InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Vlinder – Distelvlinder op Waddeneiland Ameland

Vlinder – Distelvlinder op Waddeneiland Ameland

Vlinder – Distelvlinder op Waddeneiland Ameland De distelvlinder is een prachtige kleurige dagvlinder die ook op Ameland vliegt, het ene jaar in grote aantallen en het andere jaar veel minder. Hij is familie van de aurelia’s, van de duinparelmoervlinder, en dat is te zien. Hij komt op het eiland algemeen voor en de trekvlinder surft er graag op de wind. Ameland is een vlinderland en deze distelvlinder is een van de soorten die er is waar te nemen.

De distelvlinder vliegt ondermeer in de Kooiduinen

Distelvlinder uit Afrika

Distelvlinders zijn lange afstandvliegers en windsurfers. De distelvlinder is een trekvlinder, die in de vroege zomer van Afrika naar het noorden trekt en zich laat meevoeren op de wind. Het is een vrij grote vlinder met een voorvleugellengte van 26 – 30 mm.

Kenmerken van de vlinder

Deze mooie fladderaars hebben oranje vleugels met zwarte vlekken. De vleugelpunten van de voorvleugels zijn zwart met witte vlekken. De onderzijde van de achtervleugels laat vijf ronde vlekken zien, die soms een blauw centrum hebben. Ze worden oogvlekken genoemd. De onderzijde heeft een vakjespatroon van bruin met witte lijntjes.

Waardplant akkerdistel

Zoals de naam al doet vermoeden zijn distels de waardplanten van deze vlinder. Hij is gek op verschillende soorten:
  • akkerdistel
  • kale jonker
  • speerdistel
  • vederdistel

De distelvlinder gebruikt ook andere planten als gastheer:
  • alsem
  • klit
  • bernagie
  • slangenkruid
  • zonnebloem
  • brandnetel

Levenscyclus

De vlinder legt de eitjes een voor een op de bovenkant van een blad van de waardplant, liefst op een plekje met veel zon. De rups die uit een eitje komt kruipt naar de onderzijde van het blad, spint het blad bijeen en gaat dat blad lekker opeten. Alleen de nerven blijven over. Als het blad op is herhaalt de rups dit met een nieuw blad. Na ongeveer een maand verpopt de rups zich in een spinsel op een plant die in de buurt staat. De vlinders kunnen we tussen april en oktober in ons land zien.

Bron: Natuurcentrum AmelandBron: Natuurcentrum Ameland

Verspreiding van de vlinder

De distelvlinders komen over de hele wereld voor. Je vindt ze alleen niet op Antarctica en in Zuid-Amerika. De vlinders die wij in onze streek zien, komen uit Centraal-Afrika en Noord-Afrika. De soort overwintert in de warmte. In de voorzomer komen ze onze kant op om zich voor te planten. Ze laten zich door de wind meevoeren vanuit Afrika naar Europa, tot aan Scandinavië toe. In het najaar remigreert een deel van de vlinders naar het zuiden, de rest sterft in onze streek. In het ene jaar zijn er veel distelvlinders en in het andere jaar zie je ze bijna niet. Dat hangt onder meer af van de weersgesteldheid in het Atlasgebergte en de al dan niet gunstige wind in het voorjaar. Soms spreken we van een invasie en dan valt de distelvlinder vaak tegelijk met Sahara-zand ons land binnen.

Waddeneiland Ameland

De distelvlinder is op Ameland een inheemse soort. Je kunt hem vrij regelmatig tegenkomen. De Amelander vlinderteller telde op 18 augustus 2012 een groepje van 14 vlinders in de Kooiduinen, op oostelijk Ameland. De vlinder is ook in tuinen te zien, want hij zit graag op vlinderstruiken om de nectar te zoeken. De distelvlinder sierde in 2011 een affiche van Natuurcentrum Ameland als lokker voor een tentoonstelling over Vlinders op Ameland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Natuurcentrum Ameland
  • Vlindernet
  • Wikipedia
  • Waarnemingen.nl
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Natuurcentrum Ameland

Reageer op het artikel "Vlinder – Distelvlinder op Waddeneiland Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Special: Vlinders
Schrijf mee!