InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het tamme dwergkonijn: aanschaf, voeding en vaccinaties

Het tamme dwergkonijn: aanschaf, voeding en vaccinaties

Het tamme dwergkonijn: aanschaf, voeding en vaccinaties Wanneer je een huisdier gaat aanschaffen, wil je daar waarschijnlijk eerst wat meer van weten. Hoe is het om een dwergkonijn als huisdier te hebben en hoe krijg je een dwergkonijn tam? Wat kan je een dwergkonijn te eten geven en wat is absoluut niet geschikt? Wat vooral belangrijk is: vergeet niet om je konijn te laten vaccineren en zorg ervoor dat je konijn en zijn hok schoon zijn.

Aanschaf

Wanneer je een dwergkonijntje koopt mag het niet jonger zijn dan acht weken. De eerste acht weken heeft het beestje zijn moeder echt nog nodig. Konijnen kunnen goed alleen gehouden worden. Een dwergkonijn wordt gemiddeld zon vijf jaar oud. Konijnen die binnen gehouden worden, worden over het algemeen ouder dan buitenkonijnen.

Tam maken

Het leukste is een tam konijn wat zelf jouw gezelschap zoekt. Om dat voor elkaar te krijgen is op het begin een behoorlijke tijdsinvestering. Je zal het konijn daarvoor iedere dag minimaal 1 uur op schoot moeten nemen. Leg een oude handdoek over je kleding om een eventueel ongelukje op te vangen en aai het konijn op je schoot rustig. Wanneer je ondertussen naar de televisie kijkt is dit best te doen. Als het je lukt dit enkele maanden vol te houden heb je een leuk konijn waar ook je kinderen veel gezelschap aan zullen hebben.

Voeding

Een konijn heeft iedere dag vers water nodig. Je moet als voeding hooi en droogvoer kopen. Vooral hooi is eigenlijk onmisbaar voedsel voor een gezond konijn. Groen voer is natuurlijk ook lekker voor het konijn. Overdrijf het echter niet. Vooral (te)veel fruit kan darmproblemen geven. Hierdoor ontstaat plakpoep wat aan het achterste van het konijn blijft plakken. Dit is niet alleen onhygiënisch, maar vooral bij buitenkonijnen kan het zo zijn dat dit vliegen aantrekt die hier eitjes in leggen. Hierdoor kan myiasis ontstaan. Het konijn kan hieraan overlijden.

Het volgende groenvoer is niet geschikt:
  • Goudenregen
  • Aardappelen en aardappelschillen
  • Kolen (alle soorten bloemkool, spitskool, rode kool worden afgeraden)
  • Taxus
  • Gemaaid gras
  • Rode klaver
  • Kropsla
  • Nachtschaduw
Geef bovenstaand voer dus absoluut niet aan je konijn.

Wel geschikt voor consumptie zijn:
  • Paardenbloemen
  • Klaver
  • Distel
  • Geplukt gras
  • Brandnetels
  • Appel
  • Wortel
  • Banaan
  • Zonnebloem
  • Peterselie
  • Spinazie
  • Witlof
  • Andijvie
  • Druif
  • Kers
  • Pruim
  • Harde droge broodkorsten

Let erop dat het konijn niet teveel eet. Hij kan geen maat houden en eet door tot hij moddervet is. Geef hem het liefst twee keer per dag te eten. Zorg dat het konijn ook iets te knagen heeft zoals een tak of een speciaal knabbeltje. Wanneer je dat niet doet gaan het hok of je meubelen eraan. Geef liever geen groenten wanneer je konijntje jonger is dan zes maanden. De darmpjes zijn dan nog erg gevoelig en zodoende kan het jonge konijn last krijgen van de groenten.

Vaccinatie

Het is verstandig je konijn te laten inenten tegen myxomatose. Het is één van de meest voorkomender ziekten bij konijnen. Meestal heeft de ziekte een dodelijke afloop.

Bodembedekking

Als bodembedekking kan je het beste iets kiezen wat goed vocht opneemt, zoals stro of kattenbakkorrels. Je kan dit aanvullen met papierstrookjes en hooi als nestmateriaal.

Een konijn in huis

Een konijn is meestal zinnelijk. Dat wil zeggen dat de meeste konijnen hun behoefte op een vaste plaats doen. Zo is het dus mogelijk om een konijn ook los in je huis te laten lopen. Een konijn heeft een hekel aan lawaai dus zijn kooi kan beter niet in de buurt van de televisie of de geluidsboxen staan. Een konijn houdt ook niet van sigarettenrook. Wanneer er veel gerookt wordt in de woonkamer kan je je afvragen of het wel een goed idee is om daar een konijn te houden. Tocht en grote temperatuurverschillen zijn funest voor een konijn dus een plaatsje bij de deur, het raam, in de volle zon of dicht bij een centrale verwarming is niet zo geschikt.

In de schuur

Een goed alternatief voor het huis is een plekje in de schuur. Het konijn zit daar tochtvrij en de lucht is niet te droog. Wel moet je er dan geregeld naar toe om het konijn gezelschap te houden en hem ook geregeld uit de kooi halen. Een konijn heeft wel behoefte aan beweging. Wanneer je merkt dat het konijn toch te veel alleen zit is het misschien een andere en betere optie om in dit geval toch voor twee konijnen te gaan.

Een liksteen of knaagsteen

In de winkel zijn likstenen te koop voor konijnen. Dit blijkt niet goed te zijn voor de konijntjes. Wanneer ze veel likken aan deze steen, krijgen ze te veel calcium binnen. Konijnen scheiden calcium af via de urinewegen en bij een teveel aan calcium kan er blaasgruis of kunnen er blaasstenen ontstaan. Dit is ontzettend pijnlijk voor het konijn en ze kunnen er zelfs aan overlijden.

Een onderzoek naar het geluk van konijnen

In 2017 wordt er een onderzoek verricht naar het geluk van konijnen die als huisdier worden gehouden. De reden hiervoor is dat konijnen volgens de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht vaak in een te klein, te donker en saai hok zitten. Daarnaast zijn ze vaak alleen en kampen ze met obesitas.
Gerelateerde artikelen
Myxomatose bij konijnenMyxomatose is een van de akeligste aandoeningen die uw konijn zou kunnen treffen, slechts 15 tot 20% van de konijnen ove…
Konijnenziekte: GasKonijnenziekte: GasKonijnen hebben een erg gevoelig maag en darmstelsel. Wanneer je konijn erg rusteloos is, steeds een andere plek in zijn…
Wat kost een konijn per maand?Wat kost een konijn per maand?Een huisdier in huis nemen kost geld. De kosten voor het aankopen van een konijn zijn laag, maar de hoge kosten komen vo…
Hoe maak je een konijn zindelijk?Hoe maak je een konijn zindelijk?Het ene konijn is vanaf de eerste dag meteen zindelijk en doet zijn/haar behoeften altijd op dezelfde plek. Bij het ande…
De taal van het konijnElk dier heeft zo z'n eigen taal en het konijn is hier geen uitzondering op. Hieronder de beschrijving met wat konijnen…
Bronnen en referenties
  • http://www.nu.nl/dieren/4397682/onderzoek-welzijn-nederlands-huiskonijn.html
  • http://fijnkonijn.nl/blog/knaagsteen/

Reageer op het artikel "Het tamme dwergkonijn: aanschaf, voeding en vaccinaties"

Reacties

Tamara, 16-10-2016 00:17 #3
Er staat in dit artikel dat konijnen goed alleen gehouden kunnen worden. Konijnen zijn groepsdieren en zullen juist eenzaam zijn zonder een maatje. Het is beter om een konijn te koppelen aan een maatje dan om 'm alleen te houden!

Truus, 06-08-2015 23:01 #2
Wat een lage maximum leeftijd. Ons bram was van 2002 en helaas overleden deze zomer 13jaar dus Reactie infoteur, 07-08-2015
Vijf jaar is een gemiddelde leeftijd, geen maximum leeftijd. Helaas overlijden veel dwergkonijnen vroegtijdig, maar een dwergkonijn kan makkelijk tien jaar oud worden, mits hij binnen wordt gehouden (soms wordt ook gesproken van een gemiddelde leeftijd van vijf tot tien jaar, een zeer ruime marge). Buitenkonijnen worden sneller ziek door tocht en doordat de hokken geregeld te weinig worden schoongemaakt en de konijnen last krijgen van maden. Dertien jaar is aardig bejaard voor een konijn. Het oudste konijn in Nederland is voor zover bekend 16 jaar oud geworden. Wereldwijd is het oudste konijn (voor zover bekend) 18 jaar oud geworden, maar dit zijn uitzonderingen.

Leonie, 08-04-2013 08:43 #1
Moet je het begoefde van een konijn opkuisen?

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 19-03-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!