InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Herten en reeën

Herten en reeën

Je ziet ze vaak lopen, als je bijvoorbeeld langs de snelweg rijdt: reeën. Of zijn het nou herten? In dit artikel vertel ik wat over reeën en herten, en het verschil tussen deze dieren.

De ree

In de schemering komen reeën tevoorschijn uit de bescherming van de bossen. Ze trekken dan naar de weides en velden. Ze gaan in kleine groepjes op zoek naar voedsel. Met planten vullen ze hun voeding aan, die verder bestaat uit wilde vruchten, kruiden, bladeren en knoppen bestaat. Reeën zijn herkauwers. Ze slikken hun voedsel snel door om het later, beschermd in het bos, rustig te herkauwen en te verteren. Reeën zien alles zeer goed bewegen, maar ze kunnen nog beter ruiken. Ze kunnen een mens al op 300 meter afstand ruiken. Ook hun gehoor is prima.

Kalf

In mei of juni zet een ree meestal twee jongen op de wereld. De kalfjes hebben de eerste weken geen geur bij zich, zodat roofdieren ze niet kunnen ruiken. Hun vacht is bruin met witte stippen, waardoor ze niet opvallen, ze hebben een prima schutkleur. Als de kalfjes geboren zijn, blijven ze ongeveer drie tot vijf dagen op de grond liggen. Daarna gaan ze achter hun moeder aan en vanaf de tiende dag beginnen ze vast voedsel mee te eten.

Jacht

Reeën in ons land hebben geen natuurlijke vijanden, zoals de wolf, beer en lynx, ze kunnen zich dus vrijuit vermeerderen. Als er teveel reeën komen, beschadigen ze de bomen in het bos, doordat ze de knoppen en nieuwe takken kapot bijten en opeten. Om deze reden moet de mens door middel van de jacht het reeënbestand op peil houden.

Bron: Przykuta / Wikimedia CommonsBron: Przykuta / Wikimedia Commons

Gewei

De reebok draagt een gewei, wat in de paartijd dient als wapen tegen concurrenten, die strijden om de wijfjes. Het gewei bestaat uit botten en wordt ieder jaar in november of december afgeworpen. Meteen daarna groeit daar huid overheen en daaronder worden botten voor een nieuw gewei opgebouwd. Als de geweistaven in maart klaar zijn, sterft het bot af. De huid, die de botten met voedingsstoffen verzorgd heeft, is nu overbodig en de reebok zorgt ervoor dat de huid verwijderd wordt, door tegen bomen en struiken te wrijven.

Hert

Het zomer- en winterverblijf van een hert liggen ver van elkaar af. Hierdoor moeten de dieren grote afstanden afleggen als ze van grondgebied veranderen. Herten zijn echte lopers. In ons landschap vinden ze het echter wel moeilijk om goede gebieden te vinden. Herten zijn duidelijk groter dan reeën en hebben ook de kenmerkende lichte vlek niet aan de achterkant. Herten en reeën eten hetzelfde. Het gewei van een hert is groter dan het gewei van een reebok, maar de manier waarop het gewei tot stand komt, is bij beide dieren hetzelfde. Een hert werpt zijn gewei in februari of mei af en het duurt dan ongeveer drie maanden voordat het weer helemaal aangegroeid is.

Paartijd

Herten zijn sociale dieren en leven in groepen, waarvan de geslachten van elkaar gescheiden zijn. Een groep met wijfjes en jonge dieren, bestaat meestal uit een groep van acht tot tien stuks. In de paartijd drijven geslachtsrijpe herten een groep met wijfjes bij elkaar. De alpha moet zijn gebied en de wijfjes vaak verdedigen tegen jongere concurrenten. Door luid roepen wordt een mannetje door een rivaal uitgedaagd en de geschillen worden uitgevochten met de machtige geweien, wat soms tot ernstige verwondingen kan leiden. Uiteindelijk wordt het jaar daarop in mei of juni een kalf geboren, die bijna een jaar bij zijn moeder blijft. Het jaar daarop wordt er dan weer een nieuw kalf geboren.
© 2013 - 2017 Nadasha, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Herten en reeën"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 14-08-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!