InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Sneeuwuil, Bubo scandiacus

Sneeuwuil, Bubo scandiacus

Sneeuwuil, Bubo scandiacus De sneeuwuil, Bubo scandiacus, is bekend geworden bij het grote publiek door zijn rol in Harry Potter. Voor veel vogelaars was het hiervoor echter al een populaire vogel. Zijn witte, dichte verenlaag zorgt er niet alleen voor dat hij er mooi uitziet, maar isoleert hem ook. Hij jaagt voornamelijk overdag. In mei en juni broedt het vrouwtje 32 tot 33 dagen. De jongen blijven vervolgens nog 25 dagen in het nest. Hij leeft in koude, noordelijke gebieden, vaak noordelijker dan de boomgrens.

Taxonomische indeling

  • Rijk: Animalia (Dieren)
  • Stam: Chordata (Chordadieren)
  • Klasse: Aves (Vogels)
  • Orde: Strigiformes (Uilen)
  • Familie: Strigidae
  • Geslacht: Bubo
  • Soort: Bubo scandiacus

Kenmerken

Het mannetje en het vrouwtje van de sneeuwuil worden ongeveer even groot. Dit is ongeveer 70 centimeter, met een spanwijdte van 166 centimeter. Ze kunnen tot 2,5 kilo wegen. Hiermee is het een opvallend grote vogel. De geslachten zijn van elkaar te onderscheiden door hun kleuring. Het mannetje is vrijwel geheel wit. Hij heeft een paar donkere vlekjes op de kop en op de buik, soms ook iets op de veren. Het vrouwtje heeft meer donkere stippels. Deze bevinden zich over de gehele vleugels. Het gezicht en de keel zijn altijd helemaal wit. De snavel is zwart en de iris heldergeel. Jonge vogels zijn donkerbruin. De verenlaag van de sneeuwuil is bijzonder dik en geeft veel bescherming tegen de kou. Hij gaat door tot over de poten, tot aan de klauwen toe.

Dagvogel of Nachtvogel

De sneeuwuil is hoofdzakelijk een dagvogel

Voortplanting

Sneeuwuilen broeden in mei en juni. Ze leggen vier tot elf eieren in een ondiepe kuil op een verhoogde plaats. Op deze eieren wordt 32 of 33 dagen gebroed, waarna de jongen uitkomen. Alleen het vrouwtje broedt, het mannetje voert haar. De jongen blijven nog ongeveer 25 dagen in het nest.

Een jagende sneeuwuil / Bron: Quebec government, Wikimedia Commons (CC0)Een jagende sneeuwuil / Bron: Quebec government, Wikimedia Commons (CC0)

Voedsel

De sneeuwuil eet prooien tot de grootte van een haas. Dit kunnen zoogdieren zijn, maar ook vogels of andere dieren. Hij jaagt meestal door op een verhoging te zitten, en te wachten tot er een prooi langskomt. Hij gaat laag over de grond vliegen, en laat zich op de prooi vallen. Hij strekt zijn klauwen om de prooi te doden.

Verspreiding

De sneeuwuil komt voor in het noorden van Zweden, Noorwegen, en Finland, Groenland, Noord-Rusland en Siberië, Arctisch Noord-Amerika. Iedere vier jaar gaan ze zweven. Ze komen verder naar het zuiden. Tijdens deze zwerftochten kunnen ze ook in Nederland terecht komen. Dit gebeurt maar zelden.

Habitat

De sneeuwuil leeft in de arctische toendra, op rotsachtig heuvelland, en andere overzichtelijke gebieden met bodemverhogingen. Buiten het broedseizoen komt hij in opener gebieden voor, meestal aan de kust.

Bedreigd?

Hoewel er niet veel sneeuwuilen meer in het wild leven, is het aantal redelijk stabiel. Het is dan ook geen bedreigde diersoort.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gouvernement du Québec, Wikimedia Commons (CC0)
  • www.wnf.nl www.vogelbescherming.nl www.eaglewatch.nl Petersons vogelgids van alle Europese vogels door R. Peterson, G mountfort en P.A.D. Hollom elfde druk.
  • Afbeelding bron 1: Quebec government, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "Sneeuwuil, Bubo scandiacus"

Infoteur: Info_lisa
Laatste update: 26-10-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Uilen
Schrijf mee!