InfoNu.nl > Dier en Natuur > Biologie > Kleurvererving bij paarden

Kleurvererving bij paarden

Kleurvererving bij paarden Elk paard dankt zijn kleur aan het genenpaar dat hij bezit. Een paard zal altijd de kleur hebben van het meest dominante gen en is dat gen niet aanwezig dan zorgen twee dezelfde genen voor zijn kleur. Er zijn vele kleuren maar er zijn slechts 3 kleuren die verantwoordelijk zijn voor al deze kleurpatronen.

Basiskleuren

De kleuren zwart, bruin en vos zijn de basiskleuren, alle overige kleurpatronen bestaan uit minstens 1 van deze kleuren. Welke kleur een paard heeft wordt bepaald door de genen die het paard heeft. Elk paard heeft 2 genen die bepalen wat zijn vachtkleur zal zijn, 1 gen komt van de vader en de ander komt van de moeder.

Homozygoot en Heterozygoot

Een paard is homozygoot als het twee dezelfde genen bezit, wanneer er gefokt wordt met zo'n paard is het altijd duidelijk welk gen doorgegeven wordt. Wanneer een paard twee verschillende genen heeft is hij een heterozygoot, dan is het onduidelijk welk gen er wordt doorgegeven. Bij een heterozygoot heb je 50% kans op het doorgeven van de twee verschillende genen. Om erachter te komen of jouw paard homozygoot of heterozygoot is kun je een test laten uitvoeren in het laboratorium. Of je kunt de nakomelingen van jouw paard bekijken, door te kijken naar de kleuren van beide ouderdieren en dan naar de nakomeling kun je er soms achter komen hoe het zit.

Dominant en Recessief

Een gen is dominant of recessief. Een dominant gen heeft maar 1 deel nodig om over het andere deel te overheersen. Zo zal een paard dat de genen zwart en vos bezit zwart gekleurd zijn. Dit gebeurd omdat het gen voor zwart dominant is over het gen voor de kleur vos. Een recessief gen heeft twee delen nodig om zich te tonen zo heb je een paard nodig met 2 keer het vosgen om ook daadwerkelijk de kleur vos te krijgen. Dus paarden met de kleur vos zijn altijd homozygoot met het recessieve vosgen, deze paarden geven altijd het gen vos door aan nakomelingen. Een vospaard keer een ander vospaard geeft altijd een voskleurig veulen.

Verdunfactor

Verdunningskleuren zijn basiskleuren die verdund zijn door een verdunfactor. De creme factor zorgt voor cremekleurige paarden die albino lijken te zijn. Dit zijn ze echter niet ze bezitten namelijk wel pigment, zoals in hun ogen die bruin gekleurd zijn. Albino's komen niet voor bij paarden deze kleur komt daar het dichtst bij. De verdunningskleur silver heeft enkel invloed op zwarte of bruine paarden, bij vospaarden met de silver factor is dit niet te zien. Zwarte paarden met de silver factor hebben de kleur zilverappel, bruine paarden met deze factor worden vaak aangezien voor zweetvossen. Wildkleur is zichtbaar op elke basiskleur en veroorzaakt een aalstreep en strepen op de benen. Wildkleur is dominant, minstens 1 ouderdier moet deze factor zelf bezitten om het door te geven. Champagne is de laatste verdunfactor en zorgt voor paarden met een lichtere vacht. Veulens worden geboren met blauwe ogen, de ogen zullen op latere leeftijd verkleuren naar amber/lichtbruin.

Platenbont

Ook een bont paard heeft 1 van de drie basiskleuren. Een bruin paard wordt bruinplatenbont en aangezien een bruin paard ook zwarte haren heeft is zo'n paard driekleurig. Een vospaard wordt vosbont en is tweekleurig. Een paard met zwart als basiskleur zal zwartbont zijn en is net als een vosbonte tweekleurig. Een homozygoot bont paard zal altijd bonte nakomelingen hebben, het andere paard heeft geen invloed op de kleur aangezien bont dominant is over elke andere kleur. Een heterozygoot bont paard heeft 50% kans op het doorgeven van zijn bonte kleur aangezien hij ook het recessieve gen in zich door kan geven. Patronen bij bonte paarden hebben allemaal een bepaalde naam. Verschillende patronen zijn: Tobiano, Overo, Tovero, Sabino en Splashed.

Schimmel en Appaloosa

Schimmels en Appaloosa zijn een aparte kleursoort die niet in te delen zijn bij bovenstaande groepen. Schimmels bezitten de Grey factor dit zorgt ervoor dat ze elk jaar steeds lichter worden. Dit zal doorgaan tot het paard alle pigment verloren is in zijn huid. Appaloosa's hebben een basiskleur en over deze basiskleur hun vlekken, deze vlekken blijven voor altijd hetzelfde. De basiskleur kan net als bij schimmels elk jaar lichter worden. Maar in tegenstelling tot schimmels zullen ze hun basiskleur nooit helemaal verliezen.
© 2012 - 2017 Reneemonty, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen materiaal
  • De kleur van het paard-Jeanette Gower

Reageer op het artikel "Kleurvererving bij paarden"

Infoteur: Reneemonty
Gepubliceerd: 09-11-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Biologie
Schrijf mee!