InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Brachydanio albolineatus - Gouddanio

Brachydanio albolineatus - Gouddanio

De Gouddanio is een uitstekende vis voor beginners. Het is een sterke vis die weinig eisen stelt. De Gouddanio is typisch zo'n visje dat je snel voorbij loopt in de aquariumwinkel, maar onder goede omstandigheden is het een zeer mooie vis. Door zijn vreedzame en actieve aard is Brachydanio albolineatus een zeer geschikte vis voor een gezelschapsaquarium.
  • Wetenschappelijke naam: Brachydanio albolineatus
  • Nederlandse naam: Gouddanio
  • Familie: Cyprinidae (karperachtigen)
  • Herkomst: Zuidoost-Azie (Birma, Thailand, Sumatra, Maleisië)

Lengte

Brachydanio albolineatus wordt ongeveer 6 centimeter lang.

Geslachtsonderscheid

De mannetjes zijn wat kleiner dan de vrouwtjes en zijn ook iets intenser van kleur.

Huisvesting

Aangezien Gouddanio’s niet zo groot worden, hebben ze geen groot aquarium nodig. Een bak van 60cm lang is voldoende. Het is wel belangrijk dat er voldoende open zwemruimte is, met name in de middelste en bovenste waterlaag. Richt het aquarium verder in met randbeplanting en een donkere bodem. Een flinke stroming in het water stellen Gouddanio’s erg op prijs. Een dekruit is noodzakelijk, aangezien deze vissen kunnen springen.

Karakter

Brachydanio albolineatus is een zeer vredelievend visje die in een school gehouden moet worden. Gouddanio's zijn erg actieve visjes, die voornamelijk in de middelste en bovenste waterlaag zwemmen. Houdt gouddanio’s met minimaal 7 stuks, meer is altijd beter. Met medebewoners in het aquarium gaan ze prima om.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 20-25
  • Ph: 6,5-7
  • Gh: 8-12

Voeding

Gouddanio’s zijn echte alleseters, ze eten zowel droogvoer, diepvriesvoer, levend voer als plantaardig voer.

Kweek

Redelijk eenvoudig. Zorg voor een kweekbak, deze hoeft niet groot te zijn maar moet wel ingericht worden met fijnbladige planten. Plaats een vrouwtje in deze bak, samen met twee mannetjes. Verhoog langzaam de temperatuur tot ongeveer 26 graden. Vang de vissen weer uit na het afzetten van de eitjes, want ze eten deze op. Als alternatief kan een afzetrooster gebruikt worden. Zodra de eitjes zijn uitgekomen kun je beginnen met het voeren van stofvoer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Brachydanio albolineatus - Gouddanio"

Reactie

Tess, 08-10-2007 16:24 #1
Geslachtsonderscheid:
De mannetjes zijn wat kleiner dan de vrouwtjes en ook iets intensiever van kleur.
Het is niet intensiever van kleur maar intenser! Reactie infoteur, 26-10-2007
Bedankt voor het opmerken, het is aangepast.

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 20-03-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 1
Schrijf mee!