InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kattengedrag: een nieuwe kat in huis

Kattengedrag: een nieuwe kat in huis

Er kunnen veel verschillende redenen zijn om een nieuwe kat in huis toe te laten. Bijvoorbeeld die zielige kat uit het asiel, de aanloopkat of een nieuw maatje voor de kat in huis. Katten zijn eigenwijs en geven vaak niet altijd even duidelijk aan wat ze prettig vinden of juist niet. En dan kan het maar zo gebeuren dat je ineens in een kamp tussen de oude en nieuwe katten in je huis. Wat kun je doen om dit te voorkomen? Of wat doe je als het inmiddels oorlog is? Begin bij het begin!

Algemeen

Er zijn een paar dingen die aan te bevelen zijn om in ieder geval bij stil te staan. Zo heeft de kat vaak behoefte aan rust in het begin. Immers: nieuw handen die hem aaien, nieuwe geuren die niet van zijn territorium afkomstig zijn en daarnaast misschien wel een opgedrongen rivaal. Daarom is het vaak beter om de kat eerst af te zonderen. Bij het asiel krijg je dit advies vaak standaard maar bij vele catteries niet. Dat is ook niet zo vreemd omdat de catteries meestal kittens brengen en dit meestal minder problemen geeft. Ook zijn asielkatten meestal minder stabiel dan de raskatten, maar dat ter zijde. Als het kan is het prettig voor de kat om de mand waarin hij vervoerd werd in de kamer te zetten. Daar zitten voor hem bekende geuren aan. Zorg er wel voor dat de mand niet dicht kan vallen. Daarnaast moet er natuurlijk een kattenbak en water plus eten in de kamer aanwezig zijn.

Respecteer de kat en dwing hem tot niks. Laat de kat u ontdekken. Eventueel kunt u hem lokken met voer of een spelletje, dat is goed, maar til hem niet tegen zijn zin op om ‘te knuffelen’. Het dier kent u nog niet zo goed en kan dan mogelijk deze aanraking anders ervaren als u dit bedoeld had.
Dus: laat de kat naar u toe komen voor een knuffel of een aai over zijn kopje.

even voorstellen...
even voorstellen...

Wennen aan een nieuw huis zonder andere dieren

Wanneer de nieuwe kat een beetje gewend is en tot rust lijkt te zijn gekomen kunt u een stapje verder gaan. De voorkeur is de kat in zijn eigen tempo het huis te laten ontdekken. En het liefst alleen. Dus even nog niet alle gezinsleden erbij. Dat zijn erg veel nieuwe prikkels ineens voor de kat. Wellicht een moeilijke opgave, want iedereen is uiteraard enthousiast over de nieuwe bewoner, maar geduld is in deze een schone zaak. Zeker ook met kleine kinderen in de buurt of een groot aantal gezinsleden.

Wat een kat zo bijzonder maakt is zijn eigenzinnige karakter en iedere kat heeft er één. Ze zijn allemaal verschillend. Zo zal de één zal zich meteen thuis voelen en zich nestelen op de bank. De ander verkiest toch liever een plaatsje onder die bank en laat zich mogelijk twee weken niet zien. Wanneer uw kat bijvoorbeeld erg schrikkerig is of in een hoekje is weggedoken, is het niet aan te raden snel ruimten aan zijn eigen kamer toe te voegen. Laat hem dan nog even in zijn kamer eventueel met de deur open om te wennen aan de eerste ruimte ernaast. Zodat hij bijvoorbeeld op de overloop kan en een andere slaapkamer, stel u had hem boven een slaapkamer gegund.

Maar het kan ook anders, soms is een kat meteen ondernemend en nadert hij u vrijpostig, dan kan er sneller overgegaan worden tot het toevoegen van een andere ruimte en kan de avontuurlijke ontdekkingstocht beginnen.

Soms is een kat een beetje traumatisch door zijn verleden en is het angstige gedrag daar een gevolg van. Dit kan hem dan hinderen in het ontdekken van het nieuwe huis. Laat u dan nagaan bij uw dierenarts of er mogelijk een medische reden is voor het gedrag en laat u daarna eventueel doorverwijzen naar een gedragstherapeut.

Nieuwe kitten mag nog net niet helemaal op de deken

Wennen aan een nieuw huis waar al een kat woont

Om te beginnen: houd uw katten de eerste dagen van elkaar gescheiden. Een eerste ontmoeting om te kijken ‘hoe het gaat’ kan voor betrokken katten traumatisch worden. Niet doen dus! Immers in de natuur zou de kat ook een ‘stapje terug doen’ alvorens de indringer te verjagen. En de nieuwe kat heeft er ook niet om gevraagd om in deze situatie geplaatst te worden. Respecteer dit.

Als u merkt dat uw nieuwe kat aaien en kopjes geven prettig vindt, is het aan te bevelen de komende dagen eerst hem en vervolgens de al aanwezige kat(ten) te aaien. Op deze manier raken de katten vertrouwd met de geuren van elkaar. Vergeet dus niet uw kat vooral langs de (speeksel)klieren van de wangen te aaien.

Wanneer uw nieuwe kat wat ondernemender is geworden, het duidelijk is dat hij zich op zijn gemak voelt en niet schrikkerig is, kan begonnen worden met de tussendeur op een kier te zetten. Zorg er wel voor dat de katten niet bij elkaar kunnen en dat ze nog geen oogcontact kunnen maken waar je niet bij bent. Er mag wel gesnuffeld worden. Daarna mogen de katten elke dag even bij elkaar met als afleiding lekker eten. Zet de etensbakjes een eindje van elkaar af en zet ze per maaltijd iets dichter bij elkaar als het goed gaat. Als dit ook goed gaat, kunnen de katten een paar uur per dag bij elkaar onder begeleiding of de kennismaking verder goed verloopt. Zorg ervoor dat de katten zich te allen tijde kunnen terugtrekken naar een eigen veilige plek. Bijvoorbeeld een andere ruimte, mandje of hangmat. Katten laten uitvechten is absoluut dieronvriendelijk: de hele situatie is onnatuurlijk, ze hebben er immers niet voor gekozen. Niet doen dus!

Meestal moet het goed gaan als u de adviezen opvolgt zoals beschreven. Basisregel nummer één blijft echter: neem vooral de tijd! Zelfs wanneer het fout dreigt te gaan en u haalt de katten voor korte tijd uit elkaar en begin het traject weer opnieuw loont het de moeite. Vaak is dit een betere optie dan een kat weer uit te plaatsen, daar moet hij weer opnieuw wennen en is het maar afwachten wat daar dan zal gebeuren. Maar nogmaals: neem de tijd! En als u er niet uitkomt haal deskundige hulp in huis.

Wennen aan een nieuw huis waar al een hond woont

Grotendeels komt de gewenningsperiode overeen met de boven beschreven fases. Extra aandacht verdient het mogelijke jaaggedrag van uw hond. Voorkom daarom dat de hond achter de kat aangaat. U kunt de hond vasthouden aan zijn halsband en riem of hem in een bench doen. De hond moet bij het zien van de kat afgeleid worden met iets lekkers en beloond worden voor goed gedrag. Zodat deze dit goede gevoel gaat koppelen aan de kat. Geef de kat gelegenheid om uit zelf te besluiten uit ‘zijn’ kamer te komen. U kunt uw hond alleen los laten lopen wanneer u zeker weet dat hij niet op katten reageert. Laat voor de zekerheid wel de riem aan de halsband zitten. Mocht hij toch achter de kat aanjagen dan is de hond eenvoudiger te pakken. Eigenlijk is het verstandig om uw huisdier altijd te laten kennismaken met andere diersoorten. Zo voorkomt u eventuele onverwachte confrontaties. Bovendien geeft dit veel voordeel bij het introduceren van een tweede huisdier.

Wanneer alles naar wens verloopt, mogen ze een paar uur bij elkaar onder uw supervisie. Zorg ervoor dat de kat zich altijd kan terugtrekken naar een eigen veilige plek waar de hond niet bij kan komen.

Na hoeveel tijd kan uw kat naar buiten?

pas nadat u en uw nieuwe huisdier elkaar voldoende kennen en vertrouwen kan het wennen aan het naar buiten gaan beginnen. Gemiddeld is daar ongeveer vier weken voor nodig. Ook dit kan per kat weer veel verschillen. Daarnaast is het aan te bevelen de kat te laten wennen aan een lokkertje. Bijvoorbeeld het eten voor het slapen gaan of iets lekkers om 22.00 uur. U moet dit consequent op dit tijdstip aan uw kat om die tijd aanbieden. Het liefst zo dat de kat er op den duur zelf naar vraagt. Wanneer de kat buiten komt weet u zeker dat deze rond deze tijd altijd thuis komt. Als aan bovenstaande gewerkt is en het is zover laat de kat dan in fases aan de tuin en omgeving wennen. Eerst de tuin zelf en korte tijden, bijvoorbeeld een half uurtje in uw bijzijn. Dan moet het gaan en is uw huisdier een volwaardig gezinslid geworden: gefeliciteerd!
© 2008 - 2014 Hoptunaa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Volg mijn eigen kat.
Gerelateerde artikelen
Kattengedrag: spinnenKattengedrag: spinnenWanneer je een kat aait gaat hij soms spinnen. Velen zien dit als hét teken dat de kat blij is. Dit hoeft echter niet zo…
Kattengedrag: truukjes leren en trainenKattengedrag: truukjes leren en trainenDat een kat een eigenwijs dier is wat zich van niets of niemand wat aantrekt is allang achterhaald. Tegenwoordig worden…
Kattengedrag: stressHet lijkt misschien wel een hype woord, maar ook katten kunnen last krijgen van stress. Het is ook niet iets wat alleen…
Clicker voor hondenClicker voor hondenDe zogenaamde "clickermethode" is een manier van training geven aan je hond welke alsmaar aan populariteit wint.
Bronnen en referenties
  • http://www.kattengedragstherapie.nl/index.htm

Reageer op het artikel "Kattengedrag: een nieuwe kat in huis"

Reacties

Marry, 30-09-2014 23:10 #30
Onze poes heeft in april een nestje kitten gehad. Waarvan wij er 1 hebben gehouden. Moeder poes vecht momenteel veel met kitten en moet niets van mij hebben. Want steeds als ik haar aanhaal dan springt de kitten er ook bij. Ik probeer ze zoveel mogelijk apart aandacht te geven. Maar moeder poes lijkt jaloers en boos op mij. Vindt dat erg vervelend. Heeft er iemand tips?

Diana, 28-05-2014 16:42 #29
Beste mensen, misschien kan iemand me van hulp voorzien?

Ik heb al twee huistijgers van 3 en 4 jaar die prima in harmonie leven. Sinds een maand is er nieuwe kater in huis. Deze heb ik 1,5 week helemaal gescheiden van de anderen gehouden en eigenlijk nu ook nog.

Wat heb ik gedaan:
Dekentjes en geuren uitgewisseld. De nieuwe kat komt uit een asiel en reageerde niet op de geuren. Een van de oude katten begon te blazen na het ruiken van een nieuwe viervoeter en begon uit frustratie(?) de andere kat te slaan. De nieuwe kat hadden ze nog niet gezien.

Vorige week, konden ze elkaar met gesloten deur horen en ruiken. De nieuwe kat gromde en brulde als het ware het huis bij elkaar. De oude kat begon te blazen.

Feliway, catnip, deur op kiertjes, geuren uitwisselen, ruimtes wisselen, wel zien, niet zien. Wat ik ook doen, het lijkt dat ze niet kunnen luchten of zien. Een van de mijn bestaande katten - nr 2 - is doodsbang er rent weg als de nieuwe kat begint te brullen. Ik durf ze niet bijelkaar te zetten en ben bang dat dit niet gaat werken zonder dat er gevochten gaat worden.

Hebben jullie misschien advies, ik heb alles gedaan volgens de regels en ben bang dat de nieuwe kat een nieuw huis moet vinden.

Hoop dat jullie me kunnen helpen? Reactie infoteur, 07-07-2014
Beste Diana

Ik ben heel erg benieuwd hoe het nu is afgelopen. Hopelijk zit iedereen lekker in zijn velletje.

Groet
Hoptunaa

Cleo, 24-05-2014 13:12 #28
Wij hebben sinds gisteren een nieuw katje. onze 'oude' kat die de baas is over het huis, Cleo is heel schuw. Het eerste moment dat ze het katje zag begon ze ge grommen, maar viel haar niet aan. ze liep zelfs weg. Het kleintje begon al de hele huis (niet boven) te ontdekken. vandaag zagen we dat Cleo (de oudste dus) boven aan het slapen was. Ze lag wel helemaal bovenop een kast. Uiteindelijk hebben we de kitten in apart gehouden en zit dus de hele tijd te miauwen. Cleo zelf zicht nu twee kamers van hem in de zetel te slapen. Maar als Cleo gewoon rondloopt en ze hoort het gemiauw van de kitten begint ze weer te grommen. Help alsjeblief hoe kan ik zorgen dat ze vriendjes worden? Reactie infoteur, 07-07-2014
Hallo Cleo,

Ik hoop dat het inmiddels allemaal goed gaat en dat iedereen happy is. Uit je mail maak ik op dat je je al na 1 dag zorgen maakt. Deze dingen hebben echter wat meer tijd nodig. Maar wellicht hebben ze elkaar al wat de ruimte gegeven?

Groet
Hoptunaa

Truus, 12-04-2014 18:32 #27
Hallo wij hebben poezen van 3.5 jaar oud het zijn twee zussen.
Nu heeft 'n kennis ons gevraagd of dat wij haar poes van 9 maanden willen hebben, ze wil namelijk erg graag naar buiten maar ze woont zelf langs een drukken weg en is bang dat haar poes wordt aangereden.
Nu is mijn vraag hoe kunnen we dat het beste aanpakken, kunnen onze poezen die nu erg aanhankelijk zijn ineens 'n ander gedrag geven.
help Reactie infoteur, 14-04-2014
Beste Truus,

Ik vind het lastig je vraag te beantwoorden omdat ik maar weinig informatie heb. Wat ik me afvraag is waarom de kennis bij jullie uitkomt. Jullie hebben immers al twee katten? Dat jullie kennis op zoek gaat naar een ander baasje vind ik slim als een kat niet gelukkig zou kunnen zijn bij hen. Maar moet je niet denken aan je eigen katten? Het zou goed kunnen gaan, maar wat als dit niet het geval is? Het is niet altijd te voorspellen.
Uit eigen ervaring was ik altijd erg makkelijk met opvang van de katten van anderen en dat ging vaak uiteindelijk goed. Maar ik weet nu ook uit ervaring dat het anders kan gaan. Mijn kater plast op bed, op kleren die ik laat liggen en regelmatig laat hij de andere kat weten dat hij niet van haar gediend is. De rust in huis is verdwenen. Mijn drie katten zijn gelukkig maar ik moet me zelf in allerlei bochten dringen om de vrede te bewaren. Altijd uitkijken dat de ander niet meer aandacht krijgt etc. Eigenlijk overweeg ik soms om 1 van de katten uit huis te plaatsen.

Wat ik je wil zeggen: een kat is een individu nogmaals het kan vaak goed gaan maar pas goed op en hou ook rekening met je eigen katten. Misschien kun je helpen om een ander baasje te vinden voor de andere poes.

Succes met je wellicht moeilijke keuze

groetjes
Hoptunaa (Anneleen)

Tommy, 08-01-2014 06:56 #26
Hallo,
Ik heb al een paar dagen een kitten maar ze heeft schrik en eet niet en drinkt niet. Ik maak me zorgen. Wat kan ik of moet ik doen? Reactie infoteur, 18-01-2014
Beste Tommy

Hopelijk gaat alles nu veel beter? Helaas is er wat weinig informatie om mee te denken voor een advies. Succes!

Groetjes
Hoptunaa

Annemarie, 07-12-2013 15:34 #25
Wij hebben sinds vandaag een nieuwe poes 2,5jaar we hadden er al 2 (katers) ze was heel vriendelijk tot ze de andere katten zag deze deden haar overigens niks ze ruiken alleen maar maar zij blaaste en sloeg naar ze en naar mij heb ze uit elkaar gehaald en de 2 katers ik de keuken gedaan maar nu blijft ze slaan naar mij als ik bij haar in de buurt kom en op een plek zitten is dit wennen voor haar? En komt dit nog goed? Weet dat het tijd nodig heeft maar onze andere kat deed dit niet toen hij kwam deze was toen 4 maand wil graag weten of dit normaal gedrag is voor katten

Kris, 20-11-2013 22:43 #24
Wij hebben een kater van 8 maand en nog steeds bang in huis, hij is een noorse boskat. voor iets lekker komt hij wel dichter bij maar snel terug weg. spijtig dat het niet beter word, iemand een idee voor hulpjes? castratie is al gebeurt maar weinig verschil;(

Rune, 31-03-2013 15:01 #23
Wij willen ook graag een poesje in huis maar het is al een jaar oud en we weten niet of we het nu mogen mee nemen van zijn echte thuis
wat is de beste oplossing?

Anja, 02-03-2013 14:10 #22
Ik heb 2 poezen, zusjes ven elkaar nu 8 maanden oud. Nu heb ik 1 laten steriliseren omdat dat nodig was. Nu is ze terug en der zusje blaast heel erg als ze bij haar in de buurt komt. Ze had een kap om, maar die heb ik nu afgehaald.Nog blijft ze blazen en loop voor der weg, ook blaast als ik bij haar in de buurt komt of op wil pakken. De volgende maand is zij aan de beurt. (koste mij te duur om allebei tegelijk te doen)
Ik negeer haar maar ff en hoop dat het weer goed komt. Wat moet ik hiet aan doen?

Roosje Arnold, 16-02-2013 13:56 #21
Beste

wij hebben een kat aangeschaft die in zijn vorige huis verstoten is door andere katten. Deze is al twee jaar. Ik heb u hele website bekeken maar geen oplossing gevonden. Onze kat zit namelijk de hele tijd onder de bank en komt alleen voor drinken en eten onder de bank vandaan. Omdat we ook met z`n vijfe zijn is het misschien extra moeilijk. Heeft u een oplossing voor dit geval?

met vriendelijke groeten de familie Arnold

Timglorie, 13-01-2013 20:11 #20
Hallo ben Tim en ik heb 2 katers van 1.5 jaar. Mijn vriendin is bij me komen wonen en die heeft een poesje. 1 kater van mij die blijft haar aanvallen. We hebben al geprobeerd om elke keer als wij er bij zijn om ze te laten wennen alleen wil het gewoon niet. Wat te doen wie kan mij helpen? Groeten Tim

Sweetnina, 12-01-2013 13:43 #19
We hebben sinds augustus vorig jaar een kater (Heppie nog niet gecastreerd) bij ons in huis gehaald. We hebben al een poes (Mini wel gesteriliseerd) die al bijna 4 jaar bij ons woont. Mini is een kat op zich met gebruiksaanwijzing. Ze komt alleen bij je op schoot als zij zin in heeft, Ze is geen kroelkat die je kan optillen en lekker knuffelen, ze gaat verschrikkelijk tekeer als je haar optilt. Zo is ze altijd geweest. Sinds ze bij ons was gekomen dacht ik eerst die trekt wel bij. Dus niet, Heppie wat dat betreft wel, je kan hem oppakken zonder dat hij tegenstribbelt. Probleem waar wij meezitten is dat sinds Heppie hier is, gedraagt hij heel erg dominant naar Mini toe. Hij rent steeds naar haar toe om haar uit te dagen. En steeds als hij haar aanraakt, krijst ze superhard, alsof ze wordt gebeten. Heel dramatisch. Wat kunnen we beste doen? Hem steeds waarschuwen om van Mini af te blijven? En hoe? Ik laat ze uit voorzorg niet samen slapen in de nacht, want anders schrikken we elke keer wakker van het geschreeuw van Mini.

Bé 48, 03-10-2012 23:19 #18
Wij hebben een (gesteriliseerde) poes die nu 11 jaar is en vanaf ongeveer 8 weken bij ons is. Ongeveer 2 jaar geleden gebeurde het volgende: een oudere buurvrouw had een kater van ongeveer 6 jaar. Door ouderdom en afnemende gezondheid moest ze verhuizen naar een zorginstelling. De kater werd door een dochter, die ook hier in het dorp woont, meegenomen en die zou ook voor hem zorgen. Dat ging echter niet goed en de kater werd regelmatig op het oude adres gezien, bij het huis, dat nog steeds leeg stond. Toen in november/december dat jaar de winter inviel met veel sneeuw, werd de kater hier nog steeds in de buurt gezien. In overleg met een andere buurvrouw, die nog wel eens contact had met de dochter, werd besloten de kater niet aan z'n lot over te laten in de winter en hem naar het asiel te brengen. Toen op zekere dag de kater weer gesignaleerd werd, werd hij gelokt met wat lekker kattenvoer. Omdat het vrijdagmiddag laat was, en het asiel al gesloten was, hebben we besloten hem het weekend over in ons huis te houden. We hoorden dat het een heel lief dier was. Daarom besloten we om hem te houden. Dus naar de dierenarts, gebit laten doen, castreren ontvlooien enz. Maar onze poes was er helemaal niet blij mee. Ze vloog door de kamer, begon aan de meubels te krabben, te blazen, grote ogen, oren plat op de kop, enz. We hebben de nieuwe kater, na ongeveer 1, 5 weken binnen in de keuken te hebben gehad, ook weer naar buiten gelaten. (was inmiddels gewend aan het "nieuwe" huis). De kater lieten we niet in de kamer, waar onze eigen poes haar plekje op een kussen op de bank had. De kater had een plekje in de keuken gekregen. En onze poes lieten we niet in de keuken, alleen als ze naar de kamer wou of naar buiten moest ze door de keuken. Dan hielden we kater op gepaste afstand vast, zodat ze elkaar niet in de haren konden vliegen. De situatie veranderde niet veel gedurende twee maanden. We (mijn vrouw en ik) hebben het er vaak over gehad om de kater alsnog naar het asiel te brengen. Ik ben zelfs nog een keer bij het asiel geweest om te vragen wat we er mee aan moesten. Daar zei men dat het een hele tijd kon duren dat ze aan elkaar gewend waren. (wel meerdere maanden) Net toen we op een vrijdagavond besloten hadden dat het zo niet langer kon, omdat ook onze poes eronder leed, en hem na het weekend weg zouden brengen, trad er in dat weekend toch een behoorlijke verbetering op in de situatie. We hebben het nog een paar dagen aangezien en de kater is niet naar het asiel gegaan. Ze hebben nog een hele tijd gehad dat ze elkaar nog wel eens mepten als ze dicht bij elkaar kwamen. Soms ook, dat ze naar elkaar zaten te staren. Meestal probeerde één van ons om ze dan af te leiden om de spanning te breken. We zijn nu ongeveer anderhalf jaar verder en nu liggen ze beide in de kamer. De poes nog steeds op de bank, de kater meestal (zoals nu, terwijl ik zit te typen achter de comp.), bij mij op schoot. We hebben inmiddels een kleindochter van bijna twee jaar, en de kater vindt bijna alles goed. Hij is bij de kleine meid beter vertrouwd als onze (lieve) poes. Als we een poosje weggaan om bijv. boodschappen te doen, zijn beide katten in de kamer. Ze laten elkaar met rust, soms lopen ze heel dicht bij elkaar langs, en gebeurt er helemaal niets. Een andere keer willen ze nog wel eens een keer uithalen, maar meestal zonder elkaar te raken. We maken geen onderscheid in beide katten, alléén dat onze poes altijd het eerst wat krijgt, zij was hier het eerst, en onze -poes ligt 's nachts altijd op het voeteneinde van ons bed (al sinds dat ze bij ons is), en dat doen we niet met de kater, al hebben we dat wel eens geprobeerd, maar dat ging niet helemaal goed. Als de één wat lekkers krijgt, krijgt de andere het ook. Ze hebben alle twee hun eigen kattenbak, waterbakje en eten/brokjesbakje. Van de poes staat alles in de gang, (heeft daar altijd al gestaan). Van de kater staat alles in de keuken. We zijn blij dat het zo gegaan is. Onze poes is weliswaar heel lief, maar geen schootkat. De kater is dat wel en kan heel lekker tegen je aan kruipen. We zouden niet graag één van beiden willen missen. Als één van ons, of als we beide in tuin bezig zijn, is er altijd wel één van de katten bij ons, of ze zijn er alle twee. Of we goed gehandeld hebben, weet ik niet, maar we hebben geprobeerd de katten zoveel mogelijk aan elkaar te laten wennen en dat is goed gelukt.

Lieve, 22-08-2012 16:15 #17
Heb sinds gisteren een adoptiekat in huis genomen. Ze is ongeveer 2 a 3 jaar en verbleef met haar dochtertje (ongeveer 1 jaar) in het kattenhotel. Ik kon ze niet beiden in huis nemen. Nu is dat beestje direct achter wasmachine gekropen. Deze nacht is ze wel komen eten en heeft ze de kattenbak gebruikt. Vandaag zat ze weer een hele dag verstopt. Ik maak me ongerust natuurlijk en schuldig dat ik haar heb moeten scheiden van haar dochtertje. Ik kan ze niet aaien omdat ze echt wegduikt als ik mijn arm durf uitsteken. Voel me rottig. Wie heeft ervaring met dergelijke situatie?

Mirije, 07-08-2012 10:34 #16
Wij hebben een kat in huis, al meer dan 10 jaar.
1 tot 2 jaar geleden hebben wij een nieuw katje in huis genomen en vorig jaar ook nog een klein katje. Sindsdien blaast de kat (die we al meer dan tien jaar hebben) naar die jonge katjes. Het is nooit opgehouden en ze ook ook bijna nooit thuis. Hoe houd het op en wat kunnen we er aan doen?

Kalemkus, 11-07-2012 11:53 #15
Ik heb een bengaal meisje van 4 maanden oud die al 1 maand bij ons woont, heel alleen zonder andere huisdieren. Vond het onprettig voor haar. Heb er eentje bijgehaald van bijna 4 maanden oud mannetje. Ze willen niet met elkaar omgaan. Is het normaal of moet ik iets speciaals doen, want ons meisje is degene die zo stout doet tegen het mannetje.

Liesobbes, 18-04-2012 09:30 #14
Ik dank jullie voor de informatie, wij hebben een poes uit het asiel genomen en in het begin ging het wel, maar nu is alles hopeloos. Ze is erg bang. Nu willen we haar negeren, zodat zij weer een beetje tot zichzelf kan komen en zich veilig kan voelen.

Ietje, 01-11-2011 13:52 #13
Ik heb sinds 3 mnd een kitten-kater, ik had al 1 poesje en twee katers, allemaal gecastreerd. Maar de kleine nog niet. Nu is sinds 2 dagen een oudere kater van mij helemaal overstuur. Hij blaast en slaat continue de andere 2 katers, die er helemaal niks van snappen. Het is zomaar ineens ontstaan, zou de kater ziek zijn of moet ik mijn kitten maar snel laten castreren? De kater die dit doet is altijd heel lief geweest en wast zijn broeders lief, waarom doet ie ineens zo?

Pauline, 11-10-2011 17:19 #12
Ik heb sinds 10 dagen twee poesen uit de herplaatsing. Ik heb al twee poesen van mezelf. Nu is de oudste poes Fleur eenkennig naar andere katten behalve naar mijn andere poes Jip. Deze twee zijn echt maatjes. Een van de nieuwe poezen Noa is nogal eigenwijs, loopt al na 4 dagen rond in het bos achter mijn huis.Ze rent dus ook achter Fleur aan die enorm bang is, blaast en wegrent in het bos en nauwelijks nog thuis durft te komen. Ik houd ze gescheiden bij mijn afwezigheid. De andere nieuwe poes is een stuk ouder en rustiger wat wel goed lijkt te gaan. Wat kan ik doen zodat Noa Fleur rustiger benadert?

Myrinca, 18-09-2011 18:58 #11
Ik heb een vrouwtjes kat van 11 jaar zij heeft tot 2 jaar terug altijd met haar moeder bij mij gewoond. Haar moeder is 2 jaar geleden dood gegaan.Haar broer(s) hebben altijd samen bij mijn vader gewoond. Daar is 5 maanden terug 1 kater dood gegaan. De kater die overbleef is toen gaan urineren in huis (het zijn allemaal binnenhuis katten. Ze komen allemaal uit het zelfde nestje. Wat kan ik verwachten en wat kan/moet ik doen/laten.

Angie, 02-08-2011 19:13 #10
Wij hebben een poes van ruim een jaar. Het leek ons leuk om voor haar een kameraadje er bij te nemen. Dit is een lief katertje van 9 weken geworden. Het katerje maakt nergens een probleem van, maar de poes wel. We hebben alle stappen genomen zoals overal wordt voorgesteld. Eerst contact via een dichte deur, toen op een kiertje enz. Inmiddels zijn we 2 weken verder en lopen ze alle twee door het huis, maar de poes blijft moeilijk doen, blazen e.d. Ze vecht niet echt maar ze heeft de kater ook nog niet geaccepteerd. Katertje blijft ook keurig op afstand als de poes blaast, maar is niet bang. Zal de poes hem uiteindelijk toch gaan accepteren?

S. Rijnvis, 19-07-2011 11:36 #9
Hey hallo
wij hebben nu sinds medio mei een kitten in huis genomen haar naam is lady
we hadden al een heer van 5 jaar genaamd binky aangezien hij altijd een andere kat inhuis gewend was dachten wij dat het leuk zou zijn als hij er weer een gezelschaps dier bij zou hebben… we hadden het bovenstaande advies opgevolgd van het apart houden nu is het alleen zo dat lady uit die kamer ontsnapt is en zo tegen bink op rende dat hij denk ik nog al schrok… en sinds dien is het niet meer goed gekomen… de kleine ladey loopt steeds achter bincky aan en ziet alles als spelen maar binky blijft grommen slaan en blaasen bink is zelfs weg gelopen en ben hem een week kwijt geweest! help wat moet ik doen! gr suus Reactie infoteur, 10-08-2011
In dit geval moet je je ook vooral verplaatsen in Bincky. Hij heeft er immers niet om gevraagd, Lady is erg druk en dan maakt ze hem ook nog aan het schrikken in zijn eigen wereld. Je moet Bincky voorop stellen bijvoorbeeld door hem altijd het eerst te groeten etc. Maar apart houden totdat het ergste geblaas voorbij is is ook belangrijk. Dat is moeilijk om zo te bepalen, iedere situatie is anders. Maar de praktijk is dat een kitten meestal uiteindelijk wel geaccepteerd wordt. Veel succes

Saskia, 19-07-2011 09:07 #8
Ik heb al een kat van bijna 14.We hadden ook een andere kat en die is doodgereden.Nu hebben we er 1 bij van rond de 1 jaar.(sinds gister) Mijn oude kat kijkt alleen maar en heeft zoiets van ja het zal wel. De nieuwe kat zit te blazen en te grommen.

Is dit normaal en zullen ze wel aan elkaar gaan wennen? Reactie infoteur, 10-08-2011
Ja dat is wel normaal, de nieuwe kat laat zo merken dat hij nog niet op zijn gemak is en in een nieuwe situatie zit. Misschien wel met heel veel prikkels ineens. Apart zetten is dan vaak erg goed om rust te creeren. Dat de oude kat ' niet reageert' wil niet zeggen dat je ze niet in de gaten hoeft te houden. Katten zijn kanjers als het gaat om ' stille oorlogen'. Ze kunnen dan bijvoorbeeld uren elkaar in de gaten houden totdat een keer de bom barst.

Maar met een beetje mazzel gebeurt dat niet en zal de nieuwe kat wennen.
Veel succes

Karin van der Ham, 17-05-2011 13:39 #7
Sinds gisteren heb ik naast mijn huidige huis-tuin-en-keuken poes er een Noorse Boskat-exkater bij. De Boskat is erg aanhankelijk en knuffelig, maar de andere poes moet niks van hem weten. Volgens de cattery konden ze gewoon al bij elkaar, maar er is inmiddels al een paar keer gevochten waarbij de Boskat het initiatief neemt uit speelsigheid en mijn poes doodsbang terugvecht/blaast/kwijlt/gromt etc. Nu zit de Boskat inmiddels op de gang ( steeds te miauwen voor aandacht) en de poes heeft de huiskamer weer voor haar zelf. Doe ik er goed aan ze op deze manier een paar dagen 'opnieuw' aan elkaar te laten wennen en zo verder, of heb ik alles al verpest?

Lazina Rahamat, 08-04-2011 17:09 #6
Hallo, sinds 7 april 2011 hebben we een kater genaamd Tommie en hij is 5 jaar oud.
Wat bleek dat Tommie tussen de vrouwen heeft gewoond en toen de vorige eigenaar besloot om een andere kater te nemen dan was het een drama. Daarom wilde ze Tommie wegdoen hij strestte en plukte al zijn haren omstreek zijn schaamgedeelte. Toen ik zijn medische dossier had gelezen en zag dat de stres al vanaf het begin al speelt maar de vorige eigenaar heeft het niet opgeven of niet erbij nagedacht om Tommie weg te doen wat je kan zien aan hem dat hij angstig is. Maar ik hoop dat het tijdelijk is. Reactie infoteur, 06-05-2011
Ik wens u veel succes en hoop dat het snel voorbij is en inderdaad tijdelijk is
groet
Hoptunaa

Lies, 19-10-2010 22:13 #5
Hallo, Sinds begin oktober hebben we een poes in huis. Ze is ongeveer 2 jaar en komt van het asiel. Ze werd daar met nestje en al gebracht. Zij voelde zich bij ons al redelijk snel 'op haar gemak'. Verkende het huis en snuffelde aan alle plekjes. Ze begon heel voorzichtig, maar werd al snel speels. Rent vooral 's ochtend keihard door het huis achter haar speelgoed aan, jaagt op haar eigen staart. In mijn huidige huis heb ik nooit een poes gehad. Ze is gesteriliseerd in september. Ze was in het asiel ge-ent en ontwormd. Binnen een aantal dagen begon zij te niezen en hoesten. Natte ogen en een snotneusje. Van het asiel kreeg ik antibiotica en oogzalf mee. Na de eerste nacht kwam ze 's ochtends gezellig op bed zitten en liet alle opgespaarde plas lopen. Boven op het dekbed. Nadat ik razensnel mijn dekbed onder de douche had gehangen heb ik haar voorzichtig de (open) kattenbak laten zien. Ze ging direct haar verdere behoefte doen. De dagen daarna ging het plassen en poepen op de bak heel goed. Een aantal dagen later was zij op een ochtend op de rand van de bak gaan zitten en viel de hele bak (tot 2 keer toe) om. Arme poes. Gelukkig was de bak net verschoond. In paniek snelde ze naar de huiskamer en plaste op een poefkussen.Ik heb de bak vastgezet en de dagen daarna gebruikte ze netjes de bak. Een aantal dagen later was ik de hele middag en avond weg. Om 9 uur 's avonds kwam ik thuis en terwijl mijn dochter op mijn lounge-bed huiswerk lag te maken, plaste ze demonstratief op 2 kussens die op het bed lagen.Het bed waar zij ook gezellig tussen ons in komt zitten tijdens het lezen bijvoorbeeld. Ondertussen gebruikte ze de bak gewoon en wordt deze ook dagelijks ververst. Weer een aantal dagen later was ik een nachtje logeren en kwam 's ochtends om half 8 thuis om eten te geven. Terwijl ik een krantje zat te lezen met een kop koffie, kwam ze na het eten de kamer ingelopen, klom op de stoel en ging voor mijn neus in een plashouding boven op mijn leren jas zitten. (Ze komt nooit op die stoel) Ik sprong om en siste dat ze wegmoest. Te laat. The damage was done. Hing mijn jas direct onder de warme douche. Plus de ondergeplaste schapenvacht die op de stoel lag. Ik ben ten einde raad. Kan ik dit plassen stoppen? Hoe? Ik wordt hier echt niet vrolijk van. Is het verveling? Is het eigenlijk een buitenkat (woon 2 hoog met balkon) Is het angst? Het is voor beide partijen wennen, dat weet ik, maar iedereen weet wat de geur van kattenplas doet met een huis. Dat verdwijnt nauwelijks. Zo'n huis wil ik niet.

Roswita, 03-08-2010 23:30 #4
Hallo,
we hebben een hele eigenwijze kater van net 1 jaar oud, waar we natuurlijk helemaal weg van zijn. Toen dezelfde moeder weer een nestje kreeg hadden we besloten om er een nog een poesje bij te nemen als vriendje van onze kater.
We hebben helaas bij het begin al de fout gemaakt ze gelijk vanaf het begin bij elkaar te zetten.
Onze kater komt sindsdien (ongeveer 2 weken) nauwelijks thuis en hooguit om te eten en is dan gelik weer weg. Ook is hij duidelijk heel boos op ons en op het kleine poesje. Het is een hele andere kat geworden.
Het liefst doen we beide katten natuurlijk niet meer weg en hopen eigenlijk dat er nog een oplossing is.
Kan het een probleem zijn dat ze van dezelfde moeder zijn of hebben we het gewoon gelijk helemaal verkeerd aangepakt?
Ik hoop dat je mij kan helpen! Ik weet echt niet meer wat te doen.
Groetjes,
Roswita

Rachel Kraus, 08-11-2008 17:30 #3
Wij wonen in Hellevoetsluis in de RavenseHoek. Ons poes Dibey is niet thuis gekomen. Ze is nu een paar uur zoek. We maken ons zorgen omdat ze nog maar een half jaar is en wij haar pas 6 weken hebben. Wie heeft onze poes gezien, je spreekt haar naam uit als Dibie. U kunt contact opnemen op 0621545918. Wij willen haar terug, haar zus is al gevonden. We denken dat ze samen op ontdekking uit waren…

Met vriendelijke groet,

Rachel Reactie infoteur, 11-11-2008
Dat is schrikken!

Ik hoop dat ze weer veilig thuis is inmiddels en dat je haar weer lekker kan knuffelen!

Knuffels voor Dibey!

Groetjes,
Hoptunaa

Pierins Bettina, 16-07-2008 23:53 #2
Hallo, 2 weken geleden stond er een klein katje voor onze deur te miawen en dat ging door merg en been, conclusie het zit natuurlijk bij ons binnen maar het probleem is dat we 2 labradors hebben waarvan eentje dat 5 weken geleden uit het asiel ons vervoegd heeft. Het gaat niet goed om dat kleine katje te verbroederen met die 2 grote dieren die ook mijn schatten zijn. Wat kunnen we nu doen zodat we dat kleine katje niet hoeven weg te doen ( mijn hart zou breken )? Reactie infoteur, 17-07-2008
Beste Pierins Bettina,

Zo dat is inderdaad wel snel, zijn de twee labradors al aan elkaar gewend?

Ik kan het me zo goed voorstellen dat je de mauwende kat in huis hebt genomen, immers een kat kiest jou?

Of het goed komt hangt ook van jullie inzet af: je zult ze eerst apart moeten houden en stapje voor stapje aan elkaar laten wennen. Bijvoorbeeld eerst eens met de geuren aan de gang. Je kan bv met tissues de honden aaien en deze bij de kat leggen en anders om. Daarna de deur op een kier (haakje) en kijken wat ze doen. Het is moeilijk om zo op afstand iets te adviseren, zo heel erg veel informatie geeft je ook niet.

Maar begin bij het begin:
1. laat de kat aan het nieuwe huis wennen, laat de labradors ook weer hun zelf zijn. M.a.w. rust in uis.

2. vanuit die rust kun je starten met geuren uitwisseling, deur op een kier, sluit de honden ook eens op in de kattenkamer om aan de geur te wennen.

3. reageer goed op wat de dieren zelf aangeven: vinden ze het nog te eng, dan hoeft het ook niet. Vaak geven ze wanneer ze weer wat beter in hun vel zitten zelf wel aan wat ze wel of niet aankunnen.

Als je meer vragen hebt wil ik je graag proberen te helpen, als ik je niet kan helpen zoekwen we het ergens anders op (gedragstherapeut bv)

In ieder geval veel succes,

Hoptunaa

Kisses (infoteur), 13-07-2008 20:50 #1
Oh, ook erg leerzaam. We hebben het met onze katten dus wel goed gedaan. Probleem blijft dat twee van onze katten de oudste verjagen zodra ze de kans krijgen. Het is echt twee tegen een. Is aan deze situarie tussen onze katten, dioor de twee agressieve katten gescheiden te houden van onz eoudere kat, tzt nog iets te redden? Reactie infoteur, 14-07-2008
Door Hoptunaa (infoteur) op 14-07-2008 [reageer] [verwijder]
Beste Kisses,

Wat erg belangrijk is om de 'kat des huizes' ook als zodanig te behandelen. Dus sluit haar nooit buiten maar dus altijd de twee nieuwe. Daarnaast zul je nu eerst een cirkel moeten doorbreken. De twee agressieve katten zijn nu gewend zodra ze de andere zien om te gaan reageren met opjagen. Bovendien zal de oudere kat angstig zijn. Wanneer een kat angstig is scheid deze een bepaalde geur af. Die zal bij de andere altijd direct een reactie van verjagen oproepen.

Dus wat je moet doen is het vertrouwen van je oude kat opbouwen en opnieuw met die andere twee introduceren. Het beste is om die twee nieuwen echt een paar dagen apart te houden. Daarna kun je ze laten wennen aan het huis en de katten wisselen, dus de oude kat in de kamer van de katten. Maar goed dat is een heel traject. Die stap voor stap gaat.

Daarnaast moet je je ook bedenken: was de oudere kat niet liever alleen gebleven? Is het niet te druk voor haar.
Ook moet je kijken of ze helemaal gezond is, eet ze genoeg, slaapt ze op normale tijden, is ze ontspannen? Evt kunje langs een dierenarts gaan bij twijfel.

Het is erg moeilijk om op afstand een goed oordeel te vellen, immers je moet een kat eerst zien en dan het gedrag kunnen plaatsen. Dus wat ik nu geantwoord heb is gebasseerd op jouw beschrijving en mijn eigen ervaring. Ik ben al weken bezig met het opnieuw laten wennen aan een nieuwe kat. Bij onze situatie bleek echter dat ze gedeeltelijk blind bleek, hierdoor is ze met name een paar keer van het vrouwtje geschrokken. Dat is nl een echte 'sluip door het huis'. Ik moest dus ook het cirkeltje doorbreken.

Ik wens je in ieder geval veel succes en ben benieuwd hoe het verder zal verlopen.

Groetjes
Hoptunaa

Infoteur: Hoptunaa
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 30
Schrijf mee!