InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Meren en rivieren

Meren en rivieren

Meren en rivieren Waar zijn de grootste en de diepste meren van de wereld? Waar vind je de langste rivier? Waarom hebben sommige rivieren eigenlijk delta's? Blijven meren en rivieren voor altijd bestaan? Wat is een estuarium? Hoe hoog is de allerhoogste waterval? Hoe snel verplaatst een waterval zich eigenlijk? Wetenswaardigheden c.q. weetjes over meren en rivieren en ook watervallen in de vorm van vragen. De boeiende antwoorden op al deze vragen worden helder uiteengezet in dit artikel.

Weetjes over meren en rivieren

Waar zijn de grootste en de diepste meren?

Kaspische Zee

De grootste en diepste meren vind je in (het vroegere) Rusland. Het grootste meer is de Kaspische Zee, bij de grens met Iran. Hoewel de naam anders doet vermoeden is het een meer en geen zee, daar het helemaal door land is omgeven. Alleen omdat het meer zo onnoemelijk groot is, noemt men het een zee. De oppervlakte van de Kaspische zee is maar liefst 360.700 vierkante kilometer. Dat is bijna tien maal zo groot als de oppervlakte van heel Nederland.

Balkalmeer

Het diepste meer is het Balkalmeer in Siberië. Het diepste gedeelte c.q. diepste punt van dit meer is 1940 meter.

Waar vind je de langste rivier?

De langste rivier ligt in Afrika (Noord-Afrika) en is de Nijl, met een lengte van 6670 kilometer.

Waarom hebben sommige rivieren delta's?

Het komt voor dat een rivier niet rechtstreeks in zee uitstroomt, maar zich verdeelt c.q. vertakt aan het einde in verschillende kleine rivierlopen. Een delta ontstaat wanneer het riviermodder slijk afzet waar de kleinere rivierlopen hun weg door banen om in zee uit te monden. Een rivierdelta is vernoemd naar de Griekse letter delta Δ, vanwege de driehoekige vorm ervan.

Blijven meren en rivieren bestaan?

Verlanden

Meren en rivieren kunnen duizenden en duizenden jaren bestaan, maar ooit komt er een einde aan. Een door het land stromende rivier slijpt het onderliggende gesteente geleidelijk uit. Heel geleidelijk aan vullen rivieren op en stromen dan niet meer. Ook kunnen rivieren opdrogen en dan met name de zogenaamde regenrivieren, als er geen of weinig toevoer is van nieuw water.

Moeras

Meren worden gevoed door rivieren, die deeltjes grond meevoeren. Heel geleidelijk raakt zo'n meer gevuld met die deeltjes en dan 'verland' deze (wordt land); hetgeen tevens het gevolg kan zijn van de overblijfselen van talloze generaties waterplanten. Het water verwordt dan tot een moeras, er gaan vervolgens bomen groeien en uiteindelijk verandert het meer dan in droog land.

Wat is een estuarium?

Monding. Een estuarium is het laatste deel van een rivier, daar waar deze zich verwijdt en in zee uitstroomt. Dit wordt ook wel de monding van een rivier genoemd. Eb en vloed kunnen in een estuarium vrij spel hebben, waardoor grote modderbanken of slijkbanken ontstaan waar de rivier haar weg kronkelend doorheen zoekt naar de zee.

Hoe hoog is de hoogste waterval?

Angelwaterval. De hoogste waterval is de Angelwaterval in Venezuela. Het water stort in één ruk 807 meter naar omlaag. De hele waterval heeft een totale hoogte van 979 meter.

Hoe snel verplaatst een waterval zich?

Stortrand. Een waterval (de stortrand ervan) beweegt zich langzamerhand stroomopwaarts van de rivier, daar de snelle stroming van het water de gesteenterand waarover hij omlaag stort, uitslijpt op den duur. De bekende Niagarawaterval, die bij de grens van de Verenigde Staten en Canada ligt, verplaatst zich om en nabij 1 meter per jaar stroomopwaarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Natuurwonder Australië: Gippslandmeren in VictoriaDe Gipsslandmeren in Victoria, Australië, vormen een enorm netwerk van rivieren, meren, lagunes en eilandjes. Ooit was h…
Egypte, geschenk van de NijlEgypte, geschenk van de NijlDe langste woestijn in de grootste Sahara. De Nijl is de enige rivier op de wereld die van Zuid naar Noord stroomt. Geol…
De (Gelderse) Ijssel en KampenTijdens en na de laatste Ijstijd lag in West-Overijssel een groot, nat veengebied. Door dit veengebied zocht de rivier d…
Nijlcruise in Egypte: cultuurstad Luxor als vertrekplaatsNijlcruise in Egypte: cultuurstad Luxor als vertrekplaatsAls je in Egypte een Nijlcruise maakt is het alsof je teruggaat in de tijd. Het machtige Egyptische Rijk had haar welvaa…
De watervallen van OuzoudDe watervallen van OuzoudDe Watervallen van Ouzoud(Ouzoud is berbers voor “olijven”) vallen onder de natuurlijke schoonheden van Marokko. Met een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash / Pixabay
  • Blooming, W.A. Science and scientific facts. London: Kingfisher Books Limited

Reageer op het artikel "Meren en rivieren"

Reactie

Daphne, 03-10-2012 12:35 #1
Vette weetjes ik zit nu in het plus groepje op school en we moeten zoveel mogelijk weetjes over oceanen verzamelen.

Infoteur: Sila
Gepubliceerd: 09-09-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Reacties: 1
Schrijf mee!