InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Vereisten van een kanarie kooi

Vereisten van een kanarie kooi

Vereisten van een kanarie kooi De kooi van een kanarie moet aan bepaalde vereisten voldoen. Houd je hier geen rekening mee, dan zal je vogel ongelukkig zijn, ziek worden of zelfs sterven.

Kooi

Neem bij voorkeur een vierkante, roestvrije kooi met minimum afmetingen van 50cm x 30cm x 40cm.

Zet ze nooit voor het raam of voor de verwarming. Hierdoor kan de kanarie stokrui krijgen. Dat is een ziekte waarbij de vogel constant ruift (verliezen van vederen) waardoor het zodanig verzwakt dat het zal stoppen met zingen, vermageren en dan sterven. De meeste dieren kunnen hier maar zelden of nooit van genezen.

Hetzelfde gebeurt als de kanarie meer dan 11 uur per dag licht krijgt. Vooral tegen kunstlicht (lampen) is hij slecht opgewassen. Dek daarom s avonds zijn kooi af met een handdoek.

Plaats de kooi ook nooit in de nabije omgeving van een tv-toestel.

Bodembedekking

De meest gebruikte bodembedekking is schelpenzand. Het grit wordt door de vogels zelfs opgegeten en is een must omdat het voorziet in hun kalk- en mineralenbehoefte, maar ook omdat het spijsverteringsproblemen kan voorkomen en genezen. Schelpenzand heeft echter één groot nadeel: het kan relatief weinig vocht opnemen wat het kiemen van bacteriën bevordert.

Een oplossing is het gebruik van kattenbakvulling (houtsnippers). Doordat de kooi hierdoor hygiënischer is, moet je de bodembedekking minder vaak verversen. Vergeet niet om in dit geval extra grit aan de voeding van je kanarie toe te voegen. Het is ook mogelijk om grit en houtsnippers te mengen.

Het is van cruciaal belang de bodembedekking geregeld te verversen om allerlei ziektes te voorkomen. Uit onderzoek is gebleken dat in kooien waar de bodembedekking dagelijks werd veranderd, het aantal bacteriën in de geproduceerde ontlasting sterk afneemt. De aanwezigheid van Entoro bacteriacea (coccidiose) duidt bijna altijd op een slechte hygiëne in het vogelverblijf.

Zitstokken

De zitstokjes dienen van hardhout gemaakt te zijn. De vogel mag de stok net niet kunnen omklemmen. Zijn ze te dik of te dun, dan leidt dit tot een slechte houding en een grotere kans op onbevruchte eieren.

Gladde, ronde stokjes zijn ook niet goed omdat de kanarie daar te gemakkelijk afvalt.

Voederbakjes

De beste plaats voor het voederbakje is aan de buitenzijde van de kooi. Als het bakje toch binnen de kooi zelf wordt gezet, zorg dan voor een afdakje. Het is immers van groot belang dat er geen ontlasting in de voeding terecht kan komen (bacteriën!).

Geef de vogels nooit te veel eten zodat er geen restjes blijven liggen. Vergeet niet dat kanaries hun zaad pellen en dat ze de omhulsels in het zaadbakje achterlaten. Dat geeft de indruk dat er nog genoeg in het eetbakje ligt, ook al is dat niet het geval. Gooi daarom elke dag de overgebleven restjes weg alvorens het bakje opnieuw bij te vullen. Door kleine beetjes te geven wordt verspilling voorkomen.

Drinkwater

Drinkwater mag je nooit in open bakjes geven. De kanarie zal de open drinkbakjes immers als bad gebruiken en door de ontlasting en microben is het binnen een mum van tijd bedorven.

Drinkflesjes met een kogeltje zijn de beste oplossing om je kanarie water te geven.

Bad

Kanaries zijn gek op baden en bovendien komt het zijn gezondheid ten goede.

Je kunt een grote drinkbak als bad gebruiken, maar denk eraan deze onmiddellijk uit de kooi te nemen nadat de vogel zijn badje heeft genomen om vorming van bacteriën en kiemen te voorkomen.

De vogelen benevelen met een bloemenspuit is ook mogelijk, maar het de vogel zelf laten doen is het beste.

Wanden

Kooien met houten wanden zijn uit den boze. Ze zitten meestal vol scheuren die een ideale verblijfplaats vormen voor luizen en ander ongedierte. Hardboord en spaanplaat kan je beter vermijden. Hoe minder barsten er zijn, hoe beter.

Speeltjes

Kanaries houden van spelen. Het is aan te raden geregeld een speeltje om te wisselen voor een ander om ervoor te zorgen dat je kanarie zich niet gaat vervelen. In de dierenspeciaalzaak zijn er speeltjes te over: schommels, laddertjes, balletjes, touwen, enzovoort.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aanschaf van een kanarieAanschaf van een kanarieKanaries zijn de bekendste vogels die als huisdier worden gehouden. Het is een echt plezier om hen de hele dag met de ra…
Kanarie: Serinus canariaKanarie: Serinus canariaKoop een kanarie bij voorkeur rond augustus. De meeste kanaries zijn geringd. Het beste is om een kanarie bij een goede…
De grasparkiet - De kooiDe grasparkiet - De kooiBelangrijk is een geschikte kooi voor je grasparkiet te hebben, en deze goed in te richten. Parkieten hebben veel afleid…
Checklist: aanschaf konijnKonijntjes zijn een geliefd huisdier. Let er op dat je bij aankoop een gezond konijntje in huis haalt, dat minstens 8 we…
Checklist: aanschaf caviaEen nieuw huisdiertje is meestal iets heel leuks! Maar hoe het beestje verzorgen. Hier wat tips bij de aanschap van een…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vereisten van een kanarie kooi"

Reacties

F. Reijnders, 21-09-2016 10:25 #8
Goede morgen,
Sinds kort heb ik een kanarie. Hij was het huis in gevlogen terwijl de deuren open stonden. Volgens mij is het een jong beestje want hij had nog geen staartveren en hij had een groen ringetje om zijn poot. Na een paar dagen begon hij voorzichtig te zingen en nu na 'n paar weken fluit hij regelmatig lang en mooi. Het is dus een mannetje en heeft geelgroene veertjes
Hij staat nu in een houten kooi buiten onder de veranda in een hoek op ongeveer 1m. van de grond. Nu vraag ik me af of hij buiten kan blijven staan of 's avonds toch naar binnen moet i.v.m. de kou? De veranda is gewoon open aan 2 zijkanten, en hij staat in de hoek van de dichte zijkant en het huis (dus wel iets beschut tegen de wind), maar het kan er dus best koud worden. Graag uw reactie.
GR. fr.reijnders

G. Posthumus, 07-09-2016 11:20 #7
Ik krijg binnenkort een nieuwe kanarie, een mannetje. Mijn vorige kanarie is overleden, wat is het beste voor het aanschaffen van een nieuwe kooi? Waar moet ik op letten bij de aanschaf, kan ik eventueel voor in de kooi een zebravink aanschaffen? Als gezelschap, dat zou ik van u willen weten.

met een vriendelijke groet G. Posthumus

Kees, 03-10-2015 09:29 #6
Hallo
waarom een vierkante kooi en geen ronde?

Mary Sooys, 13-04-2015 11:22 #5
Mag je wilgenstokjes gebruiken?

Nadine, 13-06-2014 05:29 #4
Hi allemaal,

Kan iemand mijn vraag beantwoorden: ik had eerst 1 kanariemannetje omdat deze bij toeval is komen aanvliegen. Omdat ik niet wist of het een volière of kooivogel is geweest heb ik er een popje bijgekocht van dezelfde leeftijd (mannetje was geringd). Ze kunnen het onwijs goed met elkaar vinden alleen nu is t zo dat t mannetje de hele godganse dag aan het zingen is In het begin is het leuk alleen sochtends om 5:00 uur begint ie al (een handdoek over de kooi heeft geen nut)

Waarom doet hij dit?
Wat kan ik eraan doen om t iets verdraagbaarder voor ons te maken?

Alvast bedankt!

Derveldt, 16-05-2013 15:26 #3
Geachte heren, dames.
Zou willen weten ofdat ik er goed aan doe om bij het aanschaffen van een kanarie 1 of 2 kanaries aan te schaffen. Zou eigenlijk een putterkanarie willen aan schaffen maar ik zou niet weten waar en hoe. Zou u mij aan deze informatie kunnen helpen.
bvdank

Dogruer Annemarie, 22-05-2011 16:48 #2
Hoe kan ik mijn kanaries tegen de koude beschermen in de winter. Ik heb een buiten volaire gewoon met draad. Is dikke plastiek voldoende (Glasplastiek) voor de winter tegen de buitenkant.

Johan, 15-04-2009 08:56 #1
Geachte,
ik heb problemen met mijn kanaries nl ik he 24 koppels zitten en al meer dan 60 onbevruchte eieren
ze hebben wel een gans jaar samen gezeten daar ik geen plaats had om ze appart te zetten
ik heb tot heden vandaag nog geen enkel bevrucht ei.wat zou de oorzaak kunnen zijn

Infoteur: Avalon
Laatste update: 26-01-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Kanaries
Reacties: 8
Schrijf mee!