InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Vreemde knobbels en bobbels bij honden

Vreemde knobbels en bobbels bij honden

Vreemde knobbels en bobbels bij honden Het kan even schrikken zijn wanneer je een vreemd knobbeltje ontdekt bij je geliefde hond, maar gelukkig zijn bobbeltjes in de meeste gevallen geen kanker. Meestal blijken het vetknobbeltjes, cysten of wratten te zijn.

Vetknobbeltjes

Vooral bij honden op leeftijd komen met regelmaat vetbobbeltjes voor. Dit zijn lipomen die ontstaan als vetcellen in elkaar opgaan. Vetknobbeltjes kunnen best stevig worden, maar zijn doorgaans niet pijnlijk voor de hond. Je kunt de lipomen met de vinger bewegen onder de huid van de hond. Een vetknobbeltje voelt aan als een harde boon.

Folliculaircysten

Tijdelijke bobbeltjes blijken vaak hele kleine zakjes met vloeistof te zijn die ontstaan in een haarzakje (follikel). Folliculaircysten voel je meestal alleen bij het aaien van de hond. Deze knobbetljes verdwijnen meestal na een paar dagen en honden hebben er doorgaans geen last van.

Onstoken haarzakjes

Een knobbeltje kan ook gaan ontstaan wanneer een haarzakje ontstoken raakt. Dat komt wanneer bacteriën gaan woekeren. Dan kan een infectie ontstaan en ontstaat een puist die meestal binnen een paar dagen weer weg is.

Wratjes

Wratten komen bij honden niet veel voor. Wanneer ze toch ontstaan komt dat door huidpapillomen die door een virus worden gevormd. De wratten komen dan voor op de kop of de bek van een hond. Wratjes kunnen klein zijn, maar er zitten uitschieters tussen van anderhalve centimeter. Een wrat is te herkennen aan een grijsroze kleur. Het beste is om de wratten te laten zitten wanneer het dier er geen last van heeft. Als een hond wel hinder ondervindt kan de wrat worden bevroren met stikstof of met een mesje worden weggesneden.

Talgklierhyperplasie

Deze knobbetljes komen voor onder de houd wanneer talgklieren te hard groeien. Deze aandoening is niet pijnlijk of schadelijk en komen vooral voor onder oudere honden.

Tumoren

Bultjes op het hondenlijf kunnen ook op tumoren duiden. Honden kunnen getroffen worden door verschillende soorten kanker. Een dierenarts kan een knobbel onderzoeken door er met een naald weefsel uit te zuigen. Die kan op kweek worden gezet of onder de microscoop worden bekeken. Vettumoren komen veel voor, maar die zijn meestal goedaardig.

Aurale hematomen

Aurale hematomen zijn knobbeltjes die voor verminking en gehoorschade kunnen voorkomen. De bobbeltjes komen voor in oorflappen en ontstaan meestal bij honden met grote hangende oren. Door veelvuldig krabben of schudden kunnen bloedvaatjes in de oor kapot gaan waardoor een auraal hematoom ontstaat. Die is te herkennen als een dikke blauwe bobbel en is erg pijnlijk. De dierenarts kan het hematoom verwijderen door bloed en pus uit de knobbel te laten lopen.

Naar de dierenarts

Hoewel de meeste knobbels niet ernstig zijn is een bezoekje aan de dierenarts wel aan te raden, omdat een tumor niet makkelijk te onderscheiden is van bijvoorbeeld een vetknobbeltje of een ontstoken haarzakje. Vooral bulten die snel groter worden vragen om nadere inspectie. De dierenarts zal er meestal voor kiezen een onschuldige knobbel te laten zitten wanneer hij zeker weet dat het geen kanker is.
© 2011 - 2017 Tina2011, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Knobbeltje in de oksel: vragen bij okselbultje of verdikkingKnobbeltje in de oksel: vragen bij okselbultje of verdikkingHet voelen van een knobbeltje in de oksel of onder de arm is vaak even schrikken. Bij het zien van een huidknobbeltje de…
Wratten - Wat kun je er tegen doenWratten - Wat kun je er tegen doenEen wrat is een vergroeiing van de opperhuid die hard is geworden en er uit ziet als een bobbelig knobbeltje wat doet de…
Bult achter oor, in hals of knobbeltje in nek, lies of okselBult achter oor, in hals of knobbeltje in nek, lies of okselIk heb een bult achter mijn oor, in mijn hals of ik heb een (al dan niet pijnlijk) knobbeltje in mijn nek, lies of oksel…
Knobbels in de liezen en/of oksels, wat kan dit zijn?Knobbels in de liezen en oksels horen er niet te zitten, en vaak wordt dit meteen in verband gebracht met kanker. In de…
Fibro-adenose of fibrocysteuze dysplasieFibro-adenose of fibrocysteuze dysplasieFibro-adenose wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van goedaardige knobbels of cysten in de borst. De cysten kunnen var…

Reageer op het artikel "Vreemde knobbels en bobbels bij honden"

Reacties

Marij, 15-10-2017 14:24 #23
Hallo, ik heb n american akita van bijna 5 jaar oud en vanmorgen zag ik dat hij aan boven aan z'n linkervoorpoot een knobbel heeft ong de grootte van een kastanje, ik kan er vrij mee heen en weer bewegen en pijn doet het hem niet, wat kan dit zijn en moet ik hiermee snel naar n dierenarts? mvg marij

Lilian Suyskens, 25-06-2017 11:06 #22
Goedendag, mijn hond (reu labarador-border collie van 14 jaar) heeft al een tijdje een kale plek bovenaan op zijn staart, die plek is ook een beetje dik. Gisteren zag ik dat de plek veel dikker is geworden. Ik heb wel een vernomen dat daar de "violierklier" zit, heeft te maken met de hormoonhuishouding. Klopt dat? En wat kan ik er aan doen om het te verminderen? Liefst op een natuurlijke manier.

Lia, 19-04-2017 17:59 #21
Mijn hond heeft een donkere knobbel aan de zijkant van haar voorpoot, doorsnede ongeveer 1cm, voelt zacht aan en heeft er geen pijn van. Eet en drinkt goed en loopt normaal, ook als je eraan komt voelt ze niks. Kan dat een wrat zijn?

Siska Haisma, 20-03-2017 21:53 #20
Hallo ik heb een vraagje over buddy mijn bulldog. hij heeft bultjes bij kin en en lippen.dat gaat vanzelf kapot als hij schuurt of speelt. maar nu komen er ook bultjes op zijn boven hoofd. ze zijn klein en gewoon vel kleur. hij heeft er geen last van maar ben benieuwd wat het kan zijn. hoop dat jullie weten wat het is en wat ik er tegen kan doen.of hoort het bij een old english bulldog. BVD SISKA

Sylvia, 01-02-2017 16:42 #19
Ik heb vandaag bij mijn Chihuaha een bultje onder zijn oogje ondekt, je kan het niet bewegen het is vrij hard! Hij heeft er geen pijn aan en eet goed! Heeft iemand hier ervaring mee? Gr Sylvia

Sylvia, 29-01-2017 12:41 #18

Dirksen Tichelaar, 04-12-2016 07:23 #17
Mijn hond van 11 jaar heeft een rare bult op zijn lip aan de binnenkant. Hij is hard en niet te bewegen ook heeft hij al geruime tijd een dikke bult aan zijn zij. Echter volgens onze DA is het vet maar hij eet de laatste tijd erg veel en wordt magerder.
Help wie weet wat dit is?

Nina, 10-07-2016 13:38 #16
Ik heb een chihuahua van 4 a 5 jaar. Hij heeft een bultje aan het begin, nog op de haren, van zijn oor. Ik weet niet hoe lang het er al zit en wat het is, maar heb het vandaag pas aangetroffen. Is dit ernstig?

Poncin, 17-04-2016 15:40 #15
Mijn hondje (vijf)jaar, heeft een bultje op neus, sinds een week of drie is dat groter geworden, het is hard, en hij heeft er geen pijn aan, toch maak ik me ongerust. Het is een straathondje uit roemenie, dat ik sinds twee jaar heb, herkent iemand dit probleem? Ik ga er wel mee naar de dierenarts, maar ben bang dat het iets ernstigs is.

W. Dijkstra, 14-04-2016 23:10 #14
Onze benner sennen heeft bulten in oor, schudt veel met hoofd, Rusha is 8 jaar. Kan dit pijnlijk zijn?
En heeft dit ook een naam?

Lana <3, 17-03-2016 18:50 #13
Mijn hond Lana is een labrador en heeft een klein bultje onder zijn bek en ik weet niet wat het is. Het voelt wel beetje los van de huid maar is ook wel hard. Er groeien 3 lange haren eraan, zelfde als de snorhaartjes. Weet iemand wat het is? Of is dit gewoon normaal?

Katootje, 17-03-2016 12:28 #12
Hallo,

Onze Aire Dale Terrier had vorig jaar mei een baarmoederontsteking. Ze hebben haar toen geopereerd en de baarmoeder verwijderd. Nu zag ik tijdens het borstelen dat een tepel tussen haar achterpoten heel erg dik/groot is, formaat pingpong bal.
Ze is niet ziek, eet en drink goed en heeft een goed humeur. Is dit een reactie op de operatie van vorig jaar. Onze hond is 8 jaar oud.

Monique Maertens, 28-11-2015 12:24 #11
Beste, <mijn hond is 12 jaar en heeft een tumor die tegen zijn darmen drukt. Ik heb al alle onderzoeken laten doen, ook een punctie. De tumor blijkt een vetgezwel te zijn, dus goedaardig.
Door de druk op zijn darmen is zijn stoelgang heel eigenaardig, lang en dun, geen ronde worstjes.
Ik heb siroop gekregen van mijn DA om de stoelgang zacht te maken en goed te laten passeren.
Het gezwel zit onderaan in het bekken, moeilijk bereikbaar zei mijn DA
Mijn hond is nog zo fit, hij heeft er totaal geen last van, enkel dat zijn stoelgang moeilijk gaat.
Zo jammer dat ik hem nu zou moeten laten inslapen.
Zijn er geen kuren om een vetgezwel te laten verminderen. (ook wat het zou kosten is belangrijk voor mij)
Kan me iemand raad geven.
Bedankt

Danielle, 23-08-2015 18:57 #10
Hallo, mijn achtjarige hond had 3 weken geleden opeens een gezwel aan de rechterkant onder zijn neus… Naar de dierenarts geweest die me enkel antibiotica en ontstekingsremmers meegaf… De knobbel verdween binnen een dag… en heb de beide kuren afgemaakt… Klaar met de kuur ontwikkelt zich nu aan de linkerkant een mega knobbel! Wat is dat? Ze is verder vrolijk en eet en drinkt zoals ze altijd heeft gedaan… Wie kan mij snel verduidelijking geven?

Betty, 20-08-2015 10:58 #9
Hallo, onze hond heeft een knobbel in de hals en is blauw van kleur, is het misschien een verwijd bloedvat? Hij heeft er geen pijn aan.

Louise, 07-06-2015 17:48 #8
Hoi,

Onze hond van zeven maanden heeft sinds kort een bult bovenop zijn hoofd ( zeg maar tussen de oren in)
Het lijkt net een ei zeg maar
Heeft dit met groei te maken? Reactie infoteur, 18-06-2015
Hallo Louise, vanaf de computer is dat lastig oordelen. Zou voor de zekerheid een bezoekje brengen aan de dierenarts. Groetjes Tina

Cynthia, 28-02-2015 21:42 #7
Ik heb een chihauhau van bijna 2 jaar. Er zitten 2 harde bobbeltjes onderhuids op zijn koppie, ze worden niet groter, als je er aan zit reageert hij er niet op, maar ze verdwijnen niet zijn dit misschien vetbultjes?

Kim, 21-12-2014 17:57 #6
Ik heb een jack russeltje van 11 jaar. En ze heeft sinds een half jaar dat er regelmatig een bultje op haar koppie verschijnt, zodra die komt doet het er enkele dagen over tot het heel hard is. en dan ineens is het weer weg. het kan een dag een week enkele weken hard blijven en dan weer weg. dan kan het ook zo zijn dat het een poos weg blijft maar ook binnen een paar dagen er weer zijn! Ze heeft er niet veel last van tenzij je er over heen aait vind ze onprettig… Wat kan dit zijn?

Axel, 02-09-2014 14:55 #5
Hallo, Axel heeft zowel roze als zwarte wratten wat kan ik het beste daarvoor gebruiken. Af en toe heeft hij er last van met name die op zijn poten, erg zielig.
vast bedankt namens Axel een 15 jarige teckel. Reactie infoteur, 03-09-2014
Je kunt het beste de dierenarts raadplegen voor die wratten. Groetjes Tina

Chickie, 28-08-2014 15:29 #4
Hallo, wilde even een opmerking toevoegen mbt wratjes. Deze kunnen overal op het hondenlijf ontstaan, in tegenstelling tot hetgeen hierboven staat vermeld. Toen ze wat op leeftijd kwam, kreeg mijn vorige hond enkele donkergrijze wratjes, onder meer aan haar achterpoot, onderaan de achterzijde. Heb deze door de kleur eerst zelfs voor een teek aangezien. Dierenarts concludeerde echter wratten. Enfin, wratjes ontstaan dus niet alleen op of rond de kop of bek en kunnen in kleur variëren van roze, grijsroze tot donkergrijs.

Brigitte Meijer, 12-01-2014 21:55 #3
Mijn Franse bull dog heeft sinds een week knobbels onder de huid ter hoogte van zijn adamsappel (onder de kin). het lijkt of de omvang verschilt en soms voel ik er 2 en soms 3,4. heb nu antibiotica gebruik, dit nu 4 dagen maar zie niet echt resultaat. hoe kom je erachter of het goedaardig is zonder teveel kosten en pijn voor ons beiden. Reactie infoteur, 13-01-2014
Beste Brigitte,

Alleen onderzoek van een dierenarts kan uitwijzen wat de knobbels zijn. Dat is niet vanachter een computer te oordelen.

Groetjes Tina

Bastiaan, 06-09-2013 18:12 #2
Mijn hond (golden retriever) heeft sinds gisteren een hele grote bult (+/- 4x3 cm2) op het flapje van zijn oor en ik ben zeer bezorgt wat dit kan zijn en wat ik het beste kan doen…
de bult is vrij hard als de bult wordt aangeraakt lijkt mijn hond geen pijn te hebben.
als iemand mij meer kan informeren zou ik dat heel erg waarderen :)

alvast bedankt,
Bastiaan Reactie infoteur, 06-09-2013
Beste Bastiaan,

Als je bezorgd bent zou ik gewoon even met je hond langs de dierenarts doen. Het kan onschuldig zijn, maar dat kan het ook even goed niet zijn. De dierenarts weet dat vast wel.

Groetjes Tina

Yvon, 12-01-2013 07:14 #1
Hallo, ik heb sinds kort een puppy, zij is nu 3 maandjes oud. (3okt2012). ik was haar aan het aaien en vulde onder haar huid een klein bultje zitten. want ik heb goed gezocht op haar vacht maar niks gezien. het bultje zit ook echt helemaal los en is niet groter dan een erwt. hij zit echt helemaal onder de huid. vandaag pas achter gekomen. nog even aankijken of…? x Reactie infoteur, 12-01-2013
Bel anders even met de dierenartsenpraktijk en leg je vraag voor. De dierenarts kan dan oordelen of je het nog even af kan wachten of beter een langs kan komen.

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 16-09-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 23
Schrijf mee!