InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De chinese dwergkwartel

De chinese dwergkwartel

De chinese dwergkwartels zijn de kleinste hoendersoort , verwant aan fazanten en de kip. Ze komen oorspronkelijk uit China, maar er zijn ook soorten bekend, die leven in Indonesië en Australië.Hun natuurlijke omgeving bestaat uit dichtbegroeide gras en moerassig land. Ze leven in groepjes van 6-8 vogels. Ze zijn altijd op zoek naar graszaden en kleine insecten.

Uiterlijk

Van nature is de haan zwart/donkergrijs en de hen bruin/licht bruin. Maar deze vogel is in meerdere kleurmutaties gekweekt.

Huisvesting en verzorging

Dwergkwartels zijn echte grondbewoners en erg geschikt om in een gemengde voliëre te houden. Vaak worden ze gebruikt om de gemorste zaden op te eten, die de andere vogels laten liggen. Naast tropisch zaad i het een goede zaak om de kwartels wat eivoer te geven. Ook groenvoer, zoals een blaadje sla of andijvie eten ze graag. Heel belangrijk is het om regelmatig een kleine hoeveelheid vogelgrit of maagkiezel aan te bieden. Dit hebben ze nodig om de spijsvertering te bevorderen.

De winter

Chinese dwergkwartels zijn winterhard. Dit geldt alleen als de voliëre overdekt is en ze kunnen schuilen tegen regen en wind.
Het is dus geen probleem om de vogels het hele jaar buiten te houden.

Voortplanting

Dwergkwartels kunnen gemakkelijk gekweekt worden, maar het is aan te raden 1 haan met meerdere hennen te houden
Het verstandig om slechts 1 haan in de voliëre te houden, anders zijn gevechten onvermijdelijk. Wanneer de vogels eenmaal gewend zijn aan de omgeving, zullen ze in veel gevallen snel tot paring en eileg overgaan. Wel moeten er een paar beschutte plekjes moeten worden gemaakt, waar ze ongestoord de eieren kunnen leggen en kunnen broeden. Wanneer het nest compleet is, 6 tot 10 eieren zal de hen gaan broeden. Maar wordt ze plotseling gestoord dan dan het zijn, dat ze van het nest afgaat en stopt met broeden. Na 16 tot 18 dagen komen de eieren uit.

Baby kwarteltjes

De jonge kwartels zijn nestvlieders, dat wil zeggen, dat ze direct rond kunnen lopen en zelf kunnen eten en drinken. De kuikens zijn niet veel groter dan een hommel en kunnen gemakkelijk door het gaas van de voliëre lopen de eerste dagen. Ze zullen direkt achter de ouders aan lopen. Zelfs bij uitkomst van meerdere nestjes, zal het haantjs meehelpen met beschermen en opvoeden van de jongen. De kuikens kunnen het beste kuikenmeel krijgen. Met drinkwater moet men oppassen, want daarin kunnen ze snel verdrinken. Dit is te verhelpen door steentjes in een schoteltje water te leggen. Na 4 weken kunnen de kwartelsjongen helemaal voor zichzelf zorgen, maar het is beter om hen nog eens 4 weken bij de ouders te laten.
© 2008 - 2019 Yellow, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De chinese dwergkwartel"

Reacties

Alice, 23-07-2014 11:25 #2
Hallo,
Wij hebben sinds een tijdje ook een koppeltje en ik vroeg me af hoeveel ruimte hebben ze eigenlijk nodig?

Jan, 11-12-2010 12:44 #1
Ik heb mij een koppeltje chinese dwergkwartels aangeschaft en in de kanarievolière gezet met apart drinken en een klein schaaltje eten (ik had de volière net uitgekuist) komen die stomme kanaries natuurlijk direct alles inspecteren en vuil maken! zitten ze te drinken uit die diertjes hun water, ik ga dit dus extra in de gaten moeten houden dat de kwartels hun drinken niet op raakt, misschien als het nieuwe eraf is dat de kanaries hun drank gerust laten? ik heb in elk geval veel geniet van al mijn vogeltjes!

Infoteur: Yellow
Laatste update: 08-10-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 2
Schrijf mee!