InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Wat te doen als een zwerm bijen aanvalt?

Wat te doen als een zwerm bijen aanvalt?

Wat te doen als een zwerm bijen aanvalt? De zomer komt er stilaan aan en we zullen weer met bijen worden geconfronteerd. Het gebeurt niet zo vaak dat mensen door een zwerm bijen worden aangevallen, maar indien wel, hoe reageer je het best zonder te veel steken op te lopen?

Uitzonderlijk maar het gebeurt

Je hoort het niet zo vaak maar de mogelijkheid bestaat dat mensen door agressieve bijen worden aangevallen. Normaal gezien zijn bijen een zachtaardig dierenvolkje. Ze steken alleen als ze zich bedreigd voelen. Toch gebeurt het een enkele keer dat ze mensen aanvallen:
  • einde mei 2003 werd een groep wandelende bejaarden in de buurt van Diksmuide door een bijenzwerm aangevallen. Een dertigtal personen werd gestoken en een man werd onder de bijen bedolven en kreeg een heleboel steken. Hij moest naar de afdeling intensieve zorgen van een ziekenhuis worden gebracht.
  • begin september 2008 botste een vrachtwagen in China op een landbouwwerktuig. Een zwerm bijen ontsnapte uit het werktuig en overviel de drie Chinezen die aan de massa steken overleden.

Waarom ontstaan bijenzwermen?

Doorgaans klitten bijen samen om een nieuwe woning te zoeken. Het kan best dat zon zwerm dan 10 000 tot 20 000 bijen telt. Omdat ze zich voor het verlaten van hun oude woning hebben volgezogen met honig kunnen ze niet gemakkelijk steken. Dus zijn ze ook niet agressief maar bevinden ze zich in een soort van trance. Immers, ze ze hebben enkel aandacht voor zichzelf en zoeken een nieuwe verblijfplaats.

Een minderheid is geprikkeld

Ongeveer een 10% van de zwermen gedraagt zich minder zachtaardig. Dat komt bijvoorbeeld bij gebrek aan voedsel of omdat ze al voordien verkeerd zijn behandeld. Daardoor zijn ze agressiever geworden en kunnen zich om een onverklaarbare reden op mensen storten.

Ook een zwerm bijen die opgeschrikt wordt kan agressief reageren en de oorzaak van de storing aanvallen.

Wat te doen?

Mocht je in een uitzonderlijk geval door een zwerm bijen worden aangevallen, mag je zeker niet blijven staan of naar de bijen slaan, want bijen worden pas écht agressief als ze zelf aangevallen worden.

Op de school leert men dat men niet in het water mag springen, maar op 5 april 2008 hebben enkele atleten die deelnamen aan een halve marathon in Japan zich toch kunnen reden door in het water te springen. Ze hielden er slechts een tiental steken aan over.

Aangezien bijen reageren op bruuske bewegingen ren je beter niet weg maar verwijder je je best rustig. Sommigen raden aan om plat op de grond te gaan liggen of om hoog gras op te zoeken.
Gerelateerde artikelen
Bijen: Soorten, leefwijze en bijenproductenBijen: Soorten, leefwijze en bijenproductenBijen zijn de vliegende insecten die iedereen wel kent. Ze komen in tal van tekenfilms voor en geven ons honing, was en…
Bezige bijtjes, bzzz!Velen kennen de bij als het zwart-geel gestreepte insect dat ons kan aanvallen en prikken. Ook zijn ze bekend omwille va…
Honing en kwaaltjesHoning en kwaaltjesHoning is heerlijk op brood, beschuit of door de yoghurt en veel mensen drinken, in plaats van thee met suiker, thee met…
Bij, hommel, wesp, hoornaar, zweefvlieg: uiterlijk en stekenBij, hommel, wesp, hoornaar, zweefvlieg: uiterlijk en stekenIedereen die regelmatig buiten komt, herkent het wel. Een zwart-geel-gestreept insect vliegt langs. Je weet niet precies…
Honing: natuurproduct geproduceerd door honingbijenHoning: natuurproduct geproduceerd door honingbijenHoning is een honderd procent natuurlijk product dat niet fabrieksmatig nagemaakt kan worden. Honing ontstaat in een bij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat te doen als een zwerm bijen aanvalt?"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 26-04-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!