InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Wat kost een rashond?

Wat kost een rashond?

Wat kost een rashond? Een hond is een rashond als deze staat ingeschreven in het stamboom van het betreffende hondenras. De uiterlijkheden van deze honden voldoen aan het rasstandaard als de hond is voortgekomen uit twee honden van hetzelfde ras. De fokkers van de rashonden letten goed op de stamboom van de dieren om ervan verzekerd te zijn dat de nakomelingen ook weer rashonden zijn. Op hondententoonstellingen wordt beoordeeld in hoeverre de honden de standaardkenmerken hebben wat betreft de uiterlijkheden en de overige eigenschappen die karakteristiek zijn voor het ras.

Rashonden met een stamboom zijn duurder in aanschaf dan bastaardhonden. Een groot nadeel van rashonden is dat er een grotere kans bestaat op erfelijke afwijkingen door inteelt.

Populairste rashonden

In dit artikel treft u de kosten aan van het aanschaffen van een rashond. De vijf populairste rashonden gaan wij nader toelichten. Aan het eind van het artikel treft u nog meerdere aanschafprijzen aan van rashonden.

Vijf populairste rashonden

Nummer 5
Staffordshire-bulterriër

Wat kost een Staffordshire-bulterriër?: tot €1.100

Omschrijving:

In tegenstelling tot wat veel mensen verwachten is deze hond van aard geen agressieve hond. Zijn uiterlijk is robuust, maar het is een familiehond. In een ver verleden is deze hond gefokt voor hondengevechten, maar alleen de uiterlijke kenmerken zijn daar nog van over. De hond is sinds 1935 als apart ras erkend.

Nummer 4
Berner sennenhond

Wat kost een Berner sennenhond?: tot €1.000

Omschrijving:

Het is een grote hond met een schofthoogte van maximaal 70 cm. De hond is te herkennen aan de combinatie van de kleuren zwart, bruin en wit. De hond is oorspronkelijk afkomstig uit Zwitserland. Het is een vriendelijke hond, en zo ziet de hond er ook uit.

Nummer 3
Golden retriever

Wat kost een Golden retriever?: vanaf €800

Omschrijving:

De naam is afkomstig van het Engelse werkwoord “to retrieve” (=terugvinden). De hond wordt vaak gebruikt in de jacht. De hond heeft dan als taak om het aangeschoten wild op te sporen en op te halen. Het is een internationaal geliefde hond die zeer gehoorzaam en energiek is. De Golden retriever wordt ook vaak gebruikt als geleidehond.

Nummer 2
Duitse herdershond

Wat kost een Duitse herdershond?: tot €1.200

Omschrijving:

De Duitse herder is een middelgrote hond met een goedaardig karakter, maar met een sterke wil. De Duitse herder moet een goede begeleiding hebben om te voorkomen dat het geen slechte eigenschappen creëert. De hond is evenwichtig en zeer opmerkzaam. De hond is zeer geschikt als waakhond en erg trouw aan de baas. De hond wordt vaak gebruikt als geleidehond, politiehond en waakhond.

Nummer 1
Labrador retriever

Wat kost een Labrador retriever?: tot €900

Omschrijving:

Het hondenras is afkomstig uit Newfoundland en Labrador, en stamt af van de St. Johns-hond, Gordon setter, Chesapeake Bayretriever en nog enkele andere rassen.

Overzicht van de kosten van enkele andere hondenrassen

  • Wat kost een Amerikaanse Cocker Spaniel?: tot €800
  • Wat kost een Bassethound?: €550 tot €650
  • Wat kost een Beagle?: €400
  • Wat kost een Belgische herder?: €700 tot €850
  • Wat kost een Boxer?: €975
  • Wat kost een Bull Mastiff?: €1.200
  • Wat kost een Chow Chow?: €800 tot €1.200
  • Wat kost een Dobermann?: €750 tot €1.100
  • Wat kost een Greyhound?: €500 tot €750
  • Wat kost een Mopshond?: €900 tot €1.500
  • Wat kost een Rottweiler?: €750 tot €800
  • Wat kost een Sint Bernard?: €800 tot €1.000
  • Wat kost een Whippet?: €500
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat kost een rashond?"

Reacties

Carlo Verstraete, 14-09-2014 19:12 #2
Beste, ik had een vraag, waar koop ik het beste een maltezer? Ik heb vorige week zondag een maltezer gekocht in een hondenkennel het Hezehof en het dier is al ziek, het is nu nog altijd bij de dierenarts, per geluk hebben wij ons geld terug gekregen.

A. Anen, 03-07-2013 23:18 #1
Wat kost een Oost-Europese Shepherd hier in Nederland?

Infoteur: Juul
Laatste update: 19-04-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!