InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Stress bij de kat

Stress bij de kat

Stress bij de kat Stress bij katten komt veel meer voor dan de meeste mensen denken. Deze stress is vaak de oorzaak van zichtbare medische problemen zoals kale plekken op de vacht en eetstoornissen. Wanneer eigenaren met hun kat naar de dierenarts gaan, krijgen ze vaak te horen dat er niets fysiek mis is met hun kat, of dat er geen duidelijke oorzaak te vinden is. Het gevolg hiervan is dat stress vaak ongemerkt voorbij gaat en niet wordt aangepakt.

Hoe herken ik stress bij mijn kat?

Bron: R.123, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: R.123, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Stress is een moeilijk herkenbare oorzaak van fysieke en mentale problemen die je kat vertoont. Om de diagnose van stress te stellen is er vaak een combinatie van symptomen aanwezig.

De meest voorkomende factoren zijn:

Sproeien

Wanneer je kat zonder reden begint te sproeien, of wanneer sproeien langtijdig en abnormaal aanhouden kan dit een indicatie van stress zijn.

Abnormaal veel wassen

Wanneer je kat zich abnormaal veel begint te wassen kan dit wijzen op stress. Er kunnen zelfs kale plekken ontstaan in de vacht van je kat. Dit door het overdadige wassen.

Abnormaal weinig wassen

Wanneer je kat zich bijna niet verzorgt, kan dit een teken zijn van stress of zelfs depressie. De vacht van je kat zal er heel vuil en grauw gaan uitzien.

Krassen

Wanneer een kat last heeft van een stressprobleem gaan ze vaak en veel krassen op ongebruikelijke plaatsen. Krast
je kat op de deur? Of krast je kat op muren? Het kunnen allemaal tekenen zijn van stress.

Inactiviteit

Niet willen spelen of gebrek aan interesse, het zijn beide tekenen van stress of depressie.

Anti-sociaal gedrag

Je kat zal zich meer afzijdig houden van elk sociaal contact. Dit kan gaan van sociaal contact met de eigenaar tot sociaal contact met andere katten of huisdieren.

Eetstoornis

Je kat zal abnormaal veel beginnen eten. Het omgekeerde is ook mogelijk, weinig of niet eten. Beiden zijn indicatoren van stress of zelfs depressie.

Wat zijn de oorzaken van stress?

Bron: WolfgangE, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Bron: WolfgangE, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
Wanneer we het probleem van stress bij de kat willen aanpakken, moeten we eerst op zoek naar de oorzaak. Vaak is het een combinatie van factoren waardoor je kat stress-symptomen gaat vertonen. Dit zijn de meest voorkomende stress-oorzaken bij de kat:

Verandering

Wanneer je huishouden recent een verandering heeft ondergaan, is het zeer goed mogelijk dat dit stress heeft veroorzaakt bij je kat. Mogelijke veranderingen kunnen zijn: verhuizen, een nieuw familielid of zelfs een nieuw huisdier.

Angst

Net zoals bij mensen, wanneer je kat bang is van iets, kunnen er verandering in het gedrag van je kat optreden. Constante of langdurige angst zal leiden tot aanhoudende stress.

Meer dan één huisdier

In een huishouden waar er meer dan één huisdier aanwezig is, is het waarschijnlijk dat ze soms ruziën. Dit kan leiden tot stress bij je kat. Wanneer je kat langdurig wordt belaagt door een andere huisdier, kan hij of zij zich zeer ongemakkelijk gaan voelen in huis en een stressprobleem ontwikkelen.

Dierenarts

Eén bezoekje aan de dierenarts kan je kat geen ernstige stressproblemen geven. Maar wanneer je kat recent een zware operatie heeft ondergaan, kan het herstelproces je kat stress geven.

Wat is de behandeling voor stress bij de kat?

Bron: Eli Duke, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: Eli Duke, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
Er is geen magische formule om stress-symptomen snel te behandelen. Toch zijn er enkele tips die je kan toepassen om je kat van zijn stressprobleem te verlossen:

Verstopplaatsjes

Een plaats waar je kat zich lekker kan verstoppen en ontspannen is zeker één van de beste remedies tegen stressproblemen. Zorg ervoor dat er genoeg plekken in je huis zijn waar je kat tot rust kan komen en niet wordt lastiggevallen. Wanneer je kat een eigen plek heeft zullen de stress-symptomen geleidelijk afnemen.

Doordachte aandacht

Probeer je kat enkel aandacht te geven wanneer hij of zij daarom vraagt. Maak geen bruuske beweging en breng je kat zeker niet aan het schrikken. Probeer ook je kat niet te storen wanneer hij of zij slaapt.

Rustige omgeving

Wanneer er niet te veel lawaai en drukte heerst in je huishouden heeft dit ook duidelijk effect op de personen en dieren in dit huishouden. Bij stressproblemen is het belangrijk lawaai tot een minimum te beperken en je kat voldoende rust te geven.

Medicatie

Er bestaat medicatie voor huisdieren die stress onderdrukken. Hoewel deze de oorzaak van de stress niet aanpakken en zelden door een dierenarts wordt aangeraden.
Gerelateerde artikelen
Help! Mijn kat sproeit!Help! Mijn kat sproeit!Een veelvoorkomend fenomeen bij katten is helaas sproeien. Iedere kattenliefhebber krijgt er vroeg of laat mee te maken.…
Huisdieren: stress herkennen en verhelpen bij onze katHuisdieren: stress herkennen en verhelpen bij onze katKatten hebben altijd al iets mysterieus gehad. Toch, of juist daarom, zijn ze wellicht onze meest geliefde huisdieren. K…
Stress en angst: invloed van een ramp op het mentale levenStress en angst: invloed van een ramp op het mentale levenSoms zijn natuurrampen zo buitengewoon dat ze voor de menselijke geest heel erg moeilijk te vatten zijn. Wie een gebeurt…
Afvallen en stress, waarom is het zo moeilijk?Afvallen en stress, waarom is het zo moeilijk?Waarom is afvallen tijdens stress zo moeilijk? Afvallen en veel stress in je leven, is het mogelijk? Verandert je eetgew…
Bronnen en referenties
  • https://sites.google.com/site/roamingpets/behaviorproblems-cats/stress
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cat_fight.png
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cat_in_basin.jpg
  • Afbeelding bron 1: R.123, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: WolfgangE, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • Afbeelding bron 3: Eli Duke, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Reageer op het artikel "Stress bij de kat"

Reactie

J. Cuperus, 08-11-2014 21:59 #1
Heb 2 poezen waarvan 1 moest worden geopereerd namelijk een staart amputatie. Moest daarom 2 weken een kap om erg zielig en ongemakkelijk maar de andere poes was in alle staten en doodsbang en kwaad. Is inmiddels bijna 4 weken verder en nu begint het wat te wennen, de poes is weer beter maar nu krijgt de gezonde poes lelijke kale plekken, komt dat vanzelf weer goed? en is dat stress?

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 08-12-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!