InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Vogels tikken herhaaldellijk tegen de ruiten

Vogels tikken herhaaldellijk tegen de ruiten

Vogels tikken herhaaldellijk tegen de ruiten Tuinvogels vliegen soms met een knal tegen het raam van de woonkamer aan. Versuft zie je ze dan op het terras liggen. Vaak moeten ze even bijkomen om vervolgens hun weg te vervolgen. Er zijn ook vogels die wekenlang tot vervelens toe tegen je raam tikken. Het lijkt een gevecht tegen zichzelf, dag na dag. Het is een gevecht tegen zichzelf want de vogel vecht tegen zijn eigen spiegelbeeld.

Vogels met elkaar in gevecht

Vooral in het voorjaar is het waar te nemen: tuinvogels met elkaar in gevecht. Vogels zoals de:
  • merel
  • koolmees
  • pimpelmees
  • spreeuw
  • meeuw
  • vink of
  • witte kwikstaart

Waarom vechten vogels
De mannetjes vogels bakenen in het voorjaar hun territorium af. Het leefgebied welke ze nodig hebben om voedsel te zoeken, een nest te bouwen en jongen groot te brengen. Meerdere soorten dicht naast elkaar nestelend zou betekenen dat er niet genoeg voedsel is. Dus moet er verdedigd worden. Verdedigen doen de mannetjes vogels door:
  • zang (ook een vrouwtje te lokken);
  • dreigen;
  • vechten.

Bezet

En wanneer er dan een andere vogel of soortgenoot de zang negeert en eveneens in het uitgezochte leefgebied komt, dan wordt dat niet geaccepteerd. Dan moet kenbaar gemaakt worden dat dit gebied 'bezet' is. Dan bestaat de kans dat vogels gaan vechten met elkaar. Weg jij, hier 'woon' ik. De andere vogel accepteert dit eveneens niet en het 'vechten' is een feit.

Hoe vechten vogels

De vogels maken zich groot en spreiden de vleugels om imposant te lijken. De veren worden opgezet en de kleuren van de veren zijn nog duidelijker zichtbaar. Ze lopen rondjes om elkaar heen en stoten klanken uit welke niets met vogelgezang te maken hebben. Dreigende uithalen eerst om dan vervolgens toe te slaan. Elkaar hevig pikkend in rug en kop. Dan zit de een boven op de ander en even later is het weer andersom. Rollend en pikkend om vervolgens samen weg te vliegen. De stille getuigen achterlatend in de vorm van vele veertjes.

RuitentikkendeRuitentikkende
wittewitte
kwikstaartkwikstaart

De ruitentikker

De ruitentikker verdedigd eveneens zijn territorium. Alleen is er geen soortgenoot maar een raam of autospiegel. De vogel ziet zijn eigen spiegelbeeld weerkaatst en denkt dat het een ander is. Een indringer. En indringers moeten verjaagd worden. Weg uit de buurt van mijn nest en leefgebied! Vervolgens gaat de vogel het gevecht aan met het spiegelbeeld van zichzelf.

Gevecht tegen het spiegelbeeld

De vogel neemt een korte aanloop en 'botst' tegen de ruit. Pikt het spiegelbeeld en dit is wat we als mens waarnemen als het getik tegen het raam. De vogel zet zín veren op, de klauwen naar voren en neem een aanloop om de ander te verjagen en knalt keihard tegen het raam! Om vervolgens opnieuw de aanval te openen. En hoe meer de vogel gaat imponeren en gaat vechten, des te meer het spiegelbeeld natuurlijk ook. Dit gaat dagenlang door en verschillende malen op een dag.

Wat te doen om de ruitentikker te helpen

Gelukkig kunnen we helpen. Dit constante Ďgevechtí is niet nodig. De vogel echter wordt steeds agressiever en zal verzwakt worden en misschien zichzelf verwonden. Het kost te veel energie. Energie welke nodig is om voedsel te zoeken voor misschien wel een heel gezin. We kunnen helpen door:
  • niet de ramen wassen!
  • stroken huishoudfolie of aluminiumfolie op het betreffende raam te plakken. Stroken huishoudfolie als lamellen knippen en buiten boven op het kozijn van het raam vastplakken. De stukken vallen dan van boven naar beneden. De folie neemt de weerspiegeling weg en bovendien bewegen ze. Huishoudfolie is moeilijker knippen maar laat wel licht door. Ze kunnen ook binnenshuis voor het raam worden aangebracht.
  • gordijnen overdag dicht doen. Bij geen gordijnen of bij nog steeds weerspiegeling (lichte gordijnen) is een leuk kralengordijn misschien een opleuker voor de woonkamer en de vogel ziet zichzelf niet meer weerspiegeld.
  • raamstickers. De zelfklevende zwarte plastic stickers die te koop zijn om vogels af te schrikken
Gerelateerde artikelen
Waarom zingen vogels?Waarom zingen vogels?Vogelgeluiden: voor veel mensen een bekend geluid. Verschillende vogels 'zingen', hoewel dit maar een klein deel van all…
Het fixeren van vogelsSoms is het nodig je dier te fixeren, in een dwanggreep te houden, om bijvoorbeeld medicatie toe te dienen of om het die…
Hoe beperk je overlast door vogels?Hoe beperk je overlast door vogels?Vogels willen nog wel eens voor overlast zorgen. Ze veroorzaken o.a. geluidsoverlast, poepen op het terras, eten de frui…
Voortplanting bij vogels, de lentekriebelsVoortplanting bij vogels, de lentekriebelsAl in de dertiger jaren van de vorige eeuw werd aangetoond dat de voortplanting in de natuur wordt beïnvloed door de dag…
Angry Birds: wat is het en hoe werkt het?Angry Birds: wat is het en hoe werkt het?Angry Birds is in opkomst! Het spel bestaat al een aantal jaar, maar staat nu ook op nummer vier van de meest gedownload…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Territorium_(dieren)
  • http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/tuinvogelweb/q/overzicht/weblog/bericht/2179

Reageer op het artikel "Vogels tikken herhaaldellijk tegen de ruiten"

Reacties

Guido, 10-10-2019 14:01 #11
Wij wonen in een appartement op de derde (en tevens hoogste etage) van het gebouw. Op ons balkon heb ik diverse schappen gemaakt en daarop liggen o.a. kartonnen dozen. Sinds kort krijgen we elke ochtend bezoek van een ploegje koolmezen die heftig in de kartonnen dozen prikken met hun snaveltjes. De dozen zijn inmiddels compleet vernield, maar dat is niet erg. Ik maak me wél een beetje zorgen om de mezen zelf. Zo vraag ik me af of ze van het karton eten. Dat kan niet goed zijn voor ze, lijkt mij. Ook vraag ik me af waarom ze überhaupt dit gedrag vertonen. Voor gebruik als nestmateriaal kan het in deze tijd van het jaar niet zijn. Ook de manier waarop ze het doen (vaak begint het licht tikkend, vervolgens wordt het driftiger, tot het bijna gewelddadig te noemen is), verbaast me. Kan iemand dit gedrag verklaren?

Max Höppener, 31-05-2019 11:16 #10
Dit jaar ernstige overlast door een kraai die zichzelf tot verwondings toe tegen elk raam in ons erf blijft tikken. tot nog toe helpt geeneen oplossing: alufolie stroken, karton, gaas, geluid: niets helpt! zelfs de ramen van onze tuinkas en op de eerste verdieping zijn de pineut. Na drie maanden overlast, ben ik er nu wel echt klaar mee en hoop op een oplossing die werkt, in het andere geval zie ik nog maar een oplossing (ook al is die ook niet makkelijk, een kraai laat zich niet zo snel vangen) Reactie infoteur, 31-05-2019
Hallo Max,

Ja, met dit gegeven zou ik ook moedeloos worden en het ook niet meer weten. De kraai ziet zicht gereflecteerd in het glas en denkt dus dat het een rivaal is.Niets helpt lees ik. De kas misschien met wit verven? Zou ook goed voor de planten in de kas zijn in een warme zomer en de verf verdwijnt weer. Of met een doeken voor de ramen. Het wordt toch buitenzitweer. Eerlijk gezegd weet ik het niet. Vraag anders hier eens: https://www.avonda.nl/vogelwering/kraaien-verjagen/

Succes, Ria.

Patrick de Graaf, 09-11-2018 11:30 #9
Bij ons in de Keet (in Den Haag) zien we telkens een grote gele kwikstaart tegen de ruit vliegen en weer weg, we dachten dat hij insecten aan het verzamelen was maar bij een juiste observatie lijken er geen insecten op de ruit te zitten. de ruiten zijn ook niet bepaald schoon, wat zou hier de reden van kunnen zijn? Reactie infoteur, 10-11-2018
Hoi Patrick,

Misschien dat de kwikstaart zichzelf ziet in het raam en denkt dat het een rivaal is? Je schrijft dat hij weer weg vliegt? Misschien juist omdat de ramen niet bepaald schoon zijn. Niet schoonmaken dus. Misschien gaat het, nu het winters weer wordt, vanzelf over.

Groet Ria.

Dmannekes, 20-10-2018 17:15 #8
Elke dag komt er een mannetjes fazant tegen het raam tikken en rent heen en weer,
hij blijf terug komen wat we ook doen, ook iets voor het raam plaatsen helpt niet? Reactie infoteur, 22-10-2018
Hallo Diny,
Zou het voorjaarsgedrag kunnen zijn? Door de warme zomer en herfst dat vogels denken dat het lente is (hier merk ik zelfs nest-indicerend gedrag op van de vink). Dat de fazant een rivaal ziet in zijn eigen spiegelbeeld is wel heel bijzonder en apart. Het lijkt me dat het met het kouder worden vanzelf over zal gaan. Of misschien gordijnen dicht of rolluiken zodat het spiegelbeeld weg is, maar misschien is het zo over en gordijnen dicht maakt het in de herfst zo donker.
Groet, Ria.

C. Waasdorp, 15-03-2018 13:04 #7
Ik heb 2 vinken in de tuin die de hele dag tegen de ramen opvliegen.Als ik de gordijnen dicht heb doen ze het nog steeds en gaan aan de andere kant van de serre bezig. Heb nu stroken stof voor de ramen hangen maar ze schrikken er niet van. Van de mussen en de duiven heb ik geen last. Ik heb wel een vogelhuisje in de tuin staan al 20 jaar maar zoiets heb ik nog niet meegemaakt. Reactie infoteur, 19-03-2018
Dag Corrie,
Hun eigen spiegelbeeld zien ze als concurrent. Zo gauw ze gaan nestelen is het over.
Waarom vogels zo reageren na 20 jaar? Door alle elektromagnetische velden van het draadloze (zendmasten o.a.) raken vogels waarschijnlijk van slag.
Groet, Ria.

G. van Zweeden, 25-06-2017 20:23 #6
Wij hebben erg overlast van witte kwikstaartjes. Alle ruiten zijn vies en de kozijnen zitten onder de poep. Ook de auto's zijn niet meer veilig. Alles onder de poep en witte strepen. Hoe kunnen we dit voorkomen of de vogels verjagen? Reactie infoteur, 26-06-2017
Uit ervaring waren ze bij ons plots op een dag verdwenen. In juli, na de broedtijd verzamelen ze zich namelijk om in september het overwinteringsgebied op te zoeken. In juli zal het dan waarschijnlijk over zijn.
Succes ermee.

Rieja (infoteur), 14-04-2017 14:14 #5
Hallo Allida,
Het spiegelende weghalen? De koolmezen zijn op zoek naar vrouwtjes en zien in het raam hun eigen spiegelbeeld en denken dat er een andere kaper op de kust is die weggejaagd moet worden. Gemakkelijk gezegd het spiegelende weghalen, want je zal het licht in huis dan missen. Hopelijk kun je ze helpen en weet dat tot er een nest gebouwd is het dan waarschijnlijk over zal zijn. Succes.

Allida van Lang, 14-04-2017 09:32 #4
Er vliegen al een paar weken meerdere koolmezen tegen onze ramen omhoog en maar tikken, de ramen zitten onder de vogelpoep. Wat ik ik daar aan doen? Reactie infoteur, 17-04-2017
Hallo Allida,

Ineke Vos, 07-11-2016 18:05 #3
Hallo,

Ik heb een merel op het balkon die continu aan de balustrade tikt. Het is net of de merel door draait! Heb gelezen dat als merels op het raam tikken je ze kan helpen om het af te plakken, maar hoe kan ik dit vogeltje helpen? Ook poept hij veel en laat zaadjes achter. Reactie infoteur, 11-11-2016
Hallo Ineke,

Misschien de balustrade even bedekken met een doek en vastplakken. Of alleen gekleurd plakband erop? Als het de merel ziekte is, zal het niet lang duren. Jammer genoeg kunnen we de merels dan niet helpen. Je ziet dan ook dat ze er 'ziek' uitzien.

Succes, Ria.

Moens Patrick, 25-03-2016 11:28 #2
Ik heb in mijn tuin meerdere merels zitten. Eén ervan tikt steeds tegen de onderkant van de voorbumper aan mijn wagen.
Hoe kan ik dit oplossen naast de wagen binnen zetten natuurlijk? Reactie infoteur, 25-03-2016
Hallo Moens,

de bumper zal spiegelen? Hij ziet dan zijn eigen spiegelbeeld en denk dat het een concurrent is. Zorgen dat het spiegelbeeld weg is? Zolang afplakken met gekleurd plakband? De kleur in wat je leuk vind? Heb je een andere auto zolang. Gewoon proberen en anders binnen zetten.

Succes en groet,
Ria

Ria, 21-03-2016 08:51 #1
Vorig jaar een kwikstaart gehad, die tegen de ramen tikte. Uiteindelijk een lief nestje gevonden met 4 jongen erin. We vonden het leuk en hebben gewacht met ramen (en stoelen en tegels) te wassen tot ze wegvlogen. Nu is hij echter weer terug en hebben eigenlijk geen zin om weer een aantal weken met vieze ramen enz. Te zitten. We hebben teveel ramen om af te plakken en hebben gelezen dat kwikstaarten 8 jaar kunnen worden. Wie heeft een idee? Reactie infoteur, 21-03-2016
Hallo Ria,

Gewoon doen wat je normaal ook zou doen. Als het je stoort dat ergens vogelpoep op zit, eraf wassen. Misschien zoeken ze dan een andere plek. Wie weet. Ik zou het uitproberen of het samen kan. Jij genieten van de wipstaarten en de wipstaarten vinden het goed dat je schoonmaakt.

Groet, Ria.

Infoteur: Rieja
Laatste update: 28-09-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 11
Schrijf mee!