InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Raaf, Corvus corax

Raaf, Corvus corax

Raaf, Corvus corax De raaf, Corvus corax, is een grote kraaiachtige, hij is groter dan de zwarte kraai en de roek met zijn spanwijdte van 120 centimeter. De staart is wigvormig, en de vogel is geheel zwart. De raaf bouwt zijn nest in de bomen, en maakt meerdere jaren gebruik van dit nest. Hij eet van alles, maar heeft een voorkeur voor aas. Hij komt op vrijwel het gehele noordelijk halfrond voor in bossen, heide en hoogveengebieden. Op Europese schaal is hij niet bedreigd. In Nederland wel.

Taxonomische indeling

  • Rijk: Animalia (Dieren)
  • Stam: Chordata (Chordadieren)
  • Klasse: Aves (Vogels)
  • Orde: Passeriformes (Zangvogels)
  • Familie: Corvidae (Kraaiachtigen)
  • Geslacht: Corvus (Kraaien)
  • Soort: Corvus corax

Kenmerken

Twee raven / Bron: Jon Sullivan / Wikimedia CommonsTwee raven / Bron: Jon Sullivan / Wikimedia Commons
De raaf is een grote kraaiachtige. Hij is groter dan de Zwarte kraai, Corvus corone en de Roek, Corvus frugilegus. Hij wordt 65 centimeter lang, met een spanwijdte van wel 120 centimeter. Hij kan meer dan anderhalve kilo wegen. De vogel is bedekt met zwarte veren. De snavel is zwaar, licht gekromd en zwart gekleurd. Ook de poten zijn zwart. De staart van de raaf is wigvormig. De nek lijkt dik, doordat de keelveren worden opgezet.

Voortplanting

Raven bouwen hun nest in bomen in dichte bossen. Raven zijn monogaam, ze blijven hun hele leven bij hun partner. Ook blijven raven jarenlang bij hetzelfde nest. Dit wordt ieder jaar uitgebreid. Begin maart legt het vrouwtje vier tot zes eieren. Deze zijn blauwgroen gekleurd met vlekjes in verschillende kleuren. Het vrouwtje broedt 20 of 21 dagen op de eieren. Zij wordt gevoerd door het mannetje. Na deze 21 dagen komen de eieren uit. De jongen worden door beide ouders verzorgd. Als ze vijf tot zes weken oud zijn, verlaten ze het nest.

Voedsel

De raaf is een alleseter, maar eet voornamelijk aas. Kadavers en afval zijn erg gelieft. Verder eet hij knaagdieren, insecten, larven, wormen, jonge vogels en aangespoelde vissen. Dit vult hij aan met bessen en fruit.

Verspreiding

De raaf is vrijwel overal op het noordelijk halfrond te vinden. Hij is zeldzaam in Frankrijk, België en Nederland. In Nederland was de raaf uitgestorven. Door herintroductie zijn er nu ongeveer 90 broedparen aanwezig op de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug.

Habitat

Odin met onder andere zijn raven / Bron: Publiek domein / Wikimedia CommonsOdin met onder andere zijn raven / Bron: Publiek domein / Wikimedia Commons
De raaf komt voor in bossen, op de heide en in hoogveengebieden. Vaak broed hij in de bossen, maar om voldoende voedsel te kunnen jagen en verzamelen heeft hij ook open gebieden nodig.

Bedreigd?

Internationaal is de raaf geen bedreigde diersoort. In Nederland staat hij echter wel op de rode lijst. Jarenlang werd er op de raaf gejaagd, hierdoor is hij uiteindelijk uitgestorven in Nederland. Na een geslaagde herintroductie komt hij nu weer voor in bepaalde gebieden. Er is nog geen sprake van een grote hoeveelheid broedparen.

Verhalen

De raaf speelt in de Germaanse mythologie een belangrijke rol. De raven Huginn en Muniin waren de boodschappers van de god Odin (of Wonan). Een legende uit het Verenigt Koninkrijk zegt dat het koninkrijk niet zal vallen zolang er raven leven.

Lees verder

© 2009 - 2017 Info_lisa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zwarte kraai, Corvus coroneZwarte kraai, Corvus coroneDe zwarte kraai, Corvus corone, is, zoals de naam al zegt, een kraaiachtige. Hij is geheel zwart gekleurd, en heeft een…
Kraaien in NederlandKraaien zijn vooral bekent om hun brutale karakter. Maar daarnaast zijn ze heel erg intelligent maar ook erg rumoerig. K…
Bonte kraai, Corvus cornixBonte kraai, Corvus cornixDe bonte kraai, Corvus cornix, is zeer nauw verwant aan de zwarte kraai. Ze worden soms ook gezien als ondersoort van de…
De raaf is weer terug in NederlandJe zou het niet direct verwachten, maar het is een zangvogel. De grootste van Europa nog wel. Hij is gitzwart en lijkt n…
Kauw, Corvus monedulaKauw, Corvus monedulaKauwen, Corvus monedula, zijn populaire vogeltjes bij sommige mensen. Voor anderen is het ongedierte. Jonge kauwtjes bel…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Raaf, Corvus corax"

Reacties

Marina Linssen, 30-05-2016 20:40 #2
Hallo.
Ik Ben woonachtig in Venlo en wil graag even melden dat ik een koppeltje raven in mijn tuin heb met een jonge raaf. Die nog te klein is om te vliegen. En nu hoop ik dat die kleine het overleeft. Met vriendelijke groeten Marina Linssen.

Jan van Kranenburg, 21-02-2012 16:20 #1
Vraag: Vorig jaar zag ik in mij stads-achtertuin een vrij grote vogel. Leek op een kraai, maar aanzienlijk groter. Gisteren en vandaag weer. Vogel is zeker 1 1/2 tot 2x groter dan een kraai. Geheel zwart en heel opvallend een ivoorkleurie snavel. Staart lijkt wigvormig. Vogel is zeer schuw; heb alleen wat vage foto's vanaf achter het raam kunnen maken. Zou het kunnen gaan om een raaf? Reactie infoteur, 28-06-2012
Vanuit deze omschrijving klinkt het mij eerder als een roek http://dier-en-natuur.infonu.nl/vogels/44986-roek-corvus-frugilegus.html, maar een raaf zou ook kunnen.

Infoteur: Info_lisa
Laatste update: 26-10-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Kraaiachtigen
Reacties: 2
Schrijf mee!