InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Vetplanten en cactussen

Vetplanten en cactussen

Wie weinig tijd heeft om planten verzorgen, maar toch graag planten in huis wil hebben, kan dan het beste cactussen of vetplanten in huis nemen. Deze vragen namelijk weinig tijd voor de verzorging en zijn bijna niet stuk te krijgen. Hieronder worden de meest bekende vetplanten en cactussen beschreven met de verzorging.

Vetplanten en cactussen

Omdat vetplanten en cactussen water kunnen opslaan, hebben ze niet zo veel verzorging nodig. De meeste vetplanten en cactussen die in de winkel te koop ziet zijn vrij klein. Ze worden klein aangeboden om de prijs laag te houden. Wil je een wat grotere vetplant of cactus dan betaal je daar ook voor. Dit komt omdat vetplanten en cactussen heel erg traag groeien. Een vetplant of cactus met een doorsnede van 20 cm betaal je al snel een bedrag van rond de 50,-. Dus mijn advies, begin klein en met wat geduld wordt het vanzelf een groter exemplaar.

Zamioculcas

Een Zamioculcas is een zeer populaire vetplant. Dit komt omdat als je de plant koopt vrij groot is voor en relatief kleine prijs. Een flinke plant koop je voor zo'n 15,-. Nog een groot voordeel van deze plant is dat de plant relatief snel groeit. Hij vraagt erg weinig verzorging. In de winter 1x per maand een scheutje water en in de zomer 1x per 2 weken met wat planten voedsel. De afgestorven stengels kan je er heel makkelijk uittrekken, daarmee stimuleer je meteen de aanmaak van nieuwe stengels. De plant houdt van licht en kan ook wel wat zonlicht verdragen. Maar pas daarmee op in de zomer, want dan kunnen de blaadjes verbranden.

Senecio

De Senecio is een hangende vetplant. Maar let op! De plant is giftig. De Senecio houdt er van om 1x per week even besproeid te worden en geef dan ook meteen een beetje water. Deze vetplant vraagt wel iets meer water als andere vetplanten omdat zijn blaadjes vrij dun zijn en minder water kunnen vast houden. De hangende takken van deze plant kunnen wel 2 meter of langer worden. Worden ze te lang, dan gewoon de schaar er in zetten.

Schlumbergera(Lidcactus)

Een van de bekendst bloeiende cactus is de Schlumbergera of de wel lidcactus. Veel mensen plaatsen een lidcactus onder de vetplanten, maar dat is onjuist. Het is een echte cactus maar zonder doorns. Een lidcactus kan vrij lang bloeien. Als je de uitgebloeide bloemen weg haalt, wordt de plant gestimuleerd om nieuwe bloemknoppen te maken. Tijdens de bloei vraagt de Lidcactus wel iets meer water, omdat er veel energie in de bloemen gaat zitten. Een lidcactus kan je ook heel gemakkelijk vermeerderen. Leg maar eens een paar blaadjes los op de grond neer. Met een paar weken zie je de wortels al verschijnen. Een Lidcactus groeit ook vrij snel, en is een van de goedkoopste soort cactus die er is.

Sansevieria (vrouwentongen)

De Sansevieria is een supermakkelijke plant. De plant overleeft alle omstandigheden. Te veel of te weinig water maakt deze plant niet zo veel uit. De plant moet natuurlijk niet weken lang drijf nat zijn. Maar een keer te veel water deert deze plant niet. De Sansevieria kan erg groot worden, maar kan niet gesnoeid worden. De Sansevieria wil wal graag veel licht en verdraagt ook wel wat zonlicht, maar niet op de heetst van de dag want dan verbranden de bladeren.

Aloë Vera

De Aloë Vera is een plant die steeds populairder wordt. Dit komt omdat de Aloë bekend staat om zijn geneeskracht. De Aloë heeft veel vitamines en mineralen, aminozuren en enzymen. Maar de plant is vooral bekend om zijn etherische oliën. Aloë is bijna in elke vorm te vinden, in sappen, crèmes, shampoo en noem maar op. De Aloë groeit zeer traag en zijn ook relatief duur. De bladeren hebben scherpe punten, je kunt je er lelijk aan prikken, dus pas op met dieren en kinderen.

Cactussen

Omdat er zo veel verschillende cactussen bestaan, maar de verzorging vrijwel hetzelfde is, heb ik alle cactussen op een hoop gegooid. Ten eerste pas op, ze prikken. Vooral de kleine harige naalden zijn rottig uit je vingers te krijgen, ze kruipen namelijk je huid in. Cactussen hebben hele kleine wortels. De belangrijkste functie van de wortels van cactussen is dat ze zichzelf kunnen vasthouden in de aarde waar ze in staan. Het meeste water nemen ze via hun huid op. De meeste mensen geven cactussen ook verkeerd water. Het beste wat je kunt doen is de cactus met een plantenspuit 1 x per week flink besproeien, tot de druppels er uit rollen. Cactussen vinden het heerlijk om in het zonnetje te staan. Dus heb je een plek waar veel de zon op staat, dan is de cactus de ideale plant. Houd wel rekening met de zomerzon. Die is vaak toch wel wat te sterk voor de cactus, mede omdat een raam als vergrootglas fungeert. Dat betekend dat zonnestralen door het glas versterkt worden, soms wel 10x. Dan kan de cactus verbranden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Cactus, verguisd en geroemdDe Cactus, verguisd en geroemdDe Cactus is afwisselend razend populair of te oubollig om in huis te hebben. Toch is deze inmiddels niet meer weg te de…
Danny De Cactus: hippe multicultiwinkel in Rotterdam'Danny De Cactus' is inmiddels een begrip in Rotterdam. Met zijn trendy multicultiwinkel trekt Danny bezoekers uit heel…
Trendy kamerplanten: de Euphorbia ingensTrendy kamerplanten: de Euphorbia ingensSommige kamerplanten zijn helemaal terug van weggeweest. Zo ook de Euphorbia ingens. Hij ziet er uit als een cactus omwi…
Winterharde cactussenZijn er winterharde cactussen voor in de tuin? Ja die zijn er zeker. Ik zal uitleggen welke soorten geschikt zijn en wel…
Leven in extreme droogte: cactussen, roos van JerichoLeven in extreme droogte: cactussen, roos van JerichoDe meeste organismen op aarde hebben veel water nodig, maar toch zijn er een aantal planten die het wonderbaarlijk goed…
Bronnen en referenties
  • Boekje cactussen Kamerplanten encyclopedie

Reageer op het artikel "Vetplanten en cactussen"

Reacties

Hub Raats, 29-07-2016 14:54 #4
Ik wil een kleine cactussentuin gaan aanleggen, woon in Zuid Limburg met kleigrond. Graag wat informatie over klein blijvende cactussen en verbeteren van grond?

Lea Grispen, 10-11-2009 21:44 #3
Geachte,
Ik heb thuis een zamioculcas die het erg goed doet. Sinds een paar weken zitten er druppels vocht aan de bladeren. Wat zou dit kunnen zijn? En is dit vocht giftig? Ik las dat de plant zelf wel giftig is.
Alvast bedankt voor uw reactie.
Groetjes,
Lea Reactie infoteur, 11-11-2009
Het is nu de rustperiode van de plant en verbruikt minimaal water. Druppels aan de bladeren van de plant betkend dat je eigenlijk nog te veel water geeft. De plant moet zo veel water verplaatsen, dat het verdampen niet snel genoeg gaat en er ontstaan dan druppels aan het blad. Mijn advies is dus minder water geven. Zamioculcas gaat momenteel goed af met 1x in de maand (zonder plantenvoeding) een flinke scheut. Kan ie echt wel tegen.

Lautof (infoteur), 11-05-2009 08:37 #2
Beste J.R. Harmsen,
Ja hoor in de zomer is het geen probleem om je cactussen buiten te zetten. Let wel op dat de temperatuur boven de 15 graden is, met name de nachten. Beneden de 15 graden de cactussen weer binnen halen. Succes met de opkweek.

Groetjes,

Lautof

J. R. Harmsen, 10-05-2009 08:52 #1
Ik heb cactusstekjes uit Afrika meegenomen, en ze groeien prima. Kunnen ze in de zomer naar buiten?

Infoteur: Lautof
Laatste update: 22-07-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Kamerplanten
Reacties: 4
Schrijf mee!