InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Vogels tikken herhaaldellijk tegen de ruiten

Vogels tikken herhaaldellijk tegen de ruiten

Vogels tikken herhaaldellijk tegen de ruiten Tuinvogels vliegen soms met een knal tegen het raam van de woonkamer aan. Versuft zie je ze dan op het terras liggen. Vaak moeten ze even bijkomen om vervolgens hun weg te vervolgen. Er zijn ook vogels die wekenlang tot vervelens toe tegen je raam tikken. Het lijkt een gevecht tegen zichzelf, dag na dag. Het is een gevecht tegen zichzelf want de vogel vecht tegen zijn eigen spiegelbeeld.

Vogels met elkaar in gevecht

Vooral in het voorjaar is het waar te nemen. Tuinvogels met elkaar in gevecht. Twee mannetjes zoals de:
  • merel
  • koolmees
  • pimpelmees
  • spreeuw
  • meeuw
  • vink of
  • witte kwikstaart

Waarom vechten vogels

De vogels bakenen in het voorjaar hun territorium af. Het leefgebied welke ze nodig hebben om voedsel te zoeken, een nest te bouwen en jongen groot te brengen. Meerdere soorten dicht naast elkaar nestelend zou betekenen dat er niet genoeg voedsel is. Dus moet er verdedigd worden. Verdedigen doen vogels door:
  • zang (ook een vrouwtje te lokken)
  • dreigen
  • vechten

Bezet

En wanneer er dan een andere vogel of soortgenoot de zang negeert en eveneens in het uitgezochte leefgebied komt, dan wordt dat niet geaccepteerd. Dan moet kenbaar gemaakt worden dat dit gebied 'bezet' is. Dan bestaat de kans dat vogels gaan vechten met elkaar. Weg jij, hier 'woon' ik. De andere vogel accepteert dit eveneens niet en het 'vechten' is een feit.

Hoe vechten vogels

De vogels maken zich groot en spreiden de vleugels om imposant te lijken. De veren worden opgezet en de kleuren van de veren zijn nog duidelijker zichtbaar. Ze lopen rondjes om elkaar heen en stoten klanken uit welke niets met vogelgezang te maken hebben. Dreigende uithalen eerst om dan vervolgens toe te slaan. Elkaar hevig pikkend in rug en kop. Dan zit de een boven op de ander en even later is het weer andersom. Rollend en pikkend om vervolgens samen weg te vliegen. De stille getuigen achterlatend in de vorm van vele veertjes.

RuitentikkendeRuitentikkende
wittewitte
kwikstaartkwikstaart

De ruitentikker

De ruitentikker verdedigd eveneens zijn territorium. Alleen is er geen soortgenoot maar een raam of autospiegel. De vogel ziet zijn eigen spiegelbeeld weerkaatst en denkt dat het een ander is. Een indringer. En indringers moeten verjaagd worden. Weg uit de buurt van mijn nest en leefgebied! Vervolgens gaat de vogel het gevecht aan met het spiegelbeeld van zichzelf.

Gevecht tegen het spiegelbeeld

De vogel neemt een korte aanloop en 'botst' tegen de ruit. Pikt het spiegelbeeld en dit is wat we als mens waarnemen als het getik tegen het raam. De vogel zet zín veren op, de klauwen naar voren en neem een aanloop om de ander te verjagen en knalt keihard tegen het raam! Om vervolgens opnieuw de aanval te openen. En hoe meer de vogel gaat imponeren en gaat vechten, des te meer het spiegelbeeld natuurlijk ook. Dit gaat dagenlang door en verschillende malen op een dag.

Wat te doen om de ruitentikker te helpen

Gelukkig kunnen we helpen. Dit constante Ďgevechtí is niet nodig. De vogel echter wordt steeds agressiever en zal verzwakt worden en misschien zichzelf verwonden. Het kost te veel energie. Energie welke nodig is om voedsel te zoeken voor misschien wel een heel gezin. We kunnen helpen door:
  • niet de ramen wassen!
  • stroken huishoudfolie of aluminiumfolie op het betreffende raam te plakken. Stroken huishoudfolie als lamellen knippen en buiten boven op het kozijn van het raam vastplakken. De stukken vallen dan van boven naar beneden. De folie neemt de weerspiegeling weg en bovendien bewegen ze. Huishoudfolie is moeilijker knippen maar laat wel licht door. Ze kunnen ook binnenshuis voor het raam worden aangebracht.
  • gordijnen overdag dicht doen. Bij geen gordijnen of bij nog steeds weerspiegeling (lichte gordijnen) is een leuk kralengordijn misschien een opleuker voor de woonkamer en de vogel ziet zichzelf niet meer weerspiegeld.
  • raamstickers. De zelfklevende zwarte plastic stickers die te koop zijn om vogels af te schrikken
Gerelateerde artikelen
Waarom zingen vogels?Waarom zingen vogels?Vogelgeluiden: voor veel mensen een bekend geluid. Verschillende vogels 'zingen', hoewel dit maar een klein deel van all…
Het fixeren van vogelsSoms is het nodig je dier te fixeren, in een dwanggreep te houden, om bijvoorbeeld medicatie toe te dienen of om het die…
Hoe beperk je overlast door vogels?Hoe beperk je overlast door vogels?Vogels willen nog wel eens voor overlast zorgen. Ze veroorzaken o.a. geluidsoverlast, poepen op het terras, eten de frui…
Angry Birds: wat is het en hoe werkt het?Angry Birds: wat is het en hoe werkt het?Angry Birds is in opkomst! Het spel bestaat al een aantal jaar, maar staat nu ook op nummer vier van de meest gedownload…
Voortplanting bij vogels, de lentekriebelsVoortplanting bij vogels, de lentekriebelsAl in de dertiger jaren van de vorige eeuw werd aangetoond dat de voortplanting in de natuur wordt beïnvloed door de dag…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Territorium_(dieren)
  • http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/tuinvogelweb/q/overzicht/weblog/bericht/2179

Reageer op het artikel "Vogels tikken herhaaldellijk tegen de ruiten"

Reacties

G. van Zweeden, 25-06-2017 20:23 #6
Wij hebben erg overlast van witte kwikstaartjes. Alle ruiten zijn vies en de kozijnen zitten onder de poep. Ook de auto's zijn niet meer veilig. Alles onder de poep en witte strepen. Hoe kunnen we dit voorkomen of de vogels verjagen? Reactie infoteur, 26-06-2017
Uit ervaring waren ze bij ons plots op een dag verdwenen. In juli, na de broedtijd verzamelen ze zich namelijk om in september het overwinteringsgebied op te zoeken. In juli zal het dan waarschijnlijk over zijn.
Succes ermee.

Rieja (infoteur), 14-04-2017 14:14 #5
Hallo Allida,
Het spiegelende weghalen? De koolmezen zijn op zoek naar vrouwtjes en zien in het raam hun eigen spiegelbeeld en denken dat er een andere kaper op de kust is die weggejaagd moet worden. Gemakkelijk gezegd het spiegelende weghalen, want je zal het licht in huis dan missen. Hopelijk kun je ze helpen en weet dat tot er een nest gebouwd is het dan waarschijnlijk over zal zijn. Succes.

Allida van Lang, 14-04-2017 09:32 #4
Er vliegen al een paar weken meerdere koolmezen tegen onze ramen omhoog en maar tikken, de ramen zitten onder de vogelpoep. Wat ik ik daar aan doen? Reactie infoteur, 17-04-2017
Hallo Allida,

Ineke Vos, 07-11-2016 18:05 #3
Hallo,

Ik heb een merel op het balkon die continu aan de balustrade tikt. Het is net of de merel door draait! Heb gelezen dat als merels op het raam tikken je ze kan helpen om het af te plakken, maar hoe kan ik dit vogeltje helpen? Ook poept hij veel en laat zaadjes achter. Reactie infoteur, 11-11-2016
Hallo Ineke,

Misschien de balustrade even bedekken met een doek en vastplakken. Of alleen gekleurd plakband erop? Als het de merel ziekte is, zal het niet lang duren. Jammer genoeg kunnen we de merels dan niet helpen. Je ziet dan ook dat ze er 'ziek' uitzien.

Succes, Ria.

Moens Patrick, 25-03-2016 11:28 #2
Ik heb in mijn tuin meerdere merels zitten. Eén ervan tikt steeds tegen de onderkant van de voorbumper aan mijn wagen.
Hoe kan ik dit oplossen naast de wagen binnen zetten natuurlijk? Reactie infoteur, 25-03-2016
Hallo Moens,

de bumper zal spiegelen? Hij ziet dan zijn eigen spiegelbeeld en denk dat het een concurrent is. Zorgen dat het spiegelbeeld weg is? Zolang afplakken met gekleurd plakband? De kleur in wat je leuk vind? Heb je een andere auto zolang. Gewoon proberen en anders binnen zetten.

Succes en groet,
Ria

Ria, 21-03-2016 08:51 #1
Vorig jaar een kwikstaart gehad, die tegen de ramen tikte. Uiteindelijk een lief nestje gevonden met 4 jongen erin. We vonden het leuk en hebben gewacht met ramen (en stoelen en tegels) te wassen tot ze wegvlogen. Nu is hij echter weer terug en hebben eigenlijk geen zin om weer een aantal weken met vieze ramen enz. Te zitten. We hebben teveel ramen om af te plakken en hebben gelezen dat kwikstaarten 8 jaar kunnen worden. Wie heeft een idee? Reactie infoteur, 21-03-2016
Hallo Ria,

Gewoon doen wat je normaal ook zou doen. Als het je stoort dat ergens vogelpoep op zit, eraf wassen. Misschien zoeken ze dan een andere plek. Wie weet. Ik zou het uitproberen of het samen kan. Jij genieten van de wipstaarten en de wipstaarten vinden het goed dat je schoonmaakt.

Groet, Ria.

Infoteur: Rieja
Laatste update: 10-09-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 6
Schrijf mee!