InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Headshaking syndroom bij paarden: Oorzaak en behandeling

Headshaking syndroom bij paarden: Oorzaak en behandeling

Schudt jouw paard vaak met het hoofd? Heeft jouw paard last van lopende neusgaten en ogen? Misschien heeft je paard dan wel het Headshaking syndroom. Waar komt dit syndroom vandaan en wat is het precies? Hoe kan een paard met het Headshaking syndroom geholpen worden?

Herkennen van het syndroom

Veel paarden schudden wel eens met het hoofd, maar dit betekent niet dat alle paarden last hebben van het Headshaking syndroom. Paarden die last hebben van het syndroom schudden het hoofd onvrijwillig. De neus schiet ineens naar beneden, soms doen het hoofd en de nek ook mee. Ook krabben paarden vaak met hun neus aan objecten. Dit is niet het onschuldig wegkrabben van wat jeuk, maar het bijna panisch klappen van de neus of het hele hoofd tegen een object. Het syndroom zorgt voor een tintelende en prikkende pijn langs de neusgaten en het hoofd. De basis van de pijn van paarden met headshaking is neurologisch. Dit onderscheidt het headshaking syndroom van andere aandoeningen.

Oorzaak

Na veel onderzoek weten we nog steeds niet waar het Headshaking syndroom vandaan komt. Het Headshaking syndroom lijkt gerelateerd te zijn aan de hoeveelheid licht waar het paard aan blootgesteld wordt. Paarden met het Headshaking syndroom lijken er veel minder last van te hebben wanneer ze in een donkere omgeving staan dan wanneer ze in het licht staan. Het syndroom uit zich vaak pas wanneer het paard de leeftijd van 10 jaar heeft bereikt. Ook komt het vaker voor bij ruinen dan bij merries of hengsten. De bron van de pijn die een paard met het Headshaking syndroom heeft is de nervus trigeminus, een gevoelszenuw die uitlopers heeft naar de neus, kaak en andere delen van het hoofd. Wanneer er veel wind door de neusgaten komt is het hoofdschudden erger. Ook inspanning lijkt een factor te zijn die het hoofdschudden verergert. Sommige wetenschappers denken dat Headshaking verband houdt met een pollenallergie, omdat de meeste paarden met Headshaking alleen symptomen vertonen in een bepaalde tijd van het jaar, de rest van het jaar is er vaak niets aan de hand.

Behandeling

Op dit moment zijn er geen behandelingen die voor elk paard werken, maar er zijn wel behandelingen die voor een aantal paarden geholpen hebben.
  • Maskers: wanneer het paard vooral last krijgt van symptomen bij licht, kun je een masker gebruiken dat de ogen beschermt tegen het licht.
  • Spiernetten: wanneer het paard vooral last krijgt van symptomen bij inspanning kan een net dat de neus (gedeeltelijk) bedekt helpen.
  • Ook zijn er een aantal medicijnen die kunnen helpen bij het syndroom. Cyproheptadine is een medicijn dat het niveau van Serotine omlaag brengt. Serotine is een lichaamseigen stof die betrokken is bij zenuwsignalering. Ook zijn er oogdruppels die kunnen helpen wanneer het paard vooral last krijgt van symptomen in het licht.

Waarschijnlijk kan jouw dierenarts je hierin verder helpen. Echter is het voor elk specifiek paard anders wat helpt tegen het Headshaking syndroom. Probeer daarom verschillende behandelingen uit, in overleg met de dierenarts.
© 2013 - 2019 Xliesjex, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pollenallergie bij paardenPollenallergie bij paardenMisschien is het vreemd om te horen dat een paard hooikoorts kan hebben. Maar ook paarden kunnen last hebben van pollen…
Paarden: Het verharen/ruien van je paardPaarden: Het verharen/ruien van je paardRond maart gaan de meeste paarden hun wintervacht weer omruilen naar een zomervacht. Als u uw paard maar aanraakt zit u…
Bronnen en referenties
  • www.headshakingsyndrome.com

Reageer op het artikel "Headshaking syndroom bij paarden: Oorzaak en behandeling"

Reactie

Vanessa Cymerman, 01-01-2018 22:10 #1
Kan je paard daar dood aan gaan?
Lijdt je paard er zo erg aan dat je hem beter kan laten inslapen?

Infoteur: Xliesjex
Gepubliceerd: 02-11-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!