InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Barbus tetrazona - Sumatraan

Barbus tetrazona - Sumatraan

Sumatranen zijn geliefde beginnersvissen, ze stellen dan ook geen hoge eisen aan de waterwaarden. Ze zijn echter niet met alle vissen te combineren. Er zijn diverse kweekvormen van deze vis, waaronder rode, groene en albino-varianten.
  • Wetenschappelijke Naam
  • Barbus tetrazona
  • Nederlandse Naam
  • Sumatraan
  • Familie
  • Cyprinidae (karperachtigen)
  • Herkomst
  • Indonesië (Sumatra)

Lengte

Tot ongeveer 7 centimeter.

Geslachtsonderscheid

De mannetjes zijn kleiner en slanker dan de vrouwtjes. Ze zijn ook wat feller van kleur.

Huisvesting

Houdt Sumatranen in een aquarium van minimaal 80cm lang, deze vissen zijn namelijk fervente zwemmers en hebben dan ook een langgerekt aquarium nodig. Houdt alleen harde planten in het aquarium, want ze zullen in zachte bladeren bijten. Veel vrije zwemruimte in de middelste en onderste waterlaag is noodzakelijk, dus gebruik het liefst hoge planten en weinig 'obstakels' in de zwemruimte van de Barbus tetrazona. Zorg voor een donkere bodem, dit is fijner voor de vissen en ook komen hun kleuren hierdoor mooier uit.

Karakter

Barbus tetrazona is een zeer levendige scholenvis die graag rondzwemt. Houdt Sumatranen met minimaal 6 exemplaren, want solitair gehouden vissen kunnen agressief gedrag gaan vertonen. Het is voor de vissen wel beter om een grotere school te houden, dit ziet er ook mooier uit. Houdt ze niet met labyrinthvissen, maanvissen of andere vissen die lange vinnen of voelsprieten hebben, want daar zullen ze in bijten. Veel Barbus-soorten hebben hier overigens een handje van! Bij de Barbus tetrazona heerst een onderlinge rangorde.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 20-26°C
  • Ph: 6,5-7
  • GH: 8-12

Voeding

Barbus tetrazona is een echte alleseter. Vlokvoer, levend voer, diepvriesvoeding... Sumatranen hebben daarnaast ook behoefte aan plantaardig voedsel, dus vergeet niet ze af en toe bij te voeren met bijvoorbeeld algentabletten.

Kweek

De kweek is vrij lastig. Zorg voor een goed koppel en voer deze van te voren goed met veel levend voer. Het water moet wat zuur zijn en vrij zacht. Verwijder de ouders uit de kweekbak na het afzetten van de ongeveer 200 eieren. De eieren komen na 30 uur uit, en de jongen zwemmen na vijf dagen vrij. Je kunt ze dan beginnen te voeren met fijngewreven droogvoer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Barbus pentazona - VijfstreepbarbeelBarbus pentazona is een mooi getekende aquariumvis, die prima gehouden kan worden in een wat kleiner aquarium (60cm.) De…
Barbus titteya - SherrybarbeelScherrybarbelen zijn zeer sterke aquariumvissen, die heel geschikt zijn voor beginners. Ze zijn geschikt voor het gezels…
Maleis RiviertjeDit vredige en natuurlijke aquarium, dat alle charme van Zuidoost-Azië uitstraalt, heeft veel weg van een rustig kabbele…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Barbus tetrazona - Sumatraan"

Reacties

Imik84, 21-06-2013 22:54 #3
Waarom verkleuren de suma's? Ik heb koppel Cobalt. Groen lijf oranje staart. Heeft dit met gemoedstoestand te maken of zo. Als het licht aan gaat zijn ze donkerder naarmate ze lichter van kleur worden door de verlichting. Maar als ik ze voer verkleuren ze ook als ze langs andere soort zwemmen ook. Waarom doen ze dit. De 5-streepbarbeel trouwens ook. Alsof ze het aan en uit kunnen zetten Reactie infoteur, 24-06-2013
Ik denk dat dit een schrikreactie is. Je vissen zijn 's nachts in het donker lichter van kleur.

Anoniem, 12-12-2008 17:02 #2
Hallo ik heb 5 sumatranen, maar het waren er zes en nu zitten 3 elkaar steeds achterna en proberen hun staart te pakken en ze duwen en trekken is dat vechten? Reactie infoteur, 13-12-2008
Hallo,

Sumatranen kunnen inderdaad wat "wild" zijn ja, wellicht gaat het beter in een grotere groep?

Els En Serge, 27-10-2008 18:18 #1
Wij hebben een school barbeeltjes (sumatraantjes zijn we nu te weten gekomen). Sinds mei zwemmen deze kereltjes vinnig in het rond. Nu is er echter 1 barbeel die ongelofelijk dik is geworden! vermoedelijk is dit een vrouwtje en staat zij op het punt om eitjes te leggen. Maar zijn deze eitjes al bevrucht? Hoe zien we welk van de anderen een mannnetje is om dan samen apart te zetten? Welk mannetje moeten we nemen?
Hoe lang duurt vooraleer zo een voruwtje eitjes legt? Kan iemand ons meer duidelijkheid geven?

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 23-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 3
Schrijf mee!