InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Sneeuwuil (grootste uilensoort)

Sneeuwuil (grootste uilensoort)

Sneeuwuilen (Nyctea scandiaca) komen zelden voor in Nederland. Hun voornaamste woongebied is het gebied van de Noordpool: Noorwegen, Zweden, Finland, Noord-Rusland en Noord-Canada. De sneeuwuil is een van de grootste uilensoorten. Op de Noordpool is het zelfs de grootste vogel die daar leeft.

Lichaam

Een sneeuwuil kan een lengte hebben die variëert van 50 tot 70 centimeter. De spanwijdte bedraagt 128-148 centimeter en hun gewicht verschilt per geslacht. Zo wegen mannetjes ongeveer 1,75 kilo. Vrouwtjes wegen daarentegen ongeveer 2,1 kilo. Een mannetjes sneeuwuil en een vrouwtje lijken niet op elkaar. Zo is het mannetje over het algemeen helemaal wit. Het vrouwtje heeft enkele donkere vlekken op haar huid zitten, doordat er op iedere veer een bruine band zit. Slechts haar hoofd en nek zijn helemaal wit.

Sneeuwuilen worden gemiddeld 9-10 jaar in het wild. In gevangenschap kan de leeftijd drastisch oplopen tot maximaal 35 jaar.

Omgeving

Sneeuwuilen leven en broeden op kale vlakten van de toendra. Meestal staan daar ook enkele rotsen, zodat de sneeuwuil op de uitkijk kan staan voor prooidieren of vijanden. Ook dient de rots voor een veilige plats voor een nest, hoewel die vaak uit niet meer dan een diepe kuil in de grond bestaat.

Leefgemeenschap

Mannetjes laten in de broedtijd met luid geroep weten welk rots van hen is. Hiermee proberen ze vrouwtjes te lokken om mee te paren. Zijn zogenoemde ‘baltsroep’ is te horen op 10 kilometer afstand. Een vrouwtje legt per worp een verschillend aantal eieren. Dit hangt van een aantal dingen af. Zo leggen ze in perioden waarin er weinig voedsel is maar drie tot vier eieren, maar in perioden waarin er veel prooidieren zijn, kunnen ze er wel tien tot twaalf leggen. Overigens geldt wel dat de sterkste kuikens tijdens perioden waarin weinig voedsel is, altijd vooraan staan bij het voeren door hun ouders. In tijden dat er te weinig eten is, zijn ze zelfs in staat hun jongere broertjes of zusjes te doden en op te eten. Na twee maanden zijn de kuikens uitgegroeid tot volwassen sneeuwuilen en in staat om voor zichzelf te zorgen. In de zomer moeten ze zoveel mogelijk jagen en eten zodat er een vetlaag van wel 2 centimeter ontstaat onder hun veren. De winters op de Noordpool zijn erg koud en het is er donker, dag en nacht. Met de vetlaag die de sneeuwuil in de zomer heeft aangelegd kan hij wel 40 dagen doen. Vaak heeft hij bij zijn nest ook een voedselvoorraad aangelegd van soms wel 80 lemmingen. Hij hoeft dus geen eten te zoeken in de winter.

Buiten het broedseizoen hebben sneeuwuilen geen vaste plek. Ze zijn zwerfvogels die het overal vol kunnen houden. Als er in de zomer weinig lemmingen te vinden zijn, trekt de sneeuwuil naar het zuiden. Eén keer in de vier jaar maken de sneeuwuilen zelfs hele lange zwerftochten waarbij ze zelfs in andere landen komen, waaronder Nederland en België. In Nederland zijn er sinds 1800 slechts 15 sneeuwuilen gezien.

Voedsel

De sneeuwuil is een roofdier. Zijn voedsel bestaat o.a. uit lemmingen, sneeuwhazen, sneeuwhoenders. Ze jagen overdag, iets wat bij uilen heel bijzonder is. Jagen doet een sneeuwuil door eerst goed de omgeving af te speuren. Vervolgens duikt hij op de prooi af en gaat er laag boven vliegen. Met zijn klauwen grijpt hij daarna de prooi en doodt hij hem met zijn nagels.

Zelf is de sneeuwuil voedsel van o.a. woven en poolvossen. Toch vecht een sneeuwuil vaak terug als hij wordt aangevallen door zo’n dier.
© 2007 - 2014 Bartw, gepubliceerd in Vogels (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sneeuwuil, Bubo scandiacusSneeuwuil, Bubo scandiacusDe sneeuwuil, Bubo scandiacus, is bekend geworden bij het grote publiek door zijn rol in Harry Potter. Voor veel vogelaa…
Ruigpootuil broedt weer in DrentheRuigpootuil broedt weer in DrentheStaatsbosbeheer maakte deze zomer bekend dat er voor het eerst in dertig jaar ruigpootuiltjes zijn geboren in Nederland.…
Ruigpootuil, Aegolius funereusRuigpootuil, Aegolius funereusDe ruigpootuil, Aegolius funereus, is een kleine uilensoort. Hij lijkt sterk op de steenuil. Het is een typische nachtui…
De zelfmoord van de lemmingDe zelfmoord van de lemmingLemmingen zijn schattige beestjes die leven in de sneeuw in het gebied rond de Noordpool. Deze knaagdieren leven in grot…
Jungle by Night: nachtdieren in ArtisJungle by Night: nachtdieren in ArtisEen donkere grot en een overwoekerde tempelruïne. Dat is het schemerige decor van Artis’ nachtattractie Jungle by Night.…

Reageer op het artikel "Sneeuwuil (grootste uilensoort)"

Reacties

Bella, 24-05-2011 17:53 #6
Dat klopt wel degelijk! Er staat namelijk dat de sneeuwuil één van de grootste uilen is. Niet dé grootste.

Mayla, 05-05-2010 15:58 #5
Hoe jagen Sneeuwuilen op hun prooi als er veel sneeuw ligt?

Jan Pater, 05-02-2009 20:01 #4
Afgelopen dinsdag in het plaatsje Knegsel zag ik een sneeuwuil, gewoon in een kleine boom, gewoon in een woonwijk.

Dymfy R., 04-02-2009 12:33 #3
De sneeuwuil is zeker niet de grootste uil die er is. En in zijn gebied komt de Laplanduil ook voor, die ook groter is dan de sneeuwuil. Als je het goed uit wilt leggen moet je zeggen dat het geslacht van Bubo de grootste uilensoorten bevat. zoals Bubo bubo, de Oehoe. Nu krijgen kinderen die een spreekbeurt willen schrijven verkeerde informatie.

Daisy, 14-01-2009 15:06 #2
Beste auteur, Ik wou je even laten weten dat de informatie die staat bij het stuk "Sneeuwuil (grootste uilensoort) niet klopt. De Oehoe (bubo bubo) is namelijk de grootste uilensoort. En deze komt, net als de sneeuwuil overigens ook in Nederland voor.

Hein Paridaans, 12-01-2009 02:30 #1
Vandaag hebben wij een sneeuwuil binnen gehad op stal, hij vloog tegen een raam, het was klaarlichte dag ongelooflijk, nooit meegemaakt.

Infoteur: Bartw
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 6
Schrijf mee!