InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Verschillende kamerplanten

Verschillende kamerplanten

Een kamerplant geeft altijd een beetje extra sfeer. Er zijn verschillende kamerplanten. De ene is bedoeld voor een korte periode, terwijl de andere misschien bedoeld is voor jarenlang bij je thuis te houden. Ook kleine boompjes kun je binnen in de veranda zetten, en voor de avontuurlijke onder ons, verkoopt elke plantenzaak wel een setje 'vleesetende planten'

Kamerplanten

Kamerplanten zijn erg gezellig. Het levert een hele prettige sfeer op in het huis. Een plantje kan al genoeg zijn voor het huis te vullen met vreugde. Deze plantjes hebben wel verzorging nodig voor er fris uit te blijven zien. een andere reden waarom je kamerplanten zou houden is dat het bijdraagt aan de algemene gezondheid. Een plantje zuivert de lucht, dit is misschen geen 'wondermiddel' maar alle beetjes helpen.

Verzorging

Elke potplant heeft zijn 'eisen'. Die zijn meestal niet hoog, maar toch is het aangeraden deze te volgen. Meer informatie is overal te vinden op internet als u informatie nodig hebt over een bepaalde kamerplant, en hoe deze te verzorgen.

Verschillende kamerplanten

Kamerplanten zijn er in alle vormen en maten, of je nu van groot of klein houdt, of je hebt liever je eigen vleesetend huisplantje, het kan allemaal, overal in Nederland zijn immers plantencentrums. De kans dat ze hebben wat je zoekt is erg groot.

Aloë vera

Iedereen kent deze plant wel, Aloë vera zit namelijk in een groot aantal verzorgingsproducten. De plant heeft een korte, houtige stam van 30-50 cm hoog, die aan de basis uitlopers vormt of zich vertakt. Ze zijn meestal blauwgroen van kleur. 40-50 cm lang en aan de basis 7-8 cm breed. De jonge ongeopende bloemen staan naar boven gericht.

Mocht u in de zomer een tekort hebben aan zonnecreme, de bladeren van de Aloë vera plant bezitten een sap, dat als het op de rode, verbrande huid gesmeerd wordt, wonderen kan doen.

Vrouwentongen

De Sansevieria trifasciata, ofwel de 'vrouwentong', is een veel gebruikte kamerplant. Het past in de meeste wonkamers mooi bij het geheel, en de plant heeft heel weinig verzorging nodig. Vooral in Vlaanderen was deze plant heel lang de populairste kamerplant. De 'vrouwentong' is erg geschikt voor het verhogen van het zuurstofgehalte binnenshuis.

Kaaps viooltje

Het Kaaps viooltje is een plant uit de familie Gesneriaceae. Deze kamerplant is meestal blauw tot violette van kleur. Het kaaps viooltje heeft wel meer aandacht nodig dan de meeste kamerplanten. Maar je krijgt er hele mooie kleuren voor terug. En een verfrissende geur in het huis.

Hertshoornvaren

De hertshoornvaren is een varen uit de eikvarenfamilie. Deze plant komt oorspronkelijk uit Australië, maar ook bij ons wordt het wel is toegepast als kamerplant. De plant heeft twee soorten bladeren: steriele en fertiele. De steriele nis- of mantelbladeren zijn breed en rond en geven steun aan de afhangende fertiele bladeren. Ze liggen vaak dakpansgewijs over de tak waarop de varen groeit.

Deze steriele bladeren rotten langzaam weg en vormen zo humus waaruit de wortels van de varen voedsel halen. Misschien is het ook af en toe nodig, de dode blaadjes eruit te halen, verder heeft deze plant 1-2 keer per dag water nodig. Wel oppassen, niet te dicht bij de buitenlucht zetten, deze plant is erg gevoelig voor bladluis.
Gerelateerde artikelen
Aloë Vera van grote betekenis in de IslamAloë Vera van grote betekenis in de IslamHet woord Aloë is afkomstig van het Arabische alloeh en dat betekent letterlijk schitterende, bittere substantie. Vera b…
Aloë vera, superfood of onzin?Aloë vera, superfood of onzin?Hoe zit het met de aloë vera? Dit product wordt al langer gezien als enorm gezond, een soort superfood dus. Er worden al…
Kamerplanten en hun verzorgingKamerplanten heb je in verschillende soorten en maten. Veel mensen hebben moeite om kamerplanten goed te verzorgen. Na m…
Verzorging kamerplantenVerzorging kamerplantenDe kamerplanten, ook wel potplanten genoemd, zijn de planten die gedurende een kortere of langere periode in de woning g…
De beste kamerplanten kopen: welke sierplant aanschaffen?De beste kamerplanten kopen: welke sierplant aanschaffen?Kamerplanten of sierplanten in huis zijn een echte must. De mooie planten creëren een rustieke sfeer en kunnen bijdragen…

Reageer op het artikel "Verschillende kamerplanten"

Infoteur: Koningaap
Gepubliceerd: 28-11-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!