InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Bedreigde diersoorten

Bedreigde diersoorten

Bedreigde diersoorten Over de hele wereld bestaan er duizenden soorten unieke dieren. Helaas wordt een aantal van deze soorten met uitsterven bedreigd. Hieronder een lijst met de diersoorten die het meest met uitsterven bedreigd worden.

De diersoorten

Vogels

Californische condor
Behoort tot de roofvogels en is ernstig bedreigd. Normaal gesproken hoort deze vogel in Noord-Amerika te leven, maar wordt nu vanuit een dierentuin in het wild uitgezet.

Zoogdieren

Reuzenpanda
Een beer die behoort tot de familie van de Ailuropodinae en de enige levende daarvan is. De reuzenpanda leeft in de bergen van China. In China noemen ze de reuzenpanda ‘grote katbeer’: de zwarte ogen doen denken aan een kat. Echter, deze plekken zitten altijd op dezelfde plek: de ogen, poten en schouders. Per dag kan een reuzenpanda 10-15 kilo bamboe eten verdeeld over 10 tot 12 uur.

Met zijn zesde vinger kan hij de bamboescheuten goed pakken. Het grootste gedeelte van hun leven zijn ze alleen, tenzij het paartijd is, dan gaan ze op zoek naar elkaar. Het vrouwtje krijgt meestal één jong en deze blijft bij haar tot hij drie jaar is. Meestal leeft de reuzenpanda op de grond, wordt hij bedreigd, klimt hij in een boom. Ook al ziet de reuzenpanda er lief uit, kan hij gevaarlijk zijn en de mens aanvallen.

Neushoorns

Zwarte neushoorn
Behoort tot de Afrikaanse neushoorns en wordt ook wel puntlipneushoorn genoemd. De zwarte neushoorn leeft in droge savannen en open bosgebieden in heuvelachtige gebieden van Oost- en Midden-Afrika, vooral in Zuid-Afrika, Namibië, Mozambique, Kenia, Tanzania en Oeganda. Doordat stropers op dit mooie beest jagen voor de hoorns, wordt hij met uitsterven bedreigd.

De hoorns worden op de zwarte markt verkocht en leveren veel op. Chinezen gebruiken de hoorns om er geneeskrachtige poeders van te maken. Helaas wordt de hoorn ook verwerkt in de heften van messen en dolken. De andere neushoorn die tot de Afrikaanse neushoorns behoort is wit, vandaar dat hij zwarte neushoorn wordt genoemd.
Indische neushoorn
De Indische neushoorn wordt ook wel pantserneushoorn genoemd en leeft in moerassige gebieden verdeelt over 7 gebieden van Noord-India en twee gebieden in Nepal. Kenmerken voor de Indische neushoorn is de grootte, zijn grote kop, nekplooien, twee huidplooien op zijn buik en één hoorn. Deze neushoorn is een herbivoor en eet bladeren en grassen. Helaas wordt de Indische neushoorn bedreigd door de vraag naar hoorn vanuit de traditionele Aziatische geneeskunde, er wordt een medicijn van gemaakt voor koorts.
Javaanse neushoorn
Deze neushoorn leeft op Java en in Vietnam, vooral in de laaggelegen delen van het oerwoud, waar modderpoelen en water is. Zijn huid is verdeeld in drie delen, een deel achter de nek, een deel over en achter de schouders en een deel over de romp. De Javaanse neushoorn wordt met uitsterven bedreigd door de jacht en het verdwijnen van de regenwouden.
Sumatraanse neushoorn
Een kleinere neushoorn, waarvan de huid verdeeld is over de nek en achter de schouders en eendeel over de romp. Hij leeft in de laaggelegen delen van het oerwoud waar veel modderpoelen en water is, maar hij komt ook voor in heuvelachtige gebieden. Echter kan de Sumatraanse neushoorn niet overal leven, dit omdat hij zout nodig heeft. De laatste tijd leeft deze neushoorn in kleine populaties op het schiereiland van Maleisië, op Sumatra en Borneo. Zijn voeding bestaat uit ondergroei, takken, fruit en bast van bomen. Wederom wordt de Sumatraanse neushoorn door de jacht bedreigd met uitsterven, maar ook door het verdwijnen van zijn leefgebied.
Witte neushoorn
De witte neushoorn wordt ook wel breedlipneushoorn genoemd en is de grootste soort van de vijf levende neushoorns. Zijn naam heeft hij te danken aan een verkeerde vertaling door de Engelsen van het Zuid-Afrikaanse ‘weit’, wat ‘wijd/breed’ betekent. Echter, de Engelsen dachten dat dit ‘wit’ betekende. Het ‘wijd’ slaat op de lippen. Het gezichtsvermogen van de witte neushoorn is slecht ontwikkeld, de reuk is beter. Hij leeft vooral op met kort gras begroeide savannes. Dankzij een jachtopziener leven er meer witte neushoorns en zijn zij op meerdere nieuwe plaatsen in Zuid-Afrika en Kenia ‘neergezet’, buiten alleen in het Nationaal park Hluhluwe Umfolozi in Zuid-Afrika.

Nu is de witte neushoorn het de minst bedreigde neushoorn. Deze soort wordt door stropers bedreigd en zij hebben er ook voor gezorgd dat de witte neushoorns niet overal opnieuw konden gaan voortplanten. Vooral jacht door de janjaweed vormt een enorme bedreiging. Janjaweed zijn bewapende mensen, bestaande uit Arabieren. Letterlijk betekent janjaweed ‘een man met een paard en een geweer’.

Apen

Chimpansee
Een Afrikaanse mensaap. Samen met de Bonobo worden zij beschouwd als de nauwst nog levende verwanten van de mens. De Chimpansee leeft in Centraal- en West-Afrika, Senegal, Tanzania en Oeganda, in open wouden en regenwouden, maar ook in bergbossen en bossavannes. Daar waar fruit, insecten of zaden te vinden zijn. Chimpansees worden bedreigd door het verdwijnen van hun leefgebied en de jacht om hun vlees.
Gorilla
Gorilla’s zijn de grootste nog levende apen. Zij behoren tot de tak Gorillini en zijn een geslacht van Afrikaanse mensapen. In de regenwouden van Centraal- en West-Afrika leven de Gorilla’s. Helaas worden zij door stropers met uitsterven bedreigd.
Bonobo
De Bonobo is één van de primaten. Samen met de Chimpansee staat deze aapsoort het dichtst bij de mens. Zij komen voor in de tropische bossen in Centraal Afrika en eten vruchten, zaden, bladen, bloemen, paddestoelen, eieren en kleine dieren.
Orang-oetan
Orang-oetans zijn een geslacht van de mensapen en leven op Borneo en Sumatra. Zij worden met uitsterven bedreigd door houtkap, mijnbouw en bosbranden. Bovendien worden er illegaal baby’s gevangen om als huisdier te verkopen. Jagers schieten de moeder dood om hun jong te vangen.

Olifanten

Aziatische olifant
Een olifant die in Azië leeft. De Aziatische Olifant herken je aan de kleine, naar beneden wijzende oren en een bolle rug. Zijn slurf heeft aan het einde een vinger aan de bovenkant. Een mannetje wordt een stier of bul genoemd en een vrouwtje koe of vaars. Per dag eet de Aziatische olifant 150 kilo plantaardig voedsel en drinkt 80-160 liter water per dag. Gemiddeld besteedt hij 18uur per dag aan eten. De bossen, welke de olifant nodig heeft, worden gekapt waardoor er enorme bedreiging ontstaat.
Afrikaanse olifant
Afrikaanse olifanten zijn enorme dieren met een lange slurf (boven en onderaan een vinger), grote oren en slagtanden (bij vrouwtjes en mannetjes). Het zijn herbivoren die in groepen leven, niet groter dan tien. Er zijn twee soorten Afrikaanse olifanten. Eén daarvan leeft in de regenwoud van West- en Centraal- Afrika en de andere soort leeft in de rest van Afrika ten zuiden van de Sahara.

Tijgers

Chinese tijger
De Chinese tijger wordt ook wel Indo-Chinese of Achterindische tijger genoemd, en leeft in Maleisië, Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja. Ze jagen op zwijnen, herten en runderen. De Chinese tijger wordt bedreigd door het verdwijnen van zijn leefgebied en de stroperij.
Sumatraanse tijger
Deze tijger leeft alleen in de regenwouden op Sumatra en is kleiner dan de andere soorten. De Sumatraanse tijger is de kleinste nog levende ondersoort van de tijgers. Tevens wordt deze soort door stroperij bedreigd.
Bengaalse tijger
Deze tijger wordt ook wel koningstijger genoemd en leeft in Bhutan, Nepal en Zuid-China, Bangladesh en India, in de vochtige regenwouden, moessonbossen, bamboebossen en savannes begroeid met hoog gras en bomen en in waterrijke gebieden. Ook komt de Bengaalse tijger voor in het laagland en de bergen, tot in de Himalaya. Ook deze soort wordt met uitsterven bedreigd door het verdwijnen van zijn leefomgeving en door stropers. Voor hun vacht en voor de bereiding van Oost-Aziatische medicijnen worden ze gedood. Het is het nationale dier van India en Bangladesh en is ook een beschermd diersoort.

Walvissen

Walvissen bestaan uit een groep van ongeveer 80 soorten grote zoogdieren. Zij worden onderverdeeld in baleinwalvissen en tandwalvissen. De tandwalvissen bevatten de meeste soorten, waaronder ook de dolfijn valt. De baleinwalvissen zijn de grootste soort, de blauwe vinvis die hier tot hoort, is het grootste dier aller tijden. Door internationale verdragen is jacht op walvissen sterk afgenomen. In Canada, IJsland, Japan en Noorwegen wordt op niet-bedreigde walvissoorten gejaagd voor wetenschappelijk onderzoek.

Schildpadden

Ter wereld worden er helaas veel schildpadsoorten bedreigd. Hier een paar van deze soorten:

Bagaturschildpad
Deze soort leeft in Birma, Thailand, Maleisië, Indonesië, Vietnam, India en Bangladesh. Hij leeft in riviermondingen en kustbossen waar getijden voorkomen. Nesten worden gemaakt in zandbanken. Sinds kort wordt deze schildpad bedreigd omdat er veel schildpadden gewild zijn, voor het vlees in gerechten of als medicijn.
Madagaskar-scheenplaatschildpad
Deze schildpad komt voor, zoals de naam als zegt, in Madagskar. Het is één van de 25 meest bedreigde schildpadsoorten ter wereld. Zij leven in diepere, langzaamstromende wateren en leeft van plantaardig en dierlijk voedsel. Tijdens het vissen wordt de schildpad vaak gevangen en opgegeten. Een andere bedreiging is dat de omgeving waar ze leven wordt gebruikt voor de landbouw.
© 2007 - 2014 Jootje, gepubliceerd in Diversen (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dierenhandel aan bandenDierenhandel aan bandenEen bedreigde diersoort is een soort waarvan het voorbestaan op het spel staat. Om uitsterven van bepaalde soorten te vo…
Waar leeft de: ijsbeer, panda, wolf en veel meerWaar leeft de: ijsbeer, panda, wolf en veel meerWaar leeft jouw favoriete diersoort? In Nederland en België komen een aantal diersoorten voor die populair zijn. Echter,…
Boekrecensie: Reuzenpanda (reeks Dieren in gevaar)Boekrecensie: Reuzenpanda (reeks Dieren in gevaar)In de reeks Dieren in gevaar kun je van alles lezen over zeldzame diersoorten. Waar ze leven en waarom ze met uitsterven…
Bedreigde diersoorten en de oorzakenBedreigde diersoorten en de oorzakenOp aarde leven vele verschillende diersoorten, maar een aantal daarvan wordt ernstig in hun voorbestaan bedreigd. In dit…
Zoo de la PalmyreZoo de la PalmyreZoo de la Palmyre is een dierentuin in de Charente-Maritime in Frankrijk. De zoo is zo’n 18 hectare groot en je kan er m…

Reageer op het artikel "Bedreigde diersoorten"

Reacties

Nienke, 26-03-2014 14:39 #12
Waarom staat de kleine panda er niet bij?

Hel Een Dier, 17-10-2013 11:12 #11
Ik vind het super zielig dat zulke dieren bedreigd worden. je hoort zulke dieren af te schieten doen wij toch ook niet bij hun voor de organen en weet ik veel wat.

Wnf, 04-04-2013 11:55 #10
Ik haat mensen die dieren voor de lol afschieten wie het er mee eens is deel het door via twitter facebook en hyves. Er zijn bijvoorbeeld nog maar 40 Sumatraanse neushoorns.

Maaike, 06-09-2011 17:07 #9
Echt! hoeveel dieren er met uitsterven bedreigd worden. Echt erg. En die stropers gaan gewoon door. Van de neushoorn bijvoorbeeld. Vroeger 165 soorten, nu nog maar 5!

Anoniem, 17-01-2011 16:56 #8
Wat me opvalt is dat niemand zich schijnt te realiseren dat als we zo doorgaan met het verkrachten van moeder aarde WIJ als mens de meest bedreigede diersoort zijn.

Anoniem, 03-12-2010 17:13 #7
De reden waarom deze dieren bedreigd zijn is vooral door de mens (jagers en stropers). Dieren zijn er niet om gedood te worden, dit moet absoluut stoppen! Zullen deze dieren het einde van de 21ste eeuw halen (in het wild) of enkel nog in dierentuinen te vinden zijn?

Bart, 14-09-2010 15:10 #6

Niesje, 15-10-2008 21:39 #5
Ik vind het een goede site maar jullie zijn bij de Afrikaanse olifant, -en mischien bij meer- vergeten op te schrijven waarom het dier met uitsterven wordt bedreigd ook vind ik dat de informatie bij sommige dieren wel iets uitgebreider mag toch vind ik het geen slechte site juist heel erg goed :-)!

Natalinha, 21-09-2008 10:04 #4
Ik vind het heel intresant over allen dieren:-)

Michelle, 05-03-2008 11:27 #3
Wij moeten een werkstuk maken over Borneo en alles daar omheen. Deze site konden we goed gebruiken :-)

Sammy, 12-02-2008 15:00 #2
Hey
Ik moet voor school een project maken voor bedreigde diersoorten en planten. Ik kon jullie site goed gebruiken.
Bedankt!

P. Talman, 05-02-2008 17:26 #1
Hallo, Ik ben erg geïnteresseerd in Wilde Duiven, SierDuiven, Wilde Honden, Wolven, Katachtigen en Brulapen. Er zijn momenteel veel projecten, waar kunstmatige eilanden worden opgespoten in de Noordzee en elder where… Zou het niet een idee zijn om voor de Wilde Aziatische Olifanten, Afrikaanse Olifanten en alle andere, met uitsterven bedreigde diersoorten, zulke eilanden te realiseren om ze te fokken, hun D.N.A. goed te bewaren en inteelt te voorkomen, door ze met anderen te ruilen etc. Aviornis Internationaal Nederland zet zich in voor bedreigde wilde vogelsoorten. Avicultura laat zien hoe de mens in kan grijpen in de evolutie. Afijn een lang verhaal. M.v.g. P.Talman.

Infoteur: Jootje
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 12
Schrijf mee!