InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De kat en haar gewoontes

De kat en haar gewoontes

De kat en haar gewoontes De kat is voor veel mensen een fascinerend dier, maar de kat is over het algemeen ook eigenzinnig. Voor de een is dat juist de uitdaging en voor de ander is het lastig. Maar de kat is altijd onderwerp van gesprek. Tel daar wat – ogenschijnlijk – vreemde uitingen bij op, en het is reden om hier iets over uit te leggen.

Algemeen

De echte kattenliefhebber weet wat alles wat ze doet, eet en “bespreekt” wil zeggen. Echter, als je voor het eerst een kat neemt, is dit lang niet altijd duidelijk. Handig om sommige zaken te weten. Enkele opmerkelijke zaken die menig kat met enige regelmaat laat zien.

Een baas of verzorgen?

Meestal wordt gezegd dat de hond een baas heeft en een kat heeft een verzorger of personeel. De verzorger of personeel voor de kat zijn, kan zich uiten op een manier die niet op prijs wordt gesteld, waar je niets van snapt of waar je verontwaardigd over kunt zijn. Als voorbeeld de kat die bij de deur gaat zitten of een raam wat vaker wordt gebruikt om de kat naar buiten te laten. Je gaat er vanuit dat de kat naar buiten wil, maar niets van dit alles. Ze blijft gewoon zitten.
Dit gedrag is heel simpel uit te leggen, want de kat controleert. De kat overziet alles, althans dat is de bedoeling. Ze moet dus ook weten of ze – mocht het nodig zijn – naar buiten kan. Meer dan dat is het niet.

Knuffelen en uithalen

De mens is meer een knuffelaar dan de kat. De kat is meestal van het korte fysieke contact (maar wel vaker dan de mens), daarmee geeft ze al aan dat er een vorm van genegenheid is, maar bij de mens ligt dat anders. Op het moment dat je lang met de kat knuffelt en deze ineens uithaalt, heeft dit te maken met het feit dat ze er wel klaar mee is en niet dat ze je niet aardig vindt. Een gegeven teken van de kat is mogelijk niet aangekomen of genegeerd, maar de kat kan er op deze manier wel klaar mee zijn, immers men laat over het algemeen de kat die uithaalt wel los.

Haar genegenheid kan ze ook laten zien door juist in je buurt te gaan liggen, maar dan wel met de rug naar je toe. Vanuit menselijk oogpunt niet het meest correct, maar voor de kat zeker een moment van gezelligheid en dat ze het bij je naar de zin heeft.

Verveling

Verveling van de kat kan zich uiten in het aanpakken van het meubilair, dat is bij veel mensen wel bekend. Maar het kan ook zijn dat de kat plots – en dan wel met enige regelmaat – gaat rennen in huis. Ze rent dan bijvoorbeeld enkele keren op en neer door de kamer en/of de keuken. In beide gevallen is het goed na te denken over meer afleiding voor de kat. Speeltjes, waarbij je zelf ook iets doet met de kat of je verstopt eten ergens in, zodat de kat aan de slag moet. Kan je de kat vaker naar buiten doen (eventueel in de tuin aan een lijntje als je niet wilt dat ze de buurt gaat verkennen), doe dit dan. De kat moet voldoende lichaamsbeweging krijgen. Zo blijft de kat speels en goedgehumeurd.

Spelen met niets

In de winkel zie je talloze kattenspeeltjes te koop en als die eenmaal in huis liggen, loopt menig kat er gewoon langs. Dit heeft te maken met het feit dat veel speeltjes eigenlijk helemaal niet zo leuk zijn voor de kat c.q. ze doen weinig voor het instinct van de kat. Vaak is een prop papier, een walnoot of een kartonnen doos zeker zo leuk.

Kontje kijken

Voor de een ziet het er vreemd uit en de ander herkent het van een ander dier … de kat die je de kont toekeert. Dit is een zeer vriendelijk gebaar van de kat, want dit is voor de kat een van de manieren om hun vriendelijkheid te tonen. Ditzelfde geldt voor neusje tegen neusje en elkaar wassen.

Spinnenwebben

Voor sommige mensen is het smerig om te zien, maar de kat eet wel eens spinnenwebben. De draden van het spinnenweb bevatten nogal wat eiwitten en eiwitten heeft de kat ook nodig. Niet verbieden dus, het is helemaal niet erg als de kat deze eet … en als mens moet je misschien maar een keer de andere kant op kijken.

Tot slot

Er zijn zoveel kleine dingen die handig zijn om te weten. Soms kom je er na verloop van zijn zelf wel achter en soms is het handig even wat meer informatie te hebben. Het voorkomt een hoop onbegrip.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kom je van slechte gewoontes af?Hoe kom je van slechte gewoontes af?Als er een pasklaar antwoord was, dan zou de koptekst geen vraagteken bevatten. Dan zouden we het gewoon weten en er naa…
Maakt stress op het werk je dik?‘Gaat u elke dag met plezier naar uw werk?’ is waarschijnlijk de meest over het hoofd geziene gezondheidsvraag ooit. Het…
Neuspeuteren en andere (vervelende) gewoontesWie kent het niet? Je staat ergens te wachten en opeens gaat er iemand met zijn wijsvinger in zijn neus. Dat is al niet…
Breken met slechte gewoontesBreken met slechte gewoontesEr bestaat een scala aan gewoonteverslavingen, zoals gokverslaving, seksverslaving, gameverslaving, enzovoorts. Deze vor…
De kracht van het bewustzijnBewustzijn kan zowel helen als vernietigen. De manier waarop we denken, reageren, overtuigingen hebben en bepaalde houdi…

Reageer op het artikel "De kat en haar gewoontes"

Reactie

Piet, 02-02-2016 18:47 #1
Onze poes komt me steeds halen om te eten. Dan moet ik haar aaien anders eet ze niet. Soms snuffelt ze aan haar eten en wil dan naar buiten. Als de tuin ok is komt ze terug binnen en komt me halen om te eten. Raar beestje. s ochtends komt ze ook steevast gedag zeggen met het nodige miauw. Het is een bange poes, vooral onbekende harde geluiden doen haar naar de zolder spurten waar ze zich in een kast verstopt. Vooral als de vuilkar langs komt of de mannen van de groendienst die het gras maaien. Raar diertje hoor.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 04-02-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Katten
Reacties: 1
Schrijf mee!