InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het scheren van schapen

Het scheren van schapen

Het scheren van schapen Schapen worden eens per jaar geschoren. Hiervoor zijn speciale veescheermachines op de markt. Bij het scheren laat u het schaap op zijn kont zitten met zijn rug tegen uw benen. Dit voorkomt het risico op wentelen(slag in de darm). De wol kan daarna verwerkt worden, maar de wol is ook zeer handig om andere dingen zoals het poetsen van paarden.

Wanneer scheren?

De meeste schapen worden rond de maand mei/juni dus vlak voor de zomer geschoren. Dit wordt niet alleen gedaan omdat het dan vlak voor de de heetste periode van het jaar is, maar ook omdat het in een wat warmere periode makkelijker scheert. Als het wat warmer is zal de Lanoline(het vet tussen de vacht) namelijk vloeibaarder zijn waardoor men makkelijker door de vacht kan komen met een scheermachine. De vacht van het schaap isoleert ook tegen de warmte, als het vroeger in het jaar warm word is het niet verplicht nodig om dan ook gelijk te gaan scheren. Scheer wel altijd als de vacht goed droog is, zet eventueel de schapen al een paar dagen binnen. Sommige schapenhouders kiezen ervoor om hun schapen eerder te scheren in verband met de hygiëne rond de geboorte van de lammeren dit word dan soms in februari gedaan wanneer de dieren op stal staan. Voordat u een schaap gaat scheren kan het schaap het best op stal gestaan hebben en niet geboerd zijn. Dit voorkomt dat het schaap scheerziekte krijgt. Scheerziekte is een soort koliekachtige gasophoping in de darmen waardoor het dier mogelijk kan overlijden. Als het schaap geschoren is moet u ook opletten dat de zon niet te fel schijnt. Vooral lammetjes kunnen namelijk erg snel verbranden in de zon.

De scheermachine

Er zijn speciale veescheermachines in de handel. Deze kunnen op het lichtnet en wegen ongeveer één kilogram. Het scheerapparaat bestaat uit:
  • elektromotor
  • scheerkop - met een verwisselbaar onder- en bovenmes dat door de motor heen en weer bewogen word
  • snoer - let op dat het dier er niet op kan bijten
Zorg altijd dat de scheerkop goed geolied is anders gaat het scheren een stuk stugger. voor een goede scheermachine bent u rond de 300 á 500 euro kwijt. Laat de scheerkop elk jaar slijpen zodat u makkelijk door de vachten heen kunt scheren. Trek nooit aan de wol tijdens het scheren, met een scherpe scheerkop scheert u gemakkelijk door de huid heen. Laat de scheermachine het werk doen.

Het scheren

Bij het scheren kunt u het dier het best op zijn achterste laten zitten zodat hij met zijn rug tegen uw benen aan steunt. De meeste schapen blijven in die positie wel rustig zitten. Zodra het schaap in balans zit kunt u beginnen met scheren. Als het schaap tegen u aanzit kunt u het schaap makkelijk in allerlei posities zetten zodat u overal bij kunt. Doordat het dier zit voorkomt u ook het risico op wentelen. Dit houdt in dat het dier een slag in de darmen krijgt als het gevolg van het draaien van een schaap over zijn rug. Zorg dan ook dat het schaap geen volle maag heeft alvorens u gaat scheren. De kans op wenteling of scheerziekte wordt vergroot als de maag vol is. Geef het dier zo'n 12 uur geen voer en voeder pas weer na het scheren.
Als u zoveel mogelijk heeft geschoren wanneer het schaap zit kunt u het schaap weer overeind zetten. Klem zijn kop tussen uw benen en scheer zo de rug van het schaap.

Wat doet u met de wol?

De wol rolt u op na het scheren en legt u op een droge en donkere plaats. Dit zorgt ervoor dat het wol kan blijven ademen. Stop de wol dus niet in een zak. De wol kan verwerkt worden tot tapijtgaren. U kunt het ook bewaren om andere dieren mee te poetsen, de vacht gaat hiervan heel mooi glimmen. U kunt wol ook goed gebruiken om bijvoorbeeld een kussen of deken mee te vullen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het scheren van schapen"

Reactie

Marian Boerman, 12-06-2010 19:38 #1
Ik heb vandaag een vacht gekocht van een Drenths Heideschaap, wat moet ik ermee doen alvorens ik het ga spinnen tot wol waarmee ik ga breien. Moet ik het eerst wassen of gaat het vet er dan uit?

Infoteur: Bembi
Laatste update: 25-05-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!