InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Gestreepte dolfijn

Gestreepte dolfijn

Gestreepte dolfijn In de Noordzee komen verschillende dolfijnen voor. De gestreepte dolfijn is er niet zo vaak te zien. Hij houdt van de Atlantische Oceaan en is een meester in het surfen op e boeggolven van grote schepen. Heel af en toe wordt hij in de Noordzee gesignaleerd en soms komt een onfortuinlijk exemplaar op het strand terecht. Gestreepte dolfijnen zijn ware wateracrobaten. Ze kunnen rondjes draaien op hun staart, salto’s maken en wel zeven meter uit het water springen. Dolfinaria zijn dan ook gek op deze dieren ook al laten ze zich moeilijk trainen.

Stranding van twee gestreepte dolfijnen op 19 januari 2016

Zoogdieren en Delphinidae

Dolfijnen zijn zoogdieren die behoren tot de walvisachtigen. Ze hebben tandjes en daarom spreken we ook wel van tandwalvissen. Hun familienaam is Delphinidae, dat ‘dolfijnen’ betekent. Ze hebben een gestroomlijnd lichaam en een prachtige tekening van kleurvlakken en lijnen op de flanken en rug. Hun rug en rugvin is donkergrijs tot blauw en de flanken zijn lichtgrijs met donkere strepen van oog naar flippers en anus. De buik is wit tot roze en de lange streep op de zijkanten van de dolfijn scheiden de lichte onderkant en donkere bovenkant.

Lengte en gewicht

De gestreepte dolfijnen mannetjes kunnen 2,60 lang worden, de vrouwtjes worden doorgaans iets korter. Pasgeboren gestreepte dolfijntjes zijn ongeveer een meter lang. Ze worden door hun moeder liefdevol maar resoluut naar het wateroppervlak geduwd om de eerste ademteug te halen. Daarna leert de moeder haar jong wat de zwemrichting en dat het naast haar moet blijven zwemmen. Volwassen dieren kunnen 150 tot 157 kilo wegen, pasgeborenen wegen iets meer dan 11 kilo. De gestreepte dolfijn krijgt eens in de vier jaar een jong. De draagtijd is ongeveer een jaar of iets langer en de moederdolfijn voedt haar kind een jaar tot 20 maanden. De moeder spuit de melk rechtstreeks vanuit de tepel in het bekje van de kleine. Gestreepte dolfijnen kunnen wel 60 jaar oud worden, gemiddeld worden ze 35 jaar. Een groep dolfijnen is in drie groepen op te delen: voortplantende volwassen dieren, niet-voortplantende volwassen dieren en zelfstandige jonge dieren van 2,5 tot 3,5 jaar oud.

Bron: Scott Hill National Marine Mammal Laboratory / Wikimedia CommonsBron: Scott Hill National Marine Mammal Laboratory / Wikimedia Commons

Verspreiding

Gestreepte dolfijnen houden van water met een lekker temperatuurtje. We komen ze over de hele wereld tegen in warme gematigde, tropische en subtropische wateren. Ze zijn thuis in de Atlantische Oceaan, Indische Oceaan, Grote Oceaan, Middellandse Zee, Caribische Zee en de noordelijke Golf van Mexico. Ze zwemmen sporadisch in de Noordzee. Ze houden niet zo heel erg van water dat kouder is dan 20°C. In de Middellandse Zee is het een algemeen voorkomende soort en is dat ook al vele eeuwen lang. In de Griekse oudheid werden ze al op muurschilderingen afgebeeld.

Het menu van de gestreepte dolfijnen

Op het menu van gestreepte dolfijnen staan vissen, inktvissen, garnalen, krill en schaaldieren. Het hangt van de plek af waar ze zwemmen wat er het meest 'op tafel' komt. De dolfijnen zoeken met een grote school van wel 100 tot 500 dieren naar hun voedsel. Ze jagen in groepen, vooral bij zonsondergang en zonsopkomst en werken daarbij samen.

Klikken en fluiten

Gestreepte dolfijnen communiceren met elkaar via klik- en fluitgeluiden. Ook springen ze uit het water en breken het water, zoals dat heet. Verondersteld wordt dat dit 'waterbreken' ook een vorm van communicatie is. Bijzonder is dat wanneer de dolfijnen in grote groepen zwemmen er ongeveer altijd een derde van de groep boven water is.
Gestreepte dolfijnen leven vaak samen met gewone dolfijnen en de groepen die dan samenvoegen kunnen groeien tot wel duizend dieren. Ook worden ze wel gezien samen met andere walvisachtigen.

Visnetten en jacht op dolfijnen

De wereldpopulatie wordt geschat op 1,8 miljoen dieren. De grootste bedreiging voor gestreepte dolfijnen vormen de visnetten van vissers, die niet op dolfijnen in hun netten zitten te wachten. Ze snijden de dieren er uit, ook omdat de vissers de dolfijnen als concurrenten zien. Er wordt ook jacht op de dieren gemaakt, door bijvoorbeeld Japanse dolfijnenjagers. Ze worden via drijfjacht bijeengedreven of geharpoeneerd, in de noordwestelijke Grote Oceaan in zo’n grote mate dat er van overbevissing sprake is.
De dieren worden ook wel levend gevangen om te worden verhandeld in het dolfinarium-circuit.

Namen gestreepte dolfijn

  • Nederlands: gestreepte dolfijn
  • Engels: striped dolphin; euphrosyne Dolphin; whitebelly; blue-white dolphin; Meyen's dolphin; Gray's Dolphin; streaker porpoise
  • Frans: dauphin bleu et blanc
  • Spaans: estenella listada
  • Duits: Blauweißer delphin, Gestreifter delphin

Jong (op de voorgrond) en moeder / Bron: Persbureau AmelandJong (op de voorgrond) en moeder / Bron: Persbureau Ameland
Het jong / Bron: Persbureau AmelandHet jong / Bron: Persbureau Ameland
Gestreepte dolfijn op 19 januari 2016 / Bron: Persbureau AmelandGestreepte dolfijn op 19 januari 2016 / Bron: Persbureau Ameland

Gestrande dolfijnen
Op 19 januari 2016 stranden twee gestreepte dolfijnen op het strand van Ameland. Het is een moeder en haar jong, die waarschijnlijk levend op het rif voor Ballum zijn gestrand en niet meer weg konden komen in het zakkende water van de eb. Het is een grote zeldzaamheid dat gestreepte dolfijnen in onze streek worden gezien. De laatste stranding was in 2006 op Vlieland.

Gestreepte dolfijnen

Legenda
A. 2006 - Gestreepte dolfijn
B. 19-1-2016 - Gestreepte dolfijn en jong

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Soorten walvissen spotten in de Straat van Gibraltar(Spanje)De Straat van Gibraltar verbindt niet alleen twee werelddelen (Afrika en Europa), het is ook de thuishaven van enkele be…
Cyclonen, orkanen, tyfonen en tropische stormenTropische stormen ontstaan door de combinatie van warme oceanen en de luchtcirculatie. Afhankelijk van waar ter wereld z…
De Atlantische OceaanDe Atlantische OceaanDe Atlantische Oceaan is 's werelds tweede grootste Oceaan. Het bevat ongeveer een kwart van het water oppervlakte van d…
Zwemmen met dolfijnenZwemmen met dolfijnenZwemmen met dolfijnen, een geweldige en onvergeetbare ervaring. Echter is dit op weinige plekken in de wereld mogelijk.…
Zoogdieren van de zeeEr zijn een aantal zoogdieren die in de zee leven. Ze lijken op vissen, maar zijn zoogdieren. Deze dieren baren en zogen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gestreepte dolfijn"

Infoteur: Sjaanfanameland
Gepubliceerd: 20-01-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Zeezoogdierstrandingen
Schrijf mee!