InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Sansevieria, de ideale kamerplant

Sansevieria, de ideale kamerplant

Sansevieria, de ideale kamerplant De sansevieria wordt weleens als de ideale plant voor de student gezien. Immers, de meeste studenten staan er niet om bekend dat ze zo goed met hun planten omgaan. Desondanks kan de sansevieria het toch prima doen in een studentenkamer. Eigenlijk doet de sansevieria het overal goed, want dichterbij een onderhoudsloze plant kom je niet. Maar behalve dat de plant weinig onderhoud vergt, is het ook een mooie plant in verschillende kleurschakeringen. Wat moeten we weten over deze ideale plant?

Sansevieria, de basis

Er zijn veel soorten sansevieria’s, welke allemaal van de aspergefamilie (Asparagaceae) afkomstig zijn. De aspergefamilie betreft een familie van eenzaadlobbige planten. Hoewel er meer soorten zijn, zijn er totaal 66 officieel geregistreerde sansevieria’s. Welke met name bekend zijn als sierplant in de huiskamer betreft de luchtzuiverende sansevieria trifasciata, beter bekend als de vrouwentongen of wijventongen.

Bron: Stickpen / Wikimedia CommonsBron: Stickpen / Wikimedia Commons
De plant komt oorspronkelijk uit Afrika en dan voornamelijk in de drogere gebieden van het continent. Natuuronderzoeker Carl Peter Thunberg nam de plant voor het eerst in 1794 mee naar zijn bezoek aan een Italiaanse prins. De grootste sansevieria’s worden niet groter dan pakweg 150 centimeter, anders vallen ze simpelweg om. Vanaf begin 21ste eeuw is het gekweekte assortiment beduidend toegenomen in kleur en grootte.

Vermeerderen

De plant is relatief eenvoudig te vermeerderen. Dit doe je door te stekken of te scheuren. Dit laatste is nog eenvoudiger. Soms zie je aan de zijkant jonge scheuten komen. Deze kan je voorzichtig met wortel loshalen en apart in voedingsrijke grond zetten.

Giftig

Wat niet iedereen weet is dat deze plant licht giftig is, maar alleen als er op de harde bladeren geknaagd wordt. Let dus op met jonge kinderen of kat en hond, je kunt er maag- en darmklachten van krijgen.

Verzorging

Water geven

Deze plant vergt niet veel verzorging, want in de winter kan je de plant eens in de twee maanden water geven en dan blijft de plant het nog doen. In de zomermaanden is het goed om de plant eens per twee of drie weken water te geven. Voordat je de plant water geeft is het goed even aan de grond te voelen, want de plaats waar je de plant hebt neergezet kan ook nog van invloed zijn op het wel of niet watergeven. De grond moet goed droog zijn, alvorens je de gieter er weer bijhoudt.

Watermeter

Het enige waar de plant namelijk niet goed tegen kan is té vochtig staan. De plant kan dan wortelrot ontwikkelen en wortelrot wil zeggen dat de plant dood zal gaan (de bladeren worden bruin en sterven één voor één af). Dus twijfel je of de plant water nodig heeft, dan doe je er beter aan om even niets te geven in plaats van een scheut water.

Wil je het jezelf nog gemakkelijker maken, zet dan een watermeter in de pot. Geef een heel klein beetje water en als de watermeter beweegt, dan moet je meteen stoppen. Dat wil namelijk zeggen dat er onderin de pot nog water staat.

Sproeien
De plant komt uit erg droge gebieden, dus de plant is van oorsprong niet gewend om heerlijke regendouches te krijgen. Toch kan af en toe sproeien wel handig zijn om het stof eraf te halen. Het stof loopt er met het besproeien vanaf. Het spreekt voor zich dat ook een sproeibeurt voor de plant als ‘watergeven’ wordt gezien. Het water loopt immers van de bladeren de pot in.

Zonlicht

De sansevieria kan prima in het zonlicht staan, maar ook op een schaduwplaats doet de plant het goed. Wel is het zo dat als de plant meer zonlicht krijgt, hij ook wat lichter van kleur wordt, naast dat hij meer water nodig heeft.

De plant houdt wel van warmte in algemene zin. Idealiter is het ’s nachts rond de 13 graden en overdag rond de 18 graden. Als je een sansevieria op je terras dus als leuk ervaart, haal deze dan binnen als de nachten onder de 10 graden komen.

Overige aspecten van de sansevieria

Luchtzuiverend

De sansevieria helpt mee aan een goede luchtvochtigheid in huis en is een luchtzuiverende plant die giftige stofjes omzet in zuurstof. Deze van oorsprong woestijnplant heeft zich uitstekend aangepast aan het klimaat in de huiskamer.

Bron: Raffi Kojian / Wikimedia CommonsBron: Raffi Kojian / Wikimedia Commons
Decoratief
Behalve de enorme keuze die er is, is het ook een plant die bij de meeste interieurs past. De plant is strak vormgegeven en dat kan in een modern interieur, maar net zo gemakkelijk zet je de plant in een klassiek interieur. Ook qua kleuren is er een enorme keuze, van blond blad tot diepgroen of grijsblauw en met een uiteenlopende bladnerf. De sansevieria is dus ook prima te combineren in menig huiskamer.

Vrouwentong

Vrouwentong, of wijventong zoals ze het in België noemen, dankt de naam aan de veelal scherpe tong van menig schoonmoeder en de vertaalslag hiervan naar de scherp toelopende vorm van het blad van de sansevieria.

Tot slot

Deze ideale plant is van populair in de jaren zeventig van de 20ste eeuw naar oubollig rond de eeuwwisseling gegaan. Jaren is de plant op zeer beperkte schaal te koop geweest, maar de plant is sinds het begin van de 21ste eeuw weer mateloos populair. Strakke vormgeving, veel keus en gemakkelijk te onderhouden … de ideale plant dus.
© 2017 Annastaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verschillende kamerplantenEen kamerplant geeft altijd een beetje extra sfeer. Er zijn verschillende kamerplanten. De ene is bedoeld voor een korte…
Vetplanten en cactussenWie weinig tijd heeft om planten verzorgen, maar toch graag planten in huis wil hebben, kan dan het beste cactussen of v…
Makkelijke kamerplantenMooie groene planten op de vensterbank in een hoge decoratieve vaas? Een grote pot vol met frisse groene plantjes in de…
De beste kamerplanten kopen: welke sierplant aanschaffen?De beste kamerplanten kopen: welke sierplant aanschaffen?Kamerplanten of sierplanten in huis zijn een echte must. De mooie planten creëren een rustieke sfeer en kunnen bijdragen…
Planten die de lucht in huis reinigenEen paar mooie planten doen elk huis opfleuren. Een beetje groen in huis geeft rust en planten passen in elke interieurs…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Barbos2514 / Pixabay
  • https://www.kamerplantenbak.nl/plantenencyclopedie/verzorging-Sansevieria-Sanseveria-Vrouwentong#Watergeven
  • https://www.mooiwatplantendoen.nl/vrouwentong
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Sansevieria
  • http://www.intogreen.nl/nl/themas/onderwijs/inspiratie/verbouw-je-eigen-frisse-lucht
  • Afbeelding bron 1: Stickpen / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Raffi Kojian / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Sansevieria, de ideale kamerplant"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 06-07-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!