InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenras kiezen

Hondenras kiezen

Voordat je beslist of en wat voor hond je wilt is het belangrijk goed na te gaan welke hond geschikt is. Er zijn een aantal dingen belangrijk voor het bepalen van welke hond voor jou het meest geschikt is. Voordat je beslist wat voor hond je wilt is het belangrijk na te gaan welke hond het best geschikt is. Hieronder vind u een aantal vragen die je meer inzicht kunnen geven in welk type hond het best geschikt is voor u.

Waarom wilt u een hond?

Allereerst is het belangrijk na te gaan waarom u een hond wilt. Zoekt u een gezelschapsdier, een waakhond of een werk-hond? Wilt u dagelijks met uw hond gaan trainen of wilt u dagelijks lange afstanden wandelen of fietsen? Of wilt u mee gaan doen in de honden-sport?

Kiezen wat voor hond bij u past

Als u eenmaal weet waarom u een hond wilt is het belangrijk na te gaan wat voor soort hond u wilt. Zeker als u nog nooit een hond heeft gehad is het belangrijk om na te gaan wat welk hondenras te bieden heeft. Het is echter niet alleen belangrijk na te gaan wat een hond u te bieden heeft, maar ook wat u een hond te bieden heeft. Ook ook u wel al eerder honden heeft gehad is het belangrijk dit goed op een rij te krijgen voordat u uw beslissing maakt.

Welk soort hond past het beste bij uw gezin?

Voordat u een hond kiest is het belangrijk na te gaan welk hondenras het beste bij uw gezin past. Woont u alleen, samen of met kinderen? Heeft u andere huisdieren of heeft u al honden? Zoekt u een hond die alleen gehoorzaam is aan u, of wilt u een allemansvriend? Sommige honden zijn zeer geschikt bij kleine kinderen, andere honden zijn juist meer geschikt voor oudere mensen of alleenstaanden.

Hoeveel tijd heeft u voor een hond?

Geen enkele hond is hetzelfde. Ook binnen een hondenras vind u nog verschillen. Sommige honden willen dagelijks lange afstanden wandelen, andere honden liggen het liefst de hele dag te slapen. Niet alleen het uitlaten kost tijd, maar ook de vacht-verzorging, de opvoeding en natuurlijk het spelen met de hond. Een pup kost altijd veel meer tijd dan een volwassen hond. Het is dus belangrijk na te gaan hoeveel tijd u voor een hond heeft. En hoeveel tijd u van huis bent.

Hoeveel ruimte heeft u?

Naast de hoeveelheid beweging dat een hond nodig heeft is het ook belangrijk na te gaan hoeveel ruimte een hond nodig heeft. Sommige honden zijn het liefst de hele dag buiten, andere honden liggen het liefst de hele dag op schoot of in een mand. Het is belangrijk een hond te kiezen die goed bij uw woonsituatie past. Woont u in een klein appartement of juist op een grote boerderij? Kan uw hond de hele dag in de tuin spelen? Woont u op het platteland of juist in een grote stad? Moet u dagelijks traplopen, heeft u woning een lift of woont u op de begaande grond? Het is algemeen bekend dat traplopen niet gezond is voor een hond. Een kleine hond kunt u uiteraard de trap wel op en af tillen, maar ziet u dat ook doen bij een grote herder? Sommige hondenrassen kunnen goed traplopen, andere hondenrassen hebben erg snel slijtage. Ook is de leeftijd van de hond uiteraard daarin belangrijk.

Wilt u altijd in een schoon huis wonen?

Honden maken vaak veel rommel. Sommige hondenrassen haren erg uit. Maar dit is niet het enige wat voor rommel kan zorgen. Sommige honden houden er van om veel door het zand en stront te rollen. Andere honden houden van zwemmen, en soms in de meest vieze sloten. Het is dus belangrijk na te gaan hoeveel schoonmaakwerk u er voor over hebt. Ook is het belangrijk na te gaan hoeveel haar een hond verliest. Wilt u meerdere malen per jaar met uw hond naar een trimsalon? Informeer altijd goed naar de vacht-verzorging voordat u een hond kiest.

Hoeveel geld heeft u over voor uw hond?

Niet alleen de aanschaf van een hond kost geld. Naast de aanschaf moet u ook rekening houden met kosten voor de voeding, de dierenarts, anti-vlo en anti-worm kuren. Daarnaast kunnen er nog extra kosten ontstaan door het volgen van trainingen, mogelijke operaties of als u naar een trimsalon wilt.

Wilt u een rashond of kruising?

Sommige mensen willen uitsluitend een rashond. Houdt u er wel rekening mee dat rashonden vaak minder lang leven. Kruisingen zijn over het algemeen gezonder dan rashonden. Ook is het belangrijk na te gaan of u een hond van een fokker wilt of een hond uit een asiel.

Reu of teef?

Wilt u een reu of een teef? Reuen zijn vaker groter dan teven en vaak ook iets actiever. Echter zijn zij ook vaak dominanter en kunnen agressie-problemen hebben. Teven daarin tegen worden een paar keer per jaar loops. Het is dus belangrijk na te gaan of u een reu of teef wilt. En of u uw hond direct wilt laten helpen, of dat u er later wellicht nog mee wilt fokken.

Overige vragen die belangrijk kunnen zijn bij het kiezen van een hond

  • Wilt u een waakzame hond?
  • Moet uw hond rustig zijn?
  • Wilt u dat uw hond goed om kan gaan met kinderen?
  • Moet uw hond goed en makkelijk te trainen zijn?
  • Wilt u een speelse hond?
  • Zoekt u een hond voor de jacht of voor de sport?
  • Wilt u een grote of kleine hond?

Algemene tips

Hierbij wil ik u als laatste nog een paar algemene tips geven voordat u een hond neemt.
  • Denk niet alleen aan wat u wilt, maar ook wat goed is voor de hond. Kunt u bieden wat de hond nodig heeft?
  • Laat u goed informeren voordat u uw keuze maakt. Vraag niet alleen informatie aan de fokker, maar zoek ook zelf informatie over het ras op.
  • Een hond neem je niet voor een paar week of een paar maand. Kijk dus niet alleen naar uw huidige situatie, maar denk ook aan de toekomst. Wilt u binnen een paar jaar kinderen? Houdt daar dan rekening mee. Gaat u over een paar jaar emigreren? Ook daar dien je rekening mee te houden.
© 2010 - 2019 Semicolon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Aidi hondenrasHet Aidi hondenrasDe Aidi is een minder bekend, maar toch wel zeer gegeerd hondenras. Het zachtaardige karakter van de Aidi, is wat vele m…
Hondenras: de CollieDe collie komt van oorsprong uit Schotland. Dit is ook de rede waarom de collie weleens Schotse herdershond genoemd. De…
De Schotse herdershond en de border collieDe Schotse herdershond en de border collieWanneer je op zoek bent naar een lieve en trouwe hond, zal een Schotse herder zeker wat voor jou zijn. Het zijn bijzonde…

Reageer op het artikel "Hondenras kiezen"

Infoteur: Semicolon
Laatste update: 15-04-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!