InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De beste honden voor gezinnen met kinderen

De beste honden voor gezinnen met kinderen

De beste honden voor gezinnen met kinderen Om de beste hond te kiezen welke in een gezin met kinderen op moet groeien, is het verstandig om eerst wat huiswerk te doen. Gezinnen met kinderen moeten een paar zaken goed in het oog houden, zoals temperament, grootte en het energieniveau voordat de gang naar een hondenkennel wordt ondernomen om tot de aanschaf van een puppy of hond wordt over gegaan.

Aandachtspunten

Kinderen houden ervan om met honden te spelen. Soms vergeten ze dat ze met een dier te maken hebben. Je moet dus een dier hebben die het niet erg vindt als het een keer aan het haar of de staart getrokken wordt. De grootte van de hond is een ander belangrijk punt waar rekening mee moet worden gehouden. Dit geldt zowel voor de veiligheid van de kinderen alsook voor de hond. Er zijn honden die uitstekend bij kinderen passen maar gewoonweg te groot zijn; speciaal bij kleine kinderen waar per ongeluk op kan worden getrapt of omver kunnen worden gelopen.

Sommige honden die in principe goed samengaan met kinderen zijn energieker en actiever dan andere honden. Indien honden niet voldoende beweging krijgen welke ze nodig hebben, dan is het mogelijk dat ze gedragsproblemen gaan ontwikkelen zoals bijten en blaffen. Kies dus een hond die van kinderen houdt, maar niet zoveel beweging nodig heeft, als je zelf niet zon actieve familie hebt.

Geschikt voor omgang met kinderen

Hier volgt een lijstje van en aantal honden welke geschikt zijn voor de omgang met kinderen:

Beagle

Over het algemeen een niet bijtende hond. Gaat goed samen met kinderen. Gewicht: ongeveer 8-14 kilo. Beagles verharen. Indien jij of een ander familielid last heeft van allergieën, is het verstandig om naar een ander ras uit te kijken dat met kinderen overweg kan.

Bassett Hound

Over het algemeen een niet bijtende hond. Gaat goed samen met kinderen. Gewicht: ongeveer 18-27 kilo. Gaat goed samen met andere honden en huisdieren. Heeft weinig beweging nodig.

Cairn Terrier

Over het algemeen een niet bijtende hond. Gaat goed samen met kinderen. Gewicht: ongeveer 6-7.5 kilo. Weinig haaruitval.

Cocker Spaniel

Over het algemeen een niet bijtende hond. Gaat goed samen met kinderen. Gewicht: ongeveer 12.5-14.5 kilo. Heeft wel regelmatig beweging nodig.

Dashond

Over het algemeen een niet bijtende hond. Gaat goed samen met kinderen. Gewicht: ongeveer tot 9 kilo. Hebben weinig beweging nodig. Hebben weinig last van haaruitval en hebben gemiddeld beweging nodig.

Golden Retriever

Over het algemeen een niet bijtende hond. Gaat goed samen met kinderen. Gewicht: ongeveer 27-36 kilo. Ze zijn makkelijk af te richten. Kunnen goed samen met andere honden en huisdieren. Hebben dagelijks beweging nodig. Houden ervan om met ballen en ander speelgoed te spelen, dus komen makkelijk aan hun beweging.

Labrador Retriever

Over het algemeen een niet bijtende hond. Gaat goed samen met kinderen. Gewicht: ongeveer 25-34 kilo. Hebben weinig verzorging nodig. Dagelijkse beweging is noodzakelijk.

Terwijl je nooit de garantie hebt dat een bepaald ras goed overweg kan met kinderen, zijn er toch een groot aantal rassen welke geschikt zijn voor een gezin met kinderen (veel meer dan hier als voorbeelden worden gegeven). Maar bedenk altijd, voor tot de aanschaf van een puppy of oudere hond wordt over gegaan om het nodige huiswerk te doen.
Gerelateerde artikelen
Golden retriever: kenmerken, verzorging en opvoedingGolden retriever: kenmerken, verzorging en opvoedingIn Europa, Amerika en Japan zijn deze honden zeer geliefd. Hij maakt deel uit van het Retrieverras, waar in totaal 6 hon…
Alles over de Labrador RetrieverDe Labrador Retriever, afgekort Labrador, is een hondenras dat afstamt van de St. Johns-hond. Deze hond werd door eskimo…
Je huisdier opvrolijken doe je zo!Je huisdier opvrolijken doe je zo!Als uw kat of hond in een dip zit is dat heel vervelend. Voor u maar vooral voor het dier zelf. Als 'baasje' van het die…
Alles over de Franse BulldogHoe dit ras is ontstaan is niet zeker, vermoedelijk heeft de Engelse Bulldog hierbij een rol gespeeld. Toen in 1820 de h…
Huisdierenbijsluiter. Wat is dat?Huisdierenbijsluiter. Wat is dat?Lees eerst de huisdierenbijsluiter voordat je een huisdier koopt. Ieder jaar opnieuw stromen dierenasielen vol en niet z…

Reageer op het artikel "De beste honden voor gezinnen met kinderen"

Reactie

Martine1987 (infoteur), 20-10-2010 12:45 #1
De Golden Retriever staat op nr. 1 van de meeste bijtincidenten in gezinnen.

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 11-07-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!