InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Mastceltumoren bij honden

Mastceltumoren bij honden

Mastceltumoren zijn gezwellen die zich in of net onder de huid bevinden of ergens anders in het lichaam van de hond. Ze komen vrij veel voor en de prognose en behandeling hangt af van welk type tumor het is. Een duidelijke diagnose is daarom heel belangrijk.

Mastceltumoren

Mastcellen zijn lichaamseigen cellen die een rol spelen in allergische reacties. Ze zorgen voor de afweer door het opstarten van ontstekingsreacties. Een reactie van jeuk, roodheid en zwelling is dan vaak het gevolg.
Mastceltumoren zijn de meest voorkomende tumoren bij honden, ze bevinden zich vaak in of net onder de huid, maar ze kunnen ook optreden in de maag, darm, milt, lever en de voorste luchtwegen. Ze zijn in staat om uitlopers te vormen die onzichtbaar zijn.
Ze kunnen op elke leeftijd optreden en ze kunnen kwaadaardig zijn of worden. Hierbij speelt de histologische graad van kwaadaardigheid een rol.
De indeling van de graden is als volgt:
Graad 1:
Deze tumoren komen het meest voor (meer dan 90%) en de kans dat deze kwaadaardig zijn is heel zeldzaam. Als de tumor volledig verwijderd is, is er weinig kans dat deze terugkeert.
Graad 2:
Toenemende kans op kwaadaardigheid, er is meer kans op uitzaaiingen naar andere plekken in het lichaam zoals lymfeklieren, milt, lever en beenmerg. Er is 5-30% kans op een kwaadaardige tumor. Wanneer een tumor verwijderd is, keert in 50% van de gevallen tumoren weer terug binnen 9-10 maanden. Als er geen tumor terugkeert, zal dit meestal ook niet binnen de komende 5 jaar gebeuren.
Graad 3:
Een meestal kwaadaardige vorm (ruim 70%) met over het algemeen een slechte prognose. Door vergevorderde uitzaaiingen in het lichaam overleven honden vaak niet het eerste jaar. Deze vorm komt het minste voor.

De grootte van een bult zegt niets over de mate van kwaadaardigheid van de tumor. De plaats waar de tumor zich bevindt kan wel een indicatie geven, vaak vallen tumoren op het lichaam, poten en staart onder de laagste vorm van kwaadaardigheid. In het gebied rondom neus, lippen, anus en geslachtsorganen is er meer kans op een kwaadaardige tumor.

Oorzaak

Over de oorzaak voor het ontstaan van mastceltumoren is nog weinig bekend. Er is, zoals bij elke tumor, sprake van een verkeerde deling van cellen en men denkt dat er een verband kan zijn met chronische ontstekingen van de huid en het ontstaan van mastceltumoren.

Ze kunnen bij elk ras voorkomen, maar bij onder andere de Beagle, Boxer, Bulldog, Boston terriër, Bullterriër, Cocker Spaniel, Labrador, Golden Retriever, Schnauzer, Sharpei en Weimaraner komen ze het meest voor.

Diagnose

Om te bepalen of een gezwel een mastceltumor is, zal de dierenarts met een dunne naald cellen uit de bult zuigen. Het biopt wordt dan opgestuurd naar een laboratorium om te bepalen of het mastcellen bevat. Aan de hand van het celbeeld kan dan bepaald worden tot welke graad de tumor behoort. Afhankelijk van de uitslag kan verder onderzoek nodig zijn.

Behandeling

De tumor zal verwijderd worden, afhankelijk van de locatie en de grootte zal dit onder lokale verdoving of algehele narcose moeten gebeuren. Het is belangrijk dat de tumor in zijn geheel (met eventuele uitlopers) verwijderd wordt, anders neemt de kans op hergroei toe.
Bij de 1e graad tumoren is in de meeste gevallen verdere behandeling niet nodig. Bij graad 2 kan besloten worden tot chemotherapie of bestraling, dit in overleg met een specialist. De honden hebben dan meestal nog gemiddeld 5 jaar te leven. Honden met graad 3 kunnen naast bestraling of chemotherapie ook medicijnen krijgen die weliswaar niet genezen, maar wel de effecten van de tumor tegen gaan en uitzaaiingen helpen voorkomen.
© 2011 - 2019 Emi1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips om uw hond beter te laten luisterenNederland behoort tot een van de hond-rijkste landen van Europa. Toch zijn er veel baasjes die niet goed weten hoe ze hu…
Probleemgedrag bij Honden: trekken aan de lijnIn ieder bos en aan ieder strand is het te zien: baasjes die voort worden getrokken door hun hond. Heeft u een klein hon…
Hond niet naar het pension in de vakantieHond niet naar het pension in de vakantieElke hondeneigenaar krijgt er mee te maken wanneer je op vakantie gaat, gaat de hond mee? Vaak is dit niet het geval, en…
Bronnen en referenties
  • www.peteducation.com
  • www.dierendokters.com
  • www.flickr.com/photos/axsdeny/2949408670

Reageer op het artikel "Mastceltumoren bij honden"

Reactie

Tineke Reinders, 21-09-2014 18:51 #1
Hallo bij onze hond is in februari mastcel tumor weggehaald en in mei begon hij alweer plekje te krijgen die leek op een bloedblaar en waarschijnlijk geknapt is en langzaam weer kleiner werd. er is op diezelfde plaats nu weer een klein rood vlekje te zien. En bij zijn dij been al weer een paar maanden een plekje dat steeds verandert en nu weer vrij groot is. Ik denk dat ik er vanuit kan gaan dat de tumor weer terug is gekomen. Wij willen niet gaan dokteren met chemo en bestralingen en elke keer plekjes weg te laten halen. wij hebben al drie honden in moeten laten slapen die tumor hadden en na operaties het toch niet overleefden Wij doen onze hond daar geen plezier mee. mijn vraag is wat is de prognose als je helemaal niets doet.
gr Tineke Reinders

Infoteur: Emi1
Gepubliceerd: 15-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!