InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Fasciolose (leverbot) bij paarden

Fasciolose (leverbot) bij paarden

Fasciolose is, zoals de titel al zegt, meer bekend onder de naam 'leverbot' en wordt veroorzaakt door de platworm Fasciola hepatica.

Achtergrondinformatie

De leverbot is een platworm die in de lever flink wat schade kan aanrichten en er soms voor zorgt dat de lever ernstig ontstoken raakt. De larfjes, die in het gras zitten, worden door het paard opgegeten en kruipen door de maag en de dunne darm naar de lever. Daar groeien ze uit tot volwassen leverbotten.

Besmetting

De volwassen leverbot legt eitjes in de lever van bijvoorbeeld een schaap of koe. Deze eitjes komen via de mest weer naar buiten en komen zo in het leefgebied van het paard terecht. Op het moment dat deze eitjes in enigszins drassig gras terechtkomen kunnen ze uitkomen. De hieruit ontstane larven, miracidia, vermeerderen zich in waterslakken en ontwikkelen zich tot cercariae. Deze kleven zich vast aan het gras, waarna ze veranderen in de besmettelijke metacerciae. Het paard eet deze larven, met het gras, op, en via het maagdarmkanaal komt de larve terecht in de lever, waar hij uitgroeit tot een volwassen leverbot. Deze leverbot kan zo'n 25.000 eitjes per dag leggen.

Symptomen

De meest voorkomende symptomen zijn bloedarmoede, gewichtsverlies, diarree en oedeem (vochtophopingen).

Diagnose

De leverbot scheidt bij het paard geen eieren af in de mest. De diagnose kan dus alleen gesteld worden door middel van een bloedonderzoek of door het uitpluizen van de omstandigheden. (denk aan weidegang in een drassige wei waar ook schapen staan en klachten die bij leverbot horen)

Prognose en therapie

Een leverbotinfectie is in principe goed te verhelpen, maar het hangt van de schade in de lever af in hoeverre het paard weer zal herstellen. Het paard moet goed ontwormd worden met een middel dat ook leverbot aanpakt (werkzame stof triclabendazol) en het is aan te raden om het paard niet te weiden op een perceel waar ook koeien of schapen staan.
Gerelateerde artikelen
Parasiet leverbot: in Nederland vooral bij schapenParasiet leverbot: in Nederland vooral bij schapenDe leverbot behoort tot de zuigwormen en komt in Nederland vooral voor bij schapen, herten, reeën en andere graseters. D…
Fotosensibiliteit bij paardenFotosensibiliteit is een reactie van de huid op zonlicht. Het lijkt op een soort verbranding, waar verschillende oorzake…
Zuigwormen of TrematodaZuigwormen of TrematodaZuigwormen zijn platwormen die voornamelijk in de (sub)tropen voorkomen. Ze leven in een vochtige omgeving. Besmetting b…
Ziektes bij de geit: meest voorkomende wormenZiektes bij de geit: meest voorkomende wormenBij geiten kunnen diverse soorten wormen voorkomen. Waarbij de ene worminfectie redelijk onschadelijk is, kunnen andere…
Winterbloeiende vaste plantenWinterbloeiende vaste plantenWinterbloeiende vaste planten zijn schaars, maar ze zijn er wel. Het zal duidelijk zijn dat we in de overige seizoenen v…
Bronnen en referenties
  • http://www.rivm.nl/ziekdoordier/zoon_op_rij/leverbot.jsp
  • http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/index.php?content=146

Reageer op het artikel "Fasciolose (leverbot) bij paarden"

Reacties

Werner de Schepper, 09-11-2012 11:30 #2
Hallo, We hebben een weiland, naast een hele grote vijver, waar tot voor kort ook schapen en geiten op hebben gelopen. In het verleden heeft er al eens een dierenarts gezegd dat het mogelijk is besmet met leverbot.
Nu willen we volgend dit land om ploegen en opnieuw inzaaien met gras voor paarden. En dit weidegras gebruiken om te hooien. Is de leverbot er dan zeker uit, of blijft dit een risico? b.v.d.
Met vriendelijke groet,
W. de Schepper

Francien, 11-11-2011 10:10 #1
Hallo! Kunt u mij uitleggen hoe het kan dat mijn paard al ruim een jaar leverbot heeft, daar al twee keer voor is behandeld'' met tussenpose van 6 maanden omdat de protocol zegt: 1 keer behandelen is voldoende'' en na weer een bloedonderzoek het nog steeds of miss. weer aanwezig is? De zekerheid is er dat het om leverbot gaat er hebben ook schapen gelopen op dit land maar zijn daar al ruim twee jaar niet meer. Klopt het dat het 5 jaar duurt voordat het leverbot pas weg is van het land? En waarom krijgen niet alle paarden leverbot terwijl ze wel op het zelfde stuk lopen?

Inmiddels weet ik dat de beste manier is twee keer behandelen met Fasinex met een tussenpose van een maand omdat niet het jongvolwassen bot uitgeroeid wordt door Fasinex, maar het kan dan toch niet zo zijn dat die botjes in een soort slaapstand komen in het lichaam van de gastheer en daar dan maar volwassen worden wanneer er weer plek is? Of is dat juist wel het geval? Want als dat zo is dan zou dat betekenen dat mijn paard miss. nog wel een aantal jaren behandelt moet worden.

Vriendelijk bedankt voor het lezen en ik hoop van u te horen!

Infoteur: Flew
Laatste update: 08-01-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!