InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De hond en zijn staart

De hond en zijn staart

De hond en zijn staart Uit de lichaamstaal van de staart van de hond kan je heel wat afleiden. Is hij blij? Is hij boos? Is hij bang? Maar ook bij het loopse teefje is de staart van groot belang. Sommige honden hebben hun staart nodig om mee te werken. Bij andere soorten wordt de staart dan juist weer afgesneden. De hond en zijn staart: een overzichtje. Voor honden is de staart erg belangrijk. Zij geven elkaar signalen door door middel van hun staart. Wanneer ze kwispelen, begroeten ze elkaar en tonen ze hun vriendelijkheid. Staat hun staart recht omhoog, dan duidt dit op gevaar. Hangt hun staart tussen hun poten, dan zijn ze duidelijk bang en nemen ze een onderdanige houding. Ook dient de staart van de hond als roer. Bij snelle bewegingen zal de staart de hond in evenwicht helpen houden.

Waarom loopt mijn hond zijn staart achterna?

Je hebt hem al wel eens bezig gezien en je hebt er smakelijk moeten om lachen. Je hond loopt als een bezetene achter zijn eigen staart aan en maakt zo rondjes, steeds sneller en sneller. Gebeurt het af en toe, dan is dit normaal en gewoon een spelletje. Gebeurt dit frequent, dan kan er sprake zijn van een gedragsstoornis, een OCD (obsessive compulsive disorder). In dat geval kan er beter een afspraak worden gemaakt met de dierenarts.

Waarom wordt bij sommige honden de staart afgesneden?

Bij sommige rassen is de staart gecoupeerd. Er blijft alleen een stompje over. Het afsnijden van de staart gebeurt kort na de geboorte. Couperen gebeurt om esthetische of medische redenen. In België, Duitsland en Nederland is couperen verboden. In Frankrijk en Spanje echter is er nog geen coupeerverbod. Daarom is de epagneul breton (Bretoense spaniël) gecoupeerd wanneer u hem in Frankrijk koopt. In landen waar er een coupeerverbod is, mag u niet aan wedstrijden deelnemen met een gecoupeerde hond. Ook niet als uw hond uit een land komt waar het couperen wel nog toegelaten is.

Zijn er honden die hun staart ook echt nodig hebben?

Sommige honden hebben hun staart nodig om mee te werken. Zo is er bijvoorbeeld de kooikerhond of het kooikertje. Oorspronkelijk was dit een hondenras dat werd gefokt om te werken bij eendenkwekers. Hun lange witte pluimstaart trok de eenden aan en de eenden volgden het hondje dat op een smal padje op de oever liep en hen zo in de kooien lokte. Daar ligt dan ook meteen de oorsprong van zijn naam.

Waarom houdt een hond zijn staart omhoog?

Honden met een stijve, rechtopstaande staart zijn gespannen of boos. Een staart die omhoog staat is als een rode vlag voor andere honden en betekent gevaar. Wanneer de staart helemaal omhoog staat en het haar van de hond staat ook rechtop juist voor de staart en soms ook over de hele rug, dan is het oppassen geblazen. De hond is erg boos en zou kunnen agressief worden en aanvallen. De hond zet haren en staart omhoog om groter te lijken ten opzichte van soortgenoten die hij wil imponeren.

Anders is het wanneer de hond met de borst op de grond ligt, het hoofd opgeheven en de poep omhoog. Ook dan staat hun staartje recht omhoog en kwispelt het hevig. Dit wil gewoon zeggen: ik wil spelen! Ook bij andere honden kan een hond deze houding aannemen. Hij maakt zich dan klein en lijkt wel te zeggen: ik ben ongevaarlijk, ik wil plezier maken, kom maar af!

Je hond houdt zijn staart horizontaal, ontspannen

De hond is ontspannen alert, hij wacht op iets leuks dat gaat gebeuren.

Waarom hangt een hond zijn staart tussen zijn benen?

De hond hangt zijn staart tussen zijn benen om zijn buik en onderkant te beschermen. De staart hangt ook over de anaalklieren en zo wordt de eigen, sterke geur niet meer verspreid. In dit geval is de hond bang voor iets of iemand. Het kan ook wijzen op grote onderdanigheid. Een pup zal deze houding soms aannemen tegenover een grotere hond of tegenover zijn roedelleider, een volwassenen.

Waarom kwispelt de hond met zijn staart?

Een hondje dat met zijn staart kwispelt, is meestal blij. Toch zijn er nog verschillende kwispels te onderscheiden, elk met een verschillende betekenis.

Je hebt de grote, open kwispel, ter hoogte van de rug. Hierbij zwiept de hond zijn staart heen en weer, soms zelfs zo snel dat het wel lijkt of hij gaat er af vliegen. Is de gezichtsuitdrukking van de hond eveneens ontspannen, dan is hij heel blij dat hij je ziet.

Je hebt de propellerkwispel. Hierbij zwiept de staart van de hond zo snel heen en weer dat hij gewoon ronddraait. De hond is erg opgewonden dat hij je ziet.

De lage kwispel, waarbij de hond de staart ter hoogte van de poten houdt, is dan weer niet zo'n goed teken. De hond is erg onzeker over de situatie. Hij maakt zich zorgen.

Waarom doet een teefje haar staart opzij als ze loops is?

De reu zal de vulva besnuffelen en likken. Is de teef bereid, dan zal ze haar staart opzij doen en in sta-houding gaan staan. De reu kan de teef nu dekken. Het weghalen van de staart betekent dus "go" voor het mannetje.
Gerelateerde artikelen
Hoe communiceren honden?Hoe communiceren honden?Een hond is geen mens. Mede om die reden verschillen honden en mensen sterk in de manier waarop zij communiceren. Het is…
Tips bij aankoop van verse visDe meeste vissoorten zijn thans overal vers te verkrijgen dankzij de moderne transportmiddelen. Enkele tips in verband m…
Couperen van oren en staartCouperen van oren en staartHet couperen van oren en staart gebeurt bij verschillende dieren, soms om medische reden, praktische reden of cosmetisch…
Hoe maak je een goede staartvlechtVoor wedstrijden en keuringen is het gebruikelijk dat een paard dat een paard goed wordt gepresenteerd. Het vlechten van…
Hondenras: Akita InuDe Akita is een grote hond die werd gebruikt voor de jacht op grote dieren. De Akita komt oorspronkelijk uit japan. De A…
Bronnen en referenties
  • Hondenplaza
  • Hondenpage
  • Hart voor dieren
  • Woef
  • Hondenleven

Reageer op het artikel "De hond en zijn staart"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 18-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!