig is en laat de pit verder zoveel mogelijk met rust. Na ongeveer twee maanden zal er een wortel door het keukenpapier gaan groeien en zal er uiteindelijk ook een steeltje uit de pit gaan groeien. Als het steeltje ongeveer 10 centimeter lang is kan het mangoboompje de grond in.

Verzorging van de mangoboom

Zorg voor een grote pot zodat het jonge boompje voldoende ruimte heeft om te groeien. Stop de wortel en de pit in de aarde en zorg dat het steeltje boven de aarde uitkomt. Omdat je mangoboompje nog niet eerder in de aarde gestaan heeft zal er de eerste tijd nauwelijks groei zichtbaar zijn. Het jonge boompje zal zich vooral focussen op groei onder de grond door nieuwe wortels aan te maken. Pas als dit gebeurd is zal het steeltje zelf weer gaan groeien. Mangobomen groeien vooral in warme gebieden rond de evenaar en zijn dus niet gewend aan koude temperaturen. Tijdens de zomers kan de boom buiten staan, maar in voorjaar en najaar moet de plant warm staan. Het beste is een kas of serre. In huis is ook mogelijk, maar dan wel op een locatie met voldoende licht. Als je het jonge boompje voor het eerste buiten gaat zetten is het verstandig om dit in stapjes te doen. Doe dit bijvoorbeeld door te beginnen met één uurtje buiten en er per dag steeds een uur bij te doen. Het jonge boompje moet namelijk nog wennen aan het felle zonlicht, aan de temperatuur die in de nacht lager is dan overdag en aan elementen zoals de wind. De mangoboom is dol op een hoge luchtvochtigheid dus af en toe met de plantenspuit de bladeren vernevelen zal de groei goed doen. De grond in de pot moet vochtig blijven, maar zorg er wel voor dat overtollig water makkelijk weg kan stromen.

Vruchten krijgen

Het Nederlandse klimaat is niet echt geschikt voor een tropische boom als de mango. Het krijgen van vruchten is alleen mogelijk als de boom in de winter binnen of in een kas staat en zelfs dan is er veel geduld nodig. Het kan wel meer dan tien jaar duren voordat de boom eens gaat bloeien en vruchten gaat dragen. Het is dus zeker wel mogelijk, maar er is veel geduld voor nodig. Met een pit uit een biologische mango is er de meeste kans op vruchten. Op normale mango’s zullen bestrijdingsmiddelen gebruikt zijn wat invloed heeft op de pit en dus ook op de toekomstige mangoboom. Met wat geduld en geluk kan je dus genieten van eigen vruchten en anders heb je er alleen een mooie tropische boom bij.
© 2019 Larskp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sarangib, Pixabay
  • https://www.thisisjoan.nl/2018/08/mangoplant-kweken/
  • https://www.youtube.com/watch?v=OoqzxjgovUg
  • https://kweken.net/mango/

Reageer op het artikel "Eenvoudig een mangoboom kweken uit een pit"

Infoteur: Larskp
Laatste update: 22-07-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!