InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Help! Mijn puppy bijt!

Help! Mijn puppy bijt!

Help! Mijn puppy bijt! Een bijtende puppy kan een zeer irritant probleem zijn. Vaak stopt het bijten na een tijdje vanzelf. Bij anderen soms helemaal niet. Ook kan het bijten resulteren in een agressie probleem. Daarom is het belangrijk om als eigenaar van een pup het bijten vroeg af te leren, om verdere problemen te vermijden.

Waarom bijten puppy's?

Puppy's kunnen bijten om verschillende redenen. Het bijten hoort namelijk bij het opgroeien van een pup. Dit zijn enkele van de meest voorkomende redenen waarom puppy's gaan bijten:
  • De groei van de tanden: net zoals bij baby's zullen tanden bij pups op een bepaald moment beginnen uitkomen. Hierdoor gaat de puppy op alles beginnen bijten om de pijn te verlichten.
  • Het ontdekken van een nieuwe omgeving: ook net zoals baby's gaan puppy's de wereld gaan ontdekken via de mond, en alles uittesten met hun tandjes.
  • Een dominante pup: wanneer je een dominante pup uit het nest hebt gekozen, kan het gebeuren dat de pup blijft bijten om zijn dominantie tot uiting te brengen.
  • Een medisch probleem: wanneer je pup problemen heeft met de mond, tanden of pijn heeft in de omgeving van de snuit, kan het gebeuren dat je pup dit duidelijk probeert te maken door te bijten.

Hoe stop ik het bijten bij mijn puppy?

Voor het bijten bij een puppy is er geen kant en klare oplossing. De enige doeltreffende manier om jouw puppy te doen stoppen met bijten is veel geduld en training. In het geval van een medisch probleem neem je jouw pup het best even mee naar de dierenarts om het probleem aan te pakken.

De groei van de tanden is een natuurlijk proces en daar kan niets of weinig worden gedaan. Hierbij kan je natuurlijk altijd wel wat speelgoed voorzien waar je pup op kan bijten en zo zijn pijn wat kan verzachten. Wanneer de tandjes zijn uitgekomen zal je puppy vanzelf het bijten verminderen en volledig stoppen.

Bij dominante pups ligt de oplossing voor het bijtprobleem echter helemaal anders. Zo zijn er enkele technieken die je kan gebruiken om je puppy te leren dat hij jou niet mag bijten.
  • De bevries techniek: wanneer jouw puppy jou probeert te bijten, stop en sta volledig stil. De meeste puppy's zijn hierdoor zo geshockt dat het bijten meteen word stilgelegd.
  • De aandacht techniek: de meest effectieve techniek om bijten bij puppy's af te leren is zonder twijfel de aandacht techniek. Geef je puppy alleen aandacht wanneer hij dit verdient! Wanneer jouw puppy bijt ga je het best naar een andere kamer zonder hem maar een blik te gunnen. Hierdoor gaat je puppy leren dat hij alleen aandacht krijgt wanneer hij niet bijt.
  • De vervang techniek: dit is een techniek die kan worden gecombineerd met de aandacht techniek. Wanneer je puppy bijt, geef hem iets anders om in te bijten zoals een stuk speelgoed. Wanneer hij in het speelgoed gaat bijten beloon je hem met positieve aandacht. Wanneer hij echter jou terug bijt, sta je op en verlaat je de kamer.

Conclusie

Het stoppen van een bijtende puppy kan een heel lastig en intensief proces zijn. Toch is het zeker de moeite waard, niet alleen voor jezelf maar ook voor jouw bijtende pup. Wanneer het bijten bij jouw puppy niet vroegtijdig wordt aangepakt kan het evolueren naar agressief gedrag, met alle gevolgen van dien. Kortom, een bijtende puppy is beter voorkomen dan genezen.
© 2012 - 2017 Santje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe pups het bijten afleren?Hoe pups het bijten afleren?Bijtende puppy's, een probleem dat bijna bij iedereen die een puppy in huis haalt voorkomt. Bij sommigen gaat het proble…
Als je kind andere kinderen bijtAls je kind andere kinderen bijtAls je kind andere kinderen bijt is dit erg vervelend. Besef dat het bijten voortkomt uit frustraties en dat je het bijt…
De beste honden voor gezinnen met kinderenDe beste honden voor gezinnen met kinderenOm de beste hond te kiezen welke in een gezin met kinderen op moet groeien, is het verstandig om eerst wat huiswerk te d…
Met uw nieuwe puppy naar de dierenartsMet uw nieuwe puppy naar de dierenartsAls u net een nieuwe puppy bij een kennel of fokker hebt opgehaald, is het altijd goed om voor controle ook snel met de…
Bronnen en referenties
  • http://www.thepetspecialist.co.uk/index.php/dbp/bp

Reageer op het artikel "Help! Mijn puppy bijt!"

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 20-03-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!