InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De hondentong en geneeskrachtige werking

De hondentong en geneeskrachtige werking

De hondentong en geneeskrachtige werking Tot ik me er in ging verdiepen was is niet zo bezig met ‘de hondentong’. Wat is daar nou speciaal aan, bedacht ik me nog. Tot ik enkele artikelen las over de geneeskrachtige werking die de hondentong volgens vele mensen heeft. Dus … hoe zit dat nu met die hondentong en wat is er waar van eventuele geneeskrachtige werking?

De hond

Dat de hond een belangrijke rol kan spelen bij het socialisatieproces van bijvoorbeeld ouderen, maar ook bij de opvoeding van kinderen, is wel bekend. Maar dat de hond nog meer kwaliteiten wordt toegeschreven komt de laatste tijd pas meer in de media.

De wond en de mond

Ook kijkend naar mensen zie je als je je bijvoorbeeld in de vinger snijdt, je je vinger in de mond neemt. Het verzacht dat in ieder geval, maar heeft ook te maken met de natuurlijke reactie van de mens. Met het dier is dit niet anders.

Wat doet speeksel precies?

Primair moet het zorgen voor menging met voedsel om zo, op een prettige manier, via de slokdarm je lichaam in de geraken. Verder wordt er met het speeksel een begin gemaakt van het eerste stukje vertering. Dit laatste geldt echter alleen voor de mens en niet bij de hond.

Hoe anders is honden speeksel?

Om er geneeskrachtige werking aan toe te schrijven, moet het hondenspeeksel toch wel anders zijn. Men kwam er bijvoorbeeld bij vrouwtjes die net geworpen achter dat het speeksel antibacteriële stoffen bevatte tegen darminfectie en bloedvergiftiging.
Bij ratten werd tijdens testen eenzelfde verschijnsel waargenomen. De jonge ratjes wilde niet bij de moeder drinken als de tepels door de mens waren schoongemaakt in plaats van dat de moeder deze zelf schoonlikt.

Bron: Eigen hond - AnnastaalBron: Eigen hond - Annastaal
Er lopen nu een aantal onderzoeken wat de stoffen in het speeksel van alle honden bevat. Tot op heden zijn er geen stoffen gevonden die bij de hond in het speeksel te vinden zijn en bij de mens goed zouden doen. Wel is het zo dat er bij de mens in de mond bacteriën gevonden worden dan bij de hond. Iets wat je toch niet helemaal verwacht als je deze soms bezig ziet.

Ziekte

Er zijn ook verhalen in omloop van mensen die de hondentong wel regelmatig zouden gebruiken bij wonden en waarvan er inmiddels een aantal ziek geworden is. Of deze mensen daadwerkelijk ziek zijn en of de hondentong hier mee in verband kan worden gebracht, is echter niet concreet gecontroleerd.

Conclusie

De hond heeft een steeds prominenter rol binnen het gezin in mogen nemen en daar is niets mis mee. Sterker nog, het heeft voor de meeste mensen in een gezin een positieve uitwerking. Dat er vervolgens geneeskrachtige werking van de tong van je hond uit zou gaan, hoort misschien bij het gebied tussen mens en dier wat steeds kleiner wordt. Hoe zinvol en hoe gezond dit is, moet iedereen voor zichzelf bepalen. Aan wonden laten likken lijkt vooralsnog geen gezonde bezigheid, maar als iemand het niet erg vindt om door de hond in het gezicht gelikt te worden, kan je je afvragen hoe erg dit is. De hond heeft veel goed gedaan in het gezin en een nauwere band is helemaal niet verkeerd, maar bepaal vooral zelf wat je wel en wat je niet als prettig ervaart in deze.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hond en chocoladeJe hebt een hond, en hij heeft chocolade gehad. In hoeverre kan dit kwaad? Wanneer moet ik een dierenarts waarschuwen? L…
Speeksel sproeien tijdens het gapenSpeeksel sproeien tijdens het gapenGaapt men, dan is men moe of heeft men trek aan eten! Bij het gapen trekt men de mond ver open, waarbij de tong verheven…
De vaatdoek: vaak vuiler dan de wc-brilDe vaatdoek: vaak vuiler dan de wc-brilDe vaatdoek. Iedereen heeft er een (of zes, of vijftien). Maar bij dagelijks gebruik, is zo'n doekje al snel viezer dan…
Neurologische infectieziektes bij de hondNeurologische infectieziektes bij de hondRabiës, distemper en tetanus zijn allemaal neurologische infectieziektes die voor kunnen komen bij de hond. Gelukkig zij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen hond - Annastaal
  • Afbeelding bron 1: Eigen hond - Annastaal

Reageer op het artikel "De hondentong en geneeskrachtige werking"

Reactie

Saskia Lijdsman, 21-03-2017 14:19 #1
Weet wél, dat mijn toenmalige hond elke x dat vriendin langskwam en op de bank zat, dat ie elke keer op zelfde plekje ging likken aan haar been. Zij had daar al heel lang een plekje, maar vond niet bijzonder, maar ik zei, dat zij maar eens naar Dr. moest gaan en bleek, dat zij beginnende huidkanker had. Conclusie: Honden - mijne dus - vinden soort ziektekiemen e.d. Is ook wat waard… toch…?

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 11-03-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Honden
Reacties: 1
Schrijf mee!