InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Puntius denisonii

Puntius denisonii

De puntius denisonii. Een lieve vreedzame vis, die 15 cm groot kan worden. Vroeger bijna niet bekend, maakt nu een comeback.

Synoniemen

Labeo denisonii, Barbus denisonii, Crossocheilus denisonii, deninson’s weerhaak, rode lijn torpedo weerhaak, roseline haai, bloeden het oog baard of miss kerela. Dit zijn een heleboel synoniemen voor een vis. Dit is ontstaan doordat de vis in vele landen bekend is.

Herkomst

Behoort tot de familie van Cyprinidae. Komt uit de landen Kerela, India en zuidoost-Azië. Dit soort is ontdekt en wetenschappelijk omschreven voor het eerst in 1865, hoewel het nooit populair is geworden tot voor kort. Deze plotselinge stijging heeft geleid tot misvattingen dat deze soort pas geleden is ontdekt. Wel is de vis nog niet heel lang bekend onder veel aquarianen als aquarium soort. Omdat alle exemplaren beschikbaar zijn in winkels en worden geïmporteerd, blijven de prijzen hoog. Ondanks is de vis tegenwoordig steeds meer te zien bij hobbyisten en zeer geliefd is.

Uiterlijk

De puntius wordt ongeveer 15 cm lang, tussen de man of vrouw zit er geen verschil in de lengte. Het lichaam loopt in de vorm van een torpedo, hier komt ook de naam torpedo barb vandaan. Ze hebben zilverkleurige schubbenen er loopt een rode horizontale lijn vanaf de kop, door het oog naar de staart. Onder de rode lijn loopt een zwarte lijn van de kop tot aan de staart. Boven de rode lijn loopt een geel / gouden lijn. Naarmate ze ouder worden een opvallend groen / blauwe markering op de top van het hoofd. Soms lijkt het alsof de lippen rood zijn, alsof zij lippenstift dragen.

Karakter

De puntius, is een actieve scholenvis die je het beste kunt houden in een groepje van 5 tot 10 stuks. Ze kunnen prima in een gezelschapsaquarium. Ze zwemmen in de bovenste en middelste lagen van het aquarium. Het zijn relatief rustige vissen, die in een groepje wel actief kunnen zijn. Er wordt geadviseerd deze vissen samen te combineren met andere rheophilic Aziatische soorten zoals Danio, Devario, Barilius, Garra en balitorine modderkruipers. Dit zou zorgen voor een zeer interessante biotoop-stijl gemeenschap. Dat gezegd hebbende die de zuurstof en temperatuur eisen kan worden voldaan kan worden gemengd met de meeste vreedzame vis te groot om te worden beschouwd als voedsel. De meldingen dat dit soort agressief zou zijn, kan voortkomen uit de bezuiniging om maar 1 of twee van de vissen aan te schaffen. Wanneer een van de vissen agressief zou worden, wordt dit opgepakt door de andere vissen, en lijken dit als een groep op te lossen. Ook wanneer een vis niet gezond is, zul je al gouw opmerken dat de groep hierop reageert, door de vis zogenoemd te verzorgen, of bij sommige gevallen bekend is af te stoten van de groep.

Inrichting aquarium

De afmetingen van het aquarium mag niet kleiner zijn dan 1.20 x 40 x 40, dit omdat de vis echt zwem ruimte nodig heeft. De temperatuur van het aquarium mag tussen de 20 en 25 graden zijn. De ph tussen de 6.5 en 7.8 de gh tussen de 5 en 27. Gebruik wat hardere planten, omdat ze er graag aan knabbelen. Ze houden van een goede stroming in het water, en regelmatig waterverversing. Het is een beek en rivier soort, die vaak gevonden wordt bij stroomrijk en zuurstofrijk water. Gebruik een zand of klein korrelige bodem, water dragende stenen vinden ze prettig. Het is een scholenvis en komt ook in een school het beste tot zijn recht. Verder kun je het aquarium met kienhout en planten opvullen. Een goed deksel op het aquarium is een vereiste, aangezien deze vissen nog wel eens uit het water willen springen.

Voeding

De puntius eet vele soorten voer, zoals rode muggen larve, garnalen, vlees, vis, vlokkenvoer. Ook leven voer en diepvriesvoer, eten deze vissen graag. In de natuur voedt deze vis zich met insecten en ook wel algen. Voor de beste conditie is het aan te raden af en toe bloedwormen te geven samen met gedroogde vlokken en granulaat. De kleuren worden na zeggen het meeste en mooist zichtbaar als je ook af en toe voer gebruikt die rijk is aan carotenoïden, zoals astaxanthine.

Voortplanting

Over de voortplanting is weinig bekend. De soort is zeker gefokt op een commerciële basis, vermoedelijk via het gebruik van hormonen. Het is gerapporteerd dat jonge vissen uit het wild werden gehaald. Dit zou schadelijke effecten kunnen hebben op de staat van instandhouding daar.

Er zijn wel een aantal toevalsnesten gevonden in aquaria, maar omdat deze soort meestal gecombineerd met andere soorten leeft, en zij eieren leggen kunnen deze met gemak worden opgegeten. Ook lijkt een verlaging van de ph en gh waarde ertoe te leiden dat deze vissen gaan paaien en eieren gaan leggen. Zij leggen de eieren het liefst in stukje Java mos. Ook is uit onderzoek gebleken dat sommige vissen uit een groep verkleurde tijdens het paaien en het leggen van eieren.

Meer recent is dat Chester Zoo Aquarium in Engeland heeft gemeld dat er een succesvolle kweekheeft plaatsgevonden. Dit gebeurde per ongeluk in de eerste plaats, hoewel de dierentuin nu plannen heeft om nog een poging te wagen onder meer gecontroleerde omstandigheden. In de loop der jaren is door de vele inspanningen uiteindelijk wel met succes gefokt. In 2009 is fisheries college erin geslaagd.
© 2011 - 2019 Vissenopvang, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Anouk – Update en Close up (recensie cd en dvd)recensieAnouk – Update en Close up (recensie cd en dvd)Anouk Teeuwe heeft een aantal albums uitgebracht dat geen studioalbums zijn. In 2004 komt ze met twee releases tegelijke…
The Voice Of Holland, potentiële winnaarsDe finale van The Voice Of Holland is alweer in zicht. De kandidaten doen hun uiterste best om de live shows te overleve…
Partitioneren met de GParted-Live CD (Freeware)Partitioneren met de GParted-Live CD (Freeware)Noodzakelijke veranderingen aan uw NTFS-partitie kunt u nu eindelijk zonder risico maken - met de Live-CD van GParted.
Operatie Live, openhartoperatieOperatie Live, openhartoperatieJan Slagter, oprichter van omroep MAX, besluit in 2010 een openhartoperatie live op televisie uit te zenden. De reacties…
The Voice Of Holland, the sing offElke coach beschikt na de audities (blind auditions) over 16 kandidaten. Door middel van de battles is dit aantal terug…
Bronnen en referenties
  • www.hobbykwekers.nl
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Puntius denisonii"

Infoteur: Vissenopvang
Gepubliceerd: 06-10-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!