InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Checklist: aanschaf konijn

Checklist: aanschaf konijn

Konijntjes zijn een geliefd huisdier. Let er op dat je bij aankoop een gezond konijntje in huis haalt, dat minstens 8 weken oud is! Zorg dat het genoeg tijd krijgt om aan zijn nieuwe omgeving te wennen,want konijntjes zijn heel stressgevoelig! Hieronder wat meer informatie over wat je zeker nog allemaal nodig hebt.

Kooi

Bij aankoop van een konijnenhok is het afhankelijk of het diertje binnen of buiten zal gehuisvest worden. Voor binnenshuis neemje best een plastieken traliekooi (veel verluchting) en voor buitenshuis iseerder een houten kooi geschikt. Eventueel kan je je nog een omheining aanschaffen zodat het diertje wat meer bewegingsvrijheid heeft, bv. In de zomer.

Bodembedekking

Als bodembedekking wordt best iets genomen dat het vocht heel goed absorbeert en makkelijk uit te kuisen is, bijvoorbeeld houtvezel of gedroogde mais, met hierop een dun laagje stro of hooi.

Let op: het stro regelmatig vervangen i.v.m. ammoniakintoxicatie!

Benodigdheden in de kooi

  • Nachthokje (best in hout gemaakt) om te slapen of om zich te kunnen verbergen.
  • Zwaar drinkbakje (zodat ze dit niet makkelijk kunnen omstoten) of een drinkflesje (= dit is hygiënischer) : ververs het water iedere dag.
  • Zwaar eetbakje

Voeding

  • Hooi! Konijntjes zijn echte planteneters en hun darmstelsel is helemaal afgesteld op vezelrijk voer.
  • Konijnenvoeding: droge korrels
  • Groenvoer: (zie tabel onderaan): Geef dit pas na 2 maanden gewenning! (Opletten met wortels en appels! Ze bevatten veel suikers en sommige jonge konijnen krijgen makkelijk diarree hiervan.)

Groenten, fruit en kruiden:

ToegelatenMet mateverboden
Bleekselderalle koolsoortenboontjes
Andijviealle slasoortenchampignons
bloemkoolbladerenappelprei
grasbanaanrauwe aardappel
frambozenblaadjesbraambessen
komkommermais
geschilde paprikapeterselie
witloofselder
waterkersmandarijn
© 2007 - 2019 Jip_8, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Checklist: aanschaf konijn"

Infoteur: Jip_8
Gepubliceerd: 26-12-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!