InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Ratten laten de zeevogels uitsterven

Ratten laten de zeevogels uitsterven

Een recent wetenschappelijk rapport heeft een nieuw manmade ecodrama aan het licht gebracht. Ruim één derde van de zeevogels wordt momenteel door ratten bedreigd, maar… ook hier weer gaat de mens niet vrijuit!

De Noorse Rat

De Noorse rat of Bruine rat of Stadsrat heet officieel Rattus norvegicus. Ze komt niet uit Noorwegen, maar wellicht uit Azië. Reeds sedert de oudheid was ze in Europa verspreid. Zij heeft voor een groot deel de Zwarte rat (Rattus rattus) verdrongen, die in de Middeleeuwen via haar vlooien de pest verspreidde in onze steden.

De bruine rat is een bijzonder sterk dier dat zich goed kan aanpassen aan verschillende temperaturen, vervuilde lucht, voedselschaarste, enz.

De rat gaat op reis

Reeds eeuwen begeleiden hele horden ratten de schepen op hun zeereis. We kunnen ze geen ongelijk geven. Het scheepsruim zit immers vol lekkers en het is er vaak warmer en droger dan op de kaden van de Europese landen.

Ratten verlaten het zinkend schip

Dit gezegde is niet op niets gebaseerd. Volgens sommigen voelen de ratten op normale of paranormale wijze aan dat een schip bij haar volgende reis zal zinken en ze gaan veilig van boord.

Voor de ratten hoeft een schip echter niet in gevaar te zijn om van boord te gaan. Vaak gaan de ratten aan wal bij het uitladen van de vracht. Zo komen ze op plaatsen terecht waar ze nooit natuurlijk geleefd hebben.

Adventiefsoorten

Adventiefsoorten noemt men dier- of plantsoorten die zichzelf in een nieuw land uitnodigen. Veel adventiefsoorten sterven vlug uit, omdat het gastland niet de ideale temperatuur heeft of omdat er te veel natuurlijke vijanden zijn.

Een paradijs voor de ratten

Aangezien de rat een polyvalent beestje is, kan het op veel plaatsen gedijen. Vaak zijn er helemaal geen natuurlijke vijanden en wel voldoende voedsel, zodat het gastland voor de rat een paradijs wordt.

Eilanden en zeevogels

Veel zeevogels leven en broeden op kleine eilanden, veilig ver weg van de grote stad. Veilig omdat hier relatief weinig natuurlijke vijanden zijn voor de vogels. Het kwetsbaarst zijn natuurlijk de eieren en de jonge vogels.

En toen kwamen de ratten

Zoals gezegd heeft de scheepvaart de bruine rat overal in de wereld afgezet. Deze rat heeft op die broedeilanden geen natuurlijke vijanden. Honger heeft hij echter altijd. De ratten doen zich hier te goed aan eieren en jonge zeevogels. Wanneer ze echt honger hebben, durven ze zelfs volwassen vogels aanvallen.

De schade

Ongeveer een derde van de meer dan 300 soorten zeevogels is in gevaar. Als grootste boosdoener voor dit gevaar voor uitsterven, wordt de adventiefrat genoemd! 90% van de eilanden in de wereld zouden reeds door het rattenvolk zijn ingepalmd.

Ratten of zeevogels?

Op veel eilanden (procentueel zijn dat er weinig) worden uitroeiingprogramma’s voor ratten opgezet. Dit stuit op veel verzet van bepaalde ecologen. Het is echter de rat of de zeevogel. Als ze samen blijven, zal de rat onherroepelijk winnen.
Gerelateerde artikelen
Fregatvogel: piraterij op zeeFregatvogel: piraterij op zeeWie de fregatvogel heeft gezien, weet wie de echte piraat onder de vogels is. Met zijn rode ballon valt het mannetje het…
Vrijwilligerswerk doen in Zuid-Afrika: pinguins reddenVrijwilligerswerk doen in Zuid-Afrika: pinguins reddenAltijd al vrijwilligerswerk willen doen in het buitenland maar geen voorkeur voor een weeshuis in Peru of werken met str…
Meeuwensoort: Grote burgemeester, Larus hyperboreusMeeuwensoort: Grote burgemeester, Larus hyperboreusDe grote burgemeester, Larus hyperboreus, lijkt sterk op de kleine burgemeester. Deze meeuw wordt tot ongeveer 68 centim…
De Husky rat: een tamme rat met grijs en witte tekeningDe Husky rat: een tamme rat met grijs en witte tekeningEr zijn tamme ratten in diverse kleurvariëteiten. Zo is er ook de populaire Husky rat. Deze tamme rat is geen apart soor…
Ratten en verzorging ervanRatten en verzorging ervanAlles over ratten. De huisvesting van een rat.Verzorging ervan.Voortplanting van een rat en nog veel meer informatie.Voo…

Reageer op het artikel "Ratten laten de zeevogels uitsterven"

Reacties

Marcel, 14-01-2010 17:01 #2
Als jullie een propaganda artikel tegen de rat maakt zorg dan dat je goed geinformeerd ben. De bruine rat is namelijk niet de verspreider van de vlooien die de pest veroorzaken, dat was de zwarte rat. Alhoewel zelfs dat twijfelachtig is gezien dat pas na de drie grote pestepidimieëen is ontdekt. Er zijn tientallen dieren die drager kunnen zijn van de pestvlo waaronder de hond die de laatste pestuitbraak in china veroorzaakte. Reactie infoteur, 07-09-2011
Helemaal mee eens. Is inmiddels gecorrigeerd! Bedankt voor de toelichting.

Louis, 22-08-2008 22:49 #1
Ja in de natuur, gaat de natuur zijn gang alleen de mens is meestal de boosdoener.
Maar wij hebben hier ook in de wijk overlast van de bruine en zwarte rat, omdat de mensen meestal nieuwe nederlander die het brood niet weg willen gooit omdat dat zonde is, of omdat het moet van het geloof dat ze belijden maar ze accepteren, niet de Nederlandse wetten, art 10 lid 2 MW.

Infoteur: Salilus
Laatste update: 07-09-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 2
Schrijf mee!