InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De Barbus titteya

De Barbus titteya

De Barbus titteya is een barbeeltje, wat behoort tot de familie van de karperachtigen (Cyprinidae). Doordat hij weinig eisen stelt, is hij geschikt voor de beginnende aquariaan.
  • Herkomst: Sri Lanka
  • Lengte: 5 centimeter
  • Leeftijd: 5 jaar
  • Geslachtsherkenning: een ouder mannetje is roder dan een vrouwtje

Huisvesting

De Barbus titteya kan al gehouden worden in een kleiner aquarium, vanaf 80 centimeter (112 liter). Hij zal zijn mooie kleur het beste laten zien bij een donkere ondergrond en voldoende drijfgroen. Dit visje leeft in het wild aan de oever van wateren, waar allerlei wortels van bomen en ander groen groeien. Hij zal dus de schaduw opzoeken en het is aan ons dit zo goed mogelijk na te bootsen. Wanneer hij niet voldoende verstopplaatsen heeft, zal hij schuw worden en zich bijna niet meer laten zien. Deze vis leeft in de middelste en onderste waterlaag.

Sociaal

Dit visje moet in een groep gehouden worden. Aangezien mannetjes onderling nog wel eens agressief kunnen zijn, is het beter meerdere vrouwtjes op een paar mannetjes te houden. De mannen zullen elkaar niet extreem verwonden, maar zullen wel veel stress ervaren als ze met teveel zijn.

Watersamenstelling

Het water moet voor dit visje tussen de 22 en 26 graden zijn. Hij overleeft in vrijwel elk water, maar hij heeft een voorkeur voor matig tot middelhard, met een pH waarde van 6-7 en een hardheid minder dan 10.

Voedsel

Dit is een makkelijker eter. Hij eet graag levend voer, maar droog voer en algen vindt hij ook prima.

Kweken

Als men met deze vis wil kweken, moet een goed passend paartje in een kweekbak met javamos geplaatst worden. Omdat mannetjes tijdens het liefdesspel nog wel eens agressief kunnen zijn tegen het vrouwtje, is het misschien verstandig meerdere vrouwen in de kweekbak te plaatsen. Het vrouwtje zal zo'n 300 eieren in het javamos leggen. Omdat ze hun eieren weer op zullen eten, moeten ze meteen na het leggen weer uitgevangen worden. Het is sowieso beter om een rooster te plaatsen, zodat de moeder en de eieren gescheiden zijn, aangezien het vrouwtje nogal eens wat langer over het eieren leggen doet. Na ongeveer 24 uur komen de eitjes uit, de jongen kunnen met artemia grootgebracht worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Tropische vissenencyclopedie, ISBN: 9036610761.

Reageer op het artikel "De Barbus titteya"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 08-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!