InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Oehoe, Bubo bubo

Oehoe, Bubo bubo

Oehoe, Bubo bubo De oehoe, Bubo bubo, is een uil die maar weinig in Nederland voorkomt. Toch is hij af en toe te zien. Verder komt hij in grote delen van Europa en Rusland voor. Ook in delen van Afrika is hij te zien. Het is de grootste uil die in Europa voorkomt, met een spanwijdte tot 170 centimeter. Hij kan zowel overdag als s nachts jagen. Het mannetje onderhoudt meerdere vrouwtjes, en krijgt zo meerdere nesten per jaar. De oehoe komt voor in gebergten en rivierdalen met voldoende open vlakten en bossen.

Taxonomische indeling

  • Rijk: Animalia (Dieren)
  • Stam: Chordata (Chordadieren)
  • Klasse: Aves (Vogels)
  • Orde: Strigiformes (Uilen)
  • Familie: Strigidae
  • Geslacht: Bubo
  • Soort: Bubo bubo

Kenmerken

De oehoe is de grootste Europese uil. Het vrouwtje van de oehoe wordt groter dan het mannetje. Zij wordt ook breder. Ze wordt 65 tot 68 centimeter lang, met een spanwijdte van 165 tot 170 centimeter. Het mannetje wordt maximaal 64 centimeter lang, met een spanwijdte van 159 centimeter. Het verenkleed van de oehoe is van boven bruin met donkere vlekken. De borst is geelbruin gestreept. De poten zijn tot aan de tenen toe bevederd. De kop is opvallend breed met opvallende oorpluimen. Zijn ogen zijn groot en geel of oranje. De vleugels zijn lang, breed en afgerond.

Dagvogel of Nachtvogel

De oehoe is een daguil. Hij jaagt overdag en in de schemering, s nachts rust hij vaak, maar soms jaagt hij dan.

Voortplanting

Een oehoe mannetje heeft vaak meerdere vrouwtjes. In oktober verleidt hij hen met een de najaarsbalts. Hij zet zijn territorium af door luid te roepen en de oorpluimen op te lichten. In februari en maart vindt de werkelijke balts plaats. De mannetjes zingen en vliegen rond om vrouwtjes te verleiden. Ook wijzen mannetjes de broedlocatie aan, dit zijn nissen in rotswanden of oude nesten van andere vogels. Verder voert hij verse prooien aan vrouwtjes.
In het voorjaar legt het vrouwtje twee tot vier eieren. Zij broedt alleen. Het mannetje zorgt voor voedsel. Vaak worden er bij het nest voorraden aangelegd. Na 34 dagen komen de eieren uit. Na 28 tot 30 dagen verlaten de jongen het nest. Ze kunnen nog niet vliegen. Dit kunnen ze pas na tien weken. In de herfst verlaten de jongen hun ouders. Met één jaar oud zijn ze broedrijp, maar vaak duurt het tot hun derde voordat ze in staat zijn zelf een nest groot te brengen.

Voedsel

De oehoe jaagt op prooien van de grootte van een veldmuis tot de grootte van een haas. Hij eet ook vogels en soms vissen, en eigenlijk alles wat hij te pakken kan krijgen

Verspreiding

De oehoe komt voor in vrijwel geheel Europa tot in het oosten van Rusland. Verder komt hij ook in Afrikaanse landen voor. Hier gaat hij over in andere soorten, zoals de woestijnoehoe. In Nederland zijn oehoes alleen in Limburg te vinden.

Habitat

De oehoe komt vooral in rotsachtige gebergten voor en in rivierdalen met bossen en open vlakten. Hij jaagt in de open vlakten.

Bedreigd?

De oehoe is geen bedreigde vogelsoort.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sneeuwuil, Bubo scandiacusSneeuwuil, Bubo scandiacusDe sneeuwuil, Bubo scandiacus, is bekend geworden bij het grote publiek door zijn rol in Harry Potter. Voor veel vogelaa…
De Oehoe in Nederland, zijn uilen gevaarlijk voor mensen?De Oehoe in Nederland, zijn uilen gevaarlijk voor mensen?In Nederland leven een achttal uilensoorten. Een uil is een roofvogel en enkele keren per jaar komen er berichten in het…
De ransuil, vaak dichterbij dan u denktDe ransuil, vaak dichterbij dan u denktDe ransuil (Asio otus) is een van de zes in Nederland voorkomende soorten uilen. Naast de ransuil komen in Nederland ook…
Ruigpootbuizerd, Buteo lagopusRuigpootbuizerd, Buteo lagopusDe ruigpootbuizerd, Buteo lagopus, is een indrukwekkende roofvogel. Hij laat zich maar zelden in Nederland zien. Vaak wo…
Raaf, Corvus coraxRaaf, Corvus coraxDe raaf, Corvus corax, is een grote kraaiachtige, hij is groter dan de zwarte kraai en de roek met zijn spanwijdte van 1…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Arpingstone, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • www.vogelvisie.nl www.vogelbescherming.nl www.eaglewatch.nl www.wikipedia.nl Petersons vogelgids van alle Europese vogels door R. Peterson, G mountfort en P.A.D. Hollom elfde druk.

Reageer op het artikel "Oehoe, Bubo bubo"

Reactie

Marina Kraaij, 06-07-2016 20:31 #1
Overdag vliegende uilen zijn uilen van het hoge noorden (i.v.m. het licht daar). Zij moeten de lange dagen van de Arctische zomer wel benutten. = Sneeuwuil, Lapland uil, sperweruil, velduil en de dwergoor uil, de oehoe is een nachtjager; dus geen daguil!

Infoteur: Info_lisa
Laatste update: 26-10-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Uilen
Reacties: 1
Schrijf mee!