InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De Black Molly, een populair visje

De Black Molly, een populair visje

De Latijnse naam van de Black Molly is Poecilia sphenops en hij behoort tot de familie van de levendbarende tandkarpers (Poeciliidae). De black molly is een zeer geliefd aquariumvisje.
  • Herkomst: Mexico, Texas, Colombia, Venzezuela
  • Lengte: man 6 centimeter, vrouw 10 centimeter
  • Leeftijd: 5,5 jaar
  • Geslachtsherkenning: man is kleiner, heeft een geslachtsorgaan (aarsvin) en heeft langere vinnen

Huisvesting

De black molly heeft niet zo'n groot aquarium nodig, vanaf 80 centimeter (112 liter) is voldoende. Omdat hij toch wel wat groter wordt, moet men wel zorgen voor voldoende zwemruimte en tegelijk voor voldoende beplanting, zodat ze kunnen schuilen. Bealging van het aquarium is voor deze vis ook belangrijk. Hij bevindt zich voornamelijk in de middelste en bovenste waterlaag.

Sociaal

De black molly is een vreedzame vis, die probleemloos met soortgenoten en andere vissen om gaat. Hij is actief en duidelijk aanwezig, waardoor hij populair onder de aquarianen is. Helaas is hij wel gevoelig voor ziektes (bijvoorbeeld door overbevolking of verkeerde waterwaardes), maar met de juiste medicatie kunnen ze ook goed weer genezen. Deze vis kan men het beste in een groepje houden van bijvoorbeeld één man met twee vrouwen.

Watersamenstelling

De black molly heeft een watertemperatuur nodig rond de 26-28 graden. Als het te koud wordt, kunnen ze sneller ziek worden. Een pH waarde tussen 6 en 8 en een hardheid van 12 tot 30 is ideaal. Regelmatig toevoegen van zeezout bevordert de gezondheid van dit dier.

Voedsel

De black molly eet voornamelijk algen, een bealgd aquarium is dus heel goed voor deze vis. Verder kan men hem plantaardig voedsel als sla of erwten aanbieden. Levend voer als artemia, muggenlarven of watervlooien wordt ook goed opgenomen en daarnaast lust hij ook droogvoer.

Kweken

De black molly is een vis die makkelijk kweekt. We hoeven er niet veel voor te doen, maar het is wel belangrijk om bijvoorbeeld te weten dat de moeder niet apart in een bakje gezet mag worden met een legrooster om te voorkomen dat ze haar jongen opeet. Hier kan de molly echt niet tegen, ze kan hiervan compleet gestresst raken, wat weer kan leiden tot een vroeggeboorte. De molly is een eierlevendbare vis, wat wil zeggen dat ze (na overigens een draagtijd van 30-40 dagen) levende jongen baart. Wanneer ze dus door stress een vroeggeboorte krijgt, zullen de meeste jongen dit niet overleven. Het is dan ook beter te zorgen voor voldoende beplanting, zodat de jongen kunnen schuilen als ze geboren zijn. Natuurlijk kan men wel de jongen uitvangen als men ze kan vinden. De jongen kunnen worden grootgebracht met artemia.

Er zijn diverse kweekvormen. De soort komt in het wild niet voor, de molly zoals wij die kennen, is een kweekvorm. Er zijn inmiddels meerdere kleuren, zoals bijv. de zilvermolly en de dalmatiërmolly.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De tropische vissenencyclopedie, ISBN: 9036610761.

Reageer op het artikel "De Black Molly, een populair visje"

Reactie

F. Roest, 28-05-2013 10:57 #1
Mijn twee lieve blackmolly's hebben een aquarium van 60 liter midden in de kamer tegen een muur. Nu zijn er werklui bezig met de voegen er uit te boren en dat geeft veel trillingen waardoor ik me grote zorgen maak voor de vissen. Wat moet ik doen?

Een echte liefhebber

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 24-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 1
Schrijf mee!