InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Waterschildpad als huisdier

Waterschildpad als huisdier

Waterschildpad als huisdier Een waterschildpad als huisdier, kan dat? Wat eet een schildpad? Waar houd je hem in? Kortom wat komt er kijken bij het houden van waterschildpadden...

Welke waterschildpadden worden meestal gehouden

  • Geelwang (trachemys scripta troosti)
  • Geelbuik (trachemys scripta scripta)
  • Zaagrug

De roodwangschildpad was altijd de meest populaire waterschildpad maar daar geldt tegenwoordig een invoerverbod voor. Daarvoor in de plaats zijn de geelwang en geelbuik schildpad gekomen.

Huisvesting

Waterschildpadden houd je in een aquarium of grote bak. De bovenkant moet minimaal voor 50% gesloten kunnen worden, i.v.m. oplopen van longontsteking etc. Zorg voor een watertemperatuur van 18-26 gr. Er kan gebruik gemaakt worden van een verwarmingselement, zorg voor een beveiligingsomhulsel want de schildpadden kunnen dit stuk bijten! De luchttemperatuur moet minimaal 2 graden hoger liggen tussen 24-28 gr.

Er kunnen planten in het verblijf gezet worden want dit lijkt natuurlijk mooi. Maar houd er rekening mee dat de schildpadden ze los kunnen rukken of eraan gaan eten!

Doe geen kleine schildpadden bij grote, want dan kunnen er eventueel ledematen van de kleine schildpad afgebeten worden. Schildpadden kunnen ook prima alleen gehouden worden. Wilt u meer schildpadden, houd er dan rekening mee dat het verblijf groot genoeg is!

Het verblijf moet een minimale lengte van 4x het schild hebben en een breedte van minimaal 3x de breedte van het schild. Ook de hoogte van het water moet minimaal de lengte van het schild hebben zodat een schildpad altijd kan draaien. Verhoog het waterniveau geleidelijk bij jonge schildpadden.

Als een schildpad weigert te eten is mogelijk de temperatuur van het water te laag.

Plaats een landgedeelte van ongeveer 1/3 of 1/4 van het verblijf. Hang hierboven een lichtspot met UVA en UVB licht. Hang de lamp zo op dat de schildpadden er niet te dichtbij kunnen komen i.v.m verbranden/oververhitting. Schildpadden zonnen graag en dit is ook noodzakelijk voor de aanmaak van vitamine D3. Vrouwtjes schildpadden kunnen op den duur eieren willen leggen (ook zonder mannetje), zorg dan voor een landgedeelte met zand. Als ze niet kunnen leggen wordt een bezoek aan de dierenarts noodzakelijk!

Er kan gekozen worden voor bodembedekking zoals grind. Dit lijkt natuurlijk mooi maar is ook vele malen moeilijker schoon te maken. Ook mogen niet te grote steentjes gebruikt worden, want net als vogels eten schildpadden steentjes voor hun spijsvertering.

Zomers kunnen schildpadden eventueel in een buitenverblijf (overdag). Dit verblijf moet zorgvuldig gemaakt worden, waarop gelet wordt dat er geen katten of andere dieren bij kunnen, schildpadden klauteren graag dus pas op dat ze niet kunnen ontsnappen. Het landgedeeltje en stuk watergedeeltje moet grotendeels van de dag in de zon zitten, zorg wel dat er ergens schaduw is voor verkoeling. Zet het verblijf ook niet op de tocht (longontsteking).

Schoonmaken

Gebruik een goed pomp, je kunt kiezen voor een binnen filter of buitenfilter. Verder moet het water minstens 1x per week ververst worden. Schildpadden zijn heel goed in het vervuilen van hun verblijf! Gebruik geen schoonmaakmiddelen want dit kan schadelijk zijn voor je schildpad.

Voedsel

Schildpadden zijn alleseters. Je kan als basisvoeding prima kant en klare voeding uit de dierspeciaalzaak halen. Hierin zitten larfjes en vliegjes, dit is echter niet volledig voor schildpadden. Geef ze ook andere dingen als:
  • meelwormen
  • tomaat
  • bladgroente (niet bij jonge schildpadden)
  • insecten
  • levende visjes (guppy's )
  • krekels
  • gedroogde vis (spiering)
  • tartaar of biefstuk (rauw) (zorg dan wel voor regelmatige ontworming)
  • waterslakken
  • waterplanten (waterpest)

Voer de schildpadden een keer per dag 's morgens. Schildpadden eten in het water.

Geslacht herkennen

Het is moeilijk te zien of je een mannetje of vrouwtje hebt, dit is pas zichtbaar als ze minimaal een lengte van 10 cm hebben.
Mannetje:
  • Kleiner dan vrouwtje.
  • Nagels voorpoten zijn langer.
  • Lange dikke staart.

Vrouwtje:
  • Korte nagels zowel voor als achter.
  • Groter dan mannetjes.
  • Korte dunne staart.

Gedrag

Een schildpad maakt geen geluid. Als een schildpad steeds heen en weer loopt in zijn verblijf dan voelt hij zich daar niet happy, je zult eventuele aanpassingen moeten doen (ander verblijf, meer schuilruimte etc etc.). Ligt hij plat op het land met uitgestrekte poten dan voelt hij zich juist happy en geniet van het zonnebaden. Heeft hij zijn kop en poten ingetrokken dan is hij bang, laat hem dan met rust. Het snel wegduiken van het land gedeelte is een natuurlijk vluchtreactie en dus niet erg.

Meer info

www.waterschildpad.info
© 2007 - 2014 Laura, gepubliceerd in Huisdieren (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waterschildpad: huisvesting, winterslaap en voedselWaterschildpad: huisvesting, winterslaap en voedselEr bestaan veel verschillende soorten waterschildpadden. Ook de grootte kan erg verschillend zijn laat u daarom goed inf…
Waterschildpad als huisdierWaterschildpad als huisdierHeeft u net een waterschildpad aangeschaft of bent u van plan er een aan te schaffen? Dan moet u zich wel eerst realiser…
Pneumonie bij de moeras, water - en landschildpadPneumonie bij de moeras, water - en landschildpadEen veel voorkomend probleem bij de gedomesticeerde Moerasschildpad is pneumonie. Of in andere woorden, longontsteking.…
Een winterslaper als huisdier: de Griekse landschildpadEen winterslaper als huisdier: de Griekse landschildpadDe Griekse landschildpad is afkomstig uit de Europese landen rond, en de eilanden in de Middellandse Zee en heeft dus ve…
Dieren EHBO: In het wild voorkomende amfibieënSchildpadden, hagedissen, slangen en zelfs krokodillen zijn reptielen, die nog wel eens als huisdier gehouden worden. En…
Bronnen en referenties
  • Waterschildpad.info

Reageer op het artikel "Waterschildpad als huisdier"

Reacties

Larsmi123, 11-08-2014 19:02 #164
Ik heb net 1 geelwang schildpadje gekocht hij eet goed maar hij blijft altijd op dezelfde plaats liggen (hij is niet dood). Zijn hoofd houd hij altijd ingestopt en zijn poten en staart houd hij buiten.

Fam Nieuwelink, 08-04-2014 15:06 #163
Wij hebben 2 geelwang schildpadden. Van mij dochtertje haar vraag is mogen ze ook regenwormen hebben.

Alex, 28-03-2014 19:48 #162
Hoi! Mijn oma heeft waterschildpadjes in een aquarium met drijfplateau. Ik lees dat deze beestjes lekker op zand moeten kunnen liggen maar hoewel dat ze prima het plateau op kunnen klimmen, zitten ze er nauwelijks op. Hoe kan ik een leefomgeving bouwen met water én met zand, wat toch fatsoenlijk schoongemaakt kan worden?

Groetjes, alex

Kaya, 25-11-2013 18:35 #161
Ik wil echt super graag een waterschildpadje, maar nu ik al deze reacties lees, ben ik bang dat als ik er een aanschaf, dat hij heel snel ziek wordt, en misschien wel dood kan gaan. Nu twijfel ik of ik er wel eentje wil, ik wil er natuurlijk wel heel lang van genieten. Heb je misschien een reactie of een goed advies? dat zou ik heel fijn vinden.

PS: Hoe oud kunnen schildpadjes ongeveer worden?

Gr. Kaya

Jozua Flake, 05-11-2013 09:40 #160
Ik heb 2 schildpadjes ong 1 jaar oud van mijn zus gekregen. met een gaat het goed maar de andere heeft een groene laag over zijn schild aan de bovenkant en eet vrijwel bijna niets en als zijn kop onder water is dan zit er een luchtbelletje aan zijn neus. hij zit heel de dag bijna met zijn kop onder water en zijn ogen dicht en oogt voor mij zwak. wat is dat en wat kan ik eraan doen?

MVG Jozua Flake

Stephanie, 28-10-2013 20:46 #159
Help! Ik denk dat ik iets verkeerd heb gedaan. Ik heb een geelbuik en ik heb hem een stukje surimi gegeven. Hij was het met plezier aan het oppeuzelen maar daarna viel het mij op dat zijn hoofd echt dik begon te staan, hij heeft ook een beetje overgegeven denk ik, daar leek het toch op. Heb ik mijn schildpad nu ziek gemaakt? Wat kan ik doen om hem te helpen?

Tony, 14-10-2013 21:01 #158
VRAAG; Pas geleden heeft mijn schildpad (ROODWANG) een ei gelegd. Er is aan haar gedrag niets te merken, maar het mannetje is nogal agressief, in haar nek bijten van voor af, en nog hard ook, want ze zitten dan gewoon vast. Ik heb hem daarom apart gezet. Maar zou dat erop kunnen duiden dat er meer eieren in het vrouwtje zit? Of kan de agressie van het mannetje ook op iets anders duiden?
TONY

Gino, 29-08-2013 22:03 #157
Hallo,

U schrijft dat schildpaddden in te koud water niet eten mijn water tempratuur is 29 graden, dat is voldoende, maar ze eten weinig.

Komt dit omdat ze jong zijn?

Graag hoor ik van u weer

Vriendelijke groet Gino

Heylen Steven, 29-08-2013 14:25 #156
Goeiemiddag

ik heb momenteel 6 geelbuikschildpadden maar is het normaal dat de schild verveld? ik weet niet echt veel af van schildpadden daar mee…

mvg steven

Bart, 12-05-2013 09:38 #155
Hey,

Heb al 5 jaar een waterschildpad is nu ongeveer 12cm groot en heeft het best naar zijn zin.

Nu heeft hij aan zijn achterpoten zwellingen (wit) en maakt een gek geluidje, ligt er zielig bij in het zonnetje.

Wat kan dat zijn?

Grt Bart

Luc, 05-05-2013 08:51 #154
Heb een schildpad die continu tegen de ruit op zwemt en daarbij flink spartelt, heb maar één kamer dus in de ochtend wordt ik hier erg gefrustreerd wakker van. Het is niet dat ze honger heeft want eten laat ze gewoon liggen.

Wat zou er zijn? Ze doet het iedere dag bijna, en voornamelijk in de ochtend.
In de avond zit ze altijd rustig op haar sten.

Anja, 21-04-2013 12:49 #153
Hallo, mijn geelbuikschildpad is aan het vervellen aan zijn lijfje, is dat normaal voor de rest eet hij goed en gaat hij regelmatig zonnen en zwemt vrolijk rond.

Jan, 22-03-2013 18:32 #152
Heb sinds vorige week 2 mini schildpadden.
1 schildpad zijn ogen zijn nog niet open geweest en de ander wel het lijkt ook of die blind is aangezien hij steeds tegen de rand van de bak zwemt
hoe kan dat?

Katrien, 22-03-2013 16:21 #151
Mijn geelwang (12 jaar oud) gaat sinds twee weken niet meer in het water, mr blijft op r steen op het droge. Zelfs als ik eten geef, waarbij ze in het verleden altijd de meest gretige was van de twee, blijft ze op r steen. Na even observeren, lijkt het wel of ze jeuk geeft. Ze wrijft vaak met r poot langs r kopje. Moet ik mij zorgen maken? Een jaar geleden was ik al eens bij de dierenarts geweest omdat ze toen ook niet meer van r steen kwamm, maar toen bleek er niets ad hand. Het verschil was wel dat ze toen nog at…

Tiffany, 16-03-2013 08:48 #150
Ik heb pas van maandag een nieuwe waterschildpad. Hij is nog jong maar hij eet nog niks van maandag. Het is nu zaterdag. Ik heb de voedsel van dierenwinkel, Daarin staan garnalen enz. Lust hij ze niet? Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Same, 14-03-2013 19:29 #149
Cora jouw schildpadden zoeken niet naar eten maar spelen met de stenen

Cora, 26-02-2013 13:37 #148
Hoi,

Mijn 2 geelwangschildpadden zijn nu zo'n 7 maanden oud. Nu is de ene bijna 2 keer zo groot dan de andere terwijl ze in het begin even groot waren. Ik geef ze elke dag een theelepel met voer en soms wat gedroogde garnaaltjes, toch blijken ze steeds honger te hebben, want ze graven tussen de stenen om naar voedsel te zoeken. De grote eet ook heel snel, waardoor het lijkt alsof de kleine bijna niks te eten heeft.

nu vroeg ik me dus af of dit erg is dat de ene zo groot is?

Groetjes Cora

L. O. L., 28-01-2013 18:48 #147
Ik heb net een nieuwe bak waar het schildpad ong veer 10cm weet niet welke soort
een beetje heen en weer en kuiltjes aan het graven in hoeken in het grind is hij zwanger moet ik een zand eiland maken en ik weet ook niet zeker of het een vrouwtje is.

wat moet ik doen?

Nicolas, 21-01-2013 14:38 #146
Halloo ik heb een grote geelwang waterschildpad en ik heb gemerkt dat er schimmel op de poten staan en het wordt iedere dag erger precies. Wat kan ik hier aan doen? Het water wordt goed ververst met filter en luchtpomp.

Alvast bedankt

Billy, 05-01-2013 22:29 #145
Ik had een aquarium voor mijn 2 geelwangschildpadjes van 120cm op 50cm op 50cm
ik heb een derde gekregen (ook een geelwang) waarbij ik het ook wil laten,
maar voor kerstmis heb ik een duurdere kleinere aquarium van zo'n 59.5cmx36.5cm
gekregen (waardoor dat deze zo duur was ik hem moest aanemen terwijl ik wist dat het beter is voor mijn schildpadden beter is om de grote aquarium te gebruiken) waarbij ikeen filter heb met watten en een verwarming met een uvb lamp (boven mij eiland) het water staat zo'n 13.5cm hoog de verwarming staat op 24°C
in mijn grotere bak had ik ook wel een filter en bij mijn eilandje (een plastieke) hing toen een gloeilamp ik ben van plan om als ze groter worden mijn andere aquarium terug voor mijn schildpadden te gebruikenen mijn kleine om eventueel visjes te kweken om mijn schildpadden te voeren en voor mijn 3e aquarium in de badkamer of voor de vissen van een van mijn vijvers maar ik wil mijn schildpadden liefst niet in de vijver in de tui, n te zetten omdat mijn hand met warm weer in de vijvergaat staan en de vijver in de hal (binnen) zet ik ze ook nietgraag omdat er mijn mama haar dure vissen in zwemmen waar niks aan mag komen : )

ik heb hierover natuurlijk ook vragen dus lijkt het me makkelijk ze op te sommen.:
1) als mijn schildpadden in mijn grote bak gaan moet ik dan nog een zandeilandje extra erbijzetten en zoja hoe kan ik dit hetbest doen?
2) ik moets zowieso in de grotere bak een 2e eilandje hebben omdat deze te klein is voor 3 schildpadden (in mijn nieuwe aquarium zit een ingebouwd stenen eilandje waarbij de filter is ingebouwd) maar welk licht moet ik dan gebruiken een 2e gloeilamp of een gleoilamp en een uvb lamp of 2 uvb lampen
3)bij mijn kleine bak zitten al nep-plantjes verwerkt in de bak maar moet ik bij de grote dan ook echte plantjes gebruiken of beter neppen plantjes
4) moest ik ooit eitjes krijgen hoe kan ik ze dan het best laten uitkomen en waar kan ik dan met ze blijven want ik kan er zeker geen 5 houden
5) kunnen mannetjes ook samen blijven?

alvast bedankt…

groetjes, Reactie infoteur, 09-01-2013
1: een zandeiland is behalve heel fijn ook heel belangrijk voor vrouwtjes aangezien ze anders geen eieren kwijt kunnen. je kan bijvoorbeeld een bak kitten in je bak. op forums vind je vaak hoe anderen dit doen.
2; bij reptielenzaken of via internet kan je goede warmtelampen met uva/b licht kopen
3: ik zou geen echte plantjes gebruiken aangezien schildpadden deze eten en door de hele bak verspreiden
4: de kans is niet heel groot dat je bevruchte eieren krijgt, maar ik zou de eieren gewoon laten waar ze liggen en afwachten. mochten er wel kleintjes komen dan kan je deze altijd verkopen
5: ja mannetjes kunnen ook samen maar aangezien schildpadden solitair zijn zal je hoe dan ook voor veel ruimte moeten zorgen omdat ze anders gaan vechten. ik zou ook zeker gauw weer het grotere aquarium gaan gebruiken!

veel plezier met de schildpadjes!

Sinem Cangir, 04-01-2013 21:33 #144
Hallo ik heb 2 waterschildpadden 1 daarvan heeft bij zijn 2 ogen paarse, opgezwollen ogen gekregen wat kan ik doen? Reactie infoteur, 09-01-2013
Ik ben geen dierenarts en kan zo ook niet zeggen wat het is, dus ik zou langs een dierenarts gaan.

M&waterschildpadden, 02-01-2013 13:48 #143
Als ik het water in mijn Aquarium 1 keer per week zou verversen, zouden mijn rekeningen hoog oplopen… Met een aquarium van 1.30m is dat gewoon niet mogelijk.
Een goede buitenfilter kan het water prima helder houden! Reactie infoteur, 02-01-2013
1x per week het water verversen geldt ook alleen als je geen pomp hebt. Met een goede pomp hoef je het water idd maar eens in de paar maanden te verversen…

Auke, 30-11-2012 21:53 #142
Sinds enkele maanden heb ik 2 geelwangschildpadden…
1 daarvan lijkt blind geworden te zijn… kan dit? wat kan je hieraan doen?

Sylvia Sars, 18-10-2012 13:24 #141
Hallo, Hoe lang kan een geelwangwaterschildpadje zonder eten? Als we 2 dagen weggaan moet hij dan extra veel krijgen?
Groetjes, Sylvia Reactie infoteur, 18-10-2012
Volwassen of oudere schildpadden eten een paar keer per week en kunnen makkelijk dus 2 dagen zonder… Als het nog een jonkie is dan heeft teveel voeren geen zin, maar als het niet anders kan zou ik vlak voor vertrek voeren en direct na thuiskomst.

Davina, 19-09-2012 14:41 #140
Hallo
Wij hebben nu ong al 4 maanden onze schildpadden. Hebben dan ook wegens het mannetje die steeds heen en weer zwemt een grote aquarium gekocht 1M20 op 40 op 55. Ze hebben een zandbakje voor vrouwtje, ze hebben een groot eiland en zo drijvend plakje waar ze op kunnen zonnen uitraad staat hier als ze gelukkig zijn hun achterpoten streken als ze zonnen al goed en wel doen ze beide! Nu nadeel is het mannetje raar maar waar zwemt nog reeds in momenten van de dag hysterisch rond :s ondanks de grote bak happy tijdens zonnen en altijd hun voorraad eten in een potje (dus ze kunnen eten wanneer ze willen wat ze ook doen). Ik heb echt geen flauw idee meer wat er dan mis is met het mannetje, want het vrouwtje doet dit niet en ruimte schuilplaats etc hebben ze zeker en vast. Iemand enig idee? Ik ben ten einde raad hoop iemand reactie geeft!

Yamamoto, 19-09-2012 11:19 #139
Hoi
Volwassen schildpadden hoef je maar 2 a 3 keer per week te voeren. Je moet ongeveer zoveel voeren als ze in ongeveer 10 minuten kunnen opeten. Vergeet ook niet dat een schildpad groot wordt. Een geelwang vrouwtje kan zo groot worden als een A4tje en dan heb je een flinke bak nodig. Ze passen zich niet aan aan het formaat van je bak ze groeien in een kleine bak alleen wat langzamer. Dat is ook de reden dat veel schildpadden op den duur in een sloot worden gedumpt. Dat houden ze even vol maar op den duur gaan ze dood. Er komt best wel wat voor kijken om een schildpad goed te verzorgen. Denk daar goed over na voordat je er aan begin.

Een schildpad liefhebber

Laura, 22-07-2012 22:04 #138
Hallo

Sinds 3 jaar heb ik een geelbuikschildpad, ik ben al een hele tijd aan het zoeken naar een vriendje voor hem maar tevergeefs. Gisteren besloten mijn vriend en ik dan toch 2 kleine geelbuikschildpadjes te kopen. Ik weet dat ze nog veel te klein zijn om samen in de grote bak te gaan met Oscar, maar vanaf wanneer kun je ze samen zetten? Moet je ze met elkaar gewoon maken?

Lieve, 22-07-2012 19:07 #137
Hey ik heb twee schildpaden maar soms zwemmen ze naar elkaar toe en gaan ze met hun armen op hun hoofd met de handen heen en weer wat bedoelen ze daar mee?

Hilda, 09-07-2012 03:16 #136
Ik heb Harry, een roodwang mannetje sinds 3 jaar van een oude vrouw die de zorg niet meer aan kon. Harry was heel happy, maar sinds een aantal weken eet hij niet meer (ook niet zijn favoriete hapjes) en hij bijt zichzelf steeds vaker in zijn voorpoten. Hij is erg oud, ruim 40 volgens de vorige eigenaren. Hij heeft warm water, steen met uv lamp, volledig voer met aanvulling etc etc. Hij deed het prima met onze verzorging. Is dit ouderdom? Waarom bijt hij zo in zijn voorflippers? Wie kan helpen? Ik ga sowieso naar de dierenarts, maar vraag me af hoeveel deze weet van de verzorging van roodwangen. Vandaar mijn vraag aan ervaringsdeskundigen.

Stephan En Melissa, 05-07-2012 11:59 #135
Hallo,

Wij hebben 1 geelbuik schildpad, een vrouwtje. Wij hebben haar nu 4 maanden en ze is nu ongeveer 10 cm, zij heeft geen eiland van zand, wel een plastic eiland. Is dit voldoende voor haar om eieren te leggen, mocht ze legnood krijgen? Vanaf welke leeftijd gebeurt dit?

Groetjes Reactie infoteur, 11-07-2012
Ze moet echt een zandeiland hebben voor eieren aangezien ze deze ingraven…
niet alle vrouwtjes zullen eieren leggen, ze is op zich groot genoeg om er mee te beginnen!

Vandycke, 28-06-2012 12:12 #134
Wij hebben 2 grote schildpadden en vragen ons af of er ook vissen in hetzelfde aquarium kunnen gehouden worden. Kan iemand ons raad geven? Reactie infoteur, 03-07-2012
Als je de vissen in leven wilt houden zou ik het niet doen. De schildpadden zullen ze opjagen en opeten of verwonden…

Manon, 12-06-2012 18:38 #133
Hoi hoi

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb twee waterschilpadden in een redelijk groot aquarium zonder licht of pomp. Ik heb ze al ongeveer 8 jaar, en geef ze twee verschillende voeding en druppels mutivitamine. Nu heb ik net het aquarium verschoont en toen ik mijn schildpadden zag zwemmen leek het net of er allemaal stofdeeltjes om het vel heen zat.
Ik hoop niet dat het schimmel is! en zoja, wat kan ik hier aan doen? Ze hebben een plek waar ze droog kunnen liggen in de zon.

Groetjes Manon

Yous, 23-05-2012 14:40 #132
Mijn geelbuik waterschilpad haar rug en der bruik worden heel zacht en de buik is een heel klein beetje raar bruinig en het schild is wat aan de zachte kant "beetje" buig baar?

Is er iets mis? Reactie infoteur, 23-05-2012
Dat lijkt me wel. weet niet wat je voert, maar belangrijk is om genoeg groente maar ook vlees te geven. Wat ook heel belangrijk is is het zonnen onder uva/b licht. zorg voor goede voeding en licht en geef eventueel een vitaminepreparaat. succes

Nina, 06-05-2012 23:01 #131
Mijn schildpad gaat op de steen zitten bijt zichzelf aan zijn voor poten en maakt dan geluid… Waarom doet hij dat?

Luther, 02-05-2012 15:35 #130
Ik heb een zaagrugschildpad van 8 maanden. Hij eet alleen maar gedroogde garnaaltjes. Als ik hem een appel of biefstuk wil geven eet hij die niet. Weten jullie misschien een oplossing hoe hij wel meer dingen gaat eten dan alleen gedroogde garnalen?

Hilal, 30-04-2012 19:35 #129
Hoeveel keer per dag moet je een waterschildpad eten geven?

Charlotte, 27-04-2012 11:07 #128
Gewoon even om te zeggen dat alles hier heel mooi staat uitgelegd en ik wat wijzer ben geworden! Waarvoor dank!

Julian, 24-04-2012 17:58 #127
Hallo, ik heb twee waterschildpadden vrouwtje en mannetje, volgens mij is het vrouwtje zwanger van eitjes en ik denk dat ze wel een keer gepaard hebben. Hoe weet ik of ze eitjes wil leggen? ps: verder zijn ze gezond maar soms wat lui. Alvast bedankt.

Minouche, 21-04-2012 17:50 #126
Mogen schildpadden en kippen samenleven? Of beter niet? Reactie infoteur, 24-04-2012
Tja theoretisch kan het wel, maar je moet heel goed uitkijken dat de kippen niet pikken op de schilpadden…
gaan ze in de winter wel naar binnen?

Daan, 17-03-2012 12:13 #125
Hey allen!
Ik heb 2 schildpadden, een roodwang en een geelwang. Nu heeft mijn roodwang sinds een paar weken een soort rode uitslag op zijn achterlijf… Het lijkt ook een beetje dik te zijn geworden. Wat kan dit zijn? Iemand hier ervaring mee? Hij is verder gewoon actief en eet ook normaal. Mijn geelwang heeft nergens last van. Graag een tip of advies! Groetjes, Daan Woestenburg

Martiena, 10-03-2012 11:13 #124
Hey allemaal, ik heb 2 geelwangachildpadden van ca. 6 maanden oud. Heb ze vanaf enkele weken oud. Zitten in een bak van 80 bij 50 ongeveer. Met droge plaatsen, thermostaat en lampen. Alles op advies van de dierenwinkel. Beide hebben een schild van ca 8 cm. Sinds week bijt de ene de andere steeds in zijn nek. En dan houdt ie flink vast tot het die ander lukt om los te trekken en weg te zwemmen. De nek is al helemaal opgezwollen. Waarom zou ie dat doen? En wat kan ik er tegen doen? Graag tips en advies. Grtz TinyM Reactie infoteur, 13-03-2012
Waarschijnlijk territoriaal gedrag, een oplossing is een grotere bak zodat ze hun eigen weg kunnen gaan of 1 wegdoen.

Charlotte, 05-03-2012 14:44 #123
Ik heb een heel dringende vraag. Ik heb een waterschildpad, iets kleiner dan mijn handpalm, bijna 1 Jaar. Ik heb ze verstoken van een kleine plastieken bak, naar een groot aquarium, met pomp. Ik gebruik geen warmtebron (Ik wil het zo natuurlijk mogelijk houden). Nu is ze van zaterdag 'levensloos' Ik weet niet of ze dood is, of ze in en late winterslaap terechtgekomen is. Misschien omdat het water te koud had? Ze beweegt niet, reageert op niets. Ze heeft even met haar mond open gelegen, nu is hy opnieuw toe. Ze verkeert in deze toestand sinds zaterdag. Kan iemand mij zekerheid geven? Iedereen zegt iets anders, heb al verschillende dierenartsen gecontacteerd.
PS; Ze drijft niet, ze ligt op de bodem.

Iemand ervaring? Help? Reactie infoteur, 13-03-2012
Hoe is het met de schildpad?
Geen warmte bron gebruiken om het zo natuurlijk mogelijk te houden is een beetje onzin als je er daarvoor zorgt dat het water juist kouder is dan in de natuur… dan doe je dus precies het tegenovergestelde van wat je wil. heb je wel de temperatuur van het water gecontroleerd? Als je haar vastpakt beweegt ze dan?
Moeilijk te zeggen wat er is, als het water erg koud is zou ik toch even een warmte element erin doen!
sterkte, ik hoop dat het ondertussen al opgelost is.

Tessa, 04-03-2012 16:58 #122
Hallo, ik heb een vraag ik heb twee geelwangschildpadden 1 is wat kleiner dan de andere ze krijgen 1 keer per dag eten en soms geef ik ze wat extra, maar de kleine bijt telkens in de staart van de grotere schildpad, en mist nu ook een stukje van zijn staart. waarom doet hij dit? voer ik hem te weinig of is er een andere reden. Reactie infoteur, 13-03-2012
Schildpadden zijn eigenlijk solitaire dieren en kunnen dus territoriaal zijn naar elkaar. belangrijk is dat ze ruimte genoeg hebben om hun eigen gang te gaan!

Celine, 25-02-2012 11:09 #121
Mijn geelwangschildpad wil niet vaak meer op het plateau aleen voor eten en als ik eraan kom en hij zit me gaat hij zoo snel mogeijk weg, mijn schildpad kruipt ook vaak in hoekjes maar hij wil juist wel eten. Reactie infoteur, 04-03-2012
Geef je eten op het plateau? waterschildpadden eten in het water, voer dus ook alleen in het water. Dat hij weg gaat als je er aan komt is eigenlijk een prima reactie, aangezien dat hun natuurlijk instinct is. Dat hij juist wel wil eten is helemaal goed, dat betekent dat hij niet ziek is en zich verder wel prima voelt!

Els, 13-12-2011 12:52 #120
Gaan geelwangschildpadden in winterslaap ondanks het feit dat zij binnen in de woonkamer, dus op kamertemperatuur, staan in een ruime bak, met groot plateau en een goede lamp erboven? De laatste tijd zijn onze schildpadden inactief, eten heel erg weinig en kruipen in een hoekje. Als 's avonds de lamp aangaat, klimt er soms eentje of heel soms allebei op het plateau. Willen ze in winterslaap? En als dat zo is, hoe pak ik dat aan?
Kan ik winterslaap voorkomen en/of moet ik winterslaap voorkomen?

Richard, 10-12-2011 22:22 #119
Hoi allemaal,

Ik heb sinds Vrijdag ( gister dus ) 2 geelwangen:D Ik ben er heel blij mee en ze zijn soms al aan het zonnen op hun eiland. Verder zijn ze al vaak met hun kop boven water. Als voer gebruik ik zoals vandaag kip een speciaal voeding voor vit d en calsium in de winkel gekocht en gedroogte granalen? Ik vroeg mij of hoeveel kip ik ze nou moet geven. Ik heb ook nog kattenbrokken… Maar zijn 3 hele kleine stukjes voldoende voor 1 schilpad? per dag? Ik heb ook een warmtempratuur meter alleen die staat op 27 graden. Alleen het warmte tempratuur meter zegt dat het 24 graden is. hoe kan dit? ik ben bang dat t tempratuur schommelt en dat lijkt me niet zo goed voor ze.

Bedankt alvast

Kenneth, 18-11-2011 00:04 #118
Ik heb een kleine 2 maanden geleden 2 geelwangschildpadden gekocht. Alles is in orde maar ik maak mij toch zorgen omdat ik graag het beste voor hun wil. Mijn bak is 35 cm lang, 25 cm breed en 18 cm hoog. Er zit een 6 - 6,5 cm water in. In de bak liggen ook nog een aantal stenen en een stuk hout waar ze graag op gaan zitten om te zonnen onder een bureaulamp. De temperatuur van het water bedraagt meestal een 23°. Dit zou normaal oké moeten zijn. Wat ik mij nu afvraag. Is de bak groot genoeg? Moet er meer water in? De attributen in de bak, zijn die correct. Zou iemand mij hier meer informatie over kunnen geven. Hartelijk Bedankt!

Kim, 14-11-2011 18:48 #117
Wij hebben twee schildpadden. Ze zitten nu alweer binnen in een grote bak! Ze zonnen goed onder de lamp, ik heb er pas een filter in gehangen en ze hebben een verwarming op 25graden. nu heeft er één schildpad op zijn huid boven op zijjn nek een witte waas/vlek op zijn huid. ik heb al gebrobeert te voelen of die plek anders aanvoelt, maar zo ver ik kan voelen is dat niet! Weet iemand wat dit is en wat wij eraan kunnen doen. bij de dierenarts moet hij aan het infus voor 80euro per dag. Dus ik wil het graag zo oplossen! Alvast bedankt Reactie infoteur, 16-11-2011
Heb je wel aan de dierenarts gevraagd wat het is of kan zijn? anders zou je op google kunnen zoeken naar plaatjes er van en kijken wat het is en wat je kan doen… ik zou het zo niet weten. succes ermee…

Lizzy, 28-10-2011 22:24 #116
Heee, ik heb een hele dringende vraag. Ik heb een Geelwang schildpad uit mijn fijver gered omdat hij niet meer goed kon zwemmen, schreef in het water hangt en niet naar beneden kan komen. De hele zomer heeft ze in de zon gelegen en ze bleef maar om het eiland zitten ook nu (herfst). De andere schildpadden zijn al nergens meer te bekennen (ik denk in winterslaap). Ze eet niets en blijf in de kou op het eiland zitten. ik heb haar naar binnen gehaald en nu is ze een stuk levendiger. Ze eet echter nog niets maar is helemaal niet schuw. Het arme beestje is ontzettend druk en maakt zielige geluidjes. Ook komt er slijm uit het mondje. Ik mag niet naar de dierenarts want dat ik belachelijk duur. Zelf kan ik het ook niet betalen. Maar ik wil er wel alles aan doen om der te helpen. Ze is een echte nieuwsgierige kijkster. Wie kan me helpen? Alsjeblieft alleen antwoorden als je zeker bent over je antwoord. Alvast bedankt Reactie infoteur, 29-10-2011
Dit beestje moet echt naar de dierenarts! Als je dat niet kan betalen, sta haar dan af aan een opvang o.i.d of bel eerst met de dierenarts en vraag of hij tips heeft voor je. dit beestje is nu duidelijk niet goed en kan je niet laten lijden. Fijn dat je er wel alles in jou macht aan wil doen te helpen, ik hoop dat je er uit komt…

Sabine, 20-10-2011 11:42 #115
Wij hebben met het huis dat we huren een schildpad erbij gekregen (zeker 20cm lang). Deze zit al een paar jaar in de vijver. Ook in de winter. Ik vind het een beetje zielig maar hij overleefd het dus. Moeten we de schildpad binnenhalen of doet hij een winterslaap? Reactie infoteur, 24-10-2011
Ze kunnen het idd overleven, maar fijn is het zeker niet voor ze. Waterschildpadden leven in tropische gebieden en komen niet voor niets hier niet van nature voor. Je zou de schildpad er een groot plezier mee doen als hij s'winters naar binnen kan.
(de meeste soorten houden ook geen echte winterslaap)

Bianca, 04-10-2011 21:11 #114
We hebben 2 schildpadden, fantastische beestjes. We hebben een grotere (schild 10 cm) en een kleinere (5 cm), waarbij de grote continu honger heeft. Tenminste dat denk ik. De grote zwemt dan tegen de rand van de bak, alsof hij door het glas heen wilt zwemmen. Als je eten geeft begint hij gulzig te happen en binnen 3 min is het op. Dit bijna elk uur. Vandaag begint hij steeds te happen naar de kleine, dus heb ze idd even apart gezet. Is dit voor altijd? Hoe leer ik het gedrag beter te begrijpen, iemand tips?
Het aqarium is in orde, grote bak, zon gedeelte, temp.regelaar, zuiveringssysteem etc. Reactie infoteur, 06-10-2011
Schildpadden zijn eigenlijk solitaire dieren. grotere schildpadden kunnen kleintje flink verwonden en daarom moet je eigenlijk nooit grote en kleine schildpadden bij elkaar houden tenzij je een enorme vijver o.id hebt. Dat je schildpad tegen het raam zwemt kan meerdere dingen betekenen maar als je normaal voldoende voert kan het geen honger zijn. Je moet het dan als bedelen als een hond zien en er niet aan toegeven. Sommige schildpadden zwemmen zo tegen het raam uit frustratie zoals toch een te kleine bak. Misschien is je watertemperatuur te hoog?

succes!

Fdm, 28-09-2011 01:46 #113
Ik heb een schildpad in aquarium met een vervarming en filter er midden in heb ik een eiland gemaakt van een houten stuk ik heb een vraag ik heb het water laag gedaan het is ver van het licht is dat wel goed en ik geeft als voer vis of rundvlees want hij eet geen gedroogde insecten is dat wel goed? Reactie infoteur, 03-10-2011
Je water moet wel hoog genoeg zijn dat als de schildpad op zijn rug terecht komt hij weer kan draaien. Hij moet wel onder een warmte lamp kunnen zitten, verder is het dan niet erg dat het licht in het water niet sterk is. Voeren moet wel wisselender, geen gedroogde insecten is niet erg maar hij moet ook groente etc hebben.

Ries, 23-09-2011 19:17 #112
Wij hebben een roodwang geadopteerd. Hij (of zij, hoe zie je dit?) schijnt al heel wat jaartjes oud te zijn. Hij is ongeveer 12cm groot en zit in een bak van 50x30x30cm. Onze vraag is: Is deze bak niet te klein voor de schildpad, moet er een warmtelamp op? (er zit nu een witte tl-lamp), kan/mag er een achterwandje in? Bestaat er iets als een vlondertje ofzo, zodat de zwemruimte maximaal blijft? Reactie infoteur, 03-10-2011
Het geslacht zie je aan de nagels en staart, mannetjes hebben hele lange nagels en langere staart. de bak is zeker te klein voor deze schildpad, probeer een bak van minstens 100x40x50 te vinden. Een achterwand kan er in, kijk alleen wel of hij/zij er niet aan kan bijten. je kan een drijfeiland kopen en daarboven moet een warmtelamp komen. Schildpadden hebben uva en b licht nodig voor hun schild en aanmaak vitamines.

Alex, 15-09-2011 07:18 #111
Hallo mensen wat moet ik doen? Als ik mijn aquaruim wil schoonmaken moet ik me schildpad Henkie dan uit het water halen of erin laten? En nog iets wat moet ik doen hij eet niet meer zoveel hij laat het liggen en dan eet ie het s'middags op als ik het hem s'morgens geef en hoort dat soms bij de winterslaap?

Rixels, 13-09-2011 08:16 #110
@Melissa, Niet meer oppakken, schildpadden houden hier namelijk niet van. Dat is ook de reden waarom hij er snel vandoor wilt gaan, snel terug in het water. Alleen oppakken als het echt nodig is, anders kunnen ze teveel stress krijgen.

Melissa, 12-09-2011 16:15 #109
Ik heb sinds een maand een geelwang schildpad. De eerste week kroop hij steeds terug in zijn schild als ik hem wilde oppakken, maar de laatste tijd probeerd hij mij te bijten. Wat kan ik hier tegen doen? Ik wilde hem op mij hand leggen maar rende er heel snel vandoor. Wat moet ik doen?

Lucien, 07-09-2011 00:00 #108
Hey even een vraagje. ik heb 2 geelwang schildpadden, en 1 daarvan schuurt heel vaak de stenen die ik in me aquarium heb. kan iemand mij daar een beetje informatie over geven?

Theod (infoteur), 30-08-2011 06:24 #107
@Franzana, Ik raad jou aan om de dieren apart te huisvesten, schildpadden zij kannibalen, het zal dan ook niet de eerste keer zijn dat een schildpad door zijn soortgenoot wordt opgegeten.

Farzana Akbar, 29-08-2011 19:06 #106
Ik heb 2 schildpadjes, waarvan de 1 een stuk groter is. Wanneer ik ze eten geef, bijt de grote steeds de kleine en wil ook echt niet loslaten. Maakt iemand anders dit ook mee? Wat kan je er aan doen, behalve apart voeren? Want wie weet doet hij dat ook wanneer ik er niet bij ben!?

Theod (infoteur), 29-08-2011 13:17 #105
@Ine, Ik raad jou ten sterkste af om geelwangen buiten in een vijver te houden, deze dieren komen uit de sub-tropen, een gebied wat vele malen warmer is dan ons kikkerlandje.

@India, Ja hoor, de muskus schildpad blijft kleiner.

Indja, 16-08-2011 14:39 #104
Zijn er schildpaaden(water) die kleiner dan 20 cm zijn?

Ine, 08-08-2011 17:44 #103
Hallooo…

Ik had graag geweten als ik mijn 2 roodwang schildpadden (mannetje&vrouwtje) van ong. 10a12cm groot bij 2 geelwang schildpadden kan zetten in een groot buitenverblijf met vijver speciaal voor schildpadden?

wie weet raad?

mvg ine. Reactie infoteur, 23-08-2011
Als ze allen ongeveer even groot zijn en er echt genoeg ruimte is om elkaar ook te kunnen ontwijken, zal het weinig problemen geven…

Robbe, 02-08-2011 15:59 #102
Ik heb een vraagje moet een waterschildpad ook eens naar buiten en zonlicht krijgen of is dat alleen bij landschildpadden?
Hebben waterschildpadden ook een winterslaap? Reactie infoteur, 08-08-2011
Een waterschildpad heeft een speciale warmte lamp nodig waar ook uva/b stralen in zitten. Natuurlijk is het voor een schildpad ook goed/fijn om buiten in de zon te komen… Niet alle waterschildpadden hebben een winterslaap, dit hangt af van het soort.

Karm, 30-07-2011 17:10 #101
Ik heb 2 schildpadjes gekocht en heb ze in een aquarium zitten, ik heb er ook een verwarmingselement inzitten en een lamp. Maar nu zou ik graag de temperatuur van het water willen meten om te kijken of het water ook juist verwarmd word. Kan ik daar een bepaalde thermometer voor krijgen? Reactie infoteur, 01-08-2011
Ja bij een dierenwinkel/aquariumzaak kan je thermometers kopen

Marcel, 20-07-2011 19:02 #100
Ik heb al 17 jaar een Roodwangvrouwtje. Destijds gekocht als babyschildpadje.
Zit nu enkele jaren samen met een mannetje (kruising Roodwang en Geelbuik) die uit een schildpadopvang komt. Het vrouwtje is 18cm en het mannetje ongeveer half zo groot.
Ze wonen samen in een bak van ongeveer 130 bij 50cm met een warmtelamp en een goede pomp.
Verwarming van het water is bij volwassenen niet nodig. Wel bij jonge schildpadjes.

Op het balkon heb ik een buitenverblijf voor als het mooi weer is. Een ondiepe bak water met stenen er in en naast zodat er er in en uit kunnen. Ze kunnen dan over het hele balkon lopen (wat goed afgesloten is zodat ze niet kunnen ontsnappen). 's Avonds gaan ze weer naar binnen.

Meestal hebben ze het naar hun zin samen. Maar soms is het vrouwtje agressief tegen het mannetje en wil hem bijten. Dan zwemt hij in paniek weg. Op het land is er nooit sprake van bijten.

Tegenwoordig is er gelukkig veel meer voorlichting bij verkoop van schildpadden. Dat was er vroeger niet. Toen werd er niet bijgezegd dat ze 20-30cm kunnen worden en 40 jaar oud kunnen worden.

Wel jammer dat Roodwangen niet meer verhandeld worden. Dat import niet meer mag is wel goed maar wat ik niet snap is waarom ze niet in NL gefokt worden voor de liefhebber. Dit gebeurd wel met veel andere reptielen.
Wel heb ik het idee dat de Roodwang wat agressiever is als de geelwang- of geelbuik.

In het artikel staat dat ze geen geluid maken. Ze kunnen echter wel een sissent geluid maken als ze boos zijn. Bijvoorbeeld als ze je oppakt en ze dat niet leuk vinden.
Dat heb ik wel eens als ze nog laat op het balkon zijn en ze oppak. Dan moeten ze echt naar binnen omdat het 's nachts te koud voor ze is buiten.

Mijn schildpadden doen het prima op standaard voer uit de winkel. Ik wissel het wel af met verschillende soorten voer uit potjes: sticks, gedroogde kreeftjes, gedroogde garnalen en gedroogde vis.
Daarnaast krijgen ze af en toe was stukjes rauw vlees of vis of wat klein gesneden groente.
Kom ik in huis insecten, spinnen e.d. tegen dan gaan die ook de schildpadbak in en die eten ze ook op.

Het zijn leuke dieren waar je best interactie mee kunt hebben. Als ik tegen ze praat dan komen ze echt kijken. Komt het kopje boven water en is het net alsof ze luisteren. :)
Ik heb ook het idee dat ze mij herkennen en ze weten in ieder geval waar het voer opgeborgen is. Loop ik rond voedertijd naar die kast dan gaan ze spartelen in het water. :)
Ze zijn echt slimmer dan dat je op het eerste gezicht lijkt.

Bart, 06-07-2011 12:38 #99
Ik heb mijn geelbuik schildpadden (mannetje en vrouwtje) nu 13 jaar, altijd erg veel plezier van en ze worden goed verzorgd. De laatste paar dagen, liever gezegd nachten, houden ze mij de hele nacht wakker met het gebonk en gezwem tegen de zijkanten van de bak. Dit hebben ze nooit eerder gedaan. Ik merk ook op dat het vrouwtje het meeste onrust stookt. Paar feiten: Licht gaat uit snachts. Ik heb geprobeert wat voer te geven snachts toen ik er wakker van werd, dit maakt haar niet rustig (ze eten het wel, maar als het op is gaan ze verder met bonken tegen het raam). Het is geen paringritueel, want dat ziet er anders uit. Water is gewoon 26,5 graden, dus prima. Ze hebben geen ontstoken oogjes of zacht schild, dus zien er gezond uit. Iemand enig idee waarom het vrouwtje mogelijk zo onrustig in de nacht is? Reactie infoteur, 17-07-2011
Is er een zand eiland? misschien legnood?

Petra Smit, 31-05-2011 14:39 #98
Hallo! Ik heb nog een opmerking: Het verschil tussen een vrouwtje en een mannetje kun je ook zien aan de onderkant van het schild. Bij een vrouwtje is deze plat en bij een mannetje is hij lichtelijk hol. Zo gaat het paren beter.

Shalinie, 22-05-2011 14:34 #97
Ik heb een schildpad gevonden op straat en kon hem daar niet laten lopen dus heb ik hem meegenomen naar huis, ik had daar nog een aquarium staan waar ik ooit goudvissen in had. Nou weet ik alleen niet of het een zaagrug is of een geelwang. Ik heb wat rond gegoogled en vind dat ze erg op elkaar lijken, ook weet ik niet of het een mannetje is of vrouwtje. Wel ben ik van plan om het arme beestje te houden. Wat moet ik doen HELP? Reactie infoteur, 23-05-2011
Op straat? ok, nou een zaagrug heeft duidelijk een ander schild en tekening. En het geslacht kan je pas zien bij een minimale grootte van 10cm van het schild. Wat voor soort of geslacht het ook is, wat nu belangrijk is:
- water (met verwarming)
- eiland met warmtelamp
- voeding

verdiep je goed in wat een schildpad nodig heeft en dan komt het allemaal goed. Veel succes ermee!

Hanna, 16-05-2011 22:23 #96
Hallo, ik heb een vraagje. ik heb sinds een weekje een 2 schildpadjes gekocht. ze zitten samen in een bak met pomp, droog land, verwarmingselement en verlichting (uvlamp). De lamp blijft 24 uur aan. Kan dat, of moet ik s nachts de lamp uit doen omdat ze duisternis nodig hebben om te slapen Reactie infoteur, 23-05-2011
In de natuur is het ook geen 24uur licht… dus idd de lamp uitdoen in de loop van de avond.
veel plezier met je schildpadjes!

Lisa, 06-04-2011 22:58 #95
Ik zou graag een waterschildpad aanschaffen, maar weet er niet veel over, met dit artikel ben ik erg goed geholpen!
Hartelijk bedankt.
Groetjes.

L. van Toer, 26-03-2011 14:12 #94
Hallo, sinds 2 maanden zijn wij in het bezit van 1 geelwangwaterschildpad van 8 jaar, wij hebben deze gekregen van mensen die hem in koud water hielden en zonder warmtelamp. In de dierenspeciaalzaak kochten wij er eentje bij. Ons werd verteld dat je een waterschildpad wel van de kou in de warmte kan zetten maar niet andersom, nu zitten ze dus beiden in een bak met verwarmd water en een warmtelamp. Echter de gekochte waterschildpad is superlevendig, zwemt rond en eet goed terwijl die andere alleen maar onder de lamp ligt, heel af en toe even het water in gaat (als de lamp uitgaat) en helemaal niets eet. (dat deed hij bij de vorige eigenaar ook al een poosje niet maar die zeiden dat hij in winterrust was). Nu hadden wij gedacht dat hij uit die winterrust zou komen omdat hij nu in warm water verblijft, maar dat lijkt dus niet zo, of kan hij ziek zijn? moeten we ons zorgen maken? hij heeft wel wat losse velletjes aan zijn schild verder ziet hij er niet ziek uit of zo, geen tranerige of vieze ogen. onderling lijkt ook geen conflict te zijn, soms liggen ze tegen elkaar onder de lamp. mijn vraag eigenlijk is: hoelang kan een schildpad het volhouden om niet te eten? het eten is trouwens precies hetzelfde als wat hij gewend was.

Daniel, 24-03-2011 01:38 #93
Mijn is nog een roodwang, die ondertussen iets meer dan 6 jaar is.Het knappe ervan is dat hij het al zo ver gehaald heeft, ZONDER aangepaste aquarium ( te klein, geen landgedeelte), geen lamp, geen verwarmingselement.Met alleen maar gedroogde meelwormen enz als eten.Nu ondertussen laat ik hem los in mijn appartementje, en hij heeft het toch naar zijn zin.Hij ziet er goed uit, eet als hij moet eten.Heeft geen symptomen van ziekte… Het zal een Rambo onder de Schildpadden zijn denk ik :-)…

Renzo, 10-03-2011 21:50 #92
Hoi!
ik heb geen echte warmtespot maar gewoon een grote lamp die in de deksel van het aquarium is geboud en hij schijnt over al het water is dat ook goed?

Eddy, 12-02-2011 22:06 #91
We hebben in ons gezin een kleine geelwang schildpad (ongeveer 1 jaar oud). Wegens herinrichting van het interieur wil onze zoon het aquarium in zijn slaapkamer zetten. Nu ik echter gehoord heb dat waterschilpadden dragers zouden zijn van virussen die bij mensen (vooral kinderen) een buikvliesonteking kunnen veroorzaken wanneer de schilpadden in gemeenschappelijke ruimten verblijven waar ook kinderen lage tijd aanwezig zijn (vb. slaapkamers), ben ik ongerust. Is er iemand die mij kan zeggen of ik bovenstaande uitleg als ernstig dien te beschouwen op basis van wetenschappelijk of medisch gegronde reden? Dank bij voorbaat!

Renzo, 12-02-2011 09:28 #90
Hoi!
ik heb 2 geelwang schildpadden.
ik heb ze nu 2 dagen maar ze gaan maar niet op het eiland:-(
en als ze gaan slapen zitten ze bij de verwarming.
wat kan ik doen zodat ze op het eiland gaan zitten? Reactie infoteur, 22-02-2011
Ik denk dat de schildpadden gewoon nog even moeten wennen. Ze zitten nu 2 dagen in je bak en moeten dus eerst vertrouwen krijgen in hun omgeving. Heb je wel een warmte spot boven het eiland?

Emely, 16-01-2011 11:57 #89
Je moet altijd ECHTE plantjes in een aquarium plaatsen. dt is gezonder voor de schildpadden en ook voor vissen enzo

Celien, 13-01-2011 13:13 #88
Hoi, Ik heb een roodwangschildpad en net een occasie aquarium gekocht. De aquarium is 120cm lang 45 cm hoog en 30cm breed. Ik had er graag 3 uva/uvb lampjes ingehangen. 1 in het midden 1 links en 1 rechts. Hoeveel watt heb ik nodig? wat is de ideale hoeveelheid uva/uvb. Ik neem aan dat deze niet te laag mag zijn maar zeker ook niet te hoog!
Ga ik dit water ook nog extra moeten verwarmen of volstaan deze lampjes? Reactie infoteur, 15-01-2011
Hang er een thermometer in en als het water te koud wordt, weet je dat er een verwarming in moet. Ik kan je niet vertellen hoeveel watt je nodig hebt, dit hangt van meerdere dingen af zoals de hoogte waarop de lampen hangen. Je kan niet de hoeveelheid uva/uvb in een lamp bepalen, dit staat vast. veel plezier met je nieuwe aquarium!

Lana, 12-01-2011 09:24 #87
Ik had een vrag ik heb 3 geelwangschildpadjes nu lees ik elke x dat guppie's goed zijn voor ze is dat echt goed voor ze of niet en wat kun je ze nog meer voeren ik weet hun leeftijd niet maar ze zijn zo'n 7 cm groot

Michel, 03-12-2010 11:05 #86
Mijn 2 waterschildpadden willen maar niet zonnen, elke keer ik de lamp aan doe dan duiken ze weg en blijven altijd onder het eiland, ik heb geen waterverwarmer dus ik zou ze graag willen zien zonnen, mijn lamp is 40w en hangt op de juiste hoogte, ik heb gewoon rare beesten ofzo, who knows… :)

Henk, 24-11-2010 23:31 #85
Mijn zoon kreeg enige maanden geleden voor zijn verjaardag 3 geelwangen, inclusief aquarium van 30x30x50 cm.rara wie mag er voor zorgen :-p Ik weet niet of dit groot genoeg is en wat voor filter ik er het beste bij kan kopen. Op dit moment vervang ik het water 1 a 2 x per week… Het valt ook op dat er 2 groeien en de 3e blijft wat kleiner (deze is ook veel schuwer dan die andere). wat kan hier de reden van zijn?

Groetjes Henk Reactie infoteur, 30-11-2010
Nou 3 geelwangen in zo'n heel klein aquarium kan niet. zelfs voor 1 schildpad is dit veel te klein! Je zal vrij snel een aquarium van minimaal 1 meter x 50 x 50 moeten hebben en binnen 2 jaar zal ook die te klein zijn en moet de bak minstens 1,20 lang zijn! Bij een dierenwinkel kan een filterpomp (extern) gekocht worden. tevens moet er een eiland aanwezig zijn, verwarming voor het water en een warmtespot. ( zoals in artikel vermeld staat )

Nou succes…

Viviane, 04-11-2010 10:50 #84
Door viviane 4 11 2010

he mijn vraagje ik heh een rood wang schipad ik kan die zeker al 28 jaar hebben mijn zoon had ze op de kermis gewonem en die is onder tussen 33 jaar ze heeft altijd winter en zomer buiten geleeft vijver dik bevroren maar nu toch al een paar winters zo hard vriest ben ik blij als ze na de winter boven komt mijn vraag is rond welke tijd doen ze hun winter slaap ze is nog altijd aktief nu groetjes

Erik, 30-10-2010 00:10 #83
Hallo, ik heb een geelwang van 2,5 jaar oud en een geelbuik van 1,5 jaar oud. ze hebben heel lang samen in mijn binnenvijver gezeten maar sinds pas moet mijn geelbuik zwemmen voor zijn leven omdat die geelwang hem aanvalt. Het is een 200 liter vijver met een zeer ruim landgedeelte er omheen met de benodigde verlichting er boven. Het ging prima tot pas geleden. ik heb ze uit elkaar gehaald maar heb geen ruimte voor een vijver en een aquarium om ze apart te zetten. de vijver is groot genoeg. Nu is mijn vraag wat de oorzaak kan zijn van dit agressieve gedrag van de geelwang, ze zitten sinds maart j.l. samen in de vijver zonder problemen…

Simone, 19-10-2010 20:01 #82
Hallo,

Ik heb twee geelwangen. Ze aten echt heel erg veel. Nu wordt het winter en eten ze elke dag een stukje minder. Voorderest zwemmen en zonnen ze gewoon goed en is het water de goede temperatuur. Toch slapen ze wel steeds wat langer. Kan dit een begin zijn van de winterslaap?

Groeten, Simone

Jeff, 06-10-2010 21:26 #81
Ik kwam vandaag thuis en kwam erachter dat er nog maar een schildpad in de bak zat terwijl er 2 in horen te zitten. Heb overal gezocht en uiteindelijk gevonden in een hoekje, maar ik zag al gauw dat de zaagrug tandjes (want het is een Zaagrug) niet de zelfde kleur waren, deze zijn soort wit geworden en ziet er raar uit. hij is blijkbaar van de tafel afgevallen en de tafel is zo'n 1 meter hoog! De schildpad doet verder normaal en eet ook gewoon hij is nu 9 centimeter. Kan iemand vertellen wat de witte plekken zijn? Reactie infoteur, 16-10-2010
Zorg er in iedergeval voor dat je schildpadden nooit uit hun bak kunnen komen! Wat die witte plekken zijn valt moeilijke te zeggen zo, je kan googelen en kijken of er foto's met uitleg te vinden zijn. Gebruik je uv-a en uv-b licht? geef je goede voeding? dit alles is erg belangrijk voor hun schild…

Hannes, 22-08-2010 11:21 #80
Hey ik heb net een paar dagen geleden een jong schildpadje gekocht
maar die wil nu al 2 dagen niks eten ik geef hem kant en klaar voer uit de dierenwinkel en geweekte kattekorels maar die eet hy allemaal niet op ik weet niet hoewarm zyn water is maar er staat een warmte lamp op…
als iemand weet wat hy wel zou eten of hoe ik hem kan laten eten laat iets weten a.u.b

grtz
hannes Reactie infoteur, 23-08-2010
Koop in iedergeval een thermometer! Het is belangrijk om je watertemperatuur te weten, mag niet te koud en ook niet te warm zijn! Gedraagt hij zich verder wel actief? Het is wel normaal dat ze niet direct willen eten aangezien ze eerst moeten wennen, maar ze moeten wel binnen een paar dagen gaan eten!
Succes…

Lins, 07-08-2010 23:10 #79
Ik heb 2 geelwangschildpadden gekocht.

Deze zijn nog zeer jong en klein, schildgrote +- 3 cm.

Nu is mijn vraag, welke voeding mag ik geven vanaf welke leeftijd?

Mag ik al wormen, krekels enz geven?

Of moet ik hiermee wachten tot ze… oud zijn?

Grtn
Lins.

Priscilla, 26-07-2010 02:47 #78
Hallo ik heb 1 schildpad, ik weet niet precies hoe oud hij is, maar hij is nog niet echt groot dus ik denk nog niet zo oud.
Maar ik las net dat je ze ook levende guppys mag geven, kan dit ook als de schildpad nog klein is?

Groetjes Priscilla

Lizss, 15-07-2010 11:33 #77
Hallo ik heb 3 schildpadden 2 geelwangen en een zaagrug!
de ene geelwang zwemt haast niet meer hij drijft alleen nog en als ie op het droge ligt beweegt ie haast ook niet meer
wat is dit!

groetejs liz Reactie infoteur, 18-07-2010
Op het droge bewegen ze vaak niet omdat ze lekker liggen te genieten. Maar hij klimt dus nog wel op het droge? ziet hij er verder goed uit? geen belletjes uit de neus, gezwollen ogen of rare plekken op het schild? is het water warm genoeg? Bij twijfel kan je het beste een dierenarts bellen!

Sietske, 12-07-2010 21:12 #76
Ik heb dus 2 geelwang schildpadden, ik heb daarom een vraagje ik heb 1 schildpad die dan de pootjes langs zijn gezicht gaat en dan met zijn hoofd naar de andere schildpad gaat ( een soort kiekeboe), zijn dat meer kusjes of zou dat meer bijten kunnen zijn. Ze zijn ongeveer 3/4 jaar oud en zijn 2 vrouwtjes. Reactie infoteur, 18-07-2010
Schildpadden zijn solitaire dieren en zullen dus niet echt spelen of knuffelen ofzo, maar het lijkt me ook geen agressief gedrag.( tenzij je ziet dat ze echt bijten ) Vaak hebben ze wat velletjes van het vervellen die ze op die manier kwijt willen.

Sandra, 12-07-2010 16:56 #75
Wanneer is de winterslaap van waterschildpadden Reactie infoteur, 18-07-2010
Niet alle waterschildpadden houden een winterslaap! Typ op google jouw soort waterschildpad in + winterslaap en dan vind je vanzelf of hij wel of geen winterslaap heeft.

Ben, 26-06-2010 23:38 #74
Ik heb bij mij in de tuin een grote vijversvan 4 bij 4 meter met allerlei vissen van verschillende grootte ook zit er om deze vijver een stroomdraad voor de reigers, in de vijver zit wel land en ik kan een goeie lamp plaatsen.

Mijn vraag is dus.
1. kunnen de vissen de schildpadden of andersom iets aandoen?
2. zouden ze als ze tegen een 7cm hoge want op kunnen klimmen begrijpen dat ze niet langs het stroomdraad kunnen?
3. wat voor soort schildpad kan ik het beste nemen?
4. kunnen ze tegen regen? Reactie infoteur, 02-07-2010
Hallo ben,

Schildpadden kunnen uiteraard in een vijver, maar als je ze het hele jaar erin wilt hebben moet de vijver wel diep genoeg zijn om te overwinteren en mag er geen ijslaag op komen. ( ook moet je er rekening mee houden dat er niet voor niks officieel geen schildpadden vrij in nederland leven, dus niet alle schildpadden zijn sterk genoeg om te overleven, het is vooral handig om ze s'winters toch binnen te houden. Antwoord op je vragen:

1 vissen zullen de schildpad niks doen, maar een schildpad kan als hij honger heeft en een langzame vis ziet die wel pakken en opeten, maargoed als je grote vissen hebt zal dat niet snel gebeuren.
2 een schildpad is helaas niet zo slim dat ze weten wat een stroomdraad is… daar zul je wat anders op moeten verzinnen!
3 een geelwang of geelbuik kan je nemen, koop geen kleintje want grote kans dat die het niet overleeft in zo'n grote vijver
4 tuurlijk kunnen ze tegen regen, in de natuur regent het immers heel vaak

Marcella, 25-06-2010 19:13 #73
Hallo, ik heb een vraag, ik heb een geelwang over genomen voor iemand die er niet meer voor kon zorgen. Ze zit in een aquarium waar ik een landgedeelte gemaakt hebt. Nu vraag ik me alleen af Wat ze apsoluut niet mag eten? Ze eet eigenlijk alles wat uik haar geef wel. guppy's, wormpjes uit een potje (voor schildpadden) kip gehakt, tartaar, vis. waterplantjes. ik heb ook wel een idee waty ze wel kan eten, alleen niet wat ze niet mag. Ik geef haar bijvoorbeeld ook wel eens ham, en ze eet het, maar vraag me af mag dat?

Dd, 24-06-2010 10:38 #72
Hallo,

ik heb een geelwangschildpad gekocht, maar hij eet al 3 dagen niet. Hij staat regelmatig in de zon, buiten.
Wat zou dit kunnen zijn en wat kan ik er aan doen? Reactie infoteur, 25-06-2010
Hallo,

staat hij altijd buiten? heb je een bak met verwarming etc? ik kan zo niet zeggen wat er is, maar vaak als bijv de temperatuur niet goed is, willen ze niet eten.

Gilbert, 22-06-2010 17:59 #71
Hallo,
ik heb dus 2 schildpadjes gekocht,
het is 1 geelwang en 1 zaagrug,
die zaagrug is harstikke actief en is alleen maar aant zwemmen en soms op het land.
maar die geelwang maak ik me een beetej zorgen over. hij ligt alleen maar onder de lamp op het droge sinds ik ze eergister heb gekocht, maar hij ligt helemaal uitgestrekt de genieten van het licht/ warmte.
wat kan er mis met hem zijn? Reactie infoteur, 25-06-2010
Hallo,

ik weet niet hoe oud ze zijn etc… maar als hij maar wel binnen korte tijd gaat eten is er niks aan de hand. Zonnen is nou eenmaal een favoriete bezigheid. Je moet er wel voor zorgen dat de watertemperatuur warm genoeg is, anders eten ze niet…

Pd, 07-06-2010 16:41 #70
Hoi,

ik heb al 12 jaar een roodwangschildpad. Ze is nog nooit ziek geweest, maar de laatste dagen merk ik dat ze relatief luid ademt en af en toe een niezend geluid maakt. Ze is nog steeds actief en eet goed. Ik heb de reptielenarts gebeld omdat ik vermoed dat het misschien een beginnende verkoudheid is, maar de arts leek vrij onverschillig. Hij noemde enkele andere symptomen zoals belletjes aan de neus, scheef hangen in het water, enz maar deze symptomen heeft ze allemaal niet. Hij raadde aan om de temperatuur een beetje hoger te zetten. Nu vroeg ik me af hoe lang ik moet afwachten vooraleer naar een dierenarts te gaan en of ik misschien beter een second opinion zoek. Heeft iemand ervaring met zo'n ziekte/symptomen? Bedankt.

Julia-wu9 (infoteur), 14-05-2010 19:53 #69
Hoi,
ik heb ook 2 waterschildpadden
maar die staan bij de aanrecht moet je dan ook een lampje voor hebben? Reactie infoteur, 05-06-2010
Een lamp moet altijd, waar je ze ook neerzet…

Youri, 13-05-2010 11:26 #68
Ik wil graag 1 of 2 Waterschilpadjes, maar ik heb een vraag ik ben al bij een paar dierenwinkels geweest bij een dierenwinkel stond er geen lamp bij er zat in het water een pompje waar ook stoom uitkwam de bak was te voelen erg lekker warm en zag er ook erg leuk uit, dit was de bak van de kleintjes de bak waar wel tientallen grote schildpadden in zaten zat echter geen stoomapperaat/lamp. In een andere dierenwinkel zat bij de schildpadden gewoon een bureauspot ze lagen hier wel onder. Wat moet ik nu doen Stoomapperaat een geen lamp? of geen stoomapperaat en een lamp? kan een bureauspot ook? Reactie infoteur, 05-06-2010
Een stoomapparaat mag er dan leuk uitzien maar heeft geen waarde voor de schildpadden! Dus een warmte lamp moet zeker en als je het leuk vind kan je een stoomapparaat erbij doen. een bureauspot mag best maar de lamp erin moet een warmte lamp zijn.

Lucia, 03-05-2010 17:10 #67
Hallo. Helaas is mijn roodwang schildpad overleden. Ik heb hem al heel wat jaren gehad.Hij leefde in de vijver en deed daar ook zijn winterslaap in. Meestal onder het zand, onder een nok vorst(dakpan) Zijn schild is 16 cm, een behoorlijke grote. Nu weet ik niet goed, hoe ik dit verder moet afhandelen. Begraven?Kunt u mij hierin adviseren? Afwachtend uw reaktie, liefst zo snel mogelijk.

Gerrit, 20-04-2010 18:35 #66
Ik heb ook een waterschildpad en die zit altijd in de hoek van de aquarium tegen de wand aan het zwemmen
is dat normaal?

Tineke Swart, 12-04-2010 00:06 #65
Ik heb maar liefst 19 waterschildpadden, die verblijven in de zomer in een vijver in de tuin en in de winter heb ik in de serre een vijver. De schildpadden verschillen heel erg van grootte, de kleinste is 6 c.m. en de grootste 19 c.m. Het zijn geelwangen, roodwang, geelbuikjes, moerasschildpadden en een onbekend soort. Ze verdragen elkaar heel erg goed en ik heb nog nooit problemen gehad dat ze elkaar bijten of zo. Nu is het zo dat als ze in de winter binnen zitten, er altijd een grondlucht in huis hangt ondanks dat ik een hele sterke pomp met filter heb. Het filter maak ik wekelijks schoon. Ook zijn de ramen van de serre vaak beslagen en dat is slecht voor het houtwerk van de kozijnen. Maar ik wil mijn schildpadden die ik al meer dan tien jaar heb (sommige, niet allemaal) niet kwijt. Ik zou graag een verblijf buiten willen maken waar ze in de winter ook kunnen blijven maar ik weet niet waar ik op moet letten. Hoe groot moet de vijver zijn en hoe diep en moet er een bodem van grond in. Ik heb op het ogenblik een blokhutje in de tuin staan wat oingeveer 3x2 is en op die zonnige plek wil ik het nieuwe verblijf maken. Kunnen jullie mij zeggen waar ik op moet letten? Bij ons in de sloot zie ik elk jaar weer schildpadden en die overwinteren in die sloot dus het kan wel.

Monique, 06-04-2010 22:02 #64
Ik heb 2 schildpadden buiten in de vijver en 1 schildpad ligt geregeld op z'n rug.Ik leg 'm dan weer goed op z'n pootjes maar wat gebeurt er als ik dat niet doe? Kan hij dan dood gaan en kan hij zelf weer terug op z'n pootjes komen en waarom doet hij dat? Gr Monique Reactie infoteur, 10-04-2010
Ik neem aan dat hij dan op het droge op zijn rug ligt? als het in het water gebeurt zou ik toch eens naar een dierenarts/specialist gaan, dit is niet normaal. op het droge gaat een schildpad zelf niet op zijn rug liggen, dit gaat al praktisch niet en hij zal niet terug kunnen!

Max, 18-02-2010 20:04 #63
Ik heb vandaag een geelwang waterschildpadje gekocht alleen ik weet niet hoeveel water in de bak moet ik heb hem nu ong. tot de helft kan dat kwaad of moet er meer/minder in ik weet het niet, laat het mij alsjeblieft effe weten.!?
gr. max Reactie infoteur, 13-03-2010
Hallo,
ik weet niet hoe groot je bak is, dus of het nu goed is weet ik niet. Maar het water moet zo hoog zijn dat je schildpad als hij op zijn rug terecht zou komen gewoon kan draaien! daarna verhoog je het water elke week een klein beetje. hij moet in elk geval op een eilandje of iets dergelijks eruit kunnen.

Jonas, 11-02-2010 14:04 #62
Ik ga binnenkort enkele schildpadjes kopen, maar heb nogal weinig plaats in mijn kamer. Kan het kwaad dat de schildpadjes naast een (kleine) muziekbox staan, of zijn ze overgevoelig aan trillingen? Nog een vraagje; in de winkel heb ik een bak gezien, maar die was redelijk kaal, hoe kleedt ik dit best aan? Reactie infoteur, 13-03-2010
Hallo,

ik raad je niet aan enkele schildpadjes te nemen! kies voor 1 of 2. behalve dat ze vrij groot worden, leven ze normaal alleen. Heb je in je kamer wel ruimte voor een bak van minimaal 1 meter lang? schildpadjes groeien snel en hebben een ruime bak nodig! aankleden doe je met een eiland, eventueel (nep)waterplanten en stenen.

Annelot, 03-02-2010 20:48 #61
Ik heb al 7jaar twee schildpadden, de ene is onverwachts overleden ik merk dat de huid van mijn overlevend schildpad aan het verkleuren is in een soort roze achtige kleur. Ik weet niet wat dit is en ik wil niet dat mijn schildpad sterft. Ik heb al veel site's afgezocht maar ik vind hier niets over. Ik had gehoopt dat jullie mij wat meer informatie kunnen geven.

X

John Rs, 27-01-2010 09:27 #60
Hoe groot kunnen schildpadden worden. ze leven in een bak van 35 bij 22 met een met een rot er in die 1-6 bedekt van het water.

graag uitleg Reactie infoteur, 31-01-2010
Dit is wel een erg kleine bak. ik neem aan dat je nog hele kleine schildpadjes hebt? hoe groot ze worden hangt van het soort af. de geelwang/geelbuikschildpadden worden max rond de 30cm, afhankelijk hoe groot je bak is en hoe gezond ze zijn. je zult hoe dan ook wel een grotere bak nodig hebben. een goed formaat is een bak van +/- 1mtr lang, en het landgedeeltje ongeveer een derde van de bak. Een schildpad groeit grotendeels met zijn bak mee, maar een hele kleine bak houdt ze niet zo klein…

Jesse, 20-01-2010 15:17 #59
Hallo ik ben jesse ik heb 4 maanden geleden 2 schildpaden gekocht ze eten perfect maar komen niet op hun eiland en eten geen groenten ze zijn al 5 cm op 6 cm groot geworden weet meschien iemand hoe ik ze op het eiland krijg en groenten kan laten eten Reactie infoteur, 20-01-2010
Hallo jesse,

jonge waterschildpadden eten in het begin weinig tot geen groente. Geef ze elke dag waterschildpaddenvoer uit een potje die je koopt bij de dierenwinkel. Heb je een verwarming in je bak en een warmtespotje op je eiland? ze zullen op het eiland gaan om te zonnen als ze zich prettig in hun bak voelen en als het daar warm is.

John, 17-01-2010 15:51 #58
Ik heb 2 schildpadden en ik niet welke soort, maar ik geef ze nu ongeveer 3 kleine garnaaltje per schildpad. maar hoeven ze niks anders te eten?
graag uitleg Reactie infoteur, 20-01-2010
Hallo,

garnaaltjes zijn goed voor ze maar ze hebben wel meer nodig. geef ze bijvoorbeeld larfjes die je in een pot kunt kopen. ik weet niet hoe oud ze zijn, maar na een tijdje kun je ze ook wat sla, andijvie etc geven. op internet kun je heel veel info vinden over voeding…

Melissa, 25-12-2009 10:34 #57
@Dimphy

Als je de schildpad goed bekijkt, zie je wel of niet groen met gele strepen over de kop lopen.
Als ze dit wel hebben, zijn het geelwang schildpadden (net als die van mij)
Als ze dit niet hebben, zijn het geelbuik schildpadden.
Je kan het ook beter zien als je twee plaatjes van google opzoekt.

Meline, 22-12-2009 14:16 #56
Ik krijg twee waterschildpadjes, maar heb nog steeds een vraag.

Worden normale waterschildpadjes ook nog grote schildpadden? (groeien ze? en zo ja. hoeveel ong)

Dimphy, 20-12-2009 17:52 #55
Hoi, ik heb ook een waterschildpad maar heb een probleem ze/hij heeft sommige kenmerken van een geelwang en sommige van een geelbuik. maar hoe weet ik nu of het een geelwang of geelbuik schildpad is? en ze eet nu niets is dat omdat het winter is? en houden ze eigenlijk een winterslaap?en over die informatie hoe je weet dat die happy zijn of niets want van dat allemaal doet ze niets alleen in het begin was ze wel bang maar nu niet mee.is dat omdat ik ze nog niet lang heb.maar ze is wel heeel actief al ik ze uit haar bakje neem. ze doet eigenlijk niets in haar bakje alleen rondkijken en zwemmen en op haar eiland komt ze ook niet

Inge, 03-12-2009 10:06 #54
Hoi
Ik heb 2 waterschildpadjes(geelbuik), de één is nu een jaar en andere met kerstdag een jaar. Ze zitten in een grote bak 60*35*20 met een pomp, mooi eiland, versiering en een warmtepomp. Ze eten heel goed, het is allemaal direct op. De oudste ligt ook heel veel te zonnen op het eiland, dus die voelt zich zeker prima. Nu mijn probleem is dat ze bijna niet groeien. De oudste is 6cm en de jongste 5cm, maar dit is echt niet veel groter dan ze in het begin waren. Ik lees hier dat sommigen beestjes van 1jaar hebben die al 9cm zijn. Moet ik ze meer eten geven? Of zou er een andere oorzaak zijn?

Aartbakkkebaard, 03-12-2009 08:43 #53
@ Dewi
Dat gedrag is een paringsritueel.Dus je hoeftt je nergens druk om te maken.

Dewi, 07-11-2009 13:40 #52
Ik snap niets van onze 4 schildpadden, ze tonen raar gedrag.
Soms zie ik de ene schildpad heel raar doen;hij gaat tegenover een andere schildpad met zijn pootjes in het gezicht wiebelen van de ander… Is dat dominant gedrag?
En ze eten niets.
En ik weet ook niet eens of het mannetjes of vrouwtjes zijn… We hebben ze nu 2 jaar…
Kent iemand dit gedrag?
Wat betekent dit?

Arne, 02-11-2009 19:48 #51
Als ik een uv-lamp gebruik, mag ik die dan 's nachts aan laten of hebben schildpadden ook een dag/nacht ritme?

Bas, 01-11-2009 09:20 #50
Hoi
worden zaagruggen even groot als geelwangschildpadden.
en verkopen ze in dierenwinkels ook modder schildpadden of muskus schildpadden.
groetjes bas

Rachelle, 24-10-2009 18:51 #49
Ik krijg een waterschildpadje 2 zelfs wat eten ze?

Claudia, 18-10-2009 12:50 #48
Hoi
ik heb een schildpad een een eilandje in haar aquarium maar ze wil er niet op :-(
wat kan ik doen?

Claudia, 18-10-2009 12:44 #47
Hallo,

ik heb een geelbuik zij is al 10 maaden maar ze kruigt nu nog gewoon eten uit het potje maar ik wil ze iets anders geefen maar wat?
kan iemand me helpen!

Rick, 11-10-2009 15:14 #46
Ik heb twee kleine schildpadjes maar als ik steeds kijk zijn hun hoofd in de schild maar hun poten niet wat kan ik eraan doen?

Martine, 06-10-2009 14:04 #45
Mijn schilpadje een zaagrug, is vandaag overleden, had hem maar een paar dagen. Had denk een ziekte, vandaag terug naar de winkel, echt heel zielig. Andere maakt het goed, en zwemt lekker rond en op de stenen.

Els, 01-10-2009 16:01 #44
Ik heb voor mijn dochters een waterschildpad gekocht. Nu weet ik zelf niet zo heel veel over het houden van een waterschildpad als huisdier. Mijn vraag is dan ook de volgende: hoeveel water moet ik in mijn schildpad haar bak doen? Vul ik de bak tot aan de helft met water of moet er meer/minder in?

Lotte, 31-08-2009 18:00 #43
Hoe komt dat mjin schildpad niet eet en een wit puntje op zjin neus heeft?

Loek, 31-08-2009 17:04 #42
De verwarming moet tussen 18 en 26 graden staan.

Roos, 20-08-2009 10:43 #41
Ik heb 1 maand geleden een geelbuikschildpad gekregen. Ik heb hem in een plastic doorzichtige bak (die voor opbergruimte word gebruikt voor kleding enzo) van ongeveer 120*50*50. Kan dat kwaad doen? Of moet ik een glazen bak kopen? IK zal als hij groter wordt een acuarius voor hem kopen. Hij komt nauwelijks buiten water alleen om te ademen en om te eten. Ik heb ook nepplaantjes erin zitten met een drijvende eiland en stenen ( grote en kleine). Ook een verwarmer die heb ik op 32 graden staan. Is dat te hoog? Ik leef namelijk in zuid spanje en de buitentemperatuur is hoger. Het liefst zit hij tussen de planten en stenen en als ik er langs loop dan kruipt hij weg :(. Zelf denk ik dat het nog een hele jonge is en dat hij daarom zo doet. Kan dat? Kunnen jullie aub mij helpen want ik wil alleen het beste voor mij schildpadje :). Ben aan het werk en denk heel de dag aan hem of hij nou gelukkig is of niet en als ik het wel goed doe. Alvast bedankt :). Groetjes vanuit de Costa del Sol :D

Carlo, 19-08-2009 12:03 #40
Ik heb 2 roodwangschildpadden van rond de 8 jaar. Ze zijn 15 cm lang. Ik weet niet welk geslacht ze hebben maar wat ik wel weet is dat de ene af en toe bijt in de nek van de andere. Zijn nek staat al wit van de wonden en ik heb ze appart geplaatst. Weet u misschien waarom ze in elkaar bijten? Ze zitten normaal in een glazen bak van 80 cm op 30 cm die 20 cm gevuld is met water. Ik hoop dat u raad weet.

Marijn de Jong, 18-08-2009 15:55 #39
Ik heb een doosschildpad die in het water leeft, maar niemand kan mij vertellen waar hij/zij vandaan komt (land van herkomst) en wat hij/zij moet eten. Ik heb haar/hem via de dierenwinkel -waar hij/zij particulier was binnengebracht- gekocht. het is een lief en bescheiden beestje en gedeid het best solitair. Is ongeveer negen jaar oud en 10 cm lang met een op een dinosaurus lijkende lange nek(kopje)

Marjolein, 06-08-2009 15:12 #38
Ik had een vraagje dat ik niet terug kan vinden in de informatie. Mag je het schildje van je schildpad proper maken of is het een bescherming? en mijn schildpadje zit voorlopig nog in een soort vis kom met kleine en 2 grote stenen, is dit goed of moet ik echt dringend op zoek naar een grotere bak met plantjes en een lamp?

Nele, 22-07-2009 10:38 #37
Ik moet een tijdje voor 2 roodwangschildpadjes zorgen. Ik heb wat opzoekwerk gedaan en zag dat deze dieren een warmtelamp nodig hebben. Dat heb ik ze gegeven en ze lijken er erg van te genieten. Maar ik vrees dat ze dit niet zullen krijgen als ze weer bij hun eigenaars zijn. Kan ik de lamp dan beter uitlaten om ze niet te laten wennen of kan dat niet kwaad? Ik moet nog 5 weken voor hun zorgen. Reactie infoteur, 23-07-2009
Ik zou ze er gewoon van laten genieten. Als de eigenaar weer terug is zou ik hem wel adviseren om zo'n lamp te gaan gebruiken, aangezien dit voor de schildpadden niet alleen fijn is maar ook belangrijk is…

Elsemiek, 26-06-2009 15:52 #36
Ik heb mijn schildpadden nu ongeveer 7 weken in een vijver zitten. Eerst had ik ze altijd binnen in een bak. M'n schildpadden eten nu niks meer ze hebben dus als ongeveer 7 weken niks gegeten. Ik ben bang dat ze straks dood gaan. Het is wel mogelijk dat ik ze steeds weer naar binnen sleep, in hun ''oude'' bak. Maar daar zat altijd warmer water in, en ik had gelezen dat als je, je schildpadden steeds van warm naar koud water stuurt dat ook niet goed is voor je schildpadden. Kan ik ze misschien leren om in de vijver te eten?
En ik hen net ontdekt dat een van mijn schildpadden witte doorzichtige plekjes op z'n gezicht heeft rond z'n mond. Weet jullie misschien wat ik kan doe op deze 2 problemen te verhelpen? Reactie infoteur, 23-07-2009
Ik denk dat het water gewoon te koud voor ze is en dan willen ze niet eten… probeer ze toch eens een tijdje terug te doen iin hun oude bak om te kijken of ze dan wel eten. dan weet je zeker dat het aan de temperatuur ligt. Voelen ze zich wel prettig in de vijver? of zijn ze erg onrustig? dan eten ze ook niet. de witte vlekjes zou ik niet weten, geen losse velletjes?

Martijn, 26-06-2009 00:33 #35
Hallo

Ik ben tot de ontdekking gekomen dat mijn schildpad blind is geworden.
Er zit een of ander vlies over de ogen je kan zijn ogen niet meer zien, hij/zij at ook al paar weken niet zo goed meer normaal altijd meteen opaf nu eigenlijk nooit meer en ik keek toenstraks en er zat een soort vlies dan kon geen ogen zien. Ik heb al een beetje zitten googelen overal maar niks kunnen vinden. Is dit een ziekte wat ik wel verwacht en is het besmettelijk want ik heb namelijk nog 1 schildpad.
Het gaat zich om een geelwang die dat heeft, en de 2de is een zaagrug. Reactie infoteur, 23-07-2009
Ik zou even googelen naar een dierenarts die gespecialiseerd is in reptielen. Die kan je vast antwoord geven. Misschien heeft hij staar ofzo maar ik durf je geen duidelijk antwoord te geven, alleen dit advies…

Jan, 19-06-2009 21:21 #34
Enige tip dat ik je kan geven is hou hem goed in het oog in de aquarium en geef hem vitamine a enzo bij men kan een flesje kopen bij de meeste zaken, heb ook zo'n schildpad gekregen die zoiets heeft tegen gekomen heb die na 2 weken top gekregen met dit te geven mess helpt dit…

Mike, 09-06-2009 12:36 #33
Hoi, ik heb een waterschildpadje van zo'n 6cm. met het schoonmaken van de bak heeft men dochte het schildpadje even in de lavobo met water gezet, maar zonder dat ze het besefte heeft ze er heet water in gedaan. Nu is het resultaat dat het schildpadje bijna niets meer doet en niet meer eet. Weet er mss iemand wat ik kan doen of wat er juist het probleem kan zijn nu. Kan het verbrand zijn inwendig?

Wil-Liever-Anomien-Blijven!, 03-06-2009 19:14 #32
Hallo,
ik heb een vraagje. het antwoord staat niet in het artikel.:-(
hoe houdt de schildpad zich schoon?

groeten, anomien:-p

Sjarstin, 02-06-2009 18:05 #31
Hallo, ik heb nog een vraag voor mijn spreekbeurt Ik kan het namelijk nergens vinden.

Waar komen waterschildpadjes vandaan?

Sjarstin, 31-05-2009 07:51 #30
Hallo,

Ik heb voor mijn spreekbeurt nog een vraag: Hoelang slapen waterschildpadjes?

mvg Sjarstin

Sjarstin, 30-05-2009 20:54 #29
Hallo Elsamiek, heb je de waterschildpadjes eerder altijd binnen gehad? Want dan zou het kunnen komen door dat ze gewend zijn aan een lekker warm water in hun bak. En dan zullen ze zich hier misschien wel zich niet zo thuis voelen. Groetjes Sjarstin.

Elsemiek, 03-05-2009 15:03 #28
Dank u voor de reactie. Ik heb ze eerst alleen overdag in de vijver gezet, en s' nachts binnen gedaan, maar nu heb ik ze al 2 weken buiten staan, de hele dag. Ze hebben dus al 2 weken niks gegeten. En als ik ze probeer te voederen, eten ze nu ook al niet. Ik ben echt bang dat ze dood gaan van de honger, is het dan misschien mogelijk om ze binnen in warm water te voeren.

Dank u wel!

Elsemiek, 16-04-2009 17:07 #27
Hallo,

Ik heb 2 geelwangschildpadden. Ze zijn beide ongeveer 4.5 jaar oud. M'n ouders hebben net een nieuwe tuin, en daar zit ook een vijver in. Ik heb ze 3 dagen geleden erin gezet en alles gaat goed, maar ze willen niet eten. Ze willen alleen maar binnen eten. Wat kan ik daar aan doen? Ik hoop dat u mij kan helpen. Reactie infoteur, 21-04-2009
Het kan zijn dat het water te koud is voor ze en ze daarom alleen binnen eten… misschien dat ze na een paar dagen wennen gewoon gaan eten. haal je ze s'nachts naar binnen? dan kan je ze gewoon binnen voeren, maar schildpadden van die leeftijd hoeven zeker niet elke dag voer te hebben dus een paar dagen zonder kan geen kwaad. (let trouwens op dat er geen reigers ofzo bij de vijver kunnen, anders ben je je schildpadden zo kwijt…)

Boderik, 31-03-2009 22:29 #26
Ik wil graag 2 kleine waterschilpadjes kopen maar ik heb er nog geen ervaring mee. ik kijk ook op vele sites voor info maar wat voor soort kan ik het beste kopen. en wat moet ik ze nou voor eten geven. en wat moet er nou egelijk alemaal in zijn bak doen. en dan heb ik nog1 vraag hoe kam je nou het beste zijn bak verschonen.
graag advies
groetjes boderik 12 jaar Reactie infoteur, 15-04-2009
Je kan kiezen voor een geelbuik of geelwang schildpad. ze eten als ze klein zijn vooral gedroogde larven die je in de dierenwinkel koopt en later voeg je daar sla, paardebloemblad, vis etc aan toe. in zijn bak moet een eiland, warmtespotje, verwarming en een filter. je kan op de bodem niks doen of grind. en wat nepwaterplanten staan ook leuk ( echte maken ze heel snel stuk). de bak maak je schoon door er dus een pomp op te zetten. anders moet je regelmatig een deel van het water verversen.

Merckx Alex, 23-03-2009 12:42 #25
Ik heb al ongeveer een 20-tal jaren een waterschildpad (met rode wangen) in huis. Het laatste jaar stel ik toch vast dat het niet al te best gaat met deze. Zij eet bijna niet meer! En ik heb de indruk dat zij blind geworden is! Wat kan ik doen? Hoe kan ik vaststellen of zij al of niet blind is? In het verleden legde ik gedroogde larven in een hoekje en kwam zij er vliegensvlug naartoe om op te eten. Nu niet meer! Verder stel ik vast dat zij graag boven-water zit. Is het voldoende dat ik mijn aqaurium met water vul totdat zij (als ze op de bodem zit) volledig onder water zit of moet er nog meer in? Graag advies. Reactie infoteur, 15-04-2009
Het kan best de leeftijd zijn die opspeelt of dat ze ziek is, daar kan ik helaas niet over oordelen. zien de ogen er wel helder uit? of zie je een waas ofzo. schildpadden zijn graag boven water, in de zon. daarom is het belangrijk om een eiland te hebben met een spotje o.i.d. het water moet zo hoog zijn dat als de schildpad op zijn zij of rug terecht zou komen hij gewoon kan draaien. dus zeker hoger dan wanneer zij net onder water komt! sterkte…

Ruud, 29-01-2009 16:55 #24
Hallo, ik heb 3 waterschildpadden nu iets minder dan 1 jaar(toen 3 cm) en zijn nu lengte schild 9.5 cm op dit moment. Een van mijn schildpadden vertoont opeens raar gedrag, waarbij hij/zij naar achter loopt onder water en tegen verwarming of stenen schuurt, alsof hij/zij jeuk heeft maar er niet bij kan. Is niet zo dat de bezigheid uren duurt, maar het valt me alleen bij 1 van mijn schilpadden op. Moet ik hierbij denken aan een infectie aan uiteinde darmkanaal? Aan de buitenkant is geen bijzonderheid te zien. Ik geef ze standaar medicatie Stimulans petaid met vitamine A en D3. Wat trouwens goed tegen diaree werkt! Reactie infoteur, 15-04-2009
Sorry voor deze extreem late reactie! waarschijnlijk is je probleem al opgelost? wanneer een schildpad dat gedrag vertoont kan het zijn dat als het een vrouwje is ze eieren heeft en die niet kwijtkan (moet in zand) of idd een schimmel o.i.d dat jeukt…

Susanne Palmen, 28-01-2009 18:56 #23
Ik heb vier waterschildpadjes en twee van deze bijten elkaar geregeld in de pootjes en hun staart plus schild. Ik heb al van alles geprobeerd en ben ten einde raad. Graag advies. Reactie infoteur, 15-04-2009
Schildpadden zijn eigenlijk solitaire dieren ( dus geen groepsdieren) ik weet niet hoe groot je bak is maar als die niet zo groot is dan kan je territoriumgedrag krijgen en gaan ze elkaar bijten. dus of je moet een grotere bak of misschien 1 of 2 wegdoen…

Ruben, 02-01-2009 13:59 #22
Hallo Ben

meestal haal ik mijn schildpadjes uit de bak en doe ze in een andere met een beetje water en wat eten.
dan verschoon ik de normale bak.

Ruben, 02-01-2009 13:58 #21
Hallo sjarstin

je moet gewoon veel proberen ik had ook eerst van die kleine korreltjes maar mijne aten ook niet.
je meot gewoon kleine kreeftjes kopen, maar dit is neit genoeg voor vitemine enzo.
begin met kreeftje en probeer steeds een beetje op te bouwen probeer bijv: meelwormen, wormen, kleine visjes, pissebeden en ik denk dat ze ook blij zullen zijn met wat watwer pest naar mate je vaker voert zullen ze minder bang worden dit kan een enege tijd duren succes

Sjarstin, 13-12-2008 20:22 #20
Ik heb 2 waterschildpadjes(geelwang).
1.als ik bij ze kom dan gaan ze meteen wegkruipen
want ze zijn volgens mij bang voor me, hoe moet ik ze aan mij laten wennen?
2. als we ze eten geven dan eten ze dat niet op. het is niet zo dat ze
het meteen moeten opeten, maar ze eten er nooit wat van. misschien een paar hapjes maar niet veel.(ze nemen ongeveer bijna 3-2 hapjes). ik geef ze gewoon kant en klare voer. soort korroltjes. het zit in een groot-klein soort bakje. het is speciaal voor waterschildpadjes.

Ben, 02-10-2008 19:33 #19
Hey, ik wil binnenkort een schildpad nemen en heb de nodige info al verzameld. Toch blijf met een vraag rond lopen. Wanneer men het verblijf van de schildpad gaat schoonmaken en het water ververst, wat doet men met de schildpad zelf. Ik kan me voorstellen dat de schildpad het niet fijn vindt wanneer de temperatuur ineens anders is. Het klinkt mss raar maar ik wil gewoon weten hoe men het beste het verblijf kan schoonmaken zonder dat de schildpad daar last van heeft of krijgt.

Tienus, 14-09-2008 13:13 #18
Hai hai, ik heb zelf 2 geelwangschidpadden. Ze zitten in een grote aquarium, met grote filterpomp (is ook echt nodig), eilandje, stenen, planje enz. Ik heb ze nu minder dan een jaar en ze groeien goed. ze zijn momenteel 10 cm lang, kleine 9 cm breed en groeien nog steeds gemiddeld een half cm in de maand (dat is dan of in de lengte of in de breedte.Ik meet ze elke maand om deze vorderingen bij te houden. Ik ben super gek op en met ze en doen dan ook mijn uiterste best om voor ze te orgen. Elke waterschildpad gek kent dat wel en hoopt dan denk ik net als mij ook dat iedereen goed voor ze zorgt. denk heeeeeeeeeeeel goed na voor je schildpadden aanschaft. ze vragen veel verzroging en worden onwijs oud. (mits je ze goed verzorgt) En neem absoluut niet het vreselijke lage palmboom bakje voor ze! dit valt echt waar onder dierenmishandeling! nou nog even een tip van mij: kattenvoer als voer doet het ook heel goed! zit namelijk onwijs veeal vit. d is. uiteraard wel bij voeren. En levend voer is goed om ze hun natuurlijk gedrag te laten vertonen. Zorg allemaal goed voor de schildpad!(ben dierverzorger trouwens dus t is echt geen onzin info!)

Melvinn, 12-09-2008 17:17 #17
Door Cara op 01-08-2008
Ik heb 2 kleine schildpadjes en het zijn mijn eerste dus weet ik nog niet goed hoe ik ze moet verzorgen. Ik lees op vele sites over dezelfde dingen iets helemaal anders staan en nu weet ik niet meer wat ik moet geloven! En ik heb nog een probleem: mijn kleinste schildpad wilt maar niet eten! Wat moet ik doen om haar te laten eten?

P.S. ze zijn net nieuw en ik heb niet veel ervaring, ze zitten nu in een klein bakje met een miniem eilandje en een plastiek palmboompje - dat ik erbij kreeg op de markt toen ik ze kocht - is dit wel goed?

als je schildpadje nog niet eet, dan moet hij of nog even wennen(ikweet niet hoelang je ze al hebt) of het water moet warmer zijn het moet tussen de 20 tot ongeveer 30 graden. ik had namelijk hetzelfde probleem dus heb ik het gevraagt bij dierenwinkels enzo en die zeiden dat het water warmer moest zijn. Dat deed ik en nu eet hij wel, ik heb er ook 2 eenje is ongeveer een halve centimeter groter dan die ander ze zijn ongeveer 3 centimeter. maar het water moet dan iets warmer zijn zo is het bij mij ook gelukt.=)

Cara, 01-08-2008 09:29 #16

P.S. ze zijn net nieuw en ik heb niet veel ervaring, ze zitten nu in een klein bakje met een miniem eilandje en een plastiek palmboompje - dat ik erbij kreeg op de markt toen ik ze kocht - is dit wel goed? Reactie infoteur, 29-08-2008
Die bak die je nu hebt kan zeker niet! kijk eens op waterschildpad.info of andere sites daar staat hoe het verblijf er uit hoort te zien. heb je wel verwarming? als het water te koud is willen ze vaak ook niet eten… succes en veel plezier met je schildpadjes!

Ruben, 23-07-2008 13:15 #15
Hallo ik wil ook graag schildpadjes kopen maar,
kan je ook alleen eten uit zoon potje uit de dieren winkel geven?
of moet je ook andere dingen geven en wat raden jullie mij aan 1 of 2 schildpadjes en welke soort?
ik wil graag een kleine maar ik weet weinig over schildpadden.

p.s. Mooie site Reactie infoteur, 29-08-2008
Schildpadden kunnen niet alleen leven van het voer uit een potje, ze moeten ook groentes zoals paardebloembladeren etc en bijv dingen als vis of meelwormen krijgen. op de site van waterschildpadden.info staat erg veel informatie. gangbare soorten zijn de geelwang of geelbuik schildpadden. schildpadden zijn solitaire dieren en je hoeft er niet meer voor hun gezelschap te nemen. de meeste mensen nemen meer omdat zij dat zelf prettig vinden. hou er rekening mee dat ze aardig groot en oud kunnen worden en je moet dan ook een ruim verblijf met verwarming goede verlichting en een eiland hebben. en zorgen voor de goede voeding. zorg dat je eerst veel sites etc met info bezoekt zodat je weet waar je aan begint! succes!

Layla, 21-05-2008 18:28 #14
Ik ben nieuw op deze site want ik heb pas twee waterschildpadden gekregen. Ze zijn nu ongeveer 3 weken bij ons en ze zijn nu al heel geliefd. Ik vind ze echt schattig! Ik zou het heel erg vinden als ze doodgaan daarom wil ik ze zo goed mogelijk verzorgen. Maar het moet niet al te veel werk zijn. Ik geef ze nu elke dag winkelvoedsel een mix van garnalen en vis maar dat is vast niet genoeg. Kan ik ze ook bijvoordbeeld 1 keer in de week sla geven? Of tomaat? Kan ook fijngesneden wortel?

Ik zet ze om de dag buiten onder de parasol maar mogen ze ook eventjes onder de zon?In het begin durfde ik ze niet buiten te zetten want ik dacht dat vogels hun zouden opeten ofzo maar dat kan toch wel zo zijn? Veel vragen he… Ik hoop dat iemand al mijn vragen beantwoord.

Alsvast bedankt! Reactie infoteur, 19-06-2008
Hoi layla,

hoe oud zijn de schildpadden? als ze nog erg klein zijn kan je beginnen met de voeding uit de winkel en daarna af en toe proberen of ze wat sla of paardebloemblad of misschien gehakt willen. het is wel belangrijk dat ze op den duur veel bladgroente, vis etc eten en dan kunnen ze af en toe erbij willen gedroogde larfjes uit de winkel krijgen. hoe ouder ze worden hoe minder vaak je ze voert! er zijn veel schildpaddensites waar je meer informatie kunt vinden…
veel plezier met je schildpadden!

Merel, 14-05-2008 17:02 #13
Hey, wij hebben 1 waterschilpad, hij is heel lief. Ik heb heel veel van deze informatie gehad. Nu kan hij lekker zwemmen. Ik heb haar pas net dus ik wist niet goed hoe ik er mee om moets gaan, maar nu wel.

Luuk, 13-05-2008 16:57 #12
Schildpadden vind ik geweldig! Ik ben er een groot fan van. Ik heb zelf ook 2 geelwangschildpadden. Bedankt voor de info. Dat ga ik voor mijn spreekbeurt gebruiken:-p:-p!
Luuk

Ludwien, 09-05-2008 08:02 #11
Wij hebben 2 schildpadjes overgenomen van kinderen. Het zijn er met gele strepen, die je met hopen in de dierenwinkel ziet en we hebben ze in de vijver buiten gezet. Dat is 1.5 jaar geleden. Nu hebben ze in de winter een winterslaap gehouden denk ik. Ze zijn sinds een paar weken weer te voorschijn gekomen. Weet iemand of die in het water hun slaap houden. De vijver is 1.5 meter diep. Of graven ze zich toch in in het zand? Ook hoorde ik laatst dat ze vissen vangen en kikkers. Als dat zo is hebben we binnen kort een probleem.
Op het moment vermaken ze zich goed in de vijver. En ze zijn hard gegroeid. Kan iemand mij er meer over vertellen. Bedankt. Groetjes Ludwien

Raniekerd, 11-04-2008 08:12 #10
Ey super bedankt voor de informatie want ik ga zelf een schildpad kopen
en ik wist er nog niet zoveel over dus nog een keer bedankt

Valentina, 05-04-2008 10:41 #9
Hallo, ik wil ook graag een schildpad aanschaffen. Maar ik heb ook gehoord dat je soorten hebt die klein blijven. Die zou ik graag willen hebben. Heeft iemand info?
Alvast bedankt, Valentina

Rick de Vries, 28-03-2008 21:12 #8
Hallo allemaal, bedankt voor jullie verhaal over de waterschildpad. Ik ben bijna 7 jaar en ik zou graag een waterschildpad willen hebben voor mijn verjaardag van mijn ouders. Nu weet ik hoe ik hem moet verzorgen want ik zou het fijn vinden als hij ook lang zou leven. Groetjes van Rick de Vries uit Almere.

Liane, 29-02-2008 14:11 #7
Mijn Schildpadden (genaamd Fred, Babs en Lien) lusten ook kip, kalkoen, gehakt (gebraden) die van mij zijn er gek op. Maar krijgen ze dan ook last van wormpjes? Of alleen bij rauwvlees? Ik vind het namelijk niet fijn dat Fred, Babs en Lien wormen krijgen.

We hadden eerst 1 schildpad (Fred), na 4 a 5 maand hebben we er nog één bijgenomen (Babs), Fred is heel erg tam, dus hij vond het best eng dat er nog een schildpadje bij kwam. Fred goed snuffelen aan Babs, maar nu zijn ze dikke maatjes met elkaar, ze leunen op elkaar in het water, ze lopen samen door de kamer. Ik denk dat het leuker is om meerdere schilpadden te nemen dan één schildpad. Vooral als je de hele dag niet thuis bent, en ze 's morgens en 's avonds alleen ziet. Kunnen ze lekker met elkaar spelen. Reactie infoteur, 02-03-2008
Wormpjes krijgen ze alleen van rauw vlees, dus zolang het gebraden gehakt etc is komt het helemaal goed. in pincipe zijn schildpadden geen groepsdieren en vinden ze het dus ook niet erg om alleen te zijn. als er meerdere schildpadden zijn zullen ze idd op elkaar kruipen maar dat is om het beste plekje te krijgen en niet uit vriendschappelijkheid. maargoed ik vind het zelf ook leuker om meerdere te hebben…

Wess, 31-01-2008 18:40 #6
Hey, ik ben nu aan het kijken en beetje info opzoeken over schilpadden. Mijn vader had vroeger ook schilpadden en dat vondt ik altijd wel gaaf. Nu wil ik het zelf dus ook.

Alleen nu vroeg ik mij het volgende af:
Hoe groot wordt een waterschildpad maximaal.
Is het beter als je er 2 neemt of is 1 genoeg?
Welke formaat bak is het beste? Reactie infoteur, 16-02-2008
Hallo wess

hoe groot een schildpad word is afhankelijk van het soort, hoe goed je voert en groote van de bak. maar een waterschildpad wordt max tegen de 30cm en dat duurt wel een tijdje. Je hoeft er niet perse meer dan 1 te nemen. het zijn geen groepsdieren (als je bijelkaar of op elkaar liggen is dat alleen om de meeste warmte te kunnen krijgen…) Ik heb er zelf 2 want dat vond ik leuk en het kan ook prima. Als je schildpadjes nog klein zijn kan je volstaan met een kleine bak 50cm ofzo en het waterniveau 5-10cm hoog. je merkt vanzelf dat ze groter worden en toe zijn aan een grotere bak. mijn schildpadden zijn nu ongeveer 8cm en hebben een bak van 80cm maar ik ben al aan het kijken naar een groter formaat. als ze langer dan 10cm zijn moet je bij 2 of meer schildpadden denken aan een bak rond de 120cm! als je er een hebt is een meter ook goed. (alleen als je schildpad echt 30cm haalt moet je wel groter) Het wijst zich allemaal wel, als je maar bedenkt dat hij moet kunnen zwemmen en een landgedeelte heeft.

Sandra, 28-01-2008 15:06 #5
Larissa je moet zeker een warmte lamp. Schildpadden lijken weinig werk maar je bent er lang mee bezig. Een goeie filter en een groot hok zijn ook van belang.

Waterschildpad Info, 18-01-2008 12:52 #4
Ja een warmtelamp is echt nodig! Waterschildpadden zijn koudbloedig. Dit betekent dat de omgeving de lichaamstemperatuur bepaald. Als de omgevingstemperatuur laag is verminderd dit de eetlust en beweeglijkheid.

Boven het landgedeelte hoort een warmtelamp en een UVB lamp. Voor de opname van vitamine D3 is een speciale lamp nodig. Deze lamp geeft de benodigde UVB af en is in verschillende soorten en maten te verkrijgen, zoals bijvoorbeeld TL's, spaarlampen en als een combinatiespot. Bij een TL of spaarlamp is er altijd een 2de warmtelamp noodzakelijk. Bij een combinatiespot die zowel UVB als warmte afgeeft, is er geen extra warmtespot nodig.

Een TL buis geeft dus geen warmte af. Maar zorgt wel voor meer licht. Spaarlampen zijn niet te gebruiken als warmtelamp, want ze geven vrijwel geen warmte.

Schildpadden kunnen zich wel degelijk zelf verbranden. De beste temperatuur onder de warmtelamp is 35 tot 38 graden. Zorg ervoor dat ze de lampen niet aan kunnen raken. De lamp zorgt tevens voor een aangename luchttemperatuur.

Tussen de uv-lamp en het water/landgedeelte mag geen glas zitten. Glas houdt namelijk de uv straling tegen.

De lampen mogen de gehele dag aanstaan. Zodra het donker is, gaan de lampen uit en gaan de schildpadden slapen. Laat de lampen in de zomer langer aan. En in de winter korter.

Larissa, 11-01-2008 18:55 #3
Hallo. Ik ben Larissa van meerten.
Ik wil heel graag kleine schildpadden. Maar ik moet eerst dingen van mijn ouders opzoeken aan welke gevolgen ik vast zit. Je hebt dus een hete lamp nodig en veel eten. Nu komt mijn vraag: Is een hete lamp echt nodig? Ook bij kleine schildpadden?

Elize, 10-01-2008 20:19 #2
Ik wil heel graag een waterschildpad, heb jullie site met volle aandacht gelezen. En hoop er heel veel aan te hebben. Als hij over een week dood is bel ik u op :-p Ik noem hem paul, wat vinden jullie van deze naam? :-)

Hartelijke groeten elize

M. Hebben, 30-07-2007 23:37 #1
Mogen wat meer foto's bijstaan.

Infoteur: Laura
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 164
Schrijf mee!