InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Ontstoken ogen bij een paard

Ontstoken ogen bij een paard

Als de herfst weer aanbreekt en het weer slaat weer om naar veel wind en een lage temperatuur kan het zijn dat uw paard zijn ogen ontstoken raken. Dit gebeurt bij heel veel paarden en is moeilijk te verhelpen. In dit artikel staat beschreven hoe een paard aan ontstoken ogen kan komen, en er worden tips gegeven om ontstoken ogen te verhelpen.

Hoe herkent u ontstoken ogen bij uw paard?

Heeft uw paard vieze gele pus in de ooghoeken zitten? Dan is dit een teken van ontstoken ogen. Vaak ziet u ook dat er om de huid bij het oog een soort slijmvliesje zit vastgeplakt in het haar van uw paard, dit slijmvlies zit precies bij het oog en is moeilijk te verwijderen. Ook dit is een teken van ontstoken ogen. De ogen kunnen rood worden omdat ontstoken ogen, net als bij mensen irriteren. Heeft u een van deze bovenstaande signalen herkent, kunt u beter het zekere voor het onzekere nemen en maatregelen treffen.

Wat zijn mogelijke oorzaken van ontstoken ogen bij uw paard?

Vaak ziet u dat als het weer ineens omslaat uw paard ontstoken ogen krijgt. Bij veel wind, regen en een lage temperatuur raken wij mensen immers ook verkouden, dit heeft dus te maken met de weerstand van uw paard. Paarden die veel buiten in de wind staan kunnen hiervan onstoken ogen krijgen. Maar behalve de weersomstandigheden zijn er meer oorzaken. Als uw paard een lange voorpluk heeft die over de ogen valt kan het zijn dat deze voorpluk gaat irriteren in de ogen van uw paard, ook dan kunnen ontstoken ogen ontstaan. De laatste mogelijkheid die vaak voorkomt is stof, als uw paard veel op stal staat en er is veel stof aanwezig kan dit ook een mogelijke oorzaak zijn, het stof irriteert namelijk in de ogen van uw paard.

Hoe kunt u ontstoken ogen bij uw paard verhelpen?

Nu u de oorzaak van de ontstoken ogen bij uw paard weet, moet u maatregelen nemen om de ontstoken ogen te verhelpen. Allereerst moet er gekeken naar de huisvesting van uw paard. Staat uw paard in een stoffige stal of altijd in de wind? Dan is het verstandig hier iets aan te doen, zorg dat uw paard een box met een raam naar buiten heeft of dat uw paard buiten in de wind een schuilmogelijkheid heeft. Als de ontstoken ogen zijn ontstaan door irritatie van de manen van uw paard kunt u deze afknippen of vlechten, zo irriteren de manen niet in de ogen van uw paard.

De oorzaak van het probleem oplossen is een mogelijkheid, maar u wilt natuurlijk ook dat uw paard zo snel mogelijk van de ontsteking af komt. Een goedkope en veel gebruikte oplossing is thee koken, deze af laten koelen en op de ogen smeren. Bij sommige paarden is elke dag de viezigheid uit het oog verwijderen al voldoende, dit is altijd aan te raden, ook al heeft uw paard geen last van ontstoken ogen. Als de ontstoken ogen niet overgaan kunt u zalf bij de veearts vragen, dit is wel een duurder alternatief dan de thee.

Wat gebeurt er als u niets aan de ontstoken ogen van uw paard doet?

Bij sommige paarden zullen ontstoken ogen vanzelf overgaan, bij andere zal de ontsteking alleen maar erger worden. De onsteking kan zelfs zo erg worden dat uw paard een vlies over zijn oog krijgt en minder ziet of zelfs blind raakt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ontstoken ogen bij een paard"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 02-10-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!