Hoe pups het bijten afleren?

Hoe pups het bijten afleren? Bijtende puppy's, een probleem dat bijna bij iedereen die een puppy in huis haalt voorkomt. Bij sommigen gaat het probleem vanzelf over, maar bij anderen wordt het juist meer problematisch. Welke aanpak het best is voor je pup hangt samen met zijn of haar karakter, dus wees niet bang om te experimenteren met de diverse technieken.

Waarom bijt een pup?

Een bijtende pup is heel normaal. Het betekent niet dat je pup agressief of abnormaal is. Een puppy verkent met zijn mond. Alles wat nieuw voor hem is gaat het bekje in. In het nest is het bijten een vorm van spelen, wanneer dit te hard spel wordt zal de moeder dit de puppy duidelijk maken. Dit gebeurt meestal door hem/haar aan de hals vast te nemen of door een dreigende beweging. Of het nu om verkennend of spelend bijten gaat, beiden zijn zeer vaak van toepassing bij elke pup.

Hoe het bijten afleren?

Het wegnemen van aandacht

Dit is en blijft de meest effectieve methode om bijten af te leren. Wanneer de pup begint te bijten, sta je recht en keer je jezelf weg van de hond. Je houdt dit enkele seconden vol vooraleer je hem weer aandacht geeft. Wanneer de puppy beseft dat hij geen aandacht krijgt door het bijten zal hij uiteindelijk stoppen met bijten. Dit is geen onmiddellijk proces. Afhankelijk van de puppy kan dit enkele dagen tot een paar weken duren. Maar met genoeg geduld en volharding zal deze methode zeker zijn vruchten afwerpen.

Roepen

Met roepen wordt niet het verbaal uitschelden van je pup bedoeld. Je wil je pup namelijk niet bang van je maken. Wanneer je pup bijt, trek je hand weg en je roept "auw" op een hoge en luide toon. Vaak wordt deze methode in combinatie met het wegnemen van aandacht gebruikt. Je puppy zal zo gaan schrikken dat hij dit weldra met het bijten associeert. Hierdoor zal hij uiteindelijk ophouden met bijten.

De Freeze-methode

Ook een veelgebruikte methode is het bevriezen wanneer je pup bijt. Wanneer je pup opspringt of bijt ga je volledig bevriezen. Meeste pups zijn hierdoor zo geschrokken dat ze zullen aarzelen het opnieuw te doen. Let wel op, deze methode is niet bij elke pup effectief. Bekijk de reactie van je pup en beslis of je verdergaat met deze methode.

Het verleggen van de focus

Let op, deze methode is enkel effectief op het bijten van voorwerpen, zoals meubelen, kledij enzovoort... Wanneer je pup aan je schoen gaat knabbelen, neem zonder te reageren de schoen af en geef hem een botje om op te knauwen of een stukje speelgoed. Wanneer hij met het nieuwe voorwerp speelt en erop gaat bijten, beloon je hem met positieve aandacht of een hondensnoepje.

Wat beter niet te doen?

  • Slaan of enig ander fysiek geweld, hoe klein ook. Dit kan ertoe leiden dat je pups speelse bijten overgaat in agressie door angst.
  • Negeren van bijten op voorwerpen zoals schoenen en meubels.
  • Aandacht geven wanneer hij/zij bijt.
  • Intimideren van je pup. Dit kan net zoals het fysiek geweld leiden tot agressief en zelfs gevaarlijk gedrag.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe pups het bijten afleren?"

Reacties

Rob, 25-01-2020 14:38 #2
Dat stilstaan en geen aandacht geven heb ik ook geprobeert, maar die scherpe tandjes in je kuiten doet toch aardig zeer dus dan kan ik hem niet zijn gang laten gaan en stilstaan.

Marleylover, 17-03-2013 19:20 #1
Hey hoi, ik heb een puppy van 7 maanden, het is een super lieve hond en luistert super goed alleen is hij heel druk, en als hij druk is komt hij naar mij toen en begint ie te bijten. Gewoon speels maar soms wel hard. Als ik dan wegloop komt hij achter me aan en gaat hij weer door. Ik probeer hem dan rustig te laten liggen en hem te aaien alleen dan bijt hij aan mn hand (niet hard). Wat kan ik doen?

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 23-10-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!