InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Multnomawatervallen, Oregon

Multnomawatervallen, Oregon

De Multnomawatervallen in Oregon, Verenigde Staten, is befaamd om zijn schoonheid en staat bovenaan de lijst van toeristenattracties in Oregon. Het is de op één na hoogste waterval in de Verenigde Staten die nooit droogvalt.

Multnomawatervallen

De Multnomawatervallen stort 189 meter naar beneden vanaf een adembenemende afgrond op Larch Mountain, in de Columbia River Gorge. Hij bestaat uit twee hoge, steile watervallen met een vijvertje ertussen. De bovenste waterval is dunner en langer terwijl de onderste breder en krachtiger is. Ze worden gevoed door kristalhelder water uit een onderaardse bron, dat de berg af stroomt als Multnomah Creek en op spectaculaire wijze over dit punt valt. De waterstroom bereikt een hoogtepunt in winter en voorjaar, maar bij uitzonderlijke kou verandert hij in een sensationele ijspegel.

Legende

In de rotswand zijn duidelijke tekenen te zien van vijf verschillende basaltlavastromen, waaraan te zien is hoe 12 tot 16 miljoen jaar geleden dit gebied is geschapen door grote hoeveelheden opborrelend magma. De oorspronkelijke bewoners vertellen hun legende, waarin een jonge maagd zich van de rots stort als offer aan de Grote Geest, om haar volk te redden van een verwoestende ziekte. Daarna bad haar vader tot de Grote Geest om een teken dat zijn dochter was opgenomen in het land van de geesten. Snel daarna vloeide er een zilverwitte stroom water uit het woud en over de rots, als een prachtige waterval.

Bensonbrug

De watervallen is befaamd om zijn schoonheid. Bovendien staat het boven aan de lijst van toeristenattracties in Oregon. De elegante Bensonbrug steekt de waterval over tussen het hoge en het lage deel. De brug is in 1914 gebouwd door Italiaanse steenhouwers en vernoemd naar Simon Benson. Hij is de oorspronkelijke eigenaar van de waterval. De avontuurlijk ingestelde bezoeker kan een voettocht maken over een smal, bochtig voetpad naar de top van de waterval, met een houten uitkijkplatform.

Hiervandaan kunt u de waterval van boven bekijken, terwijl het water over de rand stroomt en begint aan zijn lange daling. Ook kunt u genieten van de stroomversnellingen en miniwatervallen op de plek waar de kreek uit het woud tevoorschijn komt, op zijn weg naar de rand van de berg. De klim naar boven is de moeite waard, en biedt prachtige vergezichten op de Columbia River Gorge.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Multnomawatervallen, Oregon"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 16-08-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!