InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De spreeuw heeft een zomerkleed en een winterkleed

De spreeuw heeft een zomerkleed en een winterkleed

De spreeuw heeft een zomerkleed en een winterkleed De spreeuw heeft twee gedaantes. In het najaar en in de winter met een wit gespikkeld verenkleed. In de loop van de winter slijten de veren waardoor het in de zomer zwart is. Een stralend zwart verenpak. En vooral wanneer de zon erop schijnt zie je tussen de zwarte veren een groene, blauwe en paarsachtige glans. Wonderbaarlijk om te zien. Een spreeuw met zijn korte staart en spitse driehoekige vleugels. De vleugels gebruikend alsof de spreeuw aan het zwemmen is, samen met de heerlijke geluiden die de spreeuw dan voortbrengt: hoge langgerekte tonen, afgewisseld met korte klikkende of knarsende geluiden. De spreeuw is ook goed in het imiteren van geluiden. In 2012 dachten reizigers dat de trein de deuren opende terwijl die nog reed. Verwarring alom, totdat bleek dat een spreeuw deze geluiden voortbracht.

Het gaat niet goed met de spreeuw

Het gaat niet zo goed met de spreeuw. Zowel in ons land en in de landen om ons heen. De populatie spreeuwen is de laatste dertig jaar met 52% zelfs afgenomen. Heeft de stadsspreeuw niet genoeg plek om te nestelen? Zijn hier de nieuwste dakpannen de oorzaak van? De spreeuw op het platteland heeft het ook moeilijk. Er wordt nauwelijks nog organische mest met stro uitgereden. Een waar eldorado voor regenwormen en insectenlarven. De voedselbron voor de spreeuw. De reden van de achteruitgang van de spreeuw is niet echt bekend.

Spitse driehoekige vleugelsSpitse driehoekige vleugels

Trekvogels

Onze spreeuwen zijn trekvogels. In ongeveer november trekken ze weg naar warmere landen om in ongeveer februari terug te komen. Naast de enkele spreeuwen die in Nederland blijven, komen spreeuwen uit Noord- en Midden Europa massaal naar Nederland toe om te overwinteren.

Black Sun

In grote zwermen kun je ze zowel in het voorjaar, (voor de broedtijd) als ook in het najaar (na de broedtijd) een half uur voor zonsondergang, de meest fascinerende vluchten in de lucht zien maken. De spreeuwen uit een groot gebied komen samen en lijken wel te dansen. Ook wel de Black Sun genoemd. Duizenden spreeuwen hebben dan een gezamenlijke slaapplaats en verschillende groepen spannen samen om roofvogels te slim af te zijn.

Lastpak voor kersentelers

Spreeuwen en kersen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Waar kersentelers huiverig zijn voor late nachtvorsten en zich moeten beschermen, komt er al snel een volgend probleem bij. De spreeuw als kersendief. Met hun spitse snavel pikken ze in een kers waardoor het sap alle kanten op spettert en ook de kersen erom heen zo kunnen bederven. In zwermen van tienduizenden kunnen ze in een ommezien een hele boomgaard ruïneren. Kersentelers doen er van alles aan om de spreeuwen te weren, en kunnen gebruik maken van:
  • vogelnetten,
  • vogelkanon. Gas- of luchtdrukkanonnen die met een tussenpoos van enkele minuten harde knallen produceren.
  • een vangkooi. De gevangen spreeuwen, moeten elders losgelaten worden. Dit heeft de Faunabescherming bereikt.
  • een vogelverschrikker,
  • de heuer (iemand die om de zoveel tijd aan touwen met blikken eraan trekt), en een
  • vogelafweersysteem (waar om de zoveel tijd angstkreten van vogels te horen zijn)

Het nest versieren?Het nest versieren?

Wet natuurbescherming

De spreeuw is een beschermde inheemse diersoort en in de nieuwe Wet natuurbescherming (flora- en faunawet) staat hoe de spreeuw beschermd wordt. De wet verbiedt het:
  • opzettelijk doden of vangen;
  • vernielen van de nesten en rustplaatsen;
  • rapen van de eieren;
  • storen van de spreeuw of spreeuwen;
  • bezit, vervoer en handel van de spreeuw of producten daarvan.

Voedselverspilling

En hoewel de spreeuw een beschermde diersoort is, mag hij worden afgeschoten als hij schade veroorzaakt aan het land (de kersenboomgaard). De wet schrijft voor dat de dode vogel direct de kliko in moet. Voedsel verspilling volgens een chef-kok! De spreeuw heeft, volgens de chef-kok: “een echte wildsmaak, een beetje zoals patrijs. Zeker met kersen combineert de spreeuw goed." Maar om dit te mogen moet er een ontheffing komen wat deze chef-kok wil proberen.
Gerelateerde artikelen
Mussen en SpreeuwenMussen (wevervogels) en spreeuwen zijn de meest bekende vogelsoorten in ons land. Niet zo gek natuurlijk als je je beden…
Hoe een zwerm vogels invloed heeft op het weerMaar al te vaak komen weersvoorspellingen helemaal niet uit. Het lijkt nogal vreemd dat zelfs satellietbeelden geen goed…
Kersen bewaren en recepten; wat kun je met kersen?Kersen bewaren en recepten; wat kun je met kersen?Kersen zijn erg lekker zowel in de zomer als in de winter. Wat kun je allemaal met deze vruchten? En hoe kun je verse ke…
Wat te doen als een zwerm bijen aanvalt?Wat te doen als een zwerm bijen aanvalt?De zomer komt er stilaan aan en we zullen weer met bijen worden geconfronteerd. Het gebeurt niet zo vaak dat mensen door…
Kersen tegen jichtKersen tegen jichtVeel mensen drinken kersensap of eten kersen voor de behandeling van jicht en behaalde daardoor verbazingwekkende result…
Bronnen en referenties
  • http://www.rtlnieuws.nl/editienl/spreeuw-fopt-reizigers-met-treingeluiden
  • http://nos.nl/artikel/545940-chef-wil-spreeuw-op-het-menu.html
  • https://www.sovon.nl/nl/jaarvandespreeuw
  • http://www.faunafonds.nl/index.asp?p=219

Reageer op het artikel "De spreeuw heeft een zomerkleed en een winterkleed"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 28-09-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!