InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De Shamo en zijn geschiedenis

De Shamo en zijn geschiedenis

Dit artikel heb ik geschreven om te informeren over het ontstaan van dit mooie kippenras. Lees hieronder de belangrijkste wetenswaardigheden over de Shamo.

Het ontstaan van de Shamo

De Shamo is een ras ontstaan in Japan rond het begin van de 16e eeuw (Edo-periode).
De eerste rassen om de Shamo te fokken, werden geïmporteerd uit verschillende Zuidoost-Aziatische buurlanden, maar zoals de naam al aangeeft (Siam was de oude naam voor Thailand en in het Japans was dat Sham) kan vooral Thailand worden beschouwd als het land van oorsprong.

De raskenmerken van de Shamo

De Japanners waren onder de indruk van de geïmporteerde dieren. Waarschijnlijk heeft het selectieproces van de Japanners geresulteerd in een grote gespierde vechtvogel met een aantal zeer rastypische kenmerken, zoals:
  • rechtop staand
  • sterk gespierde bovenbenen
  • scherp omhoog wijzende en uitpuilend schouders
  • een lange nek
  • een ruglijn bijna parallel met de afhangende staart
  • een kleine kam
  • parelwitte ogen bij de volwassen dieren
  • uitpuilende wenkbrauwen
  • een korte, dikke en sterke snavel
  • een kort en hard verenkleed

Verschil tussen de Chu Shamo en de O-Shamo

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de Chu Shamo (van ongeveer drie tot vier kilo) en de O-Shamo (gewicht vanaf vier tot wel zes kilo). In hun thuisland Japan hebben Shamo's met een gewicht van ongeveer 4,5 kilo de voorkeur. Dit omdat deze vogels dan niet inleveren op atletisch vermogen en de optimale balans hebben tussen gewicht, kracht, uithoudingsvermogen en snelheid.

De Shamo en hanengevechten

De Shamo is gefokt over de hele wereld voor verschillende doeleinden, als boerderij dier, voor tentoonstellingen en voor hanengevechten. In Japan wordt het vechten met hanen nog steeds beoefend. Tijdens deze gevechten gaat het dan vooral om het testen van het uithoudingsvermogen en de "Gameness" (de wil en de moed om te vechten). Om die reden vinden de gevechten plaats zonder aangebonden (stalen) sporen en verlaten beide dieren bij voorkeur levend de "arena" ofwel de pit genoemd.

In Nederland is het vechten met hanen en al daaromtrent verwante activiteiten (trainen etc.) verboden. Toch wordt er nog veel gefokt met deze mooie vogels met als doel tentoonstellingen en daarmee het bewaren en eren van het oude ras ooit gevormd in Japan.
© 2011 - 2019 Chawi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Shamo en zijn geschiedenis"

Infoteur: Chawi
Gepubliceerd: 21-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!