InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Katten met suikerziekte

Katten met suikerziekte

Katten met suikerziekte Een kat met suikerziekte is serieus ziek. Of u deze kat nu behandeld met insuline of niet. Hieronder een beschrijving hoe er mogelijk mee om te gaan. En een kat een zo katwaardig mogelijk leven te geven ook als hij ziek is. In dit artikel wordt onder andere opgemerkt dat het mogelijk is Stevia aan het dieet van de kat toe te voegen. Het toedienen van Stevia aan Diabetes 2 patiënten voor de behandeling van suikerziekte bij mens of dier is geen reguliere behandeling in Nederland.

Wat is suikerziekte?

Suikerziekte ook wel diabetes mellitus is een aandoening aan de alvleesklier. Uit voeding halen wij, maar ook katten energie. Als de alvleesklier geen of te weinig insuline (insuline is een lichaamseigen hormoon) aanmaakt, worden suikers en voedingsstoffen niet meer in de cellen opgenomen. Met als gevolg heel veel suiker in het bloed en te weinig of geen suikers meer naar de spieren en de organen.

Katten met suikerziekte

Symptomen

katten met suikerziekte gaan heel veel drinken en willen veel eten. Binnen een dag staat de kattenbak vol met urine, de urine ruikt heel zoet, bijna stroperig. Door het vele plassen verliezen ze in korte tijd heel veel gewicht en verzwakken de spieren. Het vele eten, drinken en plassen wordt veroorzaakt door het teveel aan suikers in het bloed van de kat en daardoor een overloop van de nieren. Omdat de kat dus alle energie die hij met zijn eten naar binnenkrijgt weer uitplast, houdt hij honger en een ongelofelijke dorst maar blijft hij toch veel afvallen Ook oogt de vacht van de kat warrig en vettig. In tegenstelling tot mensen kan de alvleesklier zich enigzins herstellen bij katten. Soms tijdelijk, soms definitief al zal het nooit meer helemaal goed komen.

Behandeling

Suikerziekte wordt ook bij katten behandeld met insuline (catsuline of insuline voor mensen (Lantus) in combinatie met speciaal dieetvoer dat verkrijgbaar is bij de dierenarts. Als de suikerziekte net ontdekt is en u heeft besloten om de kat te behandelen met insuline, moet u regelmatig terug naar de dierenarts om de bloedsuikerspiegel te laten meten en de gezondheid van de kat te controleren. De kosten voor het behandelen van uw kat kunnen vooral in de eerste periode bijzonder hoog oplopen omdat de kat ingesteld moet worden op de insuline. Daarna zijn de kosten beter beheersbaar omdat spuiten en insuline maar ook de bloedglucose meters met toebehoren via het internet tegen redelijke prijzen aan te schaffen zijn. Wel moet u bereid zijn om uw kat 2 maal daags in te spuiten met insuline en prikken (vaak in het oor) om zijn bloedsuiker waardes te bepalen. Voor de ene persoon is dat geen enkel probleem voor een ander een heel groot probleem.

Als u besluit niet te behandelen (uit eigen ervaring opgetekend)
Indien wordt begonnen met het dieetvoer en de kat iedere dag ongeveer op dezelfde tijden te eten krijgt, zal het afvallen langzamer gaan en de dorst iets minder worden. U zult wel merken dat de spieren zwak zijn en/of blijven. De kat krijgt moeite met springen en het lijkt alsof de kat steeds verder door zijn achterpoten zakt. Als de kat blijft afvallen zal de kat ook gaan dementeren door een gebrek aan voeding in de hersenen met als gevolg dat hij zijn kattenbak niet meer kan vinden en het lijkt alsof hij in huis de weg kwijt is. Als de kat nog maar 2 kilo weegt, valt de kat uiteindelijk om.

Een andere manier van behandelen (uit eigen ervaring opgetekend)
Mocht u niet in staat zijn om uw kat te laten behandelen met insuline, maar wel het speciale dieetvoer wilt geven aan uw kat, kunt u bij het voer ook een paar druppeltjes Stevia toevoegen. En het voer (als u brokjes geeft), een beetje aanmaken met water. Als de alvleesklier van de kat nog enigszins werkt, kunt u na ongeveer een week een verschil bemerken bij uw zieke kat.

Stevia bij diabetes

In Brazilië wordt aan diabetes patiënten het middel Stevia of Stevioside voorgeschreven. Dit middel is afkomstig van een plantje Stevia Rebaudiana dat in Paraguay groeit en gebruikt wordt door indianen om voedsel mee te zoeten. Het middel Stevia en de werkzame stof Rebaudioside A, zou volgens onderzoeken in Japan, de alvleesklier stimuleren en de bloedsuikerspiegel verlagen. Een bevestigend rapport voor de werking van Stevia staat beschreven in een rapport van de Wereld Gezondheids- Organisatie (zie bijgevoegde link waar u het rapport in kan zien). Stevia zou de weerstand verhogen en geen tandbederf veroorzaken zoals de traditionele suikers. De stof Stevia is getest op mensen en dieren zonder enige negatieve gevolgen of blijken van vergiftiging. Ondanks dat Stevia in Nederland nog niet als zoetstof of voedingsstof verkocht mag worden, is het via het internet en in reform zaken wel te verkrijgen. Op de verpakking zult u dan lezen dat het voor uitwendig gebruik is. Medio November 2011 wordt Stevia in Europa goedgekeurd als voedingsstof door de Europese Gezondheids Organisatie.

http://zapruder.nl/portal/artikel/de_bitterzoete_bijsmaak_van_suiker/
Op hierboven genoemde pagina vind u een link met de beschrijving van het toedienen van Stevia aan diabetes2 patiënten. U kunt dit vinden op bladzijde 134 en een conclusie op bladzijde 140 van het rapport. Naar aanleiding van deze wetenschap is de eigenaar van de kat die Stevia krijgt om diabetes 2 te behandelen begonnen met het toedienen van Stevia aan de kat bij de voeding.

Lees verder

© 2011 - 2019 Biet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Diabetes en SteviaWerkt Stevia tegen diabetes? Mensen met diabetes hebben uiteraard ook wel eens trek in iets zoets en uit verschillende o…
Ook huisdieren lijden steeds vaker aan diabetesOok huisdieren lijden steeds vaker aan diabetesSuikerziekte is een ziekte die niet alleen bij mensen wordt gezien, ook steeds meer huisdieren krijgen deze ziekte. Iede…
Suikerziekte: kan teveel frisdrank leiden tot diabetes?Suikerziekte: kan teveel frisdrank leiden tot diabetes?Is veel frisdrank drinken slecht voor je en kan je er suikerziekte van krijgen? Tientallen jaren is er discussie geweest…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Katten met suikerziekte"

Reacties

Hanne, 28-08-2019 23:23 #7
Ik ben alleen maar hartstikke blij met dit artikel! Waarom zou je argwanend zijn naar iets wat de natuur zo mooi geregeld heeft en wat in feite al eeuwen lang bekend is. Ik vind dat iedereen voor zichzelf moet kiezen of hij/zij insuline gaat spuiten. Ik doe het in elk geval niet, wat een stress voor die arme beesten. Dan maar iets minder lang leven. Afscheid nemen moet je toch een keer doen. Ik hoor namelijk ook ontzettend veel verhalen over dieren die door de insuline behandeling helemaal veranderen van opgewekt en lief naar kribbig en onhandelbaar omdat het betreffende dier er geen belang heeft bij heeft om elke dag 2x geprikt te worden en er al helemaal niet om heeft gevraagd. Dieren zijn veel beter in het accepteren van hun ziekte dan hun baasjes.
Overigens, in tegenstelling tot wat hier in de reacties wordt beweerd (insuline of euthanasie zijn de enige opties), er zijn ook dierenartsen die werken met kruiden samenstellingen (waaronder Stevia!) en boeken goede resultaten. Mijn kater is daar nu onder behandeling.

Jo'anne, 21-07-2019 07:06 #6
In reactie op dit artikel: ik zou toch ernstig willen aandringen op wél behandelen met insuline! Dit artikel is echt te negatief. Het spuiten is echt niet moeilijk, even enkele dagen wennen, en de kat knapt snel al ongelofelijk op! Diabetes is onder controle te houden. Wat slecht om mensen zo te ontmoedigen. Een kat laten versterven ("uit eigen ervaring" zoals er staat) aan diabetes vind ik dierenmishandeling.
En met die "bijzonder hoge kosten" die hier genoemd staan, valt het enorm mee. Een paar keer bloedtestjes is echt wel te doen, en insuline is goedkoop.

Jetty, 04-11-2018 22:12 #5
Via via ben ik aan een poes gekomen die "alleen maar" verwaarloosd zou zijn, maar na 2 dagen kwam ik tot de conclusie dat ze diabetes had. Toen zij bij ons kwam liet ze haar hoofd al hangen en liep ze letterlijk op haar laatste benen! Aangezien mijn financiën het niet toelaten om hoge DA-kosten te maken, heb ik ervoor gekozen om haar op een vleesdieet te zetten (om de 6uur) en 2x per dag 10 druppels stevia door het eten. Binnen een week was zij al zo opgeknapt dat ze weer actiever werd en uit zichzelf ging spelen en de trap op en af liep. Na 2 weken stevia gedraagt ze zich als een gezonde kat, ook komt ze beetje bij beetje weer aan, maar dat schommelt nog. We zitten nu in week 3, poes heeft nog wel constant honger en drinkt en plast nog veel. Voor mij en poes een geschenk uit de hemel!

Neeltje, 08-11-2011 20:21 #4
Zelfs al zou er een wetenschappelijk onderbouwd artikel over het positieve effect van Stevia bij mensen met diabetes bestaan, dan nog wil dat helemaal niet zeggen dat het ook bij katten zo zou werken. Dat is nooit onderzocht bij katten. Het enige dat onderzocht is, dat het bij dieren in 't algemeen, geen bijwerkingen heeft, maar nooit is het effect onderzocht bij katten met diabetes en daar gaat het hier tenslotte om.
Alle dierenartsen geven hetzelfde middel tegen jeuk bij katten, tenzij je zelf uitdrukkelijk aangeeft dat je niet wilt dat je kat medicatie krijgt waar corticosteroïden inzitten. De voorbeeldkat is daar naar alle waarschijnlijkheid dus ook slachtoffer van geworden en dan is de diabetes zowiezo reversibel, zeker als daar ook nog eens goede voeding bij komt en dát is dus wél onderzocht. Reactie infoteur, 09-11-2011
Geachte mevrouw.

Ik begrijp totaal niet wat u hier mee wil zeggen.

De kat krijgt al ruim een jaar dieetvoer via de dierenarts.
Verder moet u maar even het rapport lezen bladzijde 134 en 140

Met vriendelijke groeten,
G.F. van Bragt

M. V. Ouwerkerk, 08-11-2011 13:33 #3
Ik lees heel veel "waarschijnlijk, mogelijk" en meer van dat soort kreten. Waar kan ik een link vinden naar het vermeende Japanse onderzoek waarbij aangetoond is (?) dat het een positieve invloed heeft op de pancreas? Ik lees elders dat de kat voor vlooien behandeld is, met een cortico? In dat geval zou het kunnen dat de suiker een reactie daarop is geweest, is er bewijs dat de kat nog steeds suiker heeft en dat de stevia echt helpt?

Ik heb geen moeite met mensen die buiten de box denken, ik heb wel moeite met het zomaar neerzetten van een omstreden methode die tot op heden onbewezen is en die mogelijk andere mensen aanzet tot het niet behandelen van hun kat waardoor deze katten een lijdensweg tegemoed gaan. Reactie infoteur, 08-11-2011
Even over de kat zelf. Op het moment dat de kat behandeld werd tegen jeuk, dus zijn allergische reactie op vlooien beten, was de kat te zwaar. In overleg met de dierenarts is de kat op dieet gezet. In de eerste instantie werd het meer plassen en drinken toegeschreven aan het dieet maar dat bleek dus al suikerziekte te zijn. Het is bij mij niet bekend waarmee de kat is behandeld tegen de jeuk.

Ik heb een uitdraai gelezen van het rapport van de Japanse onderzoekers in het Engels. Ik weet dat er op een aantal websites links/verwijzingen worden gegeven naar de rapporten in het Japans. Dan zou je naar de website moeten van Prof. Dr. Jan Geuns.

Er is momenteel geen bewijs dat de kat nog suiker heeft. Zijn BSS waarden worden momenteel niet gemeten. Wel wordt de kat regelmatig gewogen en weegt hij momenteel 4,1 kilo wat 5 maanden geleden (voor het gebruik van Stevia) nog 3,6 kilo was.

Een goede graadmeter vind ik met name het toedienen van Stevia of Stevioside als medicijn bij diabetes 2 patiënten in Zuid Amerika. Dit is in ieder geval daar niet omstreden. Ik heb ook geen reden om aan te nemen dat ze in Zuid Amerika met name Brazilie op medisch gebied achter liggen op de medische wetenschap in Nederland/Europa. Dat Stevia in Zuid Amerika wordt gebruikt komt mede omdat de plant daar groeit.

Omdat ik alleen maar kan noteren wat ik zie, en ik geen professioneel onderzoeker ben, blijf ik bezig met de misschien en de waarschijnlijk. Mocht de kat opeens heel hard achteruit gaan, zal ik dat ook beslist melden. Vooralsnog is dit niet het geval.

Met vriendelijke groeten,
G.F. van Bragt

M. V. Ouwerkerk, 08-11-2011 00:03 #2
Baat het niet dan schaad het niet? Toch wel, als je niet van plan bent de kat te behandelen of minimaal goed te controleren schaad het zeker, een kat met hoge bloedsuiker voelt zich echt niet lekker hoor… Als je niet wil spuiten is euthenasie de enige oplossing. Heeft deze mw wel de bloedsuikerspiegel in de gaten gehouden, regelmatige controles, urinesticks? Is er wetenschappelijk bewijs voor stevia tegen diabetes? Voor zover ik heb kunnen vinden is het een suikervervanger, meer niet. Reactie infoteur, 08-11-2011
Aangezien de kat aankomt in gewicht en weer erg actief is, lijkt me onder de huidige omstandigheden euthanasie geen optie.

Zie mijn verdere antwoorden op de reacties.

Met vriendelijke groeten,
G.F. van Bragt

I. van Paassen, 06-11-2011 22:58 #1
Wat een kort door de bocht artikel en angstaanjangend voor katteneigenaren. Het behandelen van suikerziekte bij een kat hoeft helemaal niet duur te zijn. De bloedsuikerspiegel kun je prima zelf thuis meten met een bloedmeter die ook voor mensen wordt gebruikt. Er is in de reguliere winkels beter "dieetvoer" te koop dan bij de dierenarts. Veel goedkoper en bevat ook nog veel minder koolhydraten (brokjes zonder granen).

Verder bestaat er op Internet een forum voor en door suikerkatten eigenaren. Met hulp en begeleiding daar kun je met weinig kosten nog jaren van je suikerkat genieten. Ik heb uiteraard geen ervaring met Stevia en kan daar dus geen mening over hebben. Net als met Stevia kan een kat waarvan de alvleesklier nog werkt met behulp van insuline weer diabetes-af komen.

Met vriendelijke groeten,
Inez van Paassen
Veterinair Diabetes Consulent Reactie infoteur, 07-11-2011
Hoi Inez,

Eerst een uitleg waarom deze kat niet met insuline is behandeld. De eigenaren van deze kat betreffen een alleenstaande moeder met 2 kinderen met een laag inkomen. Waardoor de kosten van het starten van een kat met het toedienen van insuline financieel niet mogelijk was. Ook was er binnen dit gezin een ethisch bezwaar de kat iedere dag te prikken/spuiten.

Na het beginnen met het dieetvoer knapte de kat wel wat op maar zijn suiker bleef hoog. De eigenaar van deze kat is van mening dat alles in de natuur te vinden is en las ook vele negatieve berichten over het gebruik van insuline voor de kat.

Ze is gaan zoeken op het internet naar alternatieven. Daar kwam uit dat in Brazilie aan diabetes patienten stevia wordt gegeven en mensen met een hoog bloedsuiker gehalte word daar geadviseerd eten en drinken te zoeten met Stevia.

In Japan is Stevia uitgebreid getest op mensen en dieren waar onder andere uit de testen kwam dat bij diabetes 2 patienten dit een bloedsuikergehalte verlagende werking heeft.

Over de kat in kwestie is het zo dat toen werd gestart met het gebruik van Stevia, de kat 3,6 kilo woog nu weegt de kat inmiddels weer 4,1 kilo. Hij is waarschijnlijk niet genezen van suikerziekte maar plast minder, springt weer en gaat weer naar buiten.

Het voordeel van Stevia is dat er geen enkele bijwerking is en de regel baat het niet, dan schaad het ook niet is hier naar mijn idee van toepassing. Ik ga niet zeggen dat Insuline spuiten fout is, integendeel zelfs. Maar voor de mensen waar ik dit stuk voor geschreven heb, geen optie.

Met vriendelijke groeten,
G.F. van Bragt

Infoteur: Biet
Laatste update: 10-11-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 7
Schrijf mee!