InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Dierenweetjes - Mieren

Dierenweetjes - Mieren

Mieren zijn volgens wetenschappers op veel vlakken intelligenter en sterker dan mensen, niet alleen dankzij hun lichaamsbouw, maar ook dankzij de manier waarop ze hun kolonies organiseren. Mieren zijn daardoor in staat om in gure omstandigheden mensen te overleven. Hier zijn enkele fascinerende weetjes over mieren en hun superioriteit over de mensen.

Wat is de levensduur van een mier?

De gemiddelde levensduur van een mier is 40 tot 60 dagen. Een koningin, daarentegen, kan soms wel to 20 jaar oud worden.

Hoeveel soorten mieren bestaan er?

Er bestaan ongeveer 12.000 soorten mieren. Ze zijn verdeeld over alle continenten (behalve Antarctica), maar de meeste mieren zijn te vinden in tropische gebieden. In het regenwoud alleen al zouden er ongeveer 3,5 miljoen mieren leven.

Hoe sterk zijn mieren?

Mieren zijn in staat om gewicht te dragen dat 50 keer zwaarder is dan hun eigen lichaamgewicht. Hoe dat komt? In vergelijking met hun grootte zijn de spieren van mieren dikker en groter dan die van mensen en grote dieren. Dankzij deze sterke en grote spieren, kunnen mieren zich ook heel snel voortbewegen. Als de spieren van mensen in verhouding even sterk waren geweest, zouden we nu zo snel als een racepaard kunnen lopen.

Houden mieren van planten?

Bepaalde soorten mieren beschermen planten tegen zoogdieren, insecten en parasieten. In ruil hiervoor mogen de mieren in de holtes van de plant leven en mogen ze zich voeden aan de suikerachtige excreties.

Hoe groot is de totale biomassa van alle mieren op aarde?

De totale biomassa van alle mieren op aarde is ongeveer gelijk aan de totale biomassa van alle mensen. Wetenschappers hebben geschat dat er voor elke persoon minstens 1,5 miljoen mieren zijn.

Waarom houden mieren slaven?

Verschillende soorten mieren houden ervan andere soortgenoten tot slaaf te maken. Ze nemen hen gevangen en laten hen al het vuile werk van de kolonie doen. De koningin van de Polyergus mieren (Amazone mieren) gaat op zoek naar de koningin van de Formica mieren met de bedoeling haar uit te roeien; daarna maakt ze alle Formica werksters tot slaaf. De slaven krijgen de opdracht om voor de eitjes en kinderen van de koningin te zorgen. Eenmaal de kinderen volwassen zijn, moeten ze andere Formica poppen opsporen om ook van hen slaven te maken. Zo garanderen ze een voortdurende toevoer van nieuwe slaven.

Wanneer zijn mieren ontstaan?

Mieren hebben waarschijnlijk zon 130 miljoen jaar geleden hun eerste pootjes op aarde gezet. Daarvoor is fossiel bewijsmateriaal te vinden. Het oudste mieren fossiel dat ooit werd gevonden is ongeveer 92 miljoen jaar oud. Dankzij deze en andere fossielen uit dezelfde periode hebben wetenschappers ontdekt dat mieren toen al een hele evolutie hadden doorgemaakt.

Doen mieren aan landbouw?

Mieren zijn echte landbouwers. Meer nog, bepaalde soorten mieren waren de mensen met meer dan 50 miljoen jaar voor wat landbouw betreft. Ze gebruikten zelfs gesofistikeerde technieken om hun oogst te groeien. Mieren zijn immers in staat chemicaliën met antibacteriële eigenschappen af te geven die de aanwezigheid van schimmels voorkomen.

Hoe delen mieren mee waar het voedsel zich bevindt?

Dankzij het achterlaten van geursporen van feromonen, zijn mieren erg efficiënt in het verzamelen van voedsel. Als een mier een grote hoeveelheid voedsel vindt, gaat ze onmiddellijk in een rechtstreekse lijn terug naar de mierenhoop. Tijdens deze terugweg laten ze een spoor van sterk ruikende feromonen achter. Andere mieren kunnen de plaats van het eten gemakkelijk terugvinden. Hoe meer mieren deze weg volgen, hoe meer deze geur versterkt wordt.

Hebben mieren hersenen?

Als je alle hersencellen van 40.000 mieren samenneemt, verkrijg je de grootte van een menselijke brein. De hersenen van een mier tellen immers 250.000 hersencellen terwijl een menselijk brein er 10.000 miljoen telt.

Waarom hebben mieren twee magen?

Mieren hebben twee magen. Eén maag is voor de mier zelf en de andere maag dient om andere mieren te voeden.
Gerelateerde artikelen
Mieren in je huis, hoe kom je er van af?Last van mieren, wie kent het niet. In de zomer komt het voor dat de bewoners van een nest mieren een gaatje je huis in…
Mier (insecten)Mieren (Formicidae) zijn insecten die behoren tot de vliesvleugeligen. Het zijn diertjes die niet groter worden dan 4 to…
Mierenplaag: wat te doen bij een mierenplaag of overlast?Mieren in de keuken. Het kan geen kwaad, maar aangenaam is het niet. Wat te doen als de kriebelbeesten je keuken dreigen…
Mieren, zeer nuttige dieren maar hou ze wel buitenshuisMieren, zeer nuttige dieren maar hou ze wel buitenshuisMieren zijn zeer nuttige dieren. Wanneer mieren in de tuin aanwezig zijn en je er niet teveel last van hebt is het verst…
De mier, een ijverig en intelligent diertjeMieren zijn ware succesdieren, er leven goed 10 biljard mieren op aarde. Dat betekent dat ieder 100e dier een mier is. E…

Reageer op het artikel "Dierenweetjes - Mieren"

Reacties

Wout Kunnen, 10-11-2014 11:59 #2
In uw onderdeel over mieren vind ik volgende passage: "Hoeveel soorten mieren bestaan er? Er bestaan ongeveer 12.000 soorten mieren. Ze zijn verdeeld over alle continenten (behalve Antarctica), maar de meeste mieren zijn te vinden in tropische gebieden. In het regenwoud alleen al zouden er ongeveer 3,5 miljoen mieren leven."
Als u elders schrijft dat de totale biomassa van mieren even groot is als die van mensen en één mens overeenkomt met 1,5 miljoen mieren, dan lijkt me iets te ontbreken in uw laatste zin ivm het regenwoud. Is dat per vierkante meter, kilometer? Of is er iets mis met het gegeven cijfer van "3,5 miljoen"? Bedankt voor een aanvulling/rechtzetting.
En evident bedankt voor uw bijdrage(n)!

Oumaima El Mansouri, 14-10-2014 20:19 #1
Bedankt voor de leuke en interessante weetjes.

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 15-10-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 2
Schrijf mee!