InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Haaien, opruimers in de natuur, gevaarlijk en ongevaarlijk

Haaien, opruimers in de natuur, gevaarlijk en ongevaarlijk

Haaien, opruimers in de natuur, gevaarlijk en ongevaarlijk Haaien bestaan al zo'n 350 miljoen jaar. Door zijn weinige vijanden heeft de haai een tijdspanne van miljoenen jaren overleefd. Omdat ze niet met uitsterven bedreigd worden, zijn er geen beschermde soorten.Nog steeds zwemmen in onze zeeën en oceanen duizenden haaien rond, gevaarlijke en ongevaarlijke. In de Noordzee komen ook haaien voor: de hondshaai en de doornhaai. Beide soorten zijn niet gevaarlijk.

Soorten haaien en grootte

De kleinste haai is ongeveer 182 milimeter lang en is ongevaarlijk. Het is de Dwerghoornhaai, de Etmopterus perryi.
Ook de grootste haaien, de reuzenhaai die 10 meter kan worden, en de walvishaai die 18 meter lang kan worden, zijn niet gevaarlijk. Zij eten, zoals de walvis, plankton.

Gevaarlijke haaien zijn:

Witte haai

De witte of mensenhaai heeft lange, scherpe tanden om het vlees te scheuren. De witte haai eet schildpadden, inktvissen en andere haaiensoorten. Als een mens wordt aangevallen, zal de haai veelal uit zelfverdediging bijten. Daardoor zal het vlees gaan scheuren. Mensen worden soms gebeten, maar niet verslonden door een haai, dat gebeurt eerder per ongeluk.

Tijgerhaai

De Galeocerdo Cuvier (naar een bioloog) is een woest, gestreept roofdier. Deze haai zwemt in diep water en jaagt bij voorkeur 's nachts.

Blauwe roofhaai

De Carcharhinidae bespeurt op grote afstand bloed in het water, wordt dan agressief en valt aan. Hij eet liever inktvis dan een mens. Door zijn lange borstvinnen kan hij heel sierlijk bewegen, maar ook daardoor kan hij in korte tijd hoge snelheid ontwikkelen. Hij verkiest koel water om in te zwemmen. In gematigde zeeën zwemt hij hoog, in tropische zeeën diep. Hij is een wereldreiziger, want hij doorkruist oceanen.

Hamerhaai

De hamerhaai, Sphyrna, heeft uitzonderlijk grote uitsteeksels aan zijn kop. Daarop zitten ogen en neusgaten. Met die kop vangt hij signalen op van prooien in de diepzee. Hij is een groepsdier.

Bouw van de haai

Het lichaam van de haai is torpedovormig. Hij heeft grote borstvinnen en één of twee rechthoekige rugvinnen. Zijn staart is groot.
Achter de ogen zitten kieuwspleten. De bek zit aan de onderkant van de kop en heeft driehoekige tanden. Haaien hebben meerdere rijen tanden achter elkaar. De voorste rij staat rechtop. Die daar achter liggen plat in de bek. Als een tand uitvalt, wordt de taak meteen overgenomen door de tand die erachter staat. Per week verliest een haai drie tanden. Die worden dus nogal eens gevonden. Het skelet van de haai bestaat uit kraakbeen. Hun lijf is gestroomlijnd. Daardoor kunnen haaien zich sierlijk door het water bewegen.

Het vel van de haai

De huid van de haai is bedekt met een soort tandjes. Die hebben de zelfde vorm als mensentanden. Als men een haai zou aaien, voelt de huid van voor naar achter glad aan. Andersom voelt hij ruw. Haaienvel werd vroeger ook gebruikt als schuurpapier.

De Ampullen van Lorenzini

Haaien hebben een uitzonderlijk orgaan in hun neus, de ampullen van Lorenzini. Daarmee kunnen ze over grote afstanden elektromagnetische signalen ontvangen. Zo speuren ze naar hun prooi. Soms vinden ze op die manier een prooi op enkele honderden meters afstand.

Voortplanting

Sommige haaiensoorten leggen eieren. Die worden buiten hun lichaam vastgehecht aan planten zoals zeewier. Hiervoor gebruikt de haai hechtdraden. Soms zijn deze eieren op het strand te vinden. Veel haaien leggen eieren in hun eigen lichaam. De jongen worden met hun eigen bloed gevoed, zoals zoogdieren dat doen. De jongen zijn dan levendgeboren jongen.

Mensen eten over de hele wereld meer dan 300 miljoen kilo haaienvlees per jaar.
De vinnen worden gebruikt voor de haaienvinnensoep.
Als men bij de visboer rotszalm of zeepaling koopt, is dat eigenlijk hondshaai.
© 2011 - 2017 Wilvdvleuten, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het leven van een haaiHet leven van een haaiMensen denken bij haaien vaak aan grote grijze vissen met scherpe tanden. Ze denken dat hij gevaarlijk is en vaak mensen…
Haaien: bedreigde diersoortHaaien: bedreigde diersoortDe haaien behoren tot de kraakbeenvissen en zijn nauw verwant aan de roggen. Er zijn in totaal over 350 soorten, die zow…
Zijn haaien echt zo gevaarlijk?Alleen al bij de gedachte een haai tegen te komen worden veel mensen al bang. Toch zijn haaien niet zo gevaarlijk als ve…
Haaien in de zeeHaaien in de zeeHaai en haaien. Haai wordt vaak gebruikt in het Nederlands als parodie op het Engelse Hi, een begroeting. Maar we bedoel…
Bakerhaaien: de walvishaai en de verpleegsterhaaiBakerhaaien: de walvishaai en de verpleegsterhaaiBakerhaaien zijn een orde van lange, vaak sterk afgeplatte haaien. Onder andere de walvishaai, de verpleegsterhaaien en…
Bronnen en referenties
  • Artikel NOT

Reageer op het artikel "Haaien, opruimers in de natuur, gevaarlijk en ongevaarlijk"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 02-03-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!